نوزاد

شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» دهه ۶۰ و ۷۰ بالاخره کار دستمان داد و باعث شد سر و کله سونامی سالمندی و کاهش موالید آرام آرام پیدا شود.

به گزارش مشرق، شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» دهه ۶۰ و ۷۰ بالاخره کار دستمان داد و باعث شد سر و کله سونامی سالمندی و کاهش موالید آرام آرام پیدا شود. بر همین اساس برای بسته نشدن پنجره جمعیتی و از دست رفتن تمامی فرصت‌ها، در سال ۱۴۰۰ قانونی تحت عنوان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نوشته و بسرعت اجرا شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره تکالیف خاص این وزارتخانه در زمینه قانون جوانی جمعیت گفت: «تکالیف ما در حوزه سلامت و آموزش مشخص است و تا امروز بیش از ۹۵ درصد از وظایفمان را در قبال قانون جوانی جمعیت اجرایی کرده‌ایم و توانسته‌ایم جلوی شیب تند کاهش موالید را بگیریم.»

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین زمینه نشستی را با حضور دو نفر از معاونینش برگزار کرد.

دکترحسین فرشیدی، معاون بهداشت در این باره توضیح داد: میزان موالید در مادران ۲۰ تا ۲۵ سال کشور با اجرای این قانون افزایش چشمگیری داشته و سبب شده مادران ما جوان‌تر شوند.

وی به افزایش میزان تولد در سنین طلایی یعنی ۲۰ تا ۲۹ سال اشاره کرد و افزود: میزان زایمان سوم مادران از ۱۶ درصد در سال ۹۸ به ۱۸.۹۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و حتی زایمان چهارم نیز از ۵ درصد به حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشت با اشاره به اینکه در بحث جوانی جمعیت مهم‌ترین کار تقویت نقش فرهنگ ازدواج و زاد و ولد است عنوان کرد: در کنار موضوعات فرهنگی، تکریم مادران باردار، خوشایندسازی روند بارداری و زایمان آسان باید به بحث مهم اقتصادی هم توجه شود.

این طور نیست که بگویم اگر وضع اقتصادی مردم خوب شود رشد جمعیت و زاد و ولد افزایش پیدا می‌کند، این غیرممکن است چرا که اگر فرهنگ تولد بچه و تعدد آن در جامعه جای نگیرد شرایط بهتر اقتصادی نمی‌تواند به تنهایی جوابگوی رشد جمعیت و جوانی آن باشد.

به گفته دکتر فرشیدی اگر این قانون نبود و اقداماتی که اکنون برای افزایش جمعیت و زاد و ولد انجام می‌شود رخ نمی‌داد، شاهد کاهش موالید با شیب بسیار تند بودیم به طوری که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ۴۰ هزار تولد کمتر داشتیم و اگر کاری صورت نمی‌گرفت این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۷۰ هزار تولد کمتر هم می‌رسید. وی در این باره توضیح داد: خوشبختانه با اقداماتی که در دولت سیزدهم روی داد و تأکیدات وزیر بهداشت بر اجرای همه جانبه بندهای مرتبط به این وزارتخانه اکنون آمار احتمال کاهش ۴۰ هزار تولد به کاهش ۱۷ هزارتایی رسید و شیب تند کاهش موالیدی که در آن قرار داشتیم با حمایت‌های دولت گرفته شد.

خدمات مامایی تحت پوشش بیمه

در ادامه دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر عدم پوشش بیمه‌ای خدمات ماماها گفت: سال گذشته با تصویب شورای عالی بیمه خدمات ماماها تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفت اما از زمان صدور یک مصوبه در شورای عالی بیمه تا زمان اجرای آن، مدت زمانی سپری می‌شود.

شیب تند کاهش موالید متوقف شد

اگرچه وزیر بهداشت به عنوان رئیس شورای عالی بیمه انتخاب شده و ریاست این شورا را در دست دارد باز هم اجرای مصوبات کمی زمانبر است. وزارت بهداشت، حقوق جامعه خدوم مامایی را پیگیری می‌کند و خبر خوش اینکه از این پس خدمات مامایی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار دارد و بانوان می‌توانند از خدمات این افراد با پوشش بیمه بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اقدامات این معاونت در اجرای مفاد قانون جوانی جمعیت به تحت پوشش قرار دادن خدمات درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: درمان ناباروری جزو مهم‌ترین وجوه قانون جوانی جمعیت است و برای نخستین بار در دولت سیزدهم خدمات ناباروری سطح دو را ایجاد کردیم به طوری که اکنون ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح دو در کشور داریم.

وی ادامه داد: پیش از دولت سیزدهم، هیچ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در کشور وجود نداشت اما شرایط حال حاضر به گونه‌ای است که در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح دو وجود دارد.

موفقیت ۳۰ درصدی درمان‌های ناباروری

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص تعداد مراجعات به مراکز سطح دو گفت: طبق آمار ۳۷ هزار و ۴۹۲ نفر برای درمان ناباروری به این مراکز مراجعه کرده‌اند که موفقیت ۳۰ درصدی درمان حاصل شده است. وی درباره مراکز درمانی سطح ۳ ناباروری بیان کرد: ۱۲۶ مرکز درمان ناباروری سطح سه در تمام استان‌های کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۸۳ مورد برای دریافت خدمات تخصصی همچون IVF به مراکز درمانی سطح ۳ مراجعه کرده‌اند به طوری که بیش از ۳۶ هزار نفر از مجموع دریافت کنندگان خدمات IVF نتیجه مثبت دریافت کردند.

کریمی درباره پوشش بیمه خدمات درمان ناباروری گفت: حدود ۹۰ درصد خدمات ناباروری چه در بخش سرپایی و چه بخش بستری تحت پوشش بیمه قرار دارد و ۳۳ خدمت مربوط به اقدامات جراحی در حوزه درمان ناباروری نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

۳۳۳ هزار زایمان طبیعی در مراکز دولتی

وی با بیان اینکه زایمان در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: ۳۳۳ هزارو ۸۱۰ مورد زایمان طی سال ۱۴۰۲ در مراکز دولتی انجام شد و تمام این موارد به صورت رایگان بود.

کریمی درباره دوره‌های آموزشی ویژه مادران باردار گفت: ۲۷۰ هزار نفر کلاس ویژه برای مادران باردار با هدف تشویق آنها به زایمان طبیعی برگزار شده است تا با خوشایندسازی زایمان طبیعی تقاضا برای سزارین را کاهش دهیم به همین دلیل، مراکز زایمان طبیعی بی‌درد را توسعه داده‌ایم.

شیب تند کاهش موالید متوقف شد

صابر جباری، رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست به مراقبت‌ها و خدمات دوران بارداری هم اشاره کرد وگفت: وزارت بهداشت سال گذشته به عنوان برترین دستگاه در اجرای قانون جوانی جمعیت معرفی شد وبه غیر از یک مورد تمام تکالیفی که بر عهده این وزارتخانه بود ابلاغ واجرایی شده است در راستای اجرای مفاد این قانون اکنون ۳۲ هزار بهورز در مناطق شهری و روستایی، ۲۲ هزار مراقب سلامت در مناطق شهری خدمات مرتبط با ازدواج، بارداری سالم، مشاوره فرزندآوری و ترویج زایمان طبیعی را انجام می‌دهند.

وی افزود: ۱۳ هزار و ۸۰۹ ماما در مراکز بهداشتی و درمانی داریم به طوری که ۱۰ هزار و ۲۰۰ ماما در بلوک‌های زایمان فعالیت می‌کنند در بخش دولتی دو هزارو ۸۸۶ متخصص زنان و شش هزارو ۸۸۹ متخصص زنان هم در بخش غیردولتی فعالیت می‌کنند که خدمات مرتبط به زنان و مادران باردار را ارائه می‌کنند.

جباری بیان کرد: در دو سال گذشته ۸.۷ درصد، کاهش ثبت ازدواج در کشور را داشتیم و خبر خوب در طلاق، کاهش آمار آن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن بوده است.

فعالیت ۴۶۲ مرکز آموزش حین ازدواج در کشور

وی با اشاره به فعالیت ۴۶۲ مرکز آموزش حین ازدواج در کشور بیان کرد: این مراکز موضوعاتی چون سلامت جنسی، باروری و پیشگیری از عوارض بارداری را به زوج‌های جوان آموزش می‌دهند.

جباری تأکید کرد: ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی به مادران باردار ارائه می‌شود و شاخص مراقبت‌های پیش از بارداری ۵۰ درصد افزایش یافته تا سلامت مادر و جنین حفظ شود.

تدوین آیین‌نامه فریز تخمک برای دختران

جباری با بیان اینکه هیچ گونه افزایش ثبت نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌ها نداشتیم، گفت: برای دختران مجرد زیر ۳۰ سال که مبتلا به بیماری از جمله سرطان هستند، فریز تخمک انجام می‌شود و آیین‌نامه آن در حال تدوین است.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت به افزایش زایمان‌های فرزند سوم به بعد هم اشاره کرد و گفت: در زایمان سوم، بیش از ۱۸۸ هزار تولد و در زایمان چهارم به بیش از ۶۳ هزار تولد و زایمان پنجم نیز بیش از ۲۰ هزار تولد در سال گذشته در کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    31 3
    قدیم مردم تو ۹ متر اتاق خونه پدر شوهر ۴ ۵ تا بچه میاوردن با حداقل ترین درامد و امکانات و نبود بهداشت و آموزش و نبود کلاسهای انگلیسی و باشگاه ورزشی و فلان و اینهمه نخبه و ورزشکار درجه بک داشتیم الان با اینهمه امکانات یکی دوتا بچه میارن لوس و بی خاصیت این نشون میده رفاه ربطب به تعدد بچه نداره
    • میم IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      1 1
      دقیقا
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      5 5
      مثل خودت لوس و بی خاصیت
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      6 1
      پدر من کارمند بود بعد ۸ سال یه خونه ۴۰۰ متری ویلایی خرید حالا چرا من نمیتونم با حقوق کارمندی یه واحد ۴۰ متری بخرم،؟؟؟؟؟
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      2 2
      حالا خودت چی شدی؟
    • ناشناس IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      7 0
      اینم بگو قدیما گونی برنجا پنجاه کیلو کمتر نبود . بابا من با دو هزارتومان خرید یک هفته خونواده هشت نفره ما را میکرد . بسته چای ۲۳۰تک تامنی تن ماهی ۴۰تا تک تامنی.و... هرچی بود پول خوراک راحت تهیه میشد
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      2 3
      نسل امروز هم هرچی دارن از صدقه سر و فعلیت همون نسل دارن وگرنه این پیتزارخورهای سگ گردان و دانشگاه آزادی که کاری از دستشون برنمیاد!!!
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    51 0
    خجالت میکشید بگید اوضاع نابسامان اقتصادی باعث کاهش ازدواج و فرزنداوری شده؟!
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      11 0
      خودتان هم میدونید نه تنها امار افزایشی نیست بلکه شیب ان تندترهم شده به یک دلیل کاملا واضح تورم وحشتناک قطعا با امارساختگی وبه به وچه چه بیخود نمیشه کاری کرد راه برون رفت کشور ازتمام مشکلات فقط وفقط وفقط مهار این تورم وحشتناک هست اگر پول ملی احیا بشه ازدواج موالید نشاط اجتماعی و...ایجادمیشه مهاجرت به خارج ازکشور کم میشه و...ریشه همه مشکلات کشور تورم خانمانسوزهست که هرروز بیشترمیشود
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    16 1
    حرف شما متین . اما تفسیر آمارت خیلی ایراد داره ، چرا ؟ همین چند وقت پیش یکی از مسئولین گفته بود در سال گذشته در یکی از بیمارستانهای بزرگ قم بیش از 90 درصد زایمانها مربوط به اتباع افغان بوده . یه کم تفسیر آمارت رو مزه مزه کن ببین نتیجه گیریت فرقی نمیکنه ؟
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    4 3
    جوونی که طرفدار نظامه به خاطر اینکه یه وضو اشتباه میگه رو استخدام نمیکنین انتظار دیگه ای هم نباید داشت بعد از اون دختر دوماد خاهر زاده میزارید جای خودتون به همونا بگید بچه بیارن ببین میارن یا بعد یه مدت میرن خارج
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    2 3
    الهی شکر
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    2 3
    خداروشکر مطمئنا دشمنان این مرزوبوم از این خبر ناراحت شدن دست مریزاد اقای رئیسی ودست اندرکاران ذیر بط🤲✌️🇮🇷
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 1
    سالانه حداقل یک میلیون نفر ایرانی بدنیا نمیان.
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      1 0
      یک ملیون افسرده کمتر بدنیا میان ‌
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      2 2
      برای اینکه سالهای گذشته سالانه حداقل 3میلیون نفرایرانی اضافی بدنیا آمدند!!!
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    4 2
    خداروشکر دیگه بچه نیارید نیاز نیست
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    2 0
    اگر مردم هم بخوان بچه دار بشوند با این وضعیت اسفناک غذایی و بد غذایی بیشتر بچه ها مشکل دارن و عمرها کوتاه هست. کو اداره استاندارد... غذاهای فراوری شده به وفور، بسته بندی های خطرناک بخصوص برای آقایان، کشاورزی سوداگرانه و منفعتگرا و سموم مهلک در برخی از آن ها تا تجهیزات الکترونیکی و الکترومغناطیسی که عیرقابل کنترل و خروار خروار در کشور ریخته. منتظر افول و تغییر خلق و خوی مردان و زنان و مشکلات بهداشتی و اثرات سلامتی شان هستیم... آینده روشن است، با این وضع خیلی هم واقعا!!!
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    به حد حداقل رسیده یمی جایی که امکان کمتر شدن نیست .‌
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    تولد اتباع خارجی هم مهمه ‌که امار رو کاذب بالا نگه میداره ‌ . البته بهتر که متوجه ایرادها نشن و قوانین اجباری یا تشویقی بچه دار شدن نزارن و دردسر برا مردم درست نکن و بچه رو بدبخت نکن ‌ و دلشون به این امار ها خوش باشه
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    6 3
    مگه چهل سال پیش ۳۵ میلیون جمعیت بود اتفاقی افتاد مشکل اینه شما دنبال ایدئولوژی و صادرات این چرت و پرت ها هستید خدا بعضی از شماها کم عقلهای به ظاهر دیندار ولی خوره دنیا رو شفا بده
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    ان شاء الله
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    4 1
    افاغنه به دادتون رسیدن
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      1 0
      اگه به داد تو رسیدن بخودت مربوطه!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    2 0
    شماها راست میگید یعنی همیشه راست میگید
  • BG ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    3 1
    زاد و ولد در مناطق سنی نشین متاسفانه بیشتر است
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      1 0
      برای اینکه بچه هاشون فله ای بزرگ میشن وامکانات خاصی نیاز ندارن!
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    3 0
    کشور ما حداکثرظرفیت 40میلیون نفرجمعیت را دارد وبیشترازاین یعنی گذاشتن بار اضافی بر دوشش!!!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      1 0
      سرمایه و امکانات کشور برای همین تعداد است و ظرفیت بیشترشو نداره
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    5 0
    ازقدیم میگن:آفتابه لگن 7دست و شام ونهار هیچی یعنی همین! مسؤلین جمعیت زیادوجوان را را برای قدرت نمایی خواستارند ولی تأمین امکانات برای آنان را دوست ندارند!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    به سزارین گیر میددی به شیر خشک گیر میدید
  • محسن آزاد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    پیش بسوی تعداد بالایی نی نی
  • مجتبی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    برای ترویج فرزند آوری نمی توان روی زوج های نابارور سرمایه گذاری کرد. بله حتما باید به این دسته از زوج ها رسیدگی و کمک مالی انجام بشود ولیکن زوج های نابارور مگر چند نفر هستند که اگر همه اینها هم فرزند داشته باشند (که همه اینها به یک فرزند هم راضی هستند) چقدر تاثیر در افزایش جمعیت خواهد داشت. باید روی زوج هایی که یک فرزند یا دو فرزند دارند کار کرد و یا اینکه جوانانی که به سن ازدواج رسید ه اند ولی ازدواج نمی کنند. واقعا همه اینها هم ریشه اقتصادی ندارد. چرا که نرخ عدم ازدواج جوانان و عدم فرزندآوری در خانواده های دارای وضعیت مالی مطلوب، بیشتر است.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    وقتی نگاه نظام نسبت به فرزند آوری دید منفی دارد وام فرزند آوری خودرو زمین را مصوب میکند ولی نمی‌دهد بیخیال ایران بزرگ فرمانروایی با دل بزرگ میخواهد
  • shahik IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    1 0
    همین زنده های موجود رو نمی توانند سر و سامان بدهند با افزایش جمعیت فقط بدبخت و بیچاره زیاد می شود . بدون مطالعه و از روی خود خواهی نظر ندهید لطفا
  • محسن IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    البته باید دید فرزند آوری اتباع بیگانه رو هم جزو آمار حساب کردند یا نه
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    1 0
    طرف تو اجاره خونش مونده نون سیر نداره بخوره فرزند کجای دلش،بزاره اتفاقا از وقتی اوضاع اقتصادی خراب شد نرخ زاد و ولد کم شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس