سد قیز قلعه سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به اتفاق الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان طرح مشترک سد قیزقلعه سی را افتتاح کردند.

به گزارش مشرق، صبح امروز یک شنبه این سد مشترک مرزی که به دست متخصصان کشورمان احداث شده توسط رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد.

توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.

به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می‌شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

تأمین آب شبکه خداآفرین، تأمین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود. این سد به گفته مسئولان دو کشور نماد وحدت و دوستی ایران و آذربایجان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 2
    درودبرایران قدرتمند.
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    کافیه دوستان باهم دنبال این باشند که بیاند تهران تمام سردار ها که رفتند یا اونحا اتفاقی بیفته فکر کن چی میشه کشور ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس