تأثیر فصول بر قیمت بلیط هواپیما: راهنمای خرید بلیط هواپیما در بهترین زمان

سفر با هواپیما یکی از سریع‌ترین شیوه‌ها برای رسیدن به مقصد است. فرقی نمی‌کند که بخواهید به یک شهر داخلی یا یک شهر در کشور یا حتی قارهای دیگر نظیر آفریقا یا اروپا سفر کنید؛ با هواپیما همه چیز سریع‌تر و آسان‌تر است. از طرفی این وسیله نقلیه گران‌تر از وسایل دیگری نظیر اتوبوس و قطار است.

اگر می‌خواهید با زمان مناسب برای خرید بلیط هواپیما آشنا شوید تا بتوانید با همین بودجه‌ای که در اختیار دارید، به سفر موردعلاقه‌تان بروید این مقاله را تا انتها بخوانید.

بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما

برای‌آنکه بتوانیم بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما را مشخص کنیم، در ابتدا باید بدانیم که به دنبال چه چیزی هستیم؛ بهترین آب و هوا یا به بیان دیگر بهترین زمان برای سفر به یک مقصد خاص را می‌توان از منظرهای مختلفی نظیر آب‌وهوا، ارزانی و خلوتی مقصد بررسی کرد. در ادامه هر کدام از این موارد را به‌اختصار توضیح می‌دهیم.

بهترین زمان از منظر آب و هوا

اگر می‌خواهید در زمان سفرتان به یک مقصد خاص آب‌وهوای معتدل و مناسبی را تجربه کنید، لازم است که با آب و هوای مقصد سفرتان در فصول مختلف آشنا شوید. به طور مثال بهترین زمان برای سفر به شهرهای و جزایر جنوبی مثل کیش یا قشم برای تجربه کردن آب‌وهوای معتدل و مناسب، فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان است. همچنین هوای شهر استانبول اواخر اسفند تا اوایل خردادماه بسیار مناسب است.

بهترین زمان از منظر خلوتی

عامل تأثیرگذار دیگری که می‌تواند مشخص‌کننده بهترین زمان برای سفر به یک مقصد خاص شود، خلوتی آن شهر است. ممکن است بعضی از مسافران علاقه زیادی به شلوغی نداشته باشند و بودن در فضاهای شلوغ و پرسروصدا لذت سفر را برای آن‌ها از بین ببرد. انتخاب زمان یا فصل مناسب سفر به یک مقصد خاص که میزان تقاضا برای سفر به آن مقصد کاهش پیدا کرده است، به این دسته از مسافران کمک می‌کند تا لذت و آرامش بیشتری را در سفر تجربه کنند.

معمولاً زمانهایی که آب و هوایی یک مقصد بدتر میشود، یعنی بارندگی، برف و سرما زیاد میشود یا هوا به شدت گرما میشود؛ میزان تقاضا برای سفر به آن مقصد کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید در آن مدت با خیال راحت و بدون آنکه شلوغی شما را اذیت کند، به دیدن جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی آن شهر بروید.

تأثیر فصول بر قیمت بلیط هواپیما: راهنمای خرید بلیط هواپیما در بهترین زمان

از طرفی در برخی از زمانها مراسم خاصی در مقصد برگزار می‌شود. به طور مثال روز تولد و شهادت امام رضا در مشهد یا ماه محرم در شهر کربلا. در این مدت نیز آن مقصد بسیار شلوغ میشود. مسافران مذهبی که به دنبال آرامش در سفر خود هستند، بهتر است که زمان‌های دیگری را برای سفر انتخاب کنند.

از دیگر زمان‌های شلوغ برای سفرکردن تعطیلات نوروز است. در این مدت شهرهای توریستی ایران مانند اصفهان، شیراز، شهرهای شمالی، یزد و جزایر جنوبی بسیار شلوغ می‌شود.

بهترین زمان برای مشاهده مراسم خاص

همان‌طور که در بخش پیشین مقاله ذکر کردیم، در بعضی از شهرهای داخلی و خارجی مراسمات خاصی برگزار می‌شود که اگر بخواهید برای بازدید از آن مراسم راهی شهر موردنظر شوید، باید اطلاعات دقیقی از زمان شروع و پایان آن داشته باشید. به طور مثال بهترین زمان برای مشاهده گلاب‌گیری در کاشان ماه اردیبهشت است.

بهترین زمان از منظر قیمت

اگر می‌خواهید هزینه کمتری را بابت بلیط هواپیما و هتل در مقصد بپردازید، لازم است که با فصول مختلف سفر به یک مقصد خاص آشنا شوید. در بخش بعدی این مقاله این مورد را بیشتر توضیح می‌دهیم.

فصول مختلف و تأثیر آن بر قیمت بلیط هواپیما

مقاصد گردشگری بر اساس میزان تقاضا برای سفر به آن‌ها دارای دو فصل سفر هستند. در ادامه نام این ۲ را مشاهده می‌کنید:

  • فصل خلوتی سفر
  • فصل شلوغ سفر

فصل خلوتی سفر به مدتی گفته می‌شود که به دلایل مختلفی مثل بد شدن آب‌وهوای آن مقصد، میزان تقاضا برای سفر کاهش پیدا می‌کند. در این مدت قیمت اقلام سفر مانند بلیط هواپیما و هتل در آن مقصد کاهش می‌یابد.

فصل شلوغ سفر به مدت زمانی گفته می‌شود که میزان تقاضا برای سفر به ۱ شهر افزایش می‌یابد. در این مدت قیمت هتل و بلیط هواپیمای آن مقصد بیشتر از زمان‌های دیگر است.

تأثیر فصول بر قیمت بلیط هواپیما: راهنمای خرید بلیط هواپیما در بهترین زمان

به طور مثال برای جزیره کیش فصل شلوغ سفر فصل تابستان و فصل خلوتی سفر فصل زمستان است. همچنین برای جزیره قشم فصل شلوغ سفر فصل زمستان و فصل خلوتی سفر فصل تابستان است.

اما چه می‌شود که قیمت بلیط هواپیما در این مدت کاهش پیدا می‌کند. برای پاسخ به این سؤال لازم که با انواع بلیط هواپیما آشنا شوید. در بخش بعدی مقاله این موضوع را توضیح می‌دهیم.

آشنایی با بلیط لحظه اخری

بلیط هواپیما به دو صورت بلیط چارتر و سیستمی به بازار عرضه می‌شود. بلیط سیستمی مستقیماً توسط ایرلاینهای مختلف ارائه می‌گردد. اما بلیت‌های چارتری در ابتدا توسط آژانس‌های چارترکننده پیش‌خرید می‌شوند و سپس به بازار عرضه میشود. این نوع بلیط تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که یکی از آن‌ها نوسان قیمت است.

بلیطهای چارتری در مقایسه با بلیط‌های سیستمی نوسانات قیمت بیشتری دارد. به این معنی که آژانس‌های چارترکننده بسته به سیاست‌های قیمت‌گذاریای که دارند، در فصل خلوت سفر قیمت نهایی بلیط یک پرواز را کاهش میدهند تا صندلی‌های آن به طور کامل پر شود. البته که بلیط‌های سیستمی یک مسیر پروازی خاص در فصول کم‌رونق یا خلوتی سفر نیز مشمول این حالت می‌شود؛ اما نه به‌اندازه بلیط‌های چارتری.

به‌طورکلی به بلیط‌های سیستمی و چارتری که قیمت آن‌ها از یک روز تا چند ساعت قبل از شروع پرواز کاهش می‌یابد، بلیط‌های لحظه آخری گفته می‌شود. همان‌طور که متوجه شدید، بلیط‌های لحظه آخری را که قیمت کمتری دارند را می‌توانید در فصل خلوتی سفر پیدا کنید.

چگونه بلیط هواپیما ارزان پیدا کنیم؟

عوامل مختلفی بر روی کاهش قیمت بلیط تأثیرگذار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به زمان خرید بلیت و نوع بلیط اشاره کرد. عوامل دیگری نیز بر کاهش قیمت بلیت هواپیما تأثیرگذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کلاس پروازی و ایرلاین اشاره کرد. اگر به دنبال بلیط هواپیمای ارزان‌قیمت هستید از میان سه کلاس پروازی اکونومی، بیزینس و فِرست به سراغ بلیط اکونومی یا نهایتاً بیزینس بروید. همچنین اگر قصد سفر به یک مقصد خارجی را دارید، می‌توانید به‌جای ایرلاین‌های خارجی بلیت هواپیما ایرلاین‌های داخلی را که ارزان‌تر هستند، خریداری کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما از منظرهای مختلفی نظیر آب‌وهوا، شلوغی و خلوتی و قیمت اقلام سفر را بررسی کنیم. با دو مفهوم فصل شلوغ و خلوتی سفر آشنا شدیم و گفتیم که بلیط های ارزان‌قیمت معمولاً در فصل خلوت سفر به یک مقصد خاص پیدا می‌شوند. برای پیدا کردن ارزان‌ترین بلیت علاوه بر توجه به زمان خرید بلیت می‌توانید به کلاس پروازی و ایرلاین و همچنین نوع بلیط توجه کنید تا بتوانید متناسب با بودجه‌ای که دارید، مناسبترین بلیط هواپیما برای سفر به مقصد مورد علاقه‌تان را پیدا کنید.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس