ادعای آکسیوس درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان

آکسیوس مدعی شده که نمایندگان ایران و آمریکا طی هفته گذشته در کشور عمان به صورت غیر مستقیم درباره چگونگی پرهیز از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوهای هسته‌ای مذاکره کرده‌اند.

به گزارش مشرق، به ادعای این مقام‌ها این مذاکرات با حضور برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن در خاورمیانه و آبرام پالی، نماینده موقت ایالات متحده در امور ایران اولین دور گفت‌وگوها بین ایالات متحده و ایران از ژانویه بود که مذاکرات مشابهی در عمان انجام شد. این گفت‌وگوها تنها یک ماه پس از حمله موشکی بی‌سابقه ایران به سرزمین‌های اشغالی در ۱۳ آوریل انجام شد.

ایران ۳۵۰ موشک بالستیک و پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. این اولین حمله مستقیم به سرزمین‌های اشغالی بود که از خاک ایران انجام شد.

در حالی که ایران بارها اعلام کرده نیروی نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت منطقه بر اساس منافع کشورهای خود علیه اشغالگران آمریکایی و یا رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند، آکسیوس در گزارش خود آورده است که یکی از اهداف اصلی دولت بایدن از ۷ اکتبر، جلوگیری از تبدیل مناقشه غزه به جنگ منطقه‌ای بوده است. ایالات متحده فکر می‌کند ایران نفوذ زیادی بر نیروهای نیابتی خود در منطقه و نیروهای مقاومت دارد.

این ادعای آمریکا در حالی مطرح شده که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته است: «ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تحقق اهداف خود و تامین منافع نامشروعش استفاده می‌کند».

این منابع گفتند که مک گورک و پیلی روز سه‌شنبه وارد عمان شدند و با میانجی‌های عمانی دیدار کردند. مشخص نیست چه کسی نماینده ایران در این مذاکرات بوده است. این منابع گفتند که گفت‌وگوها بر شفاف‌سازی پیامدهای اقدامات ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه و بحث درباره نگرانی‌های آمریکا در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بود.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه گفت که دولت بایدن راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در صورت لزوم دارد. وی گفت دولت بایدن به ارزیابی این موضوع ادامه می‌دهد که ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی لازم برای تولید یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش را انجام نمی دهد.

پاتل افزود که ایالات متحده معتقد نیست که رهبر ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که به زعم ما در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق یا متوقف شده، گرفته است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه از اظهار نظر درباره مذاکرات در عمان خودداری کردند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس