.

جای شکی نیست که حمایت گسترده ای که امریکا و چندین کشور دیگر برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله ایران انجام دادند برای ابوظبی تکرار نخواهد شد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ وبسایت وال استریت ژورنال به تازگی در مقاله ای جنجالی مدعی شد ارتش امریکا در حال انتقال کلیه هواگردها و تجهیزات نظامی خود از پایگاه هوایی الظفره به خاک قطر است.

به گزارش این منبع، پنتاگون جنگنده‌ها، پهپادهای رزمی و سایر هواپیماهای نظامی در امارات را به قطر منتقل می‌کند.

امارات متحده عربی در ماه فوریه به آمریکا اطلاع داد که دیگر به جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی الظفره در شهر ابوظبی اجازه حمله به یمن و عراق را نخواهد داد، مگر اینکه پیش از اجرای حملات مقامات اماراتی از جزئیات آن خبردار شوند.

موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر


مقامات آمریکایی گفته‌اند که این امر باعث شده تا هواپیماها را جهت اجرای عملیات به پایگاه هوایی العدید در قطر بفرستند.

با افزایش تنش‌های منطقه‌ای، امارات به شدت نگران است به طور علنی مشخص شود که این کشور به عملیات نظامی آمریکا در منطقه کمک می‌کند و درنتیجه ممکن است امارات توسط نیروهای نیابتی ایران در منطقه مورد هدف قرار گیرد، امارات متحده عربی وضع محدودیت‌ها برای عملیات‌های هوایی آمریکا از خاک خودش را "محدودیت‌های محافظت از خود" خوانده است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند علاوه بر انتقال دارایی‌های عملیاتی به قطر، آمریکا در حال بررسی اجرای حملات هوایی از جیبوتی آفریقا علیه یمن است.

اما دلیل اصلی تغییر موضع ناگهانی ابوظبی چیست؟

شیخ نشینان امارات از سالهای گذشته و تجربه تلخ جنگ یمن همواره از احتمال آغاز حملات دوربرد به خاک اصلی و تاسیسات حیاتی خود وحشت داشتند؛ رهبران ۶ شیخ نشین دیگر همواره محمد بن زاید حاکم ابوظبی را نصیحت می کردند که از جاه طلبی منطقه ای و خطرات بزرگی که این موضوع برای کشور متحد امارات خواهد داشت اجتناب کند؛ حمله موشکی و پهپادی بزرگی که در ابتدای سال ۲۰۲۲ از خاک یمن علیه شهر ابوظبی انجام شد زنگ خطر را برای این کشور به صدا درآورد.

در ماه ژانویه ۲۰۲۲ انصارالله یمن در پاسخ به دخالت های بیجای ارتش امارات و مزدوران تحت امرش در حمله به مناطق تحت کنترل دولت صنعا در استان شبوه و مارب، چند موج حمله پهپادی و موشکی بزرگ علیه ابوظبی انجام داد.

آتش سوزی در پالایشگاه ابوظبی پس از حمله انصارالله


پالایشگاه اصلی شهر، ترمینال جدید فرودگاه ابوظبی و پایگاه هوایی الظفره که به شکل مشترک توسط امریکا و امارات استفاده می شود اهداف اصلی این عملیات بودند.


مقابله پدافند هوایی امارات با موشک های یمنی


در آن هنگام انصارالله یمن تهدید کرده بود در صورت ادامه دخالت و تجاوزات ابوظبی در خاک یمن، شهر دبی را نیز هدف قرار خواهد داد، این موضوع منجر به سرعت گیری روند آتش بس در یمن و پایان عملیات نظامی امارات تا دو سال آینده شد.

موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر


اما اجرای عملیات بزرگ "وعده صادق" توسط ایران علیه اسرائیل و ابعاد گسترده روانی و تبلیغاتی این حمله اثرات فوری بر روند همکاری نظامی میان امارات و ایالات متحده امریکا گذاشته است؛ شلیک انبوه موشک و پهپاد از خاک ایران علیه سرزمین های اشغالی و ناتوانی سیستم پدافند هوایی مشترک امریکا و اسرائیل در دفع این حمله مطمئنا سران ابوظبی را به فکر فرو برده است که اگر روزی امریکا از خاک این کشور علیه منافع ایران اقدام کند و تهران قصد تلافی داشته باشد آنها با چه عواقبی روبرو خواهند شد؟

اصابت پیاپی موشک های ایرانی به پایگاه رامون در صحرای نقب


جای شکی نیست که حمایت گسترده ای که امریکا و چندین کشور دیگر برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله ایران انجام دادند برای ابوظبی تکرار نخواهد شد؛ همچنین امارات بر خلاف اسرائیل که فاصله بیش از هزار کیلومتری با ایران دارد در مسافت های کمتر از ۲۰۰ کیلومتر نیز در دسترس خواهد بود و حجم آتشی که ممکن است در عملیات تلافی جویانه ایران بر سر تاسیسات نظامی و اقتصادی آنها ببارد بسیار بیشتر از ظرفیت پدافند هوایی این کشور است و آنها با سطحی از خسارات روبرو خواهند شد که جبران آن در کوتاه مدت ناممکن و در میان مدت نیز بسیار دشوار خواهد بود.

موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
موشک بالستیک عماد

اما مسئله اخراج قوای امریکایی از خاک امارات می تواند سناریو دومینو واری نیز به دنبال داشته باشد؛ امارات به نسبت سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر قطر، بحرین یا کویت مساحت بیشتر و توان نظامی و پدافندی بیشتری دارد، اگر شیخ نشینان اماراتی به این نتیجه رسیده اند که توان دفع حملات تلافی جویانه ایران در صورت استفاده امریکا از خاکشان برای حمله را ندارند این موضوع با نرخ بیشتری برای کشورهای نامبرده نیز صدق می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • تت IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    24 9
    نباید اجازه داد پروژه ایران هراسی که توسط آمریکا و صهیون دنبال میشه ادامه پیدا کنه
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      6 0
      غربی ها انقدر از فساد و فحشای حکام عرب مدرک و سند دارند که سران عرب جرات ندارند برعلیه امریکا و ... اقدامی بکنند . اقدامات سران امارات و عربستان و... از روی نقشه ی غربی هاست تا تاسیسات نفتی این کشورها سالم بماند . حمله پهبادی یمنی ها به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان ضربه سنگینی به غرب بود . غربی ها به سران فاسد عرب دستور داده اند تا اندازه ای تغییر رفتار دهند ولی یوق بندگی و بردگی غرب هنوز بر گردن آنهاست و هر وقت غربی ها احساس کنند خطری برای منافع آنها ندارد به گاوهای شیرده خود دستور می دهند مثل گذشته رفتار کنند
  • مقاومت اسلامی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    39 4
    عزیز چرا در مطالب شما گزاره "نیروهای نیابتی ایرانی" تکرار می شود در حالی که سیاست رسمی جمهوری اسلامی چنین چیزی را رد می کند و نیروهای مقاومت هم از تکرار این گزاره ناراحت و رنجور می شوند؟
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      13 2
      ترجمه یه خبر خارجی رو گزاشته، ولی خب بهتر میبود که حداقل داخل پرانتز ذکر میکرد مشرق که این موضوع مورد قبول ما نیست و این گروه ها برای ما نمیجنگن که خب واقعیت هم همینه.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    115 6
    کاش اینقدر که نسبت به کشور های عربی سخت گیر بودید نسبت به جمهوری باکو هم شدت عمل داشتین.امارات یک هزارم خباثت های باکو رو نداشته.
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      6 4
      تصور مردم جهان از اسلام اسلام عربستانه که درست نیست
    • یوسف از همدان IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 5
      جمهوری آزربایجان ، تکرار کن تا عادت کنی
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    29 0
    یا واقعیت که ایران قطر را نمیزنه یا مسال دیگری در تعییر زیو پولوتیک منطقه از جمله مسیله ی پارس جنوبی یا ... هماهنگی با ترکیه یا ...
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    3 1
    هان! ای دلِ عبرت‌بین! از دیده عِبَر کن! هان! ایوانِ مدائن را آیینهٔ عبرت دان! یک‌ره ز لبِ دجله منزل به مدائن کن، وز دیده دُوُم دجله بر خاکِ مدائن ران.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    110 1
    ایران اگر تورم رو کنترل کنه و مردم از فشار هزینه ها و اجاره بها در بیان مردم خاک پای جمهوری اسلامی رو می بوسند.
    • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      5 3
      خیال کردی زرنگی؟! خدای منعال کاری نمی‌کنه که آزمایشات انسان از بین بره. ما باید معیشت رو درست کنیم. اما معیشت درست بشه یه چیز دیگه میشه، جنگ، فتنه و ... . تا یه دو راهی درست بشه بین جمهوری اسلامی و شکم، بین جمهوری اسلام و جان، بین جمهوری اسلامی و خانواده و ... اون وقت معلوم میشه کی واقعا خاک پاک جمهوری اسلامی رو می‌بوسه. همیشه تاریخ همین بوده. زرنگ بازی نداریم که خدایا همه چی بده تا من طرفدارت بشم!
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 4
    قلعه ها را می توانند اینگونه باشند که اگر یک سطح صاف داشته باشیم ، درونش یک استوانه خالی با سطح مقطع پهناور بسازیم ، سپس دیواره هایش را محکم کنیم و دو درپوش داشته باشد یکی برای حالت معمولی که نور وارد ان بشود و دومی برای حالت جنگ که دربرابر حملات موشکی مقاوم باشد . ورود به قلعه هم توسط یک تونل شیب دار به کف قلعه یا یک مارپیچ از بالا به پایین ان باشد. بزنید به حساب
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    1 3
    این می شود یک قلعه استوانه ای مناسب برای حتی شهر های جدید .
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    3 5
    سلام دوستان مشرق نمیتوان غرب را از منطقه بیرون کرد مگر اینکه دولت های منطقه قوی و همدل شوند سیاست ترساندن همسایه ها باعث جذب آنها به سمت غرب خواهد شد بیایم با نشان دادن قدرت برای غیر دوستان و همسایه ها ایجاد همدلی کنیم نه اینکه بگوییم اگر موشک ها و پهپادهای ایران به سمت عمارت برود چه و چنان میشود
    • مسعود دیپلمات IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      4 0
      از کی امارات دوست ما شده است. دوست دشمن ما، دشمن ما است. هیچ یک از حکام عرب، دوست ما نیستند، بلکه در خدمت استکبار هستند. این حکومت ها دوست مردم خودشان هم نیستند، چه برسد به دیگران.
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    6 0
    امارات برده آمریکاست، به این امور نباید خوش بین لود
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    6 4
    شک نباید کرد این دو مینو به زودی آغز خواهد شد و آمریکا بیش از پیش از منطقه دک خواهد شد.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 4
    بعصی وقتها انقدر ادیت می کنند که باهاشون بر خورد کنی که نهایتا بگند دنبال بستنی و ...
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    1 3
    خیر
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    3 4
    مشکل حال حاضر مسکن
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 0
      مشکل مسکن ناشی از،کوچک بودن محدوده قانونی شهر هاست تنها لا افزایش محدوده است که با ایین نامه محدودیت توسعه ضلع خروجی کمربندی دولت خاتمی تضاد دارد آین ایین ناما را بردارند مسکن اصلاح مب شود
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 1
    منافعش می رسد به کشوری که به من اقامت بدهد و من انرا مناسب خودم بدانم.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 2
    منافعش می رسد به حکومت ایران اگر من در این کشور بتوانم لوکس زندگی کنم مثلا خارج از شهر یا در بالاشهر تهران.
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    2 2
    همیشه به محض وصول نتیجه حداقلی بسرعت میآئید! هم در مورد آرامکو و هم در مورد دبی و ابوظبی میشد امتیازات بسیار بیشتری از جبهه تسلیم و خیانت منطقه کسب کرد.سعودی ونهیان و زوائدهرگز"برادر"نخواهند شد.
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    6 2
    دوران بزن در رو تمام شد.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    6 15
    خود بزرگ بینی و توهم مشکل شماست
    • US ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      8 3
      تا تو و هفت نسل تو کور شوند
    • رضا IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      3 2
      بلاهت هم مشکل شماست.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 1
      امان از حماقت آدمایی مثل تو. تمامی نداره.
  • FI ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    2 2
    امارات ، محل قاچاق کالا و پولشویی شرکتهای رانتی است ، پس چنین اتفاقی نخواهد افتاد
  • Texas IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 2
    شد
  • US ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 0
    حکام مزدور عاقل شو نیستند، بلکه به فکر تخت و تاج و شکم هستند
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    4 0
    حق همیشه بر باطل پیروز میشه.
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 1
    موشک تنها معادله عوض کن نیست . سیاست خارجی هم بوده و اقتصاد در حال پالایش و رشد و اضمحلال استکبار به لطف خدا .
  • US ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    6 6
    ایرانیان این محافظان باستانی زمین باز سپر برداشته اند؛ امپراطوری ایران دوباره زنده شده است و این بار مردان امپراطوری برای شاه جهان، مهدی فاطمه س می جنگند.
    • US ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      2 2
      دوز داروهاتو ببر بالا
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 0
    چرا اصلاحات انقدر گیر به پخش پایتخت داده ...؟؟؟؟.
  • دبیری ... IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 0
    بنظرم حالا که صهینوها در حال باختن جنگ هستند جنبشهای دانشجویی رو تو دنیا راه انداختن تا از زیر محاصره نابودی فرار کنن ... همیشه شگرد شون بوده ... اصلا مذاکره بیفایده است ... میخان با پررویی صلح مصلحتی درست کنن ... همش فریبه ... موضوع فریبکاریه ... باور نکنین ... یاد صفین افتادم ...
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 0
    فرزین منابع بانکی را حبس کرده رشد نقدینگی را پایین اورده هدایت اعتبار هم نمی کنه یادم عباس عبدی مرتبا می گفت باید نقدینگی کم بشه یکم به موصوع این تصمیم رسیدگی می کنید منابه بانکی باید از املاک و مستعلات لوکس و شدکتهای بزرگ بیرون بیاد کامل ازاد بشه بعد بره بشه وام بره کسب کارها یا هدایت اعتبار برای پروزه های ملی ....
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 0
    ولی مردم ایران رو نه ‌.
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    2 1
    اینها فایده نداره ، عربستان یک مملکتیه که تو ۳۰۰ سال دو بار دولتش عوض شده ، ایران تو ۳۰۰ سال ۳۰ بار . ایران یک کشور بی ثبات و رو به تحلیل بوده و هست. تاریخ دو سه هزار سال اخیر هم همیت بوده و خواهد بود .
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 1
    باش تا صبح دولتت بدمد که این از نتایج سحر است. از نتایج وعده صادق بود.
  • 34403 IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    2 2
    دمتون گرممممم عشق کردم با این گزارشتون باشد که بقیه کشورها درس بگیرند !!!!!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    2 1
    خبرگزاری شما که تا سال 1420 از این وده صادق مطلب میگه.درباره موضوعات نظامی سرزمین هزاران هزار پیام بیان میکند.خواهشاً از نوع مدیریتی که توسط اقایون بر این ملت تحمیل شده که باعث بدلختی میلیون ها نفر شده هم مطلب بذارید. حتماًاز همین مدیریت کشورهای حوزه همیشه خلیج فارس که توانستند از کویر برهوت به آسمان خراش واقتصاد پویا وفعال در منطقه تبدیل شوند هم بنویسید. بنویسید که در سال 1354 اولین بوئینگ 747 وارد این کشور شد در حالی که عربها حوزه خلیج فارس نمی دانستند هواپیمای ملخ دار چی هست . بنویسید که مدیریت ناکارآمد حضرات چه خاکی بر سر این ملت در طول این چندین سال آورده که هم دیانت پایمال شد.وهم انسانیت. باید بگویید که چگونه بین ملت ودلتمردان نابخرد بدلیل سوءمدیریت مردم در بیشتر مواقع به لجبازی می پردازند.ودیگه اون همت ملی در بین مردم وجود ندارد. بنویسید که سفره های ملت ی=سل به سال خالی می شود ودلتمردان شروع به دادن آمار های پوچ وبیهوده می کنند. بخدای احد واحد مطمئن باشید من بعد در هرگونه انتخابات سیاسی مشارکت ملت پایین تر می شود. واین دقیقا همان زنگ خطری است که یک روز به گوش حضرات خواهد رسید که دیگه برای تغییر وضعیت دیر خواهد بود.
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 3
      تموم شد؟ نظرت رو نباید در جای بی‌ربط بگی. این یعنی از پیش‌رفت‌ها سوختی. بازم از پیش‌رفت‌ها میگیم تا در بقیه حوزه‌ها هم یاد بگیرن. به سوختن ادامه بده
  • CN ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 1
    صنعا باید به قطر منافق و مکار هشدار اساسی بده.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    2 3
    برو بورس رو درست کن ، این رئیسی و وزیر اقتصادش چه بر سر بورس آورده
  • میترا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 1
    عاشق یمن هستم . درود بر شجاعت و غیرت یمن.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    2 1
    اف بر سران بی غیرت عرب که اگر یه ذره غیرت داشتن یکسال اسرائیل کودک کش ،فلسطین رو اماج انواع واقسام عدوات جنگی خودش نمیکرد .پیغمبر خدا ص از شما سران فاسد که فقط اسم مسلمون رو یدک میکشید بیزار هست 👿🥔👿🥔🤦
  • کیا GB ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 1
    این یکی از نشانه ها و گوشه ای از تحولات جهانی است که کشورها بتدریج بسته به تغییرات و شرایط جدید روابط و جایگاه خود را تصحیح می‌کنند.
  • GB ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 2
    کشورها فهمیدند تکیه به امریکا امنیت که نمی آورد حتی می‌تواند خطرناک هم می باشد
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 1
    مشرق از کلمه نیروی نیابتی استفاده نکن. درسته ترجمه سایت های خارجیه ولی باید از پرانتز استفاده میکردی
  • آرش چویل GB ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 2
    هیچوقت فکرشو نمی‌کردیم این موشکهای مثل عماد رو بشود ۱۰۰ در صدی ساقط کرد. خدا رو شکر با ساخت هایپر سونیک ها یک قدم جلو تر از دشمن شیطانی هستیم . امیدوارم درس گرفته باشیم توانمندی راهبردی مونو همیشه مخفی نگه داریم تا به وقتش . چون دشمن در مقابل اونها چاره جویی می‌کنه . اقتصاد و علم و توانایی نظامی بیشتر از نیمی از دنیا دستشو نه و میتونن راهکار بدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس