کد خبر 1601512
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
برجام‌کُشی آمریکایی‌ها به روایت ظریف

«برجام مرد، زنده باد برجام!»؛ این موضوع فحوای پست انگلیسی و جدید «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه پیشین کشورمان خطاب به غرب و آمریکاست که عنوان می‌کند جو بایدن هم در راه ترامپ قدم برداشت.

به گزارش مشرق، برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام که در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین اتریش میان ایران و ۱+۵ منعقد شد، با همه چشم انتظاری و وعده‌های مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم که آن را «آفتاب تابان» و «فتح الفتوح» خواندند، به قول «ولی الله سیف»‌ رئیس کل بانک مرکزی همان دوران، نتیجه‌ای تقریبا هیچ برای ایران در بر داشت.

هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ یعنی ۶ سال قبل دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا به طور یکجانبه اعلام کرد که ایالات متحده از این سند توافق خارج شده است.

پس از خروج کدخدا از برجام تیم سیاست خارجی ظریف به سمت اروپا برای زنده نگه داشتن برجام تغییر جهت داد؛ اروپایی که روحانی آنان را «آقا اجازه‌ها» خطاب کرده بود. اما حاصل مذاکرات چندین ماهه ایران و اتحادیه اروپا بعد از چند تلاش بی‌ثمر برای راه‌اندازی کانال مالی از جمله «اینستکس» بازهم بی‌نتیجه بود.

روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکایی نیز که آخرین امیدها برای دولت دوازدهم برای احیای برجام بود با بی‌میلی کاخ سفید و همچنین دنباله روی راه ترامپ در برجام توسط بایدن نقش بر آب شد. برخی کارشناسان رفتار بایدن در قبال برجام را نه تنها ادامه سیاست ترامپ بلکه استفاده امتیازگونه از ویرانی‌های رییس جمهور قبلی امریکا قلمداد کردند.

درواقع بایدن سعی داشت از میراث ویران کننده ترامپ برای کسب امتیاز بیشتر استفاده کند؛ در شرایطی که ترامپ ۱۰ پله امریکا را دور کرده بود کاخ سفید در دوره بایدن نمی‌خواست اشتباهات را قبول کند و می‌خواست از همان نقطه‌ای که ترامپ تعیین کرده بود ماجرای دیگری را رقم بزند.

در دولت سیزدهم هم درهای مذاکرات باز ماند اما گویی خود آمریکایی‌ها برجام را فراموش کرده و طرح سه رنگی تحریم‌های زرد، سبز و قرمز را پیش روی مذاکره‌کنندگان قرار دادند که بخشی از این تحریم‌ها که به رنگ قرمز بود امکان مذاکره نداشت و آمریکایی‌ها نمی‌خواستند این موارد را لغو کنند.

این در حالی بود که با توجه به همپوشانی تحریم‌ها و اهمیت بخش تحریم‌های قرمز عملا لغو تحریم‌های سبز و زرد نمی‌توانست مشکلی را حل کند و تحریم‌ها بازهم پابرجا می‌ماند.

برجام‌کُشی آمریکایی‌ها به روایت ظریف

همه این شرایط در حالی بر برجام رفت و آن را به یک سند بدون عمل و نتیجه و یک خاطره تلخ تاریخی برای ایرانیان تبدیل کرد که هنوز تیم سیاست خارجی دولت قبل از جمله ظریف بازهم بر طبل تو خالی برجام می‌کوبند و ظریف در سالگرد خروج امریکا از این سند توافق در پستی در شبکه ایکس به زبان انگلیسی این سوال را مطرح کرد که «آیا جهان بدون برجام، جای بهتری شد؟»

وی در ادامه نوشت: « ۶ سال پیش در چنین روزی، ترامپ از برجام خارج شد و ثابت کرد که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست.»

وزیر خارجه دولت‌های روحانی درباره عملکرد بایدن در برجام نوشت: « بایدن، بجز انتقاد از خروج از برجام و توصیف آن بعنوان “اشتباهی بزرگ” و وعده‌ بازگشت به توافق، تاکنون بی‌قانونی بی‌پروایانه ترامپ را دنبال کرده است.»

برجام‌کُشی آمریکایی‌ها به روایت ظریف

حرف‌های ظریف نشان می‌دهد با وجود تکیه بیش از حد دولت روحانی به برجام و تعاریف دیروز و امروز دولتمردان وی از این سند توافق اما این واقعیت وجود دارد که برجام عایدی چندانی برای کشور نداشت و همانطور که ظریف اشاره کرد بایدن مانند ترامپ از برجام عبور کرده است.

منتها موضوع محوری این پست ظریف این است که وی هنوز بعد از همه کارشکنی‌های غرب و تجربه تلخ بیش از یک دهه‌ای مردم ایران هنوز واقعیت برجام را باور نکرده و بر چیزی تاکید دارد که طرف مقابل سال‌هاست از آن عبور کرده است.

ظریف در این پست خود بعد از ۹ سال کارشکنی آمریکایی‌ها با شعار «برجام مرد، زنده باد برجام» به یک واقعیتی که دولتمردان یازدهم و دوازدهم از گفتن آن به جهت بازی‌های سیاسی داخلی و جناحی امتناع می‌کنند، اشاره کرد. برجام را آمریکایی‌ها با عدم وعده به تعهداتشان و همچنین خروج یکجانبه از آن و سپس نادیده گرفتن اشتباهاتشان از بین بردند، اما هنوز دولتمردان دولت روحانی به این سند توافقی که جز معطلی برای کشور عایدی نداشت، فکر می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    11 6
    ظریف با برجام وجان کری ماشور می شود عجب ماه عسلی
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      12 6
      ظریف باید بداند برجام مهم نیست مردم مهم تر هستن.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      11 6
      در زمان برجام رئیس جمهور امریکا هر 3 ماه یکبار باید مجوز فروش نفت ایران را امضاء می کرد این نشان می دهد که برجام یک توافق دائمی و قابل اتکاء نبود.
    • طاهری IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 1
      نمیشه اسم و چهره این منفورین از صحنه اخبار محو بشه !!! ظاهرا برای زنده نگهداشتنشون زد بندی دارین !! همه جای دنیا در تغییر و تحول است ، از اونها بنویسین !
    • SE ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      2 1
      لعنت به برجام و برجامیون
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    16 8
    میگم اگه یوقت یه نفرو لازم داشتین بره ژنوی، بروکسلی جایی قرارداد نخونده امضاء کنه طلبکار هم باشه بنده حاضرم با نصف حقوق آقای ظریف انجام وظیفه کنم، لیسانس مترجمی زبان انگلیسی هم دارم و در خدمت هستم!! 😜😜😜🤣🤣🤣🤣🤣
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    15 8
    حرفهای ظریف مثل این قماربازهایی است که همه چیزشون رو توی قمار باختن و نابود شدن ولی نمی خوان باختشان رو قبول کنند
    • US ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 0
      نتانیاهو با تحریک ترامپ از برجام خارج شد، ظریف کارش درست بود
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      1 0
      احسنت ، قدیمها میگفتن قماربازه شب تو قمارخونه کلی پول باخته بوده نصفه شب داشته با ماشین برمی‌گشته خونشون تو راه از همه چراغ قرمزها رد می‌شده که یه جوری جبران کرده باشه دلش خنک بشه (اون موقع دوربین و اینا نبوده!) ، حالا حکایت آقا جواد خودمونه!!! 🤣🤣🤣🤣🤣
  • DE ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    15 3
    ما اول فکر میکردبم فقط جهانگیری جهانگیجی است ولی مشخص شد سران اصلنطلبکار و کلیدی ها و دسته کلیدیها و بنفشه ها هم جهانگیجی دارند .
  • صادق IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    14 9
    غربزده
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      13 5
      غربگداست
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 1
      چه دشمنی با غرب دارین؟؟؟؟بعد تازه اونی که غربزده هست که زن و بچه مسئولین ارشد نظام هستن که توی اروپا و آمریکا هستن
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 1
      ما غربزده هستیم یا شما؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    10 4
    انها هیچ وقت با شما توافق نمی کنند هیچ وقت با شما روبروی یک میز نمیشینند.چون می خواهخند سلاحهای خود را بفروشند
  • محمدایوب IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    8 6
    مردم انتظار محاکمه غربگدایان وکاسه لیس کدخدا را داشتند
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 1
      زمان برجام میزان گرانی فقط 10 درصد بود-منطقی باشید
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    8 5
    مردک قرارداد بی منطق و بی قاعده نوشته
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    9 5
    ظریف ۹ سال پیش میگفت امریکا نمیتونه از برجام خارج بشه حالا میگه برجام مرد -دروغ از سر تا پای ظریف میباره
  • محمدی نسب IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    5 4
    نظام های سلطه (غرب یا شرق) به سه اصل عمل می کنند 1- کسب قدرت (نظامی، علمی، سیاسی، اقتصادی و ایدلوژی) و سلطه بر کریدورهای راهبردی و منابع اولیه (موادخام، انرژی، منابع انسانی و بازار) 2- تعریف نظام سیاسی و اقتصادی که به سود آنها باشد و همه ملزم به تبعیت آن باشند 3- اجازه ندادن به رقبا و کشورهای دارای توان بالقوه جهت پیشرفت و توانمند شدن به هر بهایی که شده بر این سه اصل کشورهای مانند چین، روسیه، برزیل، ایران، عراق و ... بعنوان کشورهای رقیب حساب می شوند تا حد امکان باید کنترل بشوند
  • محسن IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    7 5
    برجام هم مانند عهد نامه گلستان و ترکمنچای تا ابد لکه ننگی شد در تاریخ ایران ماندگار شد و نام اقای ظریف برای همیشه در تاریخ ایران ثبت وضبط گردید .با این خیانت من تصور میکردم ظریف دیگر در انظار عمومی ظاهر نشود خدا به مردم ایران رحم کرد که برجام ۲ تعطیلی صنایع موشکی را نتوانستن اجرا کنند وگرنه فاتحه ایران خوانده شده بود .اگه مقاومت رهبری نبود ظریف و روحانی به پیشنهاد هاشمی قصد داشتن صنایع موشکی هم تعطیل کنند
  • علی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    6 5
    چرا در باره برجامی که ظریف آن را نخوانده وصالحی آنرا کلاه بزگ بر سر ایران می داند ورهبری آنرا خسارت محض می‌داند این قدر مطرح می کنید خدا نکند سایتهای ما در این جسد عفن را دوباره زنده کنند
  • DE ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    5 5
    چه دروغهای ظریفی در مزایای برجام گفتند خیلی دروغاشون ظریف بود
  • US ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بیچاره ظریف و تیمش که داراییهاشون و یا بعبارتی وعده های داده شده بهشون راجع با پست و مقام سیاسی و آکادمیک و برخی تابعیتها برای بستگانشون و حتی برخی امتیازات و تشویقهای مالیشون اونور آب برای تسلیم ایران برای پذیرش برنامه‌ای دو و سه الان پادر حوا یا حتی کنسل شدن. حالا میدونن از این ببعد ممکنه در دادگاه جامعه مورد محاکمه و مواخده قرار بگیرن میان تو محدوه خاکستری شعارهای تو پهلو میدن که شاید از مجازات احتمالی فرار کنن.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 3
    اگه بر جام اون موقع امضا نمیشد و میلیاردها دلار پول وارد کشور نمیشد الان گرانی ها و فقر ده ها برابر شده بود .. اقتصاد ما توانش رو نداشت ...
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 0
      غربگداها لطف کنن ملت رو برگردونن به همون سال ۹۲ -قبل از انتخاب شیخ بنفش -اون زمانی که دلار ۳ هزار تومن بودم -از طلا گشتن پشیمان گشتیم -محبت کنید ما را مس فرمایید
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 0
      با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار آزاد شد اما در 2/5 سال گذشته بدون برجام 30 میلیارد دلار آزاد شد.
    • حجت IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 0
      چه بدبختی هستیییی، تو
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 3
    اگر دوران ترامپ رو دوام اوردیم بخاطر برجام قبلش بود
  • حسن IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 0
    اگر کسی خواب باشد می توان بیدارش کرد ولیکن اگر خودش را به خواب زده باشد نمی دانم
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 2
    اگراین خوش بینی که به غرب داشتین به توان داخلی خودتون داشتین این وضع الان اقتصاد مملکت نبود کاش اقای ظریف به جای زبان یه کم تاریخ میخوندین امان از کبر وغرور چقدر رهبری فرزانه گفتن به اینها نمیشه اعتماد کرد اسم بدی ازخودتون توتاریخ گذاشتین در اینده فرزندان این مرزوبوم هروقت تاریخ بخونند وبه ماجرای برجام برسن زیر لب چی میگن در مورد شما 😔🤔🤨
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 1
    خسارت محض برجام ثابت کرد که ظریف یا ساده لوح بود یا خائن افسوس از خسارتی که به این مملکت وارد شد
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ایالات متحده صهیونیستها
  • حق گو IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    سلام علیکم یاد اکوان دیو در شاهنامه فردوسی افتادم. دقت کردید دارو دسته اصلاحاتی و مخصوصا ظریف هرچه آینده نگری و پیش بینی کردند عکسش انجام شده. مثلا راجع به دنیا موشک و گفتگو(پوشک) و امضاء کری و فواید کثیر برجام و.... . بابا دست بردارید روی سنگ پای قزوین را هم سپید کردید.
  • حق گو IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    سلام علیکم یاد اکوان دیو در شاهنامه فردوسی افتادم. دقت کردید دارو دسته اصلاحاتی و مخصوصا ظریف هرچه آینده نگری و پیش بینی کردند عکسش انجام شده. مثلا راجع به دنیا موشک و گفتگو(پوشک) و امضاء کری و فواید کثیر برجام و.... . بابا دست بردارید روی سنگ پای قزوین را هم سپید کردید.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    زنده باد ظریف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس