پیام‌های برجامی آمریکا به ایران

معامله با غرب بر سر توانایی‌های دفاعی و میدانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، راهکار کسانی بود که پیشبرد اهداف خود را در تکمیل پروژه برجام با نسخه‌های دوم و سوم جست‌وجو می‌کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه ایران در بررسی «آدرس اشتباه حامیان برجام ۲ و ۳» نوشت: روحانی تنها چند ماه پس از دستیابی ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق هسته‌ای و بدون راستی‌آزمایی طرف مقابل‌، با گفتن اینکه «برجام یک تمام شد، همه باید برای اجرای برجام ۲ به صحنه بیایند»، خود را برای مذاکره پیرامون زیاده‌خواهی کشورهای غربی آماده نشان داد. بنابراین می‌شد تصور کرد که او چند سال بعد با تنزل دادن خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام به یک اتفاق عادی و دست چندم، چشم خود را بر عهدشکنی غرب ببندد. اوج غفلت از واقعیات صحنه، یک سال پس از خروج ترامپ و تصویب یکی پس از دیگری تحریم‌های این کشور روی داد که روحانی در مواجهه با آن سیاست «صبر استراتژیک» پیشه کرده بود و در عین حال نسبت به سیگنال‌های ارسالی واشنگتن به مذاکره دوجانبه، خود را بی‌میل نشان نمی‌داد.

این تمایل به گفت‌وگو به رغم تداوم تحریم‌های آمریکایی در ۴ شهریور ۱۳۹۸ در آستانه سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل پدیدار شد که گفت: «اگر بدانم به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد می‌شود و مشکلات مردم حل می‌شود من دریغ نخواهم کرد.» او در ۲۲ مهر همان سال تا به آنجا پیش رفت که تاکید کرد: «هر زمان اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در اجلاسی یا جلسه‌ای تامین می‌شود و بار فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود، من هستم. حاضرم شخصا در این راه قربانی شوم.» این سخن، نشان از انگاره خوش‌بینانه روحانی داشت که متصور بود، صرف قرار گرفتن در یک قاب با رئیس‌جمهور وقت آمریکا می‌تواند جبرانی برای منافع از دست رفته ایران باشد.

روحانی نه تنها برای این پرسش پیچیده ناظران که «ایران در مواجهه با توافقی که به مبادلات مالی و فروش نفت آن کمک نمی‌کند، نهایتا چه خواهد کرد؟» پاسخی نداشت بلکه در ماه‌های پایانی دولتش که با وجود نظام سختگیرانه تحریم‌های ایالات متحده ادعا کرد: «فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند، برای از دست رفتن این فرصت متاسفیم.»

اشاره او به مذاکراتی بود که دیپلمات‌هایش در پی روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای به جریان انداخته بودند و به نظر می‌رسید که گزینه مهم دولت دوازدهم برای به مقصد رساندن این فرآیند دیپلماتیک، «چراغ سبز» به درخواست‌های زیاده‌طلبانه آمریکا فارغ از چهارچوب توافق هسته‌ای مبنی بر پیوست کردن برجام ۲و ۳ به مذاکرات بازگشت به برجام باشد.

این در حالی بود که مطالبه کلیدی دولت بایدن از دولت روحانی، علاوه‌بر پرونده هسته‌ای بر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تمرکز داشت و بایدن می‌کوشید به مقام‌های ایرانی این پیام را منتقل کند که اگر مذاکره بر سر این موضوعات را بپذیرند، او در مقابل، امتیازهای حداقلی خواهد داد.

اما راهکار دولت رئیسی، عبور از تحریم‌های ناعادلانه، و نه تکیه صرف به گزینه مذاکره بود. این مهم مبنایی برای قاعده «بر هم زدن توازن» در پرونده‌های راهبردی سیاست خارجی رئیسی شد و توانست عاملی برای عقب راندن غرب و امتیازگیری بیشتر پای میز مذاکره باشد. از جمله عوامل مهمی که اخیرا نشانه مهمی از بر هم زدن بازی از سوی ایران به شمار می‌رفت، بی‌پاسخ نگذاشتن سیاست تقابل‌جویی اسرائیل در منطقه بود. اصابت موشک‌های ایرانی در خاک فلسطین اشغالی، تنها بخشی از عملیات میدانی برای قدرت‌نمایی نظامی ایران بود. چه دولت سیزدهم به این واقعیت وقوف داشت که تحقق حداکثری منافع کشور در سیاست خارجی بدون بهره‌گیری از فناوری در صنایع نظامی و بازنمایی این فناوری در دفع تهدیدات مستقیم دشمن ممکن نیست. اینکه قدرت بیشتر به بازیگری تعلق می‌گیرد که ابزار قدرتمندتری داشته باشد و ایران تا اینجای کار توانسته به واسطه این راهبرد هوشمندانه، توازن نزاع در منطقه را تغییر داده و هزینه‌های غیرمستقیم حمایت ایالات متحده از تل‌آویو در مقابله با ایران را بالا ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    9 1
    الان عبدی مهاجری هاشمی طبافلاحت پیشه آذری جهرمی بیگدلی ودیگرسگان صهیونیست شروع به کنایه زدن میکنند
  • سپیده IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 2
    در کشور ما بخش‌های نظامی و اطلاعاتی عملاً از سه قوه مستقل هستند و بین قوه‌ای هم هستند (مثلاً هر کسی یک اطلاعات جداگانه برای خودش دارد) و اینکه هماهنگی بخواهد بین اینها باشد ربطی به دولت ندارد و مثلاً شورای عالی امنیت ملی یا رهبری یا جلسه‌ی سران سه قوه می‌تواند این شرایط را فعال کند. این هم هماهنگی پرهزینه‌ای است که تشخیص به موقع آن هم همیشه ساده نیست. ربطی به دولت هم ندارد. یک راه این است که شما از قوه قضائیه بردارید یک نفر را بیاورید بگذارید در دولت که کار خود دولت را به آن خوبی بلد نباشد ولی بتواند هماهنگی بین قوا کند مثلاً. یا همه از یک حزب باشند. این راه‌حل خوبی نیست چون مشکلاتی که ایجاد می‌کند از آنهایی که حل می‌کند کمتر نیستند و به اصل تفکیک قوا آسیب می‌زند.
    • ,,امانی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      0 0
      عزیز جان این چه ربطی داشت به موضوع خوب آقای حسن روحانی هم قبل از ریاست جمهوری سمت های امنیتی صرفا داشت نه دیپلماتیک یا مقتصد یا حتی فرهنگی جناب خاتمی هم همینطور ایشان فقط وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی بود بدون پشتوانه اقتصادی سیاسی و حتی امنیتی وقضایی همه هم می‌دانند جماعت اصلاح طلبان نوظهور درآن دوره به این خاطر رای بالای آوردند که از هرگونه تهمت بجا ونابجا به مرحوم هاشمی رفسنجانی دریغ نورزیدند القاب عالیجناب سرخ وسیاه پوش را هنوز فراموش نکردید اما نکته اصلی درست هست که هر کشوری باید با سایر کشورها های جهان مراودات اقتصادی سیاسی فرهنگی داشته باشه تا پیشرفت کنه اما صرف نگاه به یک کشور مطمئنا از کاستی عقل هست وهم اینکه هر کشوری ومردمی باید خودش جربزه داشته باشه تا شاهد پیشرفت باشه وگرنه مطمئنا آمریکا واروپا هرگز خواهان پیشرفت سایر کشورها نبوده ونیستند
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      0 1
      حقیقتا متن بدی بود.
  • R IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    2 6
    چرا همش چرت وپرت می‌نویسید
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      2 0
      برا اینکه خیلی پرتی
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    2 7
    خیلی خرید اگربدجام نبو ایران واردجنگ شده بودووقت ساخت پهبادوموشک نداشت همین وقت خریدن باعث پیشرعت شد
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      8 0
      ایران همان موقع هم قدرت نظامی بسیار بالایی داشت و با الان تفاوتی نداشت،، یادم میاد امثال شما اعتراض داشتید که چرا ایران روی موشک های خود نوشته مرگ بر اسرائیل و همین شعار نوشتن باعث نابودی برجام شد. پس خودتان اعتراف کردید که ایران توان موشکی داشت و هیچ ربطی هم به خیانت برجام نداشت.دوما اگر ایران توان کافی نظامی نداشت ، اربابان شما لحظه ای برای حمله به ایران درنگ نمیکردند ، همانطور که به عراق و یمن و افغانستان حمله کردند. اگر حاضر به مذاکره شدند ، در واقع مجبور به مذاکره شدند و انرژی هسته‌ای هم برای آنها اهمیت نداشت در واقع هدف آنها همان برجام ۲ و ۳ بود و هدف اصلی نابودی توان نظامی ایران بود. پس در نتیجه خر خودتی
    • vqh IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      3 0
      خر جد وآبادته اگر امثال تو رشغال یک کاره ای بشید مملکته را سه سوته تحویل امریکا میدید
    • رضا IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      3 0
      لیبی هم گول خورد ،حالا پیشرفت کرده
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      3 0
      اگر برجام تداوم داشت الان وقوع جنگ با اسرائیل حتمی بود غنی سازی 60 درصدی و بازدارندگی هسته ای مانع وقوع جنگ شد.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      1 0
      خواب بودی عزیزم دیر بيدار شدی
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      1 1
      ما قبل ا برجام موشک و پهپاد داشتیم ! ثانیا اگر می‌تونستن بزنن قبل برجام میزدن. پس نمی‌تونستن و ربطی به برجام نداشت.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 1
    اگر احمدی نژاد خودشیفته پس از حدود دوماه ریاست جمهوری ، جشن هسته ای نمی گرفت و زحمات چراغ خاموش چندین دولت را به نام خود مصادره نمی کرد و دشمنان را متوجه پیشرفت های هسته ای نمی کرد بسیار تواناتر از الآن بودیم . بیخود آدرس لشتباه ندهید .
  • عدل علی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 1
    این برجام اگر بای مردم بیچاره آبی نداشت برای خیلی‌ها نان وثروت گزافی نداشت چندسال است قرار است که وضع معیشت و اقتصاد درست شود چقدر شعارهای پوچ بیهوده سر می‌دهند امان از یک عمل درست دیگه هیچ چیزی اهمیت نداره هیچ
  • مجید IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 2
    دست از این خرافات بردارید...نگاه کنید ب ۱۲ میلیون پسر و دختر مجرد...ک ب خاطر بیکاری و اقتصاد دارن نابود میشن...چرا اسراییل و فلسطین رها نمیکنید...بابا ۹۰ میلیون ایرانی داره بخاطر مشکلات اقتصادی تغییر فرهنگ میده
  • حامد IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 1
    کاسبان تحریم هیچوقت اجازه نخواهند داد که مردم روی آسایش را ببینند .یک آزمایش ساده پزشکی امروز یک تومن خرج برداشت برام با حقوق ماهی دوازده تومن .
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    1 0
    الان هم مدیران آموزش و پرورش غالبا از ضد انقلاب یا بیغیرتهاهستند
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    بی غیرت ها هنوزم میگن برجام! برجامی که از اول دروغ بود
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    چهره بزک کرده غرب قبلا هم بارها آشکار شده بود ولی در قضیه فلسطین دیگر حرفی برای گفتن و دفاع نماند اگر باشند کسانی که بازهم متمایل به غرب باقی بمانند در شعور سیاسی خود باید تجدید نظر کنند
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    بانیان برجام اگر دست خودشون بود زن و دخترشون و ناموس ایل و تبارشون را هم واگذار می کردند
  • ارغنون IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 1
    عجب مغالطه بزرگی!!!!!! کیهان استاد عوامفریبی و براه انداختن پروپاگاندا برای هیچ است.در برجام هیچ اشاره ای به توانمندیهای نظامی کشور نشده بود و انصاف نیست دستاوردهای برجام را نادیده بگیریم.در ثانی جناب کیهان، دوستان شما، چرا الان دربدر دنبال احیای برجام هستند و امیر قطر گرفته تا پادشاه برونئی و رئیس جمهور دورقوزآباد و.....را واسطه قرار داده؟؟؟ ثالثا عدم مذاکره حتی با دشمن ،یعنی ایجاد تنش و... و این یعنی فروپاشی اقتصادی و اجتماعی که در این مرحله ،جناب کیهان، توان نظامی و دفاعی و ....کاری ازش ساخته نیست.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    بانیان خسارت برجام می‌خواستند توانمندی‌های دفاعی هم واگذار کنند ؟ سؤال این‌جاست که چرا بانیان این خسارت محض محاکمه‌ ومجازات نشدند این‌ها نفوذیها زمان کم آوردن وعمر دولتشان کاف نداد وگر نه می‌خواستند ایران به‌ لیبی وعراق تبدیل کنند وزمینه بازگشت کد خدا فراهم کنند
  • نام اشنا IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    خیلی مختصر : هر اقدامی که این عناصر اصلاح طلب انجام دادند از جمله برجام و اف.ای.تی.اف .سند 2030 صرفا دستورات غربیها و به خصوص امریکائی ها بود. انها به هیچ عنوان نمیخواستند خاطر یانکی ها و همدستان گوساله صفت اروپائی انها از این طیف مهمل و چرند اصلاح طلب ازرده شود. حداقل یک دلیلش رفت و امد این افراد و وابستگان انها به امریکا و غرب بود که نمیخواستند عملی انجام دهند که پایشان به کلی از ینگه دنیا بریده شود. فقط کافی است ازکاپیتان ظریف بپرسیم این مکانیسم ماشه را کدام بی وجودی وارد برجام کرد و وزیر خارجه ما زیر "پتوی گلبافت"در خواب بود ومتوجه نشد!؟
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    1 0
    بانیان خسارت برجام، زمانی که صحبت از واگذاری توان دفاعی و منطقه‌ای کشور کردند، جاسوس بودن‌شان ۲۰۰ درصد محرز شد. باقیش به نظر من حرفه‌ای گری قوه قضاییه است‌ که مچ این پرروها رو بگیره.
  • ناشناس IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    اره اگر ما امروز موشک نداشتیم مثل زمان صدام موشک می مد جای دیروزی قوم غرگرا چقدر .......تشریف دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس