کد خبر 1603760
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای صبح

روزنامه نگار ایرلندی گفت: مردم فلسطین قیام کردند و اکنون به دنبال رسانه هستند تا حرفشان را به گوش جهان برسانند. اکنون دنیا به نقطه ای رسیده که نیازمند دور شدن از استعمار است.

به گزارش مشرق، در دومین روز از جشنواره بین المللی رسانه ای صبح نشست تخصصی «شبکه های اجتماعی» برگزار شد.

در این نشست، تاد هیکی طنزپرداز ایرلندی، ریچارد مدهرست، روزنامه‌نگار انگلیسی، علی حسن، خبرنگار سوریه‌ای و احمد کابالو، روزنامه‌نگار سودانی انگلیسی حضور داشتند و به بررسی کارکردهای شبکه‌های اجتماعی و تحریف اخبار و اطلاعات در آن از سوی غربی‌ها پرداختند.

افشاگری طنزپرداز ایرلندی از یک لابی +عکس

مدهرست در مقدمه سخنان خود با اشاره به موضوع این جلسه گفت: در اینجا جمع شدیم تا درباره اهمیت و کارکرد شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم. اخبار و اطلاعات زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اما باید بسیار مراقب باشیم که با اخبار جعلی ما را فریب ندهند. همان‌طور که می‌دانید پلتفرم‌های خبررسانی زیادی در دنیا وجود دارند و اخبار زیادی را منتشر می‌کنند؛ اما نباید فریب اخبار دروغینی که ممکن است بیان کنند را بخوریم.

با نسلی روبه‌رو هستیم که حرفش را در شبکه اجتماعی می‌زند

وی با تأکید بر ظرفیت‌های فراوان شبکه‌های اجتماعی در خبررسانی گفت: معتقدم یکی از کارکردهای اصلی شبکه‌های اجتماعی پررنگ‌تر کردن اخباری است که در دنیا به وقوع می‌پیوندد. از این نظر باید انگیزه و فعالیتمان در شبکه‌های اجتماعی را بالاتر ببریم و از مردم هم بخواهیم تا فعال‌تر شوند. برای مثال، اعتراضات دانشجویان در آمریکا را ببینید؛ نقش شبکه‌های اجتماعی در این اعتراضات چیست؟ چرا کنگره آمریکا از وجود آنها ابراز نگرانی می‌کند؟ به نظرم با نسل جدیدی روبه‌رو هستیم که حرفش را در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کند. برای اولین‌بار در آمریکا و اروپا است که دانشجویان قرارهای تظاهراتی خود را از طریق همین شبکه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ بنابراین با ظرفیت مهمی روبه‌رو هستیم.

این فعال رسانه‌ای درباره سانسور اخبار در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: لابی‌های صهیونیستی به‌شدت تلاش می‌کنند تا اطلاعات و اخبار مربوط به فلسطین حذف شود و تحریف صورت گیرد. نمونه این موضوع را در رسانه‌ای مثل یوتیوب یا توییتر می‌بینید و تلاشی که صورت می‌گیرد تا حقیقت پوشانده شده و با این کار مردم فلسطین را سرکوب می‌کنند. بارها دیده‌ام که حساب‌های توییتری که بازنشردهنده اخبار و فیلم‌های مربوط به غزه بودند، به‌راحتی بسته شده‌اند. اگر اسم این موضوع را سانسور نگذاریم، چه باید بگذاریم؟

وی اضافه کرد: این روش رژیم صهیونیستی است که با استفاده از ترور، حذف فیزیکی و تحریف در اخبار و اطلاعات تلاش می‌کند تا حقیقت را بپوشاند و آنها را به‌طوری‌که مطلوب خودش است، نشان بدهد. در این شرایط، ما باید از مردم فلسطین حمایت کنیم.

افشاگری طنزپرداز ایرلندی از یک لابی +عکس

مردم آفریقا دنبال رسانه‌هایی به‌دوراز تسلط آپارتاید صهیونیستی هستند

احمد کابالو دیگر سخنران این نشست بود و گفت: وقتی به فعالیت‌های رسانه‌ای در ایران و آفریقا نگاه می‌کنم نقاط مشترک زیادی را می‌بینم و دراین‌بین، رسانه‌های مهمی فعالیت می‌کنند. پرس تی وی یکی از همین رسانه‌هاست که به من انگیزه داد که تحولات ونزوئلا، نیکاراگوئه و... را دنبال کنم. در طول تاریخ، مردم آفریقا زیر فشارهای زیادی بودند و اکنون به دنبال یک رسانه آزاد می‌گردند که تحت‌تأثیر حکومت آپارتاید صهیونیستی نباشد و تحولات فلسطین را به‌صورت دقیق و درست بیان کند. از این نظر، نگاه به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راهگشا باشد.

وی به نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در آگاهی‌بخشی به جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: مردم آفریقا تجربه زیادی از مبارزه با استعمار نوین دارند. بخش مهمی از این استعمار، ایجاد سانسور خبری و جلوگیری از بیان ظلم استعمارگران علیه مردم آفریقا است. اما اکنون با ظهور شبکه‌های اجتماعی ماجرا فرق کرده و نقش آنها در اطلاع‌رسانی حقایق بسیار بیشتر شده است. معتقدم که باید از ظرفیت این شبکه‌ها استفاده کرد تا همه دنیا از ظلم استعمارگران آگاه شوند تا به عدالت و دادگستری برسیم.

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: برای مثال چرا یک زن آفریقایی در کشوری مثل فرانسه باید به دلیل سیاه‌پوست بودن، تحت‌فشار قرار گیرد و بسیاری از حقوقش سلب بشود؟ شما دیدید که در ماجرای جنگ در غزه، رژیم صهیونیستی چه بلایی بر سر زنان و کودکان آورد؛ آیا رسانه‌های دنیا درباره حق زنان فلسطینی صحبت و مطالبه‌گری کرد؟

نفاق و دورویی در رسانه های غربی بیداد می کند

کابالو به برخورد دوگانه رسانه های غربی اشاره کرد و گفت: نفاق و دورویی در رسانه های غربی به شدت به چشم می خورد. Ngo های غربی درخصوص آزادی بیان و حقوق بشر حرف های زیادی بیان می کنند، اما وقتی در هالیوود، واقعیت ها وارونه جلوه داده می شود، صدای اعتراض هیچ کسی بلند نمی شود.

افشاگری طنزپرداز ایرلندی از یک لابی +عکس

جهان قربانی سانسور و تحریف صهیونیستی است

تاد هیکی طنزپرداز ایرلندی با اشاره به فعالیت رسانه ای خود گفت: کمدی و طنز کار مورد علاقه من است و معتقدم با استفاده از زبان طنز می توان حرف های مهمی را بیان کرد که با قالب های دیگر به راحتی نمی توان بیانش کرد. به نظرم، زبان طنز به دلیل نیشی که در دل آن نهفته است، بهترین زبان برای انتقاد از سیاست های آپارتاید و استعماری است. به همین دلیل با استفاده از طنز و کمدی به انتقاد از سیاستمداران می پردازم.

نیازمند تلاش جهانی مطبوعاتی برای مقاومت غزه هستیم

وی با اشاره به اینکه نیازمند تلاش جهانی مطبوعاتی برای رساندن پیام مردم فلسطین به دنیا هستیم، گفت: مردم فلسطین قیام کردند و اکنون به دنبال رسانه هستند تا حرفشان را به گوش جهان برسانند. اکنون دنیا به نقطه ای رسیده که نیازمند دور شدن از استعمار است و باید همه ملت های دنیا به این امر کمک کنند. دیدید که مردم ایرلند چه موضعی درباره مسئله فلسطین داشتند. نگاه آنها به مردم فلسطین به عنوان یک متحد است.

شبکه های اجتماعی، فرصتی برای تحقق دموکراسی رسانه ای

این روزنامه نگار ایرلندی به تحریف اخبار توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: فراموش نکنید که لابی اسرائیلی و تبلیغات رسانه ای آنها به قدری زیاد است که اجازه انتشار هر مطلبی را نمی دهند. آنها از هر فرصتی استفاده می کنند و با استفاده از رسانه های خود تلاش می کنند تا اسلام را بکوبند و مردم فلسطین را طغیان گر معرفی کنند، اما معتقدم با زبان طنز می توان واقعیت ها را به صورت عینی به دنیا نشان داد و شبکه های اجتماعی فرصتی را فراهم کردند تا بتوان به سمت دموکراسی در حوزه رسانه پیش رفت.

وی ادامه داد: به نظرم برای مقابله با تحریف و سانسور رسانه های غربی باید یک سیاست مهم را در پیش گرفت و آنهم این است که هیچ فعال رسانه ای برای انتشار اخبار تنها به خودش فکر نکند، بلکه به کمک یکسان سازی انگیزه ها فضایی برای انتشار بیشتر اخبار را فراهم کند.

افشاگری طنزپرداز ایرلندی از یک لابی +عکس

علی حسن روزنامه نگار لبنانی نیز در بخش دیگری از این پنل تخصصی گفت: درباره موضوعی صحبت می کنیم که در دنیای امروز بسیار فراگیر است. شبکه های اجتماعی تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما شدند و بخش مهمی از اطلاع رسانی بر دوش آنهاست. از این نظر نگاهی به کارکردهای شبکه های اجتماعی به ویژه در موضوع فلسطین با درک این مسئله که سانسور رسانه های غربی مانع مهمی برای اطلاع رسانی است، امری ضروری و مهم است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر، شما دیدید که در جریان جنگ غزه، خبرنگاران زیادی تلاش کردند خودشان را به مناطق اشغالی برسانند و گزارش های میدانی و واقعی از ظلمی که علیه مردم فلسطین می شود تهیه کنند. این تلاش ها بسیار مهم است، اما باید این سوال را پرسید که این خبرنگاران چگونه توانستند حرف خود را که بیان مظلومیت مردم فلسطین بود، به گوش بقیه برسانند؟ بخشی از تلاش های آنها در رسانه هایشان منعکس شد اما بخش دیگری از آن که سهم قابل توجهی داشت، در شبکه های اجتماعی بازتاب پیدا کرد. بنابراین نقش شبکه های اجتماعی مهم و حیاتی است.

افشاگری طنزپرداز ایرلندی از یک لابی +عکس

او درباره اهمیت شبکه های اجتماعی برای بیان حقایق گفت: درست است که تحریف زیادی از سوی رسانه های غربی وجود دارد اما به نظرم می توان از ظرفیت رسانه های اجتماعی برای روشنگری استفاده کرد. فراموش نکنید بسیاری از خبرنگارانی که برای پوشش اتفاقات غزه به سرزمین های اشغالی رفتند، اخبار و ویدئوهای خود را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و صدایشان شنیده شد. نباید بترسیم که سانسور می شویم یا ممکن است ما را زندانی کنند و باید واقعیت را بیان کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس