کد خبر 1602346
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۸

به گزارش مشرق، کانال ایتای ابوقاسم نوشت:

رسانه‌های داخلی هند، امروز دوشنبه۲۴اردیبهشت، قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله در بندر شهید بهشتی چابهار ایران با اپراتور هندی منعقد می‌شود.

موافقت‌نامه تاسیس دالان تجاری ایران، هند و افغانستان تحت‌عنوان توافقنامه چابهار، خرداد ۱۳۹۵ بین روسای‌جمهور این سه کشور امضا شد و به تصویب مجالس کشورهای مذکور هم رسید. یکی از موضوعات این موافقت‌نامه، ورود یک شرکت هندی به بندر شهید بهشتی چابهار بود و براساس این توافقنامه، اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به یک شرکت هندی واگذار شد.

دی ۱۳۹۷، دفتر شرکت هندی «آی پی جی ال»، به‌صورت رسمی در منطقه آزاد چابهار اجرای قرارداد فعالیت موقت خود را به مدت دو سال در بندر شهید بهشتی شروع کرد تا در صورت انجام تعهداتش ازجمله تجهیز بندر با تجهیزات مورد نیاز، وارد پروسه قرارداد ۱۰ ساله با سازمان بنادر و دریانوردی شود.

اما پس از گذشت این مدت‌زمان، هندی‌ها حاضر به انعقاد قرارداد بلندمدت نبودند و هرچند در این مدت شش دستگاه جرثقیل دروازه‌ای از تجهیزات بندری مورد قید شده در قرارداد که از تکالیف هندی‌ها بود وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد، اما گفته می‌شد که هند تا امضای قرارداد ۱۰ ساله، اجازه استفاده از این تجهیزات را به ایران نمی‌داد.

یکی از موضوعات هندی‌ها در عدم انعقاد قرارداد ۱۰ ساله این بود که بندهایی از قرارداد اصلاح شود و یک کشور ثالث در دادگاه بین‌المللی هم حق داوری را داشته باشد.

ایران تاکنون سه بار از هندی‌ها برای انعقاد قرارداد دعوت کرده است که دو بار از آن‌ها به‌دلایلی نامعلوم از سوی هندی‌ها رد شد و در نهایت قرار بر این است که امروز این قرارداد ۱۰ ساله، بین دو کشور منعقد شود.

این رفتار هندی‌ها به‌عنوان اپراتور بندر شهید بهشتی چابهار و تنها بندر اقیانوسی ایران درحالی‌ست که درحال‌حاضر حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت بندر شهید بهشتی استفاده می‌شود و ۷۰ درصد این ظرفیت، خالی باقیمانده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    8 1
    چرا هندی ها مگه ما خودمون متخصص و کارگر و بقیه مسایل را نداریم و علم این موضوع رو نمی دانیم؟
    • DE ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      4 0
      یک فاجعه برجامی دیگر: هند بر روی سه بند مهم این قرارداد تاکید کرد: اول واگذاری کامل مدیریت بندر چابهار به هند. دوم تمدید اتوماتیک وار آن بعد از ده سال, در غیر این صورت هند غرامت کامل برای همه سرمایه گذاری های خود در چابهار را با سود مربوطه دریافت خواهد کرد. سوم اینکه در صورت بروز اختلاف, هند دادگاه حکمیت و منبع داوری را تعیین می کند. ایران با هر سه شرط هند موافقت کرده است! مجلس فوری ورود کند تا از فاجعه ای دیگر بوسیله ابراهیم روحانی جلوگیری کند.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 4
      متخصص داریم، ولی گاهی اوقات لازمه یه شریک بگیری تا وقتی دشمن داره تحریم می‌کنه بواسطه بعضی از شرکا که دوستان کدخدا هستن معافیتی (شما بخون راه تنفس) داشته باشی
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    7 0
    حضور هندی ها در ایران کار بسیار اشتباهی
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    2 0
    ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . ارز آوری _ دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ..
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    7 1
    ما خودمان این همه نیروی انسانی و متخصص داریم چرا از هند؟ اونم ده سال
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    2 2
    حالا زوده. صد سال بعد قرارداد میبستید
  • FI ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    3 0
    قرارداد به سبک قاجاری با نوکر انگلیس در منطقه از سوی دولت محرومان
  • حاج حسین IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    4 0
    هند بزرگترین صحابی اسرائیل در آسیا است و شریک در کریدور هند امارات سعودی اردن و رژیم صهیونیستی است که کریدورهای ایرانی را دور می زند. چطور می تواند هند خواهان تقویت کریدورهای ایرانی باشد؟ سرمایه گذاری های چین در بندر گوادر را با سرمایه گذاری های هند در چابهار مقایسه کنید تا ببینید که عند ماموریت دارد چابهار را به شکست بکشاند. از ما گفتن بود... فرصتها دارند می سوزند ... چند سال بعد که دولت بفهمد سرش الله رفته بسیار دیر خواهد بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس