موشک ایران

در حالی که سالهاست برخی تحلیلگران، همچنان بر حمایت از نظریه هاشمی رفسنجانی درباره کاهش بودجه نظامی ادامه می‌دهند، بررسی بودجه نظامی کشورهای مختلف از افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در این بخش حکایت دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، در روزهای اخیر رسما اعلام کرده که این کشور با تقویت چشمگیر بودجه نظامی خود، حدود ۴۳ تریلیون ین (۳۱۸ میلیارد دلار) از سال مالی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ به بودجه فعلی اضافه خواهد کرد که این رقم بیش از ۵۰ درصد افزایش را نسبت به هزینه آن در برنامه پنج ساله کنونی نشان می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هزینه‌های نظامی ژاپن در سال ۲۰۲۲ به ۵.۴ تریلیون ین رسید که معادل ۱.۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی است. با این حال دولت ژاپن برای رسیدن به سطح تعیین شده از سوی ناتو، رشد بودجه دفاعی را در پیش گرفته تا هدف افزایش مخارج دفاعی به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تا سال ۲۰۲۷ محقق شود.

خبر افزایش چشمگیر بودجه نظامی ژاپن، چند ماه پس از اقدام مشابه آلمان انجام می‌شود. آلمان، با اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه نظامی، عملا به سومین کشور جهان پس از آمریکا و چین از نظر بودجه نظامی تبدیل شده و این بودجه را در یک برنامه مشخص، به تسلیحات و تقویت بنیه نظامی اختصاص می دهد.

بیشتر بخوانید:

راز اجرای دقیق وصیت هاشمی رفسنجانی برای «کاهش بودجه دفاعی»/

آیا بودجه دفاعی کفاف برنامه ششم را می دهد؟

خط تولید ناوهای موشک‌انداز برای حفظ اقتدار دریایی ایران +تصویر ماهواره‌ای

از دنیای فانتزی "گفتمان" ها تا واقعیت های عرصه بین الملل

اگرچه سالهاست برخی طرفداران هرنوع سازش و تسلیم دربرابر غرب بویژه آمریکا، تلاش دارند پیشرفت های اقتصادی کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان را به سیاست های نظامی و دفاعی آنها مرتبط سازند، اما این استدلال با کتمان بخش اصلی واقعیت، تلاش دارد چنین نسخه ای را برای جمهوری اسلامی ایران نیز تجویز کند؛ غافل از اینکه اولا سیاست های محافظه کارانه نظامی این کشور مربوط به دهه ها قبل بوده و آنها با اطلاع از این ایراد، نسبت به اصلاح آن اقدام کردند (که نمونه تصمیمات جدید آنها در ابتدای مطلب ذکر شده) و هم اینکه، پیشرفت اقتصادی مذکور در سایه تلاش و نگاه به ظرفیتهای داخلی این کشور حاصل شده است نه فکرهای خام و خام فروشی نفت.

پیروان مکتب «دنیای گفتمان» بودجه‌ نظامی کشورها در سال آینده را ببینند/ از ژاپن و آلمان سرکوب شده تا سوییس بی‌طرف هم به «هواداران قدرت موشک» پیوستند +جزییات

اوج این تفکر را می توان در صفحه توئیتر هاشمی رفسنجانی در ایام نوروز سال 1395 دید که با جمله‌ای معروف و خط دهی به کارشناسان غربگرا و دولت وقت، تاکید کرد که: «دنیای فردا دنیای گفتمان‌ها است، نه دنیای موشک‌ها». این جمله با واکنش و تعجب بسیاری از کارشناسان داخلی همراه شد چراکه رییس وقت مجمع "تشخیص مصلحت نظام"، سالها در جایگاه حساسی از فرماندهی دفاع مقدس حضور داشته و به خوبی لمس کرده بود که اگر کشوری قوی نباشد، زورگویان جهان چگونه اجازه پیشرفت و تداوم زندگی عادی را به مردمانش نخواهند داد.

به نظر می رسد به علت اهمیت این تفکر و تبعات آن بود که رهبر انقلاب، چند روز بعد در در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران، توان نظامی را بیشترین تکیه گاه مستکبران برای زورگویی به ملت ایران خواندند و با طرح یک سئوال اساسی افزودند: در این اوضاع جنگل وار جهانی، اگر جمهوری اسلامی صرفاً به دنبال مذاکره و مبادله اقتصادی و حتی علم و فناوری برود اما توان دفاعی نداشته باشد آیا حتی دولت های کوچک نیز به خود اجازه تهدید ملت ایران را نخواهند داد؟ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می دانند و نه موشک خاطرنشان کردند: "روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد."

پیروان مکتب «دنیای گفتمان» بودجه‌ نظامی کشورها در سال آینده را ببینند/ از ژاپن و آلمان سرکوب شده تا سوییس بی‌طرف هم به «هواداران قدرت موشک» پیوستند +جزییات

این تذکر رسمی و علنی باعث شد تا پس از حدود ۱۰ روز و پس از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب، اکانت مذکور به اصلاح جمله فوق پرداخته و بعد هم، با دستپاچگی، اساسا انتساب رسمی آن به هاشمی رفسنجانی تکذیب شد؛ در حالی که در سایت دفتر و کانال تلگرام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با عنوان توئیتر رسمی هاشمی رفسنجانی معرفی شده بود!

ردپای توییت جنجالی به بودجه رسمی کشور رسید

«نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند ... این راه در ایران باز شده و مدیران و دلسوزان باید وارد این فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.» شاید این جملات، صرفا یک سخنرانی از رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و حامی و مشاور بزرگ رییس جمهور قبل به حساب می آمد اما مشاهده جزییاتی از لایحه بودجه ای که بعد از این سخنان و البته توییت بالا توسط دولت روحانی به مجلس ارائه شد، نشان می داد این سخنان، قرار بود تبدیل به یک نقشه راه، وصیت شفاهی یا چیزی شبیه به آن، آنهم با ضمانت اجرای بالا تبدیل شود.

پیروان مکتب «دنیای گفتمان» بودجه‌ نظامی کشورها در سال آینده را ببینند/ از ژاپن و آلمان سرکوب شده تا سوییس بی‌طرف هم به «هواداران قدرت موشک» پیوستند +جزییات

هرچند با هوشیاری نهادهای مسئول و تاکیدات صورت گرفته به مجلس وقت، بخش قابل توجهی از سیاست سختگیرانه و بی منطق دولت وقت در خصوص کاهش بودجه نیروهای مسلح، خنثی شد اما همزمانی این اتفاقات با شرایط پیرامونی جمهوری اسلامی در آن سالها و انواع تهدیداتی که مرزها، امنیت و منافع کشورمان را با چالش های مهمی مواجه می کرد نشان می داد سرنخ و کدهای صادر شده در سالهای قبل، در حال نتیجه بخشی و عملی شدن توسط مسئولان اجرایی گذشته بود.

نسخه ژاپن و آلمان برای افزایش قدرت دفاعی

در حالی که کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان، از نظر تهدیدات پیش رو، شرایط به مراتب بهتری نسبت به کشورمان دارند و انبوهی از مشکلات امنیتی و نظامی را در کشورهای همسایه خود نمی بینند و در ضمن، با توافقات نظامی مختلف توانسته اند کمک کشورهای دیگر نظیر آمریکا به عنوان بزرگترین تهدید نظامی علیه کشورهای مستقل را در کنار خود ببینند، اما برنامه ریزی دولتمردان این کشورها برای افزایش قدرت نظامی در سالهای اخیر بویژه از سال آینده، نشان می دهد بر خلاف تصور برخی کارشناسان و تحلیلگران در کشورمان، سرمایه گذاری در حوزه نظامی و دفاعی، یکی از اولویت های این کشورهاست.

در این بخش نیز می توان یکی از سخنان مشهور مرحوم‌ هاشمی را یادآوری کرد که چند سال قبل در نشست مدیران آموزش و پرورش، گفته بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند»!

پیروان مکتب «دنیای گفتمان» بودجه‌ نظامی کشورها در سال آینده را ببینند/ از ژاپن و آلمان سرکوب شده تا سوییس بی‌طرف هم به «هواداران قدرت موشک» پیوستند +جزییات

بخشی از تحلیلهای مربوط به افزایش چشمگیر بودجه نظامی ژاپن و آلمان در رسانه های منطقه ای

بر اساس گزارشات جدید رسانه های محلی و منطقه ای، دولت ژاپن تصمیم گرفته برای صادرات جت‌های جنگنده، موشک‌ها، و سایر تسلیحات ساخت خود به ۱۲ کشور، مشتمل بر برخی کشورهای اروپا، آسیای جنوب شرقی و نیز هند و استرالیا، جواز صادر کند و ژاپن حالا آماده دوبرابرکردن بودجه نظامی خود و رسیدن به ظرفیت «حمله اول» است؛ عبارتی که سالها در ژاپن، تابو بود. حزب حاکم در این کشور نیز رسما پیشنهاد داد بودجه نظامی ژاپن که درحال‌حاضر حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور است، در پنج سال آینده به دو درصد یا بیشتر افزایش یابد. ضمن آنکه برای تقویت نیروهای ارتش نیز ، این کشور قدرت تهاجمی خود را با ساخت زیر دریایی و ناوشکن پیشرفته تر، ناو هواپیمابر سبک و سلاح های تهاجمی و موشک های با برد بالا افزایش می دهد.

در آلمان هم وضعیت مشابهی برقرار است و چندی پس از اعلام خبر اختصاص صندوق ویژه صد میلیارد یورویی به ارتش آلمان از سوی صدراعظم این کشور، یک برنامه و نقشه راه اقتصادی به همراه فهرستی مشخص از تسلیحات و پروژه‌هایی که قصد تهیه و کلیدخوردن آنها وجود دارد، از سوی مسولان دولتی و نظامی تهیه و ارائه خواهد شود. آنچه مشخص است، این است که در یکی از گام های اولیه، از صندوق صدمیلیاردی برای تأمین مالی جایگزین جنگنده‌های جت‌ تورنادوی قدیمی ارتش بهره گرفته خواهد شد. در این زمینه وزارت دفاع آلمان هم‌اکنون از تهیه ۳۵ جنگنده اف ۳۵ خبر داده بود و بوندستاگ (پارلمان آلمان) اصلاحیه مربوط به قانون اساسی و سایر الزامات این رویکرد را پیگیری خواهد کرد.

این در حالی است که سایر کشورهای به اصطلاح بی طرف همچون سوییس نیز اعلام کرده اند وزارت دفاع این کشور در حال تهیه برنامه ای درباره گزینه‌های امنیتی جدید است که شامل مانورهای نظامی مشترک با کشورهای ناتو و "شارژ مجدد" مهمات می شود. ضمن آنکه مردم دانمارک نیز در یک همه‌پرسی پیرامون افزایش همکاری نظامی دانمارک با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، رای مثبت دادند و به این ترتیب، دانمارک پس از حدود ۳۰ سال به این برنامه خواهد پیوست.

آیا بودجه دفاعی ایران بیش از کشورهای منطقه است ؟

سالهاست جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه به لحاظ تخصیص بودجه نظامی، جایگاه بالایی نداشته و در رتبه متوسط قرار دارد. ‌هم‌اکنون کشورهایی مثل عربستان سعودی، امارات، ترکیه، عراق و حتی رژیم صهیونیستی بودجه‌های به‌ مراتب بالاتری نسبت به ایران دارند. جالب اینکه کشورهایی مثل کویت، قطر و اردن هم که بسیار کوچک هستند نیز به تناسب جمعیت و وسعتی که در برابر ایران دارند، بیشتر از ایران بودجه دفاعی به نیروهای مسلح خودشان تخصیص داده‌اند. به عنوان مثال، کشوری مانند کویت با حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر، مساحتی ده‌ها برابر کمتر از ایران و بدون هیچ‌گونه تهدید خارجی، بودجه‌ای بیش از نیمی از بودجه دفاعی ایران برای بخش دفاعی خود درنظر گرفته است.

مقایسه بودجه نظامی ایران با کشورهای منطقه‌/ بزرگ‌ترین بودجه‌های نظامی دنیا  برای کدام کشورها است؟

اعتباری بالغ بر ۱۹۸ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان در فصل امور دفاعی و امنیتی بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد. این عدد حدود 6 میلیارد دلار است (با فرض دلار 30 هزار تومان سابق). بودجه ایران در سال جاری معادل ۱۲۰ میلیارد دلار تعیین شده یعنی بودجه دفاعی کمی بیش از ۵% بودجه کل کشور است. کلیه هزینه دفاعی ایران نظیر توسعه برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای در کشورهای بحران‌زده غرب آسیا از این بیش از ۵% هزینه می‌شود. رژیم صهیونیستی 23 میلیارد دلار در ۲۰۲۱ هزینه نظامی کرده که حدوداً ۴ برابر بودجه دفاعی ایران است. عربستان نیز حدود 57میلیارد دلار هزینه کرده که ۸ برابر بودجه دفاعی ایران در سال ۱۴۰۱ است و بر اساس آمارهای بانک جهانی، فقط نسبت هزینه نظامی به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور جنگ‌زده افغانستان و کشور محصور در خشکی قزاقستان از ایران کمتر است.

شهریورماه امسال بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند. در بخش مربوط به دفاعی و امنیتی این سیاست های کلی، تاکید شده است که "تقویت بنیه دفاعی با تخصیص حداقل ۵ درصد بودجه عمومی کشور". با توجه به اینکه قرار است به زودی لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه، در مجلس شورای اسلامی بررسی شده و به تصویب برسد، این نکته را باید به کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی متذکر شد که اجازه ندهند مبلغان و پیروان سیاست های غلط و منقضی شده انقباض بودجه نظامی و امنیتی در کشور، بتوانند روی نظرات و تصیمات قوه مقننه یا مجریه، تاثیر گذاشته و دوباره با استدلال های ناقص، روند رو به رشد نیروهای مسلح و قدرت دفاعی کشورمان را کند یا متزلزل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 104
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    43 15
    رفسنجانی یک غرب‌گرا بود می خواست بنیه نظامی کشور از بین ببرد ولی با هوشیاری رهبری اين نقشه ی شوم خنثی شد
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      27 4
      در شرایطی که دور تا دور کشور را پایگاههای نظامی دشمن فرا گرفته کسی که حرف از گفتمان بدون موشک بزند یا خائن است و یا جاهل !
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      18 5
      بودجه دفاعی کشور در سال 98 نصف شد اُف بر اکبر هاشمی که حسن فریدون رو تو پاچه ملت کرد.
    • سوخته IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      10 2
      خدا از رفسنجانی و پیروانش نگذرد
    • پدی ازپیج همسایه😊 IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 6
      هیچکس مخالف موشک و هسته نیست.موضوع اینه همه چیز نباید به هسته گره بخوره.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      11 4
      کار ستون پنجم دشمن همینه دیگه - الان هم بچه های مفسد اقتصادیش و طرفدار بهائیت دارن راه باباشون رو ادامه میدن
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      6 7
      اگه منظورت از غربگرا اینه که با دنیا تعامل داشته باشیم .تمام مردم ایران غربگرا هستن.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      1 1
      دقیقا
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    13 5
    این جمله رفسنجانی دنیای فردا دنیای گفتمان است ناقص بود باید می گفت دنیای فردا دنیای صنعت و نظامی است
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 0
      تو قبرش عذابه
  • US ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    11 22
    خب تمام این درست! با کدام تکنولوژی میخواهید اف ۲۲ بسازید؟! کو قاهر فقط با موشک نمیشود قدرت داشت، پدافند و آفند مهم هستند با هم
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      12 5
      بورو بابا دلت خوشه اف 22 اگه مشکل نداشت که تولید میشد جنگ های اینده جنگهایی هست تو باید با جیب خالی جنگید نمونش اکراین اومدن باتلاق کنن اکراین برا روسیه تا با تچهیزات گرون روسی بجنگن اقتصاد روسیه بهم بزنن ایران بهش جنگیدن با جیب خالی یاد داد الان شده باتلاق ناتو روسیه تقریبا جنگ رو برده
    • طاها IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      11 6
      شما که اینجا آفند پدافند میکنی ! چشم باز کن ببین شیطان اکبر ۴۰ ساله‌ با اون قدرت پوشالی در برابر موشک های ما چیکار کرده‌؟ ایران افغانستان نیست بیاد با لگد در خونه مردم رو باز کنن نارنجک بندازن اینجا عراق نیست حمله کنن و اشغال کنن ، اینجا .... اینجا کشوریه که رهبرش سید علی خامنه ایه و ملت شهادت !
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      12 3
      سوخو 35 خریدیم و به زودی به ایران تحویل داده می شوند.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      3 2
      مگه قراره تو از دستاوردهای نظامی/دفاعی خبر داشته باشی؟ عجله نکن از آمریکا بیا ایران بعد سئوالتو بپرس - نکنه از آلبانی هستی؟
    • US ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      3 9
      طاها کمپز در وکردی!!! سوخو ۳۵ اندازه اف ۴ کارایی نداره
  • US ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 31
    ما بهاییان اجازه نخواهیم داد شما قدرت نظامی داشته باشید،
    • سهراب IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      7 3
      ...چرا چون ارباتون انگل ستان ناراحت میشه؟ اصلا شما را ایران چه کار؟مگرشما ایرانی هستید؟فکرکردی که چون فارسی یاد داری حرف بزنی ایرانی هستی؟! ایرانی غیور ووطن پرسته...ایرانی به ملت خودش وفا داره...ایرانی با امکانات خودش در مقابل شرق وغرب ایستاده ولی شما بیگانه پرستان از آن طرف دنیا احساس مالکیت ایران را می کنید؟!زهی خیال باطل...
    • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      15 2
      شما غلط می کنید. ما قدرت نظامی شده ایم.
    • نظر IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 0
      بهایی چی هست ؟
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 1
      برادر بهائیان درست اما ایشان بهائی نیست و منظورش یادآوری نقش بهائی های کافرست که به چه منظوری توسط انگلیس صهیون ابداع شدند
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 0
      ببند لطفا! مرگ بر همتون
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 0
      غلط نخور
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    14 7
    همانطور که احمقهای درجه1خارجی داشته وداریم،احمق های درجه1داخلی نیزداشته وداریم!!!
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 1
      کاش میگفتی خائنین داخلی هم داریم
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 3
    دولت و مجلس محترم باید در نوستن بودجه سال حدید خیلی دقت کنتد چرا پول این مردم و در اصل بیت المال مسلمین باید خرج بنیاد های اصلاح طلب ها و دیگر کسانی باشد که در این ۳۳ قبل همه کاره بودند و اقتصاد را و مملکت را نابود کردند چرا بیت المال مسلمین صرف کسانی شود که هم صدا با دشمن هستند . ایا ملت راضی هستند یه مشت شکم کنده و بی همت و بی عار که سالها خوردند و بردند و اقازاده پروروندند از بیت المال مسلمین پول بگیرند .
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 6
    احمقهای به بهشت نمی‌روند و در استخر و جاهای مشابه...
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 1
    اگر آن حرفهای آقای رفسنجانی به عنوان یکی از به اصطلاح پیشگامان انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی و مرگ بر امپریالیسم آمریکایی در رابطه با کاهش بودجه نظامی و مهار قدرت دفاعی کشور از روی بی اطلاعی از اوضاع واقعی سلطه گری های افسارگسیخته غرب و میلیتاریزه شدن روزافزون غرب و اقمار ریز و درشتش و تسلیح پشت پرده کشورک ها و مزدوران منطقه ای ما و بر علیه ما از روی بی اطلاعی بوده که واقعا وااااای به حال کشور و نظام و ملت ما و اگر باز با اطلاع از آن موضوعات و مخاطرات روزافزون ناشی از آن در رابطه با محاصره کشور و دشمنی علنی دشمنان شناخته شده مان آن مطالب بیان شد باز وااااای به حالمان که چنین اشخاص تصمیم گیرنده ای در داخل نظام مشغول به نظریه پردازی و امور اجرایی بوده و هستند و براستی یاد زمانی میافتیم که بودند کسانی هم فکر و در خط ایشان که نظر به انحلال و یا کوچک و ضعیف کردن ارتش و ارتشیان داشته و علنا بر اذیت و آزار پرسنل فداکار این نیروی اساسی و دفاعی کشور در بدو انقلاب اصرار داشتند که با مخالفت عده ای میهن پرست و انقلابی واقعی از جمله شهید چمران به تمام اهدافشان نرسیدند. ولی شوربختانه در مدار قدرت ماندند و آمریکای جنایتکار و بیشرف و بی پدر و بی اصل و نسب و آمر و عامل اصلی به شهادت رساندن سردار سلیمانی عزیزمان و همچنین دانشمندان مظلوم هسته ای را علی رغم آموزه های مکتب توحیدی اسلام که رکن اصلی اش ایمان و اعتقاد به خداوند یگانه و مالک و پدید آورنده کل عالم و لاشریک دانستن آن میباشد صاحب و کدخدای عالم نامیدند و لازم المزاکره، و با نهایت تاسف هم شاهد ادامه آن مسیر تاریک بودیم و نتیجه خسارت بار و ویران کننده اش را بر تمام ارکان کشور تا به امروز شاهد بوده و هستیم.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 2
    کسی نگفته امنیت نداشته باشیم .ولی اگر فقط دنبال نظامی باشیم و از اقتصاد کشاورزی صنعت ایتی خیلی چیزها غافل بشیم شکست می خوریم به قول رهبری اونها میخان با حرف از از جنگ مارا از اقتصاد غافل کنند همشم نگید اقتصاد دست دولت ها بود باید خیلی چیزها از دولت خارج بشه و مثل امنیت ملی تلقی بشه
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 5
      اگر قدرت نظامی نداشته باشیم امنیت نداریم و اگر امنیت نباشد اقتصاد هم نخواهیم داشت بعنوان نمونه همین اغتشاشات 3 ماه گذشته باعث افزایش نرخ ارز شد.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 5
      اگر قدرت نظامی نداشته باشیم امنیت نداریم و اگر امنیت نباشد اقتصاد هم نخواهیم داشت بعنوان نمونه همین اغتشاشات 3 ماه گذشته باعث افزایش نرخ ارز شد.
    • محمد قزل IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 4
      رهبری عظیم الشان نظر غریق استخر را با تذکرش اصلاح کرد رهبری فرمودند دنیای فردا دنیای همه چیز است
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    5 2
    اینکه چرا صحبت های یکسری از خواص و به اصطلاح تئوریسین های داخلی ما با صحبت ها و نگرانی های غرب همپوشانی و هماهنگی دارد این خیلی جای سوال داره شما از یک نوجوان هم بپرسی برات 4 تا ورق آچار از سطح تهدیدات علیه ایران از همه جهات می نویسه بعد چه جوری بعضی خواص و تئوریسن های ما این خطرات را حس نمی کنند ؟ نکته اینکه غربی ها بعد از برجام هسته ایی , دنبال برجام موشکی و منطقه ایی و ... هم بودند یعنی غرب هم دنبال تضعیف قدرت نظامی ایران است و n بار رسمی و غیر رسمی گفته اند که قدرت موشکی ایران باید محدود شود چه جوری می شه به این قضایا مثبت نگاه کرد ؟ حتی قبل از انقلاب , محمدرضا پهلوی که رفیق شیش آمریکایی ها و غلام این ها بود همه چیز از آمریکایی ها گرفت حتی اف 14 اما هر چقدر التماس کرد 2 چیز بهش ندادن : 1 . زیردریایی حتی زیردریایی غیرمسلح کوچک و آموزشی دست دوم 2 . موشک با برد بیش از 100 کیلومتر , شما امروز هم می بینید که موشک عصای دست ماست و تروریست ها را با همین موشک ها می زنیم آمریکا هم از همین قدرت موشکی می ترسد و گزینه نظامی را کنار گذاشته .
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 1
      برای اینکه این به اصطلاح خواص ها خیلی وقته که دشمنان قسم خورده مان شدن قبله آمال و آرزوهای پست دنیایی شون و در این راه و رضایت خدای ساختگی شون یعنی به قول خودشون کدخدای عالم یا همان شیطان بزرگ حاضرن تمام ملت ایران و خون شهدا و پرم مقدس کشور و انقلاب را فربانی کرده تا منافع خود و خانواده های اونور آبشون رو تضمین و تامین کنند. فقط موندم نظام قراره تا کی با این جریان منحرف و شناخته شده مدارا و هزینه اش را از اعصاب و روان و اعتقادات و جان رنجور و اسیب دیده و سفره محقر مردم جبران کنه.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 0
    اینکه چرا صحبت های یکسری از خواص و به اصطلاح تئوریسین های داخلی ما با صحبت ها و نگرانی های غرب همپوشانی و هماهنگی دارد این خیلی جای سوال داره شما از یک نوجوان هم بپرسی برات 4 تا ورق آچار از سطح تهدیدات علیه ایران از همه جهات می نویسه بعد چه جوری بعضی خواص و تئوریسن های ما این خطرات را حس نمی کنند ؟ نکته اینکه غربی ها بعد از برجام هسته ایی , دنبال برجام موشکی و منطقه ایی و ... هم بودند یعنی غرب هم دنبال تضعیف قدرت نظامی ایران است و n بار رسمی و غیر رسمی گفته اند که قدرت موشکی ایران باید محدود شود چه جوری می شه به این قضایا مثبت نگاه کرد ؟ حتی قبل از انقلاب , محمدرضا پهلوی که رفیق شیش آمریکایی ها و غلام این ها بود همه چیز از آمریکایی ها گرفت حتی اف 14 اما هر چقدر التماس کرد 2 چیز بهش ندادن : 1 . زیردریایی حتی زیردریایی غیرمسلح کوچک و آموزشی دست دوم 2 . موشک با برد بیش از 100 کیلومتر , شما امروز هم می بینید که موشک عصای دست ماست و تروریست ها را با همین موشک ها می زنیم آمریکا هم از همین قدرت موشکی می ترسد و گزینه نظامی را کنار گذاشته .
  • بختیاری IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    5 0
    خداوند عذاب خائنین و دروغگویان را بینهایت کند.این دروغگویان واقعا نمیدانستند قبل از جنگ جهانی آلمان و ژاپن دو قدت صنعتی بودند؟؟؟ در حدی که بیشترین پیشرفت کدخدای وحشی تروریست این خائنین مدیون دانشمندان المانی بود.خصوصا در بحث موشکی با موشک های v2, درود ورحمت خداوند بر شهدا ومدافعان امنیت ایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــران اســـــــــــــــــــــــــــــلــامـــی بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــزرگ
  • CA ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 5
    بودجه رو به نسبت کل بودجه و در نظر گرفتن سهم سایر بودجه های عمرانی بهداشتی درنظر میگیرند عزیزم بودجه یک شهر امریکا ممکن است بودجه کل یک کشوری دیگر باشه. نمیشه کل بودجه اون کشور به نظامیگیری اختصاص داد. لطفا سانسور نکنید
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    5 3
    یاشاسین ایران قوی
  • عطار IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 4
    عاقبت به خیر شدن اونم در آخر عمر سعادتی هست که قسمت همه کس نمیشه. ولی آخر عمری در استخر سادگی و کدخداپرستی غرق شدن خیلی راحته
  • رضایی IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 3
    صاحب نظریه دنیای گفتمانها، به علت تعریف و تمجیدهای طرفدارانش دچار توهم شده بود و فکر می کرد خیلی از سیاست و روابط بین المللی بارش هست! البته این نظریه آبدوغیشان ثابت کرد که طرف تقریبا چیز خاصی بلد نیست.
  • خار چشم عرزشیا IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    3 10
    قطعا میدونی چه در تامین تسلیحات زمان جنگ و چه بعداز جنگ ایجاد (( تمام )) زیرساختهای تسلیحاتی و موشکی و دریایی و هسته ای و هوافضا را مدیون درایت و هوشمندی و مهارت و تلاش و (( فن گفتگو و دیپلماسی )) هاشمی رفسنجانی و همفکرانش هستید خاکتوسسسسسسرت مشرق گربه صفت
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 2
      همفکران هاشمی 34 سال بعد از انقلاب حکومت کردند اشرافی گری مسئولان و حقوق های نجومی و رانت و فقر و بیکاری و تورم و رکود و بدبختی و فلاکت مردمو مدیون هاشمی و همفکرانش هستیم .
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 6
    ببخشید ولی آقای هاشمی هم توضیح دادند که منظورشان بد منعکس شده بود و هم شاید حمایت ایشان از صنایع مشهود است و با نقد رهبری اصلاح کردند حرفشان را
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 1
    همیشه بودجه نظامی اعلام شده رو اگر ضربدر صد بکنید رقم نزدیک به واقعی در میاد البته ژاپن و آلمان به لایحه مخالفت با نازیسم توسط روسیه رای منفی داده آمد و این نشانه خیلی خطرناکی از تمایل این دو کشور به احیا نظامی گری خود می‌باشد و کشورها من بعد بایستی در مورد رفتار این دو کشور و نحوه تعامل با آن دو بسیار دقت کنند. در ضمن در جنگ افغانستان حامد کرزی چند روز پیش اقرار کرد که نیروهای آمریکایی و مقاطعه کاران آنها تماما فاسد هستند و جهت سود حداکثری نظامی کری میکنند و باعث فساد گسترده و رشوه گیری در طول زمان حضور نظامی آمریکا در افغانستان شدند و البته همین امر در تمامی کشورهایی که آمریکا حضور نظامی داشته کاملا مشهود هست و البته فجایع مقاطعه کاران خصوصی که جنایات زندان ابوغریب و گوانتانامو را رغم زدند
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    7 2
    بودجه دفاعی ایران در سال 98 نصف شد/// هیچکس در خائن بودن حسن انگلیسی و دارودسته افسادطلبش شکی نداره. «قرار بود از داخل نظام رو چپه کنن و آمریکارو برگردونن». مگر حسن انگلیسی صریحا" از برجام 2 و 3 حرف نزد؟ مگر آب خوردن مردم رو به دلار گره نزد؟ و خیلی کارهای شریرانه و خائنانه دیگه. حسن انگلیسی اگه این کثافتکاری هارو تو چین کرده بود مجازاتش چیزی جز تیربارون نبود.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    5 1
    با سلام هاشمی بکی از اثرگذارترین چهره های چهل سال گذشته در ج اا بود. وی ۸ سال ریاست مجلس را بر عهده داشت و سپس ۸ در منصب ریاست جمهور بود. روحانی و دولت متبوعش خلف دولت هاشمی بحساب می آیند. بنابراین ۲۴ سال دوره حاکنیت بلافصل وی لحساب می آید. خاتمی و دولت وی نیز از دستاوردهای هاشمی اند‌. هاشمی در دوران ریاست جمهوری اش عناصر اصلی جریانات دوم هرداد را در دولت اش بکار گرفته و از آنها حمایت کرد‌. پس اجمالا نی توان ۸ سال خاتمی را هم به ۲۴ سال دوره پر نفوذ هاشمی اضافه کرد. بدین ترتیب ۳۲ سال پاستور در تسخیر تفکر اردوگاه هاشمی بود. هاشمی در کسوت ریاست جمهور دیگر یک انقلابی نبود بلکه از سرمایه و وجهه انقلابی خود برای پیشبرد اهداف عملگرابانه و محافظه کارانه سود جست و عملا کشور را از مسیر اصلی خود منحرف ساخت. بنظر می رسد هاشمی ارزیابی درستی از قدرت انقلاب اسلامی و عظمت آن نداشت و فکر می کرد سیاست های مورد نظرش مدار حرکت ج اا را به تنهائی تعیین می کند و در این بین نقش مردم، اسلام و ولایت و مکاتب فکری مخلصانه نظیر سردار شهید سلیمانی، طهرانی مقدم، حاجی زاده و هم اکنون سردار سلامی را نادیده انگاشته بود‌.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 2
    اونها یا در حال جنگن یا هر دقیقه همسایسون داره به سمتشون موشک و اتم آزمایش میکنه و میگه بهتون حمله میکنم . ایران دقیقا کدوم کشور به سمتمون حتی یک شلیک فشنگ داشته ؟
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 1
      هشت سال جنگ تو در کجا بودی درزمان اشغال شهرهای مرزی موشک باران دزفول و سایر شهرها و کشتار رزمندگان با سلاح غربی و شرقی وشیمیایی آلمان هلند بلژیک فرانسه وعکسها واطلاعات ماهواره ای امریکا برای ارتش صدام چه کسی اعتراض کرد یا از ایران دفاع کرد. سازمان ملل یا کشورهای عضو آن . این حرف ودرد دل یک جنگ زده خوزستانی که جنگ رابا گوشت و پوست واستخوان لمس کرده شهیدان زیادی را دیده و سهمیه شلیک گلوله و مهمات بر اثر کمبود را نظاره گر بود.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 0
    آلمان، با اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه نظامی، عملا به سومین کشور جهان پس از آمریکا و چین از نظر بودجه نظامی تبدیل شده____ ههههه. یادم هست چند سال قبل گاگول های پای منقل و ماهواره هی کامنت میدادن که (چرا بودجه نظامی ایران اینقدر زیاده؟!!!!!) وقتی بهشون می گفتی بودجه نظامی ایران از قطر و امارات فینگیلی هم کمتره تعجب می کردن. این داستان کامنت ها ادامه داشت تا خبر خرید 400 میلیارد دلار سلاح از آمریکا توسط عربستان فاش شد (زمان ترامپ جلاد). از اون به بعد حتی گاگول های ماهواره و خرای BBC هم فهمیدن قضیه چیه و دیگه اون کامنت ها متوقف شد.
  • US ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 3
    رئیس ستاد ارتش اسرائیل، می‌گوید نیروهای مسلح این کشور هر هفته به طور متوسط یک عملیات علیه مواضع حکومت ایران در خاورمیانه انجام می‌دهند. آقای کوخاوی که سه‌شنبه در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو سخنرانی می‌کرد، از افزایش سطح آمادگی ارتش اسرائیل برای عملیات علیه ایران خبر داد. آقای کوخاوی گفت: «نیروهای دفاعی اسرائیل برای روزی که فرمان اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را دریافت کند، آماده است و ماموریت محوله را به طور کامل انجام خواهد داد.» به گفته ژنرال کوخاوی، توافق هسته‌ای جدید میان ایران و غرب امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 0
      کوخاوی و امثالهم برای رفع نگرانی مردمی که مهاجرت معکوس اختیار کردند و نگران آینده اسرائیل هستند جرف میزنند نتانیاهو و بقیه مفسدین شریک در کابینه که لاپید بدان معترض بود فهمیدند که نفس های آخر رژیم بشماره افتاده و هیچگاه تا این اندازه در معرض خطر حتی در داخل نبودند و آنکه پایه های این رژیم یکه تاز را سست ساخت و جلوی پیشبرد اهداف آنرا گرفت ایران و در کنارش جبهه ای بنام محور مقاومت جانفداست
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 0
    فقط اب تنی در استخر کوشک و اسکی سواری در سد لتیان
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    8 1
    بودجه نظامی ایران یکدهم عربستان صهیونیست است (6 در برابر 57 میلیارد دلار) و یکچارم اسقاطیل ریغونه (6 در برابر 23 میلیارد دلار). خوب حالا وقتشه سیما ثابت کثافت تو انترنشنال سعودی یجوری این موضوع رو ماله کشی کنه که برعکس بنظر برسه. ولی مخاطب ماهواره قبول نمی کنه ها. چرا. قبول می کنه. مخاطب ماهواره نشون داده که احمق تر از این حرفاس و هرچی تو ماهواره بگن رو قبول می کنه. مثل کشته سازی های هرروزه. پلیس ایران زده تو کار کشتن زنان! با 3شرط: 1_دختر باشه (پلیس ما با پسرای اغتشاشگر کاری نداره) 2_جوان باشه (پلیس ما با زن اغتشاشگر30 سال به بالا کاری نداره!!) 3_خوشگل باشه (پلیس ما با دخترای اغتشاشگر زشت و خپل کاری نداره!!). خر فراوووووووووووون.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 0
    گفتمان بدون قدرت بیشتر به حماقت می ماند کشور که قدرت بازدارندگی ندارد طعمه ديگر کشور های قدرتمند می شود
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    3 4
    همه موشک را قبول داریم ولی ای کاش کمی وجدان داشتی و یه خبر از قیمت دلار می گذاشتی.موشک خوب است ولی معیشت مردم هم مهم است.دومی به کلی داره نابود میشه.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 1
      معیشت مردم کیا خراب کردن همان کسانی که‌ بنه نظامی تضعيف کردند اقتصاد کشور را هم فلج کردن تا به اصطلاح خود جمهوری اسلامی را از درون پوک کنند و با يکضربه کار نظام يکسره کنند
  • مخلص IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 1
    مثل اینکه دوران هشت سال دفاع مقدس را باور نداری ؟
  • ایثار گر IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    5 1
    بحمدالله رفسنجانی به دنیای گفتمان منتقل شد
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 0
      خدا عذاب خائنها رو زیاد کنه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    8 3
    بله جنگ های آینده جنگ موشکی نیست جنگ اتمی است و نابودی شهر ها در چند ثانیه پس امیدوارم که سلاح اتمی داشته باشیم چون در برابر قدرت های اتمی نمی‌توانیم با سلاح های ساده از خود دفاع کنیم تصور کنید همین پاکستان بخواهد با 200 بمب اتم که دارد به ما حمله کند. خب چه سلاحی داریم که باعث وحشت قوای پاکستان باشه؟ و اون ها رو از حمله منصرف کنه؟ قرآن کریم گفته ای مؤمنان برای دفاع از خودتان و پاسخ به دشمنان به بهترین سلاح مجهز باشید
    • a IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 2
      درسته بمب اتم نداریم اما موشک نقطه زن داریم میتونیم اهداف دقیق نظامی رو هدف قرار بدیم و دشمن رو ناکار کنیم این کار بهتره تا یه بمب بی هدف اما قوی یه عده زیادی بیگناه را جزغاله کند
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 0
      خب شما کامن گذار محترم این سلاح هسته ای رو روی الاغ سوار که نمیکنن که!!!!!!!بلکه روی موشک سوار می‌کنند و پرتاب می‌کنند. شاید شما فکر کردید میشه سلاح هسته ای رو با پست سفارشی یا پیشتاز به آمریکا یا اسرائیل ارسال کرد لذا به موشک نیازی نیست!!!!!
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 6
      چرا و به چه دلیل ما با قدرتهای اتمی مجبوریم درگیر بشیم ؟ با پاکستان چه مشکلی داریم که بخواهیم نگرانش باشیم ؟
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 2
      اگر اینجوریه که همه دنیا باید دنبال اتمی باشن . هستن ؟
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 0
      همیشه دنیا دیوانه هایی مثل صدام و هیتلر دارد درضمن بله تمام دنیا دنبال ساخت بمب اتم است 10 کشور هم سلاح اتمی دارند.
  • امیرمسعود IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 0
    به یاد مرحوم مغروق افتادم که می گفت دنیای موشک گذشته است و کشورمان نیاز به این چیزها ندارد. تازه با کمال خوشرویی می گویند کاش الان بود اوضاع را درست می کرد. بسیاری از گرفتاری های الان حاصل سیاست ها و اذناب ایشان است.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 0
    تلاش برای تضعیف توان دفاعی کشور فقط میتوانسته کار یک نفوذی و ستون پنجم دشمن باشد.
  • کهنه رفیق IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    از شاگرد اول کلاس اقتصاد که بنا بود پیل(پول) ایران را سومین پول با ارزش دنیا کند چه خبر!
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 0
      با معدل 19 و نیم
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 0
    هر کس دچار سانتیمانتالیسم فکری شد و گفت سرمایه گذاری روی مساله دفاعی و امنیتی پول هدر دادن است و از این طور تز ها داد یا احمق است یا خائن ولاغیر
  • بنده خدا IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 3
    قرآن فقط گفته! که در مقابل دشمنانتان به بهترین سلاح مجهز بشید!! نگفته دروغ نگویید و تهمت نزنید و ریا نکنید و ربا نگیرید و آبروی برادرتان را نبرید و ظلم نکنید و کم فروشی و گران فروشی نکنید .....
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    بابا کجای کارید
  • علی افصحی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    3 1
    درک گفتمان حاکم بر عالم کار هرکسی نیست ! درک گفتمان حاکم بر عالم یک شهود بالایی می طلبد که فراتر از ظواهر به چشم آمدنی است. روزی که قرآن مجید گفتمان کسب قدرت مشروع برای دفاع و تهاجم علیه هر مهاجمی را طراحی کرد دیگران سخن از این زدند که اگر به گوش راستت سیلی زده شد گوش چپت را برای نواخته شدن سیلی دیگر ارائه بده! قرآن فرمود «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه»! از هر مؤلفه قدرت موجود در عالم بهره گرفته و اقتدار کسب کنید. برای چه؟ادامه می دهد نه برای سرکوب ملت خود ونه برای سلطه جویی بلکه«ترهبون به عد والله و عدوکم و آ خرین من دونهم لاتعلمونهم و الله یعلمهم » برای قدرت بازدارندگی در برابردشمنان خدا، دشمنان خودتان و جریاناتی که شما نمی شناسید ولی خداوند می شناسد!همان جریانات نفاق و فتنه انگیز. جریاناتی که با بافته های نفسانی و قدرت طلبانه خود ، خطای محاسباتی را بر جبهه حق می خواهند تحمیل کنند. جالب این است که خدواند هزینه و صرف هر امکانی برای قدرت باردارندگی و تهاجمی را نه هزینه های از دست رفته و زاید بلکه در ادبیات معنوی برده و آن را انفاق محسوب می کند«و ماتنفقوا من شیئ فی سبیل الله یوف الیکم و انتم لاتطلمون و هر هزینه ای که در راه خدا انجام می دهید و انفاق می کنید نتیجه آن را به شما خدواند بر می گرداند و بعد از آن است که تحت ظلم قرار نمی گیرید (نه قبل از اقتدار و کسب قدرت»!راهبردی که امام خمینی و امام خامنه‌ای انتخاب کردند و نتیجه آن را در دوران دفاع مقدس و پس از آن در دوران چنگ و دندان نشان دادن استکبار خداوند به ملت ایران اسلامی نشان داد. روزی که دشمن تهدید کرد امام خامنه‌ای فرمود یکی بزنید ده تا می خورید چنان که پایگاه عین الاسد زیر رو شد.اگر هاشمی و ناکثانش سخن از گفتمان زدند و در برابر قدرت آفرینی امام خامنه‌ای در صیانت از انقلاب اسلامی،به صف شدند برای این بود که با تضعیف اقتدار نظام بتوانند گزینه مناسبی برای شیطان بزرگ به حساب آمده و از جبهه انقلاب باج گرفته و با همیشگی ساختن چمبره برثروت ،انقلاب اسلامی رااز درون مستحیل کرده و پوک سازند و از نظام اسلامی فقط اسمش مانده و رسمش سلطنت و اشرافیت باشد که نمادش فرورفتن در استخر فرح و پیک نیک در کاخ لتیان آن هم درروز عاشورا و وبعد از مراسم بزرگداشت امام خمینی! کاری که هاشمی با خاندان سلطنتی خود می کرد.سلام الله علی الخامنه ای
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 3
    بودجه نظامی اونا یک دهم بودجه رفاهی برای مردمشونه نه ده برابر
    • SE ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      4 0
      اره دروغ که کنتور نداره! مثه آمريکا جونتون که ۸۵۰ میلیارد بودجه نظامی داره اونوقت ۵۰ میلیون آدم داره که زیر خط فقر زندگی می‌کنند تازه مثه ما نه تنها تحریم و غیره نیست بلکه خودش از تحریم کنندگان و تلکه بگیرهای جهان است!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 0
    بزرگی میگفت آهن قراضه ها البته به آخرین مدلهای شکاری بمب افکن و بالگرد و تانک
  • طاها IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    3 1
    به نظر من نه دنیای دیروز و نه امروز و نه فردا دنیای گفتمان نیست فقط دنیای زور و قدرت ! اشداء علی الکفار
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 7
    بدون رفراندوم تا ابد تو سر و کله هم میزنیم .
    • شیوا IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 1
      تو چقدر نادانی اگر تو این رفراندوم نااگاهانه یه سری نادان رای بیشتر اوردند چی مانند مثل کشتی باید یه راه حلی باشه که ایران هم به لحاظ نظامی قوی بشه و هم به لحاظ ارزش پول که این هم در سایه کم خوری مسیولین اتفاق میافتاد و سالها زمان میبره جای این بخور بخور ها پر بشه
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 1
      ایران ازادی فسادوجنایتکاران وهفت تیربندها ودائم الخمرها راازادنمیکنه
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 0
      برای تارو مار کردن شما رفراندوم میذاریم
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      یک دفعه دیدی تو اون رفراندوم یک کسی به قدرت رسید که بودجه بیت المال رو صرف خرید حلب پاره کرد اونوقت تو می خوای چکار کنی ها ؟
  • Amir IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 1
    و این خامنه ای عزیز بود که جلوی این موجودات غربزده ی غرب پرست ایستاد و تن به ذلت نداد! اگر این چنین نبود وضعمون از اوکراین و ... بدتر بود!
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 4
      اوکراین مگه چشه؟ بهش حمله نشده، فقط عملیات ویژه از طرف کشور همسایه‌اش داره انجام میشه.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 0
      اوکراین حافظ منافع شرکتهای تسلیحاتی وفاسد لیبرال صهیونیست برای مالیات کشی وفروختن انبارهای سلاح به داعشیها وصهیونیستای اوکراین رفت هشده اونهم به قیمت نابودی زیرساخت وخانه اوکراینی های آواره ایران قوی است که این همه تهدیدمیکنن ولی جرئت حمله ندارن فقط حزب الله 300000نقطه زن داره که برای نابود کردن تمام پادگانهای سلاطین فسادوغارت وتنش زایی وجنگ افروزکافیست
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 1
    ژاپن و آلمان نوکر آمریکا هستن، مثال خوبی نیستند.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 1
    ژاپن و آلمان نوکر آمریکا هستن، مثال خوبی نیستند.
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 3
      چرا اینقدر احمق هستید آخه چرا فکر میکنین دشمنی با کشورها اسمش استقلال؟؟؟مگه هر کسی ارتباط داره با دنیا عزت نداره؟
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 1
    ژاپن با این همه افزایش قراره برسه به ۲ درصد ، ما ۵ درصد هستیم!!
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    تولید ناخالص داخلی ژاپن نزدیک ۵ هزار میلیارد دلار و ما بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد. پس بودجه نظامی ۶ میلیاردی ما بیشتر از ۲٪ هست، نزدیک ۳٪ تولید اقتصادمون.
  • دکتر حیدری IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    3 0
    بنده خودم 5 سال ژاپن بودم به دلایل شغلی و تحصیلی و همان موقع دوستان ژاپنی بنده از حرف های خلع سلاح هسته ای و موشکی پهپادی منطقه ای و ..کشور توسط اصلاح طلبان ایرانی تعجب می کردن و می گفتن واقعا اینها مسئولین کشور شما هستن یا افسران اطلاعاتی پنتاگون و سیا که بنده همان موقع به خیلی از آنها گفتم بخش زیادی از جامعه سیاسی اقتصادی فرهنگی و اطلاعاتی ایران کاملآ ریشه غربی و غیر ایرانی داره و حتی نگاه آنها به خاورمیانه کاملآ امریکایی هستن حتی بعضی دوستان در نهادهای نظامی هم این دید غربی رو به منطقه دارن عملا دلال های نفتی و نظامی ارتش امریکا در داخل ایران هستن حتی بین بازیگران و ورزشکاران..اما سوال اینجاست مخاطب این حرفها چه کسی هست مردم یا مسئولی که باید بودجه نظامی رو بدهد که هیچ وقت نمی دهد
  • مهندس فیروزی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 1
    ژاپن اخیرا اعلام کرده قصد ساخت موشک های بالستیک با برد 3000 کیلومتر رو هم داره برای مقابله با کره شمالی و چین..بعد یه عده داخل ایران حتی جلوی تست موشک های غیر نظامی رو هم گرفتن...
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 0
    آیت الله هاشمی معمار انقلاب است. روحش قرین رحمت باد
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 1
    بودجه نظامی باید خرج مردم بشه.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 1
    مشرق نیوز شهامت داشته باش چاپ کن بودجه نظامی رو برای امنیت مردم میخاین یا خودتون ؟؟؟
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 1
      شهامت با حرفهای پوپولیستی فرق می کنه از این دو قطبی سازی های فیک زمان قاجار و صفویه هم بود که به اسم مردم نصف ایران تجزیه شد رفت امروز اون مردم رفتن و ما ماندیم و کلی حسرت ایران اصولا یکی از اهداف تحریم ها ایجاد این دو قطبی سازی های کاذب هست که فقط تا زمان تحت فشار و تحریم بودن خریدار داره چون واقعیت نیست
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    بقای هژمونی بعضی دشمنان در اتش افروزی در منطقه و فتنه انگیزی در داخل است
  • سعید IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    اگر قرار بود مثل قضیه اقتصاد که راهبرد سرمایه داری غرب را برایمان نسخه پیچیدند ،در بخش امنیتی هم به اراجیف آقایان گوش فرا دهیم اکنون ایران اشغال نظامی شده بود . حیف و صد حیف که چند دوره ریاست جمهوری در دست این جریان فکری با عدم شناخت مردم از حقایق قرار گرفت ، وگرنه در بخش اقتصادی هم اوضاع متفاوت بود .
  • سعید IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    اگر ملاحظات امنیتی اجازه می داد ، مسئولین دفاعی پیشرفته ترین سلاح های در دسترس جمهوری اسلامی ایران مانند انرژی پلاسما را رسانه ای می کردند تا مانند زمان نمایش شهر های موشکی عده ای ترسو و بزدل زبان در کام گیرند .
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    سید محرومان پیاز کیلویی ۲۰ هزار تومن!!! سکه ۲۱ م و ۸۰۰ هزار تومن
  • شاپرک IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    دشمن نمیتونه توی جنگ دوام بیاره حتی اگه بودجه نظامیش سر به فلک بکشه
  • سمیه IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 3
    خیلی ها به اشتباه ایران رو یک کشور خاورمیانه ای فرض می کنن در حالی که ایران عملا یک کشور غرب آسیایی حساب میشه و حتی آسیای میانه ای!تهدید اتمی پاکستان هند و چین و روسیه برای ایران کمتر از اسراییل و امریکا و ناتو در منطقه نیست ایران کم جنگ نداشته با روسیه هند و حتی چین در گذشته! بخصوص در زمان تجزیه خراسان قدیم یا افغانستان از ایران.این کشور هر چه زودتر باید اتمی بشه
  • Ismail IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 0
    بودجه های نظامی کشورک های دور بر ایران چند برابر ایران است دنیای امروزی دنیای قدرت نظامی هست بدون قدرت نظامی حتا آدم حساب نمیکنه
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 1
    به لطف فرمایشات آقای هاشمی بهرمانی دنیا دنیای گفتگو شده است اما گفتگوی موشکی آیا فرزندانش اکنون به این عوامفریبی پی می برند یا هنوز مرغ بابایشان یک پا دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس