کد خبر 1575189
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳

در صنعت فولاد، تیرآهن به عنوان عامل کلیدی و تاثیرگذار در اقتصاد جهان شناخته می‌شود، بر همین اساس برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری استراتژیک، تحلیل‌های تخصصی و پیش‌بینی وضعیت آینده بازار این کالا از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در اکثر کشورهای جهان آینده‌نگری قیمت مقاطع فولادی آنقدر مهم است که گروهی برای این موضوع تشکیل داده‌اند تا با بررسی تمامی عوامل موجود، تجارت آینده این صنعت را پیش‌بینی کنند. در این مطلب تصمیم داریم خرید تیرآهن در آینده را مورد نقد قرار دهیم که در چه شرایطی سودآور و یا باعث ضرر می‌شود؟

خرید تیرآهن در روزهای آتی سودآور خواهد بود؟

نوسان در بازار تیرآهن

نوسانات قیمت مقاطع فولادی در بازارهای بین‌المللی و داخلی آنقدر زیاد است که اکثرا پیش‌بینی دقیق آنها امری غیرممکن به نظر می‌رسد، حتی در بسیاری از موارد به دلیل تغییرات پیچیده و پویا، بزرگ‌ترین کارشناسان و تحلیل‌گران به اشتباه افتاده اند، به نحوی که اکثرا خبر از آینده تیرآهن را یکی از چالش‌های اصلی صنعت فولاد می‌شناسند. با تمام این دشواری‌ها تشخیص آینده این کالا غیرممکن نیست، چون می‌توان با کنار هم گذاشتن عوامل موثر بر قیمت این محصول، داده‌های تاریخی، تحلیل‌های پیشین و ارزیابی انواع مدل‌های پیش‌بینی تا حدودی از تحولات آینده مطلع شد.

عوامل موثر در قیمت تیرآهن

اکثر اقتصاددانان و فعالان بازار با مطالعه شبانه‌روزی وقایع و اتفاقات بازارهای جهانی سعی در تحلیل آینده دارند، اما در بیشتر مواقع این مقاطع فولادی و مخصوصا تیرآهن، همگان را دچار شوک می‌کنند. در واقع بازارهای داخلی و بین‌المللی همیشه یک گام از کارشناسان جلوتر هستند. اما این پایان کار نیست، چون اگر عوامل قیمت‌گذاری تیرآهن را در مدت زمان مشخصی زیر نظر داشته باشید، حتما به نتایج قابل توجهی دست پیدا خواهید کرد که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم.

  • عرضه و تقاضا
  • وضعیت بازار مسکن
  • نیاز صنایع وابسته
  • نرخ ارز
  • تورم
  • بازارهای جهانی
  • میزان صادرات و واردات
  • نرخ حمل و نقل

خرید تیرآهن در روزهای آتی سودآور خواهد بود؟

با تحقیق در خصوص هر یک از موارد یاد شده بالا می‌توان تا حدودی دریافت که چه زمانی اقدام به خرید تیرآهن کنید. البته در زمان خرید، دوره زمانی از جمله تعطیلات، تغییرات آب و هوایی و حتی بلندی روز در فصول مختلف در قیمت تیرآهن موثر هستند. یعنی با درنظر گرفتن چنین عواملی می‌توان حدس زد که خرید این محصول در آینده سودآور است یا خیر. به غیر از این برخی از مصوبات وزارت صمت، سیاست‌های بورس کالا و یا بودجه عمرانی به خریداران می‌گوید که در آینده قیمت‌ها چه شرایطی خواهد داشت.

خرید تیرآهن در روزهای آتی سودآور خواهد بود؟

در پایان

برای پاسخ به این سوال که آیا خرید تیرآهن در روزهای آتی سودآور خواهد بود یا نه باید به عوامل متعددی توجه کرد. برای پیش‌بینی نرخ تیرآهن دو روش از طرف کارشناسان پیشنهاد شده است که شامل تحلیل تکنیکال و بنیادی است. مثلا در حوزه آهن، تحلیل بنیادی، عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن امروز را مورد بررسی قرار می‌دهد، ولی تحلیل تکنیکال بر مبنای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بدست می‌آید.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس