کد خبر 1603729
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
رویارویی سیاست خارجی روسیه و غرب به مرحله حاد رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر آمادگی مسکو برای گفتگوی امنیتی با غرب، البته در شرایط مساوی و احترام به منافع متقابل را تایید کرد.

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عصر روز شنبه در نشست شورای سیاست خارجی و دفاعی این کشور اعلام کرد که مرحله حاد رویارویی سیاست خارجی روسیه و غرب در حال اوج گرفتن است. به گفته او، استواری و ادامه سیاست خارجی روسیه با توجه به اهداف، وظایف و اولویت‌های اصلی تضمین خواهد شد.

لاوروف افزود: ما در شرایط سختی به کار خود ادامه می‌دهیم، این حتی نیازی به توضیح ندارد، غرب به رهبری ایالات متحده از هدف رسمی اعلام شده خود، از جمله در سطح دکترین دفاعی، از تلاش برای تحمیل شکست استراتژیک و حتی شکست نظامی بر روسیه، دست برنداشته است. در حال حاضر اشتیاق به لفاظی‌های ضدروسی در میان همسایگان اروپایی افزایش یافته است. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا و دیگران مرتب درباره اجتناب ناپذیر بودن درگیری نظامی با روسیه صحبت می‌کنند.

روسیه برای گفتگوی امنیتی با غرب در شرایط مساوی آماده است

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد که مسکو آماده گفتگو با کشورهای غربی در مورد ثبات استراتژیک، البته فقط در شرایط برابر است. سرگئی لاوروف گفت: ما همچنان برای گفتگو با غرب از جمله در مورد مسائل امنیتی و ثبات استراتژیکی باز هستیم. البته اولاً، نه از موضع قدرت و نه از موضع "منحصربه فرد بودن"، بلکه فقط در یک شرایط مساوی و همراه با احترام به منافع یکدیگر.»

وزیر خارجه با یادآوری اینکه ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهور روسیه و چین نیز در جریان مذاکرات اخیر خود درباره ابتکار عمل پکن در زمینه امنیت جهانی گفتگو کردند، به این واقعیت اشاره کرد که روابط روسیه و چین فراتر از اتحادهای مرسوم گذشته است. او افزود: روابط ما (روسیه و چین) در زمینه مشارکت همه جانبه و تعامل استراتژیکی از نظر کیفی از ائتلاف های مرسوم بین دولتی در دوره قبل فراتر رفته و نقش کلیدی در حفظ امنیت بین المللی و توسعه متوازن جهانی ایفا می ‌کند و سفر رئیس جمهور پوتین، بار دیگر مشارکت همه جانبه مسکو و پکن را تایید کرد.

لاوروف معتقد است که لازم است یک مدل امنیتی یکپارچه برای منطقه اوراسیا ایجاد شود که در آن همه کشورهای شرکت کننده در شرایط مساوی قرار داشته باشند. ساخت چنین سیستمی باید در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و دیگر ساختارهای مستقل بین المللی آغاز شود.

او در عین حال افزود که استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای ایجاد شرایطی برای دست کشیدن غرب از سیاست‌های خصمانه و تسهیل در اجرای اهداف اعلام شده در عملیات ویژه در اوکراین ادامه خواهد داشت.

سازماندهی کنفرانس اوکراین در سوئیس کاری "بیهوده" است

وزیر امور خارجه روسیه ابراز عقیده کرد که سازمان‌دهندگان اجلاسی درباره اوکراین در سوئیس بدون هیچ چشم‌اندازی درگیر «چرندیات آشکار» هستند. لاوروف گفت: «ما با تعجب به این تلاش‌ها نگاه می‌کنیم که چگونه، به طور کلی افرادی بالغ و عاقل درگیر مزخرفات آشکاری هستند که هیچ چشم‌اندازی ندارند. من باور نمی‌کنم که آنها چگونه بیهودگی این اقدام را درک نمی‌کنند.»

وی اشاره کرد، ایالات متحده و متحدانش در تلاش هستند تا جای ممکن کشورهای بیشتری را به ابتکارات ضدروسی خود بکشانند، تا این کنفرانس را شلوغ کرده و فرمول صلح ولادیمیر زلنسکی را به عنوان تنها طرح قابل قبول برای حل بحران اوکراین به تصویب رسانده و بعد سعی کنند آن را به روسیه تحمیل کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    جناب آقای لاوروف، فقط فراموش نکنید که یانکی جماعت فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه و زبون آدمیزاد حالیش نمیشه و یانکی خوب هم فقط یانکی مرده هست و لا غیر!! مذاکره و صحبت و اینا با این یانکی‌های جونور کلأ حرامه!!
    • عمیر GB ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      ولی اربابت روز شماری میکنه برای صلح باوشیربچه های اوکراینی توسریخور تلفات تروریستای روسی رفته بالا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس