تحریم ترکیه ۴۰ درصد واردات نفت اسرائیل را در معرض خطر قرار داد

پایگاه تحلیلی «میدل ایست آی» طی گزارشی نوشت تصمیم ترکیه «تنگناهای شدیدی» برای واردات نفت و صنعت ساخت‌وساز رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، بخش‌های مختلف در سراسر اقتصاد رژیم درباره تاثیرات گسترده تصمیم ترکیه برای توقف تجارت با اسرائیل هشدار می‌دهند چراکه آنکارا، پنجمین تامین‌کننده کالای این رژیم بوده است.

پایگاه تحلیلی «میدل ایست آی» طی گزارشی نوشته است، صنعت ساخت و ساز در این رژیم اکنون به شدت در تنگنا قرار گرفته و بزرگ‌ترین پالایشگاه آن هم نسبت به خسارت چشم‌گیر برای واردات نفت خام هشدار داده است.

وزارت بازرگانی ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که آنکارا تمامی تراکنش‌های واردات و صادرات مربوط به اسرائیل را تا زمانی‌که « کمک‌های بشردوستانه بی‌وقفه و کافی به غزه برسد» متوقف می‌کند.

این ممنوعیت واردات شامل محصولات آهن و فولاد، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، ماشین‌آلات، خودرو، محصولات انرژی، لاستیک، پلاستیک، محصولات بهداشتی و کشاورزی است.

بخش ساخت‌وساز این رژیم خود را برای از دست دادن محصولات آهن و فولاد ترکیه و مصالح ساختمانی آماده می‌کند زیرا ترکیه در سال گذشته، ۲۹ درصد از کل واردات سیمان اسرائیل را تامین کرده است.

تجار اسرائیلی ماه گذشته هشدار داده بودند که محدودیت‌ها می‌تواند باعث افزایش قیمت املاک و اجاره‌بها شود.

۴۰ درصد واردات نفت اسرائیل در معرض خطر

در عین حال، بزرگ‌ترین پالایشگاه اسرائیل، «بازان» اعلام کرده که این ممنوعیت می‌تواند بر واردات نفت خام تاثیر بگذارد؛ ۴۰ درصد مصرف سالانه نفت اسرائیل به بندر جیهان ترکیه ارسال و از آنجا به سرزمین‌های اشغالی منتقل می‌شود.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت کالاهای برقی

بعلاوه، نمایندگان صنعت محصولات الکتریکی هشدار می‌دهند که این ممنوعیت می‌تواند به افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها منجر شود چراکه بیشتر کالاهای الکتریکی داخلی اسرائیل در ترکیه تولید می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است، ممکن است محدودیت‌های جدید واردکنندگان را وادار کند تا واردات خود را از طریق دریای سرخ انجام دهند که در آنجا هم هزینه‌های حمل‌ونقل بالا رفته است و در معرض حمله یمنی‌ها قرار دارند.

تنگناهای شدید

در ماه آوریل، انجمن پیمانکاران رژیم صهیونیستی در ماه آوریل نامه‌ای به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو و وزیر دارایی، بزالل اسموتریچ نوشت و آنها را به اینکه این بخش را تا مرز فروپاشی پیش برده‌اند، متهم کرد.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات ترکیه به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ ارزشی معادل ۵.۴ میلیارد دلار داشته و ۲.۱ درصد از کل صادرات آن را به خود اختصاص داده بود.

در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، مبادلات تجاری ترکیه و رژیم صهیونیستی ۳ برابر شده بود. ترکیه در پایان این بازه زمانی، پنجمین تامین‌کننده کالا برای این رژیم بود.

بر اساس آمارهای رسمی این رژیم، اسرائیل دهمین بازار صادراتی ترکیه بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجتبی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    1 3
    نترس ترکیه حتما حرکتی میزنه تا اسراییل در تنگنا نباشه تا به حال حتما راه حل سیاسی و اقتصادی پیدا کردند ،ترکیه با شیطان قرار میبنده چه برسه با اسراییل ،ترکیه نشناختند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    1 2
    حالا داره گندش درمیاد که اردوغین چه کارها که برای رژیم سگیونیستی نمیکرده؟؟؟!!!!!!!!!!خدا لعنتش کنه
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 0
    نگران نباش میفرسه باکو ازونجا بره
  • هادی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اردوغان جایی نمیخوابه آب از زیرش رد شه. شما چقدر ساده اید که این بازیا رو باور می‌کنید. ترکیه ذاتا منافقه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس