کد خبر 1601334
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۳

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) در ایتا مطلبی با عنوان اربعین کلیمیّه منتشر کرد و نوشت:

فضیلتی که خداوند برای ماه ذی‌القعده و دهه اول ذی‌الحجه قرار داده است، خود یادآور عبادت خداست؛ چرا که در این چهل روز حضرت موسی(علیه السلام) به دعوت خداوند متعال در کوه طور به عبادت مشغول گشت. خداوند در این باره می‌فرماید:

«‌وَ وَاعَدْنَا مُوسیَ ثلثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْر فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَة؛ و با موسی سی شب وعده نهادیم، چون پایان یافت ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده به چهل شب تکمیل شد»(اعراف،۱۴۲)

چهل روزی که موسی(سلام الله علیه) در کوه طور به عبادت سپری کرد، به «‌اربعین کلیمیّه‌» مشهور است و اهل سیر و سلوک اهمیت فراوانی برای آن قائلند و آداب و دستورات خاصی را برای آن ذکر کرده اند و در آن بیشتر به عبادت می‌پردازند؛ چه اینکه در منابع روایی ما برای «‌اربعین‌» ویژگی خاص ذکر شده، مثلا در روایتی وارد شده که:

«‌مَنْ أَخْلَصَ لِلِّهِ أَرْبَعینَ یَوْماً فَجَّرَ اللّهُ یَنابیعَ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلی لِسانِهِ‌؛ کسی که چهل روز برای خداوند متعال خالص گردد، خداوند چشمه‌های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می‌کند.»(عدة الداعی و نجاح الساعی، جلد ۱، صفحه ۲۳۲)، (یا برای چهل روز عبادت و یا حفظ چهل حدیث و از این قبیل ثمرات فراوانی ذکر کرده‌اند.)

در این ایام بر اساس روایات اسلامی، گفتن ذکر «‌لا اله الا الله‌» مستحب و بسیار مؤکد است. چند «‌لا اله الا الله‌» در شبانه روز گفتن چندان مؤونه‌ای ندارد. انسان در این ایام این ذکر را تکرار کند و بگوید، خدایا چون تو دوست داشتنی هستی و چون تو خدا هستی این ذکر را می‌گویم و هیچ پاداش و عوضی نیز نمی‌خواهم.

این ذکر را می‌گویم به شکر گوشه‌ای بسیار کم از نعمت های بی کرانی که به من ارزانی داشته ای، هر چند پاداشی هم به من عطا نفرمایی. به هر حال باید از همین مراتب محدود و پایین شروع کنیم تا به تدریج ان شاء الله به مراتب عالی‌تر نایل آییم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس