کد خبر 1601184
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
تشریح جزئیات ساخت خط ۹ متروی تهران و اعلام ایستگاه‌های تبادلی

مدیر عامل شرکت متروی تهران در مورد جزئیات احداث خط ۹ مترو توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، مسعود درستی در مورد جزئیات ساخت خط ۹ متروی تهران، گفت: خط ۹ متروی تهران حدود ۵۲ کیلومتر با ۳۷ ایستگاه خواهد بود و شاخه شرقی و غربی دارد و یک ال(L) برعکس است و با خط احداث و تکمیل خط ۱۱ مترو یک رینگ کمربند بیرونی تر از خط ۶ و ۷ است و با تکمیل دو خط ۹ و ۱۱ حلقه مترو بزرگترخواهد بود.

وی با بیان اینکه خط ۹ مترو تقاطع با خط ۶ در ایستگاه دولت آباد دارد، افزود: خط ۹ مترو با خط ۸ در محور خاوران، با خط ۷ مترو در امتداد محور بسیج و محلاتی، با خط ۴ در امتداد محور نبرد و پیروزی، با خط‌های ۸ و ۲ مترو در امتداد محور آیت و شهید سلیمانی، با خط ۳ در امتداد محور صیاد شیرازی، با خط ۱ مترو در امتداد محور حقانی، با خط ۶ مترو در امتداد محور همت و کوهسار، با خط ۱۰ مترو در امتداد محور همت و المپیک و با خطوط تهران-کرج و ۱۱ مترو نیز در محدوده ایستگاه چیتگر ایستگاه تبادلی خواهد داشت.

درستی افزود: خط ۹ متروی تهران از ایستگاه متروی چیتگر واقع در خط ۵ متروی تهران (صادقیه - کرج و گلشهر) آغاز و با عبور از بلوار کوهک واقع در منطقه ۲۲ وارد بزرگراه آیت الله مهدوی کنی شده و در ضلع جنوب غربی تقاطع بزرگراه شهید همت و بزرگراه مهدوی کنی با ایستگاه متروی آیت‌الله مهدوی کنی در خط ۱۰ متروی تهران متقاطع شده و در حرکت به سوی شرق وارد بزرگراه شهید همت می‌شود.

وی ادامه داد: خط ۹ در ایستگاه متروی شهران از بخش شمالی خط ۶ متروی تهران متقاطع بوده و با عبور تقاطعی از توسعه غربی خط ۴ متروی تهران در ایستگاه متروی چهارباغ در تقاطع ضلع جنوبی بزرگراه همت و شمال میدان چهارباغ جنت‌آباد از طریق خیابان پارک واقع در ضلع شرقی محله پونک و بلوار همیلا به سمت بوستان نهج البلاغه و از طریق بلوار ایوانک محله شهرک غرب با عبور از بخش غربی خط ۷ متروی تهران در تقاطع ایستگاه متروی میدان صنعت از بلوار ایران زمین و خیابان ملاصدرا و عبور از میدان ونک وارد بزرگراه شهید حقانی می‌شود.

به گفته درستی، همچنین با عبور تقاطعی از ایستگاه متروی شهید حقانی واقع در خط ۱ متروی تهران وارد خیابان کوشا در محله کتابی شده و با احداث سه ایستگاه در محل میدان جوانان، تقاطع خیابان پاسداران و شهید گل نبی، خیابان فرخی یزدی محله ضرابخانه به صورت متقاطع از خط۳ متروی تهران در ایستگاه متروی شهید زین الدین رد می شود.

مدیرعامل شرکت متروی تهران افزود: خط ۹ متروی تهران در ادامه در ضلع جنوبی بزرگراه شهید زین الدین با احداث دو ایستگاه در میدان ملت محله مجیدیه شمالی و انتهای خیابان شهید کرد در ضلع غربی بزرگراه امام علی به سمت جنوب شرق متمایل خواهد شد و از اراضی ما بین محله شمیران نو و کوهک عبور و با احداث یک ایستگاه در بلوار هنگام مقابل اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وارد خیابان شهید آیت شده و با عبور از بزرگراه رسالت در تقاطع ایستگاه متروی سرسبز واقع در خط ۲ متروی تهران و به عنوان ایستگاه ابتدایی بخش شمالی خط ۸ متروی تهران به سمت محله نارمک و میدان نبوت از خیابان دماوند عبور و از میدان امامت و محله نیروی هوایی در تقاطع خیابان پیروزی به صورت متقاطع بخش شرقی خط ۴ متروی تهران، ایستگاه متروی نبرد را پشت‌سرگذاشته و وارد محله چهارصد دستگاه و خیابان نبرد شده و با احداث یک ایستگاه در تقاطع بلوار پاسدار گمنام به سوی ابتدای بزرگراه شهید محلاتی سیر می‌نماید.

وی تأکید کرد: خط ۹ همچنین در بخش شرقی خط ۷ متروی تهران به صورت ایستگاه تقاطعی در ایستگاه متروی بسیج وارد بزرگراه بسیج شده و در ضلع جنوب شرقی میدان بسیج (سه راه افسریه) با ایستگاه دوم بخش جنوبی خط ۸ متروی تهران متقاطع شده و از مسیر جاده خاوران وارد محله مشیریه شده و با طی مسیر و احداث یک ایستگاه در بلوار صالحی این محله به سمت ضلع غربی بزرگراه امام علی سیر نموده و در تقاطع با ایستگاه متروی دولت‌آباد بخش جنوبی خط ۶ متروی تهران به پایان مسیر خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه آغاز ساخت خط ۹ مترو از زمان مدیریت بنده در شرکت مترو در دستورکار قرار داشت و سرانجام پیگیری ها نتیجه داد و آماده کلنگ زنی احداث این خط هستیم، گفت: خط ۹ متروی تهران از روی خط ۵ در ایستگاه چیتگر آغاز می شود.

درستی در مورد مدل مالی ساخت خط ۹ مترو نیز با اشاره به حضور شرکت چینی برای ساخت این خط مترو تأکید کرد: شرکت چینی از شهرداری تهران پیش پرداختی نمی‌خواهد و تنفس خوبی برای شروع همزمان خطوط برای شهرداری تهران وجود دارد تا بعد از آن شهرداری به صورت نقد و غیر نقد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه چینی‌ها نقشی در ساخت ندارند و مهندسان و کارگران ایرانی خط ۹ مترو را خواهند ساخت، گفت: البته شرکت چینی در تجهیزات غیر بومی علاقه دارند که تجهیزات را از چین بیاورند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    2 1
    توروخدا این خط مترو رو بکشید بیارید شهریار، کرایه رفت و آمد به مناطق مختلف تهران رو از کجا بیاریم؟
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    2 1
    بیچاره منطقه قرچک و ورامین ...نزدیک ترین مناطق به مرکز تهران اما محرومترین.همش هر کی میرسه وعده مترو میده اما تهش هیچی به هیچی
  • طاهری IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    1 2
    به جای این همه هزینه ، ارگانها را در شهرستانها توزیع شود .تهران چه کشاورزی دارد که وزارت کشاورزی دستگاه عریض و طویل دارد ؟! نفت که دیگر هیچ!!
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    چراسالها هنوز ایستگاههای نیمه کاره مترو مثل حرم عبدالعظیم ومیدان خراسان کامل نشده ؟
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    برای استفاده برخی ها دو خط مترو به غرب تهران بردن ورد آورد دو خط موازی در منطقه 22 دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس