فلسطین روزهای سرنوشت ساز و دردناکی را تجربه می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:در مقوله امنیت مرزهای ایران و امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق اجازه هیچگونه ناامنی از جانب گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب یا هدایت شده از سوی رژیم صهیونیستی را نخواهیم داد.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲۴ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران که در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی گفت: خرسندم امروز سهم ناچیزی در رونق بخشیدن به یک رخداد بسیار بزرگ، رخداد فرهنگی بی نظیر سالیانه در جمهوری اسلامی یعنی نمایشگاه کتاب داریم.

کنعانی ضمن تبریک دهه کرامت اضافه کرد: این دهه را به دختران سرزمین و بانوان کشور را تبریک می‌گویم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت بین‌الملل و افتتاح سفارتخانه و سرکنسولگری مجازی ایران در فلسطین اظهار داشت: یکی از مفاد این قانون مبحث مربوط به گشایش سفارتخانه مجازی فلسطین بود. این سؤال در ایامی مطرح شد که مسأله فلسطین اکنون به عنوان یکی از مهمترین و حساس‌ترین مسأله منطقه‌ای و بین‌المللی روزهای تاریخی، سرنوشت ساز و دردناکی را تجربه می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: بیش از ۲۰۰ روز (هفت ماه) جنایت مستمر جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به ویژه جنایات جنگی و نسل کشی جاری در مقابل انظار جامعه جهانی است. ایران در راستای سیاست اصولی خود در حمایت از مردم فلسطین اقدامات متنوعی را در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره این سوال دستگاه دیپلماسی در راستای اجرای قانون مصوب مجلس در این بند تأسیس سفارت مجازی اقدامات زیادی را در حوزه بررسی‌های سیاسی و حقوقی و فنی هم در چارچوب سازوکار اجرای آن انجام داده است. جلسات متعددی در دستگاه دیپلماسی چه در حوزه سیاسی و چه کنسولی و با مشارکت عزیزان در حوزه حقوقی و بین‌المللی برگزار شد. در این خصوص از نظرات مشورتی تعداد قابل توجهی از سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف استفاده شد و نظر مشورتی سفارت فلسطین در تهران و نظرات مشورتی نمایندگان گروه‌های مقاومت در تهران اخذ شد.

وی گفت: سازوکارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی فلسطین در سامانه داخلی وزارت خارجه و در صفحه خانگی وزارت خارجه به عنوان یک مرحله آزمایشی انجام شد و این صفحه خانگی مجازی مدتی است گشایش یافته تا بتوانیم نواقض و نارسایی‌های فنی و سازوکارهای اجرایی آن را حل کنیم و بعد گام اجرایی را انجام دهیم.

کنعانی افزود: نیازمند نظر مشورتی با مراجع ذیربط درباره نوع فعالیت‌های این صفحه و سفارتخانه مجازی هستیم که در گام بعدی این کار را انجام می‌دهیم و به سمت اجرای کامل مصوبه مجلس در این خصوص حرکت خواهیم کرد.

ناصر کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات شب گذشته امیرعبداللهیان درباره همکاری‌های منطقه‌ای بیان کرد: توسعه مناسبات دوجانبه با کشورهای همسایه و عربی منطقه و ایجاد فضای مثبت و سازنده در گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای همسایه به ویژه در حوزه خلیج فارس، زمینه ساز برداشتن گام‌های تکمیلی در راستای ارتقای همکاری‌ها علاوه بر حوزه دوجانبه به حوزه همکاری‌های چندجانبه است. همکاری‌های چندجانبه با کشورهای منطقه ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری و دارای رویکرد امنیت آفرینی و امنیت ساز در چارچوب تامین امنیت مشترک برای کشورهای منطقه با هدف ایجاد زمینه مناسب برای توسعه متوازن همگون و پایدار در منطقه است.

وی افزود: منطقه‌ای که در آن به سر می‌بریم صحنه مداخلات خارجی و بازیگران فرامنطقه‌ای برای ایجاد ناآرامی و پیگیری منافع خود است. ما خوشبختانه از این مرحله عبور کرده‌ایم و در مرحله گفت‌وگو برای کلید زدن ایجاد سازوکارهای مناسب برای همکاری‌های دسته جمعی در کنار یکدیگر هستیم. موضوع تقویت فضای امن در منطقه اولویت مشترکی است که می‌تواند زمینه ساز ارتقای همکاری‌های پایدار در حوزه اقتصادی و تجاری باشد. این موضوعات جزو موضوعات اولویت‌دار ایران است. فضای گفتمانی مثبت با کشورهای این منطقه ما را در آستانه برداشتن گام‌ها در راستای تامین منافع مشترک قرار داده است. امیدواریم در پرتو این فضای مثبت در این مسیر به اهداف لازم دست یابیم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره میدان گازی آرش اظهار داشت: تاکنون مرزهای دریایی ایران و کویت تعیین نشده و نمی‌توان نسبت به سهم کشورها بر سر مالکیت میدان آرش سخنی به میان آورد. ۹ دور مذاکرات کارشناسی فنی و حقوقی برای تعیین حدود مرزی فیمابین دو کشور تا الان برگزار شده و گفت‌وگوها برای برگزاری نشست بعدی مذاکرات تعیین حدود مرزی در حال ادامه یافتن است. این موضوع را در حال پیگیری داریم و بارها گفته‌ایم از نظر ایران تنها مسیر به نتیجه رسیدن این موضوع گفت‌وگوهای صریح و مستقیم فنی و حقوقی بین تیم‌های کارشناسی دو کشور بدون توسل به سازوکارهای رسانه‌ای یا جنجال‌های رسانه‌ای است.

وی گفت: ایران ضمن تأکید بر حسن نیت خود در تعاملات با کشورهای همسایه هر اقدام یکجانبه‌ای با توافق هر طرفی بدون در نظر داشت منافع ایران در ارتباط با میدان آرش را مردود و غیرقابل قبول اعلام می‌کند. بار دیگر از کویت دعوت می‌کنیم به جای صدور بیانیه‌های غیرسازنده و اتخاذ مواضع رسانه‌ای غیرحقوقی و غیر کارشناسی برای دستیابی به توافق پایدار که متضمن منافع مشترک دو کشور باشد به میز مذاکرات فنی و کارشناسی برگردد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق اظهار داشت: ایستادگی در مقابل هجمه جریان تروریستی داعش در عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق و کمک‌های ارزنده‌ای که ایران در مبارزه با این تروریسم سیاه داعشی ایفا کرده است هم در کمک به دولت مرکزی عراق و هم در کمک به دولت محلی اقلیم کردستان و در مسیر حمایت از ملت عراق در مقابله با جریان تروریسم تکفیری. در جریان سفر رئیس اقلیم کردستان عراق رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای صریحی در ابعاد مختلف همکاری مطرح شد که گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای بود و امیدواریم آثار مثبت آن را در آینده نزدیک در تقویت همکاری‌های دو طرف در حوزه‌های مختلف از جمله مبحث همکاری‌های اقتصادی و تجاری و ارتقای این همکاری‌ها شاهد باشیم.

وی گفت: به کرات گفته‌ایم در مقوله امنیت مرزهای ایران و امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق اجازه هیچگونه ناامنی از جانب گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب یا هدایت شده از سوی رژیم صهیونیستی را نخواهیم داد و قدرتمندانه در مقابل مظاهر ناامنی ایستادگی کرده و برخورد خواهیم کرد.

کنعانی افزود: نیجروان بارزانی در این سفر اعلام کرد که امنیت ایران، امنیت عراق و امنیت خودشان است و هم به مفاد توافقنامه امنیتی امضا شده بین ایران و عراق پایبند و ملتزم هستند و تأکید کردند که اجازه نخواهند داد خاک عراق و خاک اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران و مرزهای مشترک دو کشور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: همکاری‌های ایران و هند در توسعه بندر چابهار روند اجرایی خوبی را در حال طی کردن است. توسعه این بندر و ارتقای جایگاه این بندر به عنوان بندرگاه مهم ترانزیتی برای تامین منافع تجاری کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت این بندر یکی از اولویت‌های ایران بوده است. هند هم یکی از کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های تجاری این بندر برای توسعه همکاری‌های تجاری و ترانزیتی خودش است. ظرفیت‌های این بندر در خدمت منافع کشورهایی در منطقه و خارج از منطقه است که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های بندری ایران برای اهداف تجاری هستند.

وی گفت: خبرهای خوبی را داریم که در آینده به اطلاع شما خواهد رسید.

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: تجربه نشان داده کشورها مایلند با نادیده گرفتن تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه دولت آمریکا علیه دولت‌های مستقل از جمله ایران در چارچوب منافع مشترک همکاری‌های خود را با ایران در ابعاد مدنظر از جمله حوزه‌های اقتصادی و تجاری بنیانگذاری کنند. توافقنامه ایران و هند در بحث توسعه بندر چابهار با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی دولت آمریکا انجام شده است. این محدود به هند نیست و گستره همکاری‌های تجاری و اقتصادی که اکنون ایران با کشورهای مختلف در حال تجربه کردن است نشانگر آن است که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا به رغم محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند اما در مسیر همکاری‌های سازنده متمرکز بر منافع مشترک امر بازدارنده ای برای آن دسته از کشورهایی نیست که علاقه‌مندند با حفظ استقلال سیاسی خود بدون توجه به رویکرد زورگویانه آمریکا همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود را با ایران دنبال کنند.

کنعانی افزود: هند یکی از شرکایی است که در چارچوب منافع مشترک و به دور توجه به آن بخش از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در مسیر توسعه مناسبات تجاری خود با ایران پیگیر اجرای توافقات دوجانبه با ایران است. تحریم‌های غیرقانونی نمی‌تواند محل اهتمام جامعه بین‌المللی قرار بگیرد. دولت آمریکا بهتر است با توجه به حقایق موجود از به کارگیری ابزار تحریم به عنوان ابزار شکست خورده در نحوه تعامل با کشورهای مستقل از جمله ایران فاصله بگیرد و به حقایق موجود تمکین کند.

وی درباره سفر گروسی به تهران و هدف از انجام این سفر اظهار داشت: سفر گروسی به ایران به منظور مشارکت در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای انجام شد و براساس هماهنگی انجام شده در چارچوب این سفر مذاکرات دوجانبه ایشان با اسلامی، وزیر خارجه و علی باقری برگزار شد.

کنعانی ادامه داد: سفر گروسی به ایران را من حیث المجموع سفر مثبت ارزیابی می‌کنیم. ایران همواره تلاش کرده براساس اصول حرفه‌ای ناظر بر رفتار آژانس از جمله اصل بی طرفی و عدم سیاسی کاری و ضرورت دیدگاه فنی بر مواضع سیاسی تعامل سازنده‌ای را با آژانس داشته باشد. امور جاری با آژانس در چارچوب مذاکرات فنی برای یافتن راه‌حل‌های مرضی الطرفین همچنان در دستورکار قرار دارد.

وی افزود: طرفین در جریان سفر توافق کردند به رایزنی‌های خود در این خصوص ادامه دهند. سفر گروسی به تهران را سفر مثبتی ارزیابی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هر زمان مدیرکل آژانس در مسیر فنی عمل کرد مسائل فیمابین دو طرف به خوبی پیش رفت ولی هر زمان رویکردهای سیاسی در پیش گرفته شد و موضوعات فنی تحت تاثیر فشارهای سیاسی برخی طرف‌ها قرار گرفت موضوعات فنی از مسیر درست خود منحرف و یا در پاره ای موارد متوقف شد. این سفر را فرصت خوبی برای گفت‌وگوهای مشترک تلقی می‌کنیم و توافق برای ادامه گفت‌وگوها برای حل و فصل موضوعات مورد اختلاف صورت گرفت.

وی درباره ورود ایران به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: از اقدام آفریقای جنوبی در اقامه دعوا علیه این رژیم در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت سیاسی کردیم و همچنین دیگر کشورها را ترغیب کردیم که از اقدام شرفتمندانه دولت آفریقای جنوبی حمایت کنند. خوشبختانه هر روز که می‌گذرد شاهد افزایش کشورهای جدیدی در اعلام حمایت سیاسی از اقدام دولت آفریقای جنوبی در اقامه دعوا علیه این رژیم هستیم و کشورهای جدید گفتند به عنوان طرف جدید به این دعوا خواهیم پیوست. این رویکرد شرفتمندانه در انجام وظایف کشورها در حمایت از مردم فلسطین و اقامه دعوا به منظور کشاندن جنایتکاران صهیونیست به پای میز مذاکره هستیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: ایران از منظر سیاسی از این شکایت‌ها حمایت می‌کند ولی درباره ورود ایران برای اقامه دعوا با توجه به اصول شناخته شده ایران در مبحث عدم شناسایی رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم مشروع در اقامه دعوای رسمی به عنوان ایران یا پیوستن به دعوا از منظر حقوقی ملاحظه و رویکرد حقوقی خاص خود را داریم.

وی گفت: ایران از همه اقدامات شرافتمندانه دولت‌ها در مسیر اقامه دعوا علیه این رژیم حمایت سیاسی کرده و می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات کمال خرازی گفت: ایران بارها موضع اصولی خود را مبنی بر مخالفت با تولید، نگهداری، انباشت و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بر مبنای دکترین ایران و فتوای صریح و روشن مقام معظم رهبری تکرار کرده است. ایران معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی از جمله کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و .... را تصویب کرده است.

کنعانی افزود: وجود سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی و برای بشریت است. جهانشمولی معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ایب به خصوص در منطقه غرب آسیا جزو اهداف مهم ایران بوده و هست و این امر باید به صورت جدی مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی گفت: این رژیم صهیونیستی است که به معاهده ان.پی.تی نپوسته و خطر واقعی در منطقه تهدیدات و تسلیحات این رژیم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: مواضع رسمی ایران در خصوص موضوعات مختلف از جمله سلاح‌های کشتار جمعی به صورت صریح و شفاف از طریق مقامات مختلف عالیه ایران به صورت مشخص بارها و به کرات بیان شده و در دکترین هسته‌ای ایران هیچگونه تغییری ایجاد و حاصل نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور قانونی اتباع افغانستانی در ایران بیان کرد: من مرجع ذیربط اعلام حضور اتباع کشور افغانستان در ایران نیستم. سازوکار سفر اتباع کشور افغانستان به ایران از منظر وزارت خارجه تابع قوانین و مقررات کنسولی ایران است که شهروندان این کشور برای سفر به ایران نیازمند مراجعه به سفارتخانه‌ ایران در کابل و نمایندگی‌های کنسولی ایران برای اخذ روادید و سفر به ایران بر مبنای شرایط روادیدی اخذ شده خودشان هستند. در این رویکرد ایران تغییری ایجاد نشده است و همان سازوکار ادامه دارد.

کنعانی اضافه کرد: اگر منظور شما تردد غیرمجاز اتباع افغانستان است از اسمش پیداست چنین ترددهایی غیرمجاز محسوب می شود و مراجع ذیربط در ایران با ترددهای غیرمجاز به صورت قانونی برخورد خواهند کرد.

وی افزود: متاسفانه شاهد روند مهاجرت‌های بی رویه از افغانستان به سمت مرزهای این کشور از جمله ایران هستیم. سیاست اصولی ایران کمک به سازوکارهای سیاسی برای تقویت توسعه سیاسی پایدار و توسعه اقتصادی پایدار در افغانستان به منظور شکل گیری شرایط بهتری است که شهروندان افغان با وضعیت بهتری در کشور خود زندگی و اقامت کنند و پدیده نادرست مهاجرت را کمتر در آینده شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آتش بس در غزه بیان کرد: به آنچه دولت آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام و در مواضع سیاسی و رسانه‌ای خود و در نشست‌ها با طرف‌های منطقه‌ای مطرح می‌کنند اگر در عمل به آن ادعا که مطرح می‌کنند آتش بس کاملا در دسترس است. چرا که رژیم صهیونیستی بعد از بیش از هفت ماه جنگ و تجاوز و جنایت علیه ملت فلسطین و جنایات جنگی و نسل کشی در غزه به هیچ کدام از اهداف اعلام شده خود دست نیافته است.

وی گفت: به رغم شعارها و اظهارات سیاسی مقامات دولت آمریکا و برخی دولت‌های شاخص اروپایی این قبیل دولت‌ها از ابزارهای فشار خود برای اعمال فشار بر این رژیم به صورت عملی استفاده نکردند. آنچه در هفت ماه انجام شد نتیجه حمایت‌های آمریکا و اروپا از این رژیم بود. اگر این دولت‌ها از رویکرد حمایتی خود فاصله گرفته و از استمرار ارسال تسلیحات برای رژیم خودداری کنند آتش بس کاملا در دسترس است. شاهد دوگانگی در عمل و شعار از سوی این کشورها هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 4
    بستن گذرگاه رفح به منظور گرسنگی دادن شدید و کشتن آنهاست.ایران عزیز فقط نگاه کن
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      1 1
      ایران فقط داره زبانی و کلامی از فلسطین حمایت میکنه و فقط واسه خاک خودش غیرتی میشه و انتقام میگیره سربازان گمنام امام زمان میتونن نتانیاهو رو بندازن تو گونی بیارن اینجا اعدامش کنن ایران این قدرت رو داره که ساختمان پارلمان و ریاست جمهوری اسرائیل رو موشک باران کنه خب مردم غزه برادران مسلمان ما هستن غیرت رو باید از یمنی ها یاد گرفت
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    2 3
    شما اجازه نمیدهید ولی آنها کارشان را خواهند کرد
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    دمتون گرم
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 2
    درود
  • پوتین IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    1 1
    چقدر شما کاریزماتیکید
    • US ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 0
      احسنت!
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 1
    فضولی موقوف ایران عزیز با افتخار بیش از تمام کشورهای به اصطلاح عرب منطقه کمک سیاسی و اقتصادی به مردم مظلوم غزه کرده است .
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    2 1
    نیازی به اونها نیست بیش از 3 میلیون افغانی در ایران هست که می توانند کشور را نابود کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس