کد خبر 1584944
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی با عنوان ناتو، غزه و آینده روابط آمریکا و ترکیه نوشت:

درپی وقوع درگیری بین حماس و اسرائیل در هفتم اکتبر ، ترکیه موضع کمابیش سازش‌جویانه‌ای اتخاذ کرد و به‌دنبال ایفای نقش میانجی میان دو طرف بود. اما تشدید حملات اسرائیل به غزه، به تندتر شدن لحن مقام‌های ترکیه و تغییر موضع آنکار در قبال جنگ اسرائیل و حماس منجر شد. در همین زمینه «شورای اروپایی روابط خارجی» به بررسی این موضوع و تاثیر آن بر روابط ناتو و آمریکا پرداخته است.

در این گزارش آمده است که حمایت قوی ترکیه از حماس در زمانی حساس، اثرات منفی بر نقش و جایگاه ترکیه در صحنه بین‌المللی داشته است. این حمایت باعث خروج ترکیه از مذاکرات تبادل اسرا و کاهش نقش آن در حل مسائل منطقه شد. اگر اردوغان به‌جای این موضع، به دیپلماسی منطقه‌ای متمرکز شده بود، می‌توانست نقش مهم‌تری در حل مسائل منطقه‌ای داشته باشد. همچنین، اردوغان با پیشنهادهای مسئولانه‌تر و هماهنگ‌تر، می‌توانست توجه بین‌الملل را به خود جلب کند و به تسهیل در روند صلح و ثبات در منطقه کمک نماید. این اشتباهات محاسباتی، توانایی ترکیه را در تأثیرگذاری مثبت بر مسائل منطقه‌ای به شدت محدود کرده است.

نویسنده این گزارش اظهار می دارد که اگرچه این موضع ترکیه باعث تیرگی روابط ترکیه با آمریکا و تشدید تنش‌های منطقه‌ای شد اما با این حال، تایید عضویت سوئد در ناتو توسط ترکیه می‌تواند فرصتی مناسب برای تجدید نظر و بهبود روابط ترکیه با غرب باشد، به‌ویژه اگر دیپلمات‌های غربی بتوانند با استفاده از این فرصت، مسیری مثبت برای حل بحران‌های منطقه‌ای ارائه دهند.

نویسنده معتقد است در حال حاضر، ترکیه و ایالات متحده نیاز به گام‌های کوچکی دارند تا روابط خود را با یکدیگر بهبود بخشند و اعتماد متقابل را تقویت کنند. این گفتگو و همکاری می‌تواند به نفع تمام طرف‌ها، از جمله اروپا، باشد. اروپایی‌ها می‌توانند از روابط موثر ترکیه و ایالات متحده بهره ببرند و با همکاری با ترکیه، به تقویت امنیت و اقتصاد منطقه کمک کنند. همچنین، اگر ترکیه نقش مثبتی در مناطقی همچون اوکراین و غزه را ایفا کند، می‌تواند به عنوان یک شریک مفید و ضروری برای ایالات متحده و اروپا تلقی شود و این همکاری می‌تواند به ایجاد پایداری و امنیت در منطقه کمک کند.

در پایان، نویسنده این استدلال را مطرح می‌کند که تمامی مسائل مورد بحث به وضعیت جنگ در غزه بازمی‌گردد. وی تاکید می‌کند که ترکیه می‌تواند نقش مهمی در بازسازی غزه یا تشکیل نیروی حافظ صلح چند ملیتی ایفا کند، اما باید در نظر گرفت که برای دولت فعلی اسرائیل، پذیرش نقش ترکیه دشوار است و این امر می‌تواند موانعی را بر سر راه همکاری‌های ممکن بین این دو دولت قرار دهد. به همین دلیل، این موضوع مستلزم بررسی دقیق و توجه به جوانب مختلف آن است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    2 0
    روابط امریکا و ترکیه به ما چه ربطی داره ، ما تو باغ ازگل خودمون موندیم
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 0
      ازاینکه روابط این نوکر و ارباب را بدانیم وبخندیم بدنیست!!!خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 2
    همه که میگن ترکیه نوکر اسراییل وآمریکاست؛ در حالیکه این گزارش حکایت عجیب غریبی مطرح میکنه
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 1
    ترکیه یعنی اردوغان هم از توبره میخوره و هم از آخور ولی وضعیت اقتصادیش بدتر میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس