کد خبر 1573835
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱

کاربرد پروفیل آهن در ساخت و ساز

پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین‌های آن‌ها، پروفیل‌ فولادی می‌باشد. پروفیل‌های فولادی از نظر خواص و ویژگی‌های فیزیکی تنوع بسیاری دارند و همین تنوع باعث شده تا انواع مختلف آن از جمله قوطی آهن کاربردهای متنوعی را داشته باشند. این پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و به طور کلی ساخت و ساز نقش اساسی‌ای را در ایجاد سازه‌های قوی و پایدار ایفا می‌کنند. چرا که همان خواص مکانیکی منحصر به فرد مطرح شده، باعث می‌شود تا این مقاطع زمانی که تحت فشار زیاد بارهای سنگین قرار می‌گیرند مقاومت بیشتری را نسبت به سایر اجزای سازه از خود نشان دهند. این ویژگی یکی از مهمترین خواصی است که مواد اولیه مصرفی در ساخت و سازها باید داشته باشند. در ادامه کاربرد قوطی آهن در ساختمان و ساخت و سازها را بررسی می‌کنیم.

کاربرد پروفیل آهن در ساخت ستون

پروفیل‌های آهن و به خصوص استانداردهای سنگین و ضخامت بالای آن‌ها مقاومت بسیار زیادی را در برابر تحمل وزن و فشار زیاد ارائه می‌دهند. این مقاطع فولادی به اندازه‌ای مقاوم و مستحکم هستند که از ضخامت‌ها و سایزهای بزرگ آن‌ها برای ساخت ستون استفاده می‌شود. این محصولات فولادی که با نام قوطی ستونی نیز شناخته می‌شوند در بخش‌های مختلف و با کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی موارد مثل ساخت سایه‌بان یا آلاچیق ثابت هستند و در برخی موارد مثل جایگزین دیوارهای اصلی بودن، به صورت متحرک مورد استفاده قرا می‌گیرند. بسته به مقاومتی که نیاز است تا قوطی ستونی داشته باشد، آن را به اشکال مختلفی در محل مورد نظر نصب می‌کنند. در برخی موارد استقامت خود قوطی برای تحمل فشار وارده کافی است و در برخی موارد برای افزایش مقاومت آن، داخلش را با بتن پر می‌کنند.

کاربرد پروفیل آهن در ساخت و ساز

کاربرد پروفیل آهن در ساخت در و پنجره

پروفیل‌های در و پنجره، شکل و سطح مقطعی متفاوت‌تر را نسبت به دیگر مقاطع فولادی دارند. پروفیل‌ها عموما به صورت قوطی‌های مربعی و مستطیل شکلی هستند که امکان استفاده از آن‌ها برای اهداف و کاربردهای مختلف وجود دارد. اما شکل سطح مقطع پروفیل در و پنجره پچییده بوده و تفاوت‌هایی را با قوطی‌ها دارد. همین تفاوت‌ها و پیچیدگی‌ها باعث شده تا کاربرد این پروفیل‌ها به ساخت در و پنجره محدود شود.

برای کم شدن وزن سازه جهت ساخت در و پنجره، معمولا از پروفیل مبلی استفاده می‌شود که علارغم وزن کمتر، از استحکام کافی نیز برخوردار است. این پروفیل‌ها به 3 شکل پروفیل سپری، کلافی و لنگه‌دری تولید شده و برای ساخت در و پنجره از آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل آهن در ساخت نرده و تزئینات

همانطور که می‌دانید پروفیل‌ها در دو استاندارد سبک و سنگین به مرحله تولید می‌رسند. پروفیل‌های سنگین از شمش یا بیلت‌های که ذوب شده و در فرایند نوردگرم به ورق تبدیل شده‌اند ساخته می‌شوند. اما پروفیل‌های مبلی یا همان پروفیل‌های سبک از ورق روغنی‌ای که از نورد سرد شدن ورق‌های سیاه تولید شده است به مرحله ساخت می‌رسند. این قوطی آهن که از ورق روغنی تولید شده است دارای وزن سبک تر، کیفیت بالاتر، ظرافت بیشتر، قیمت کمتر و فرایندپذیری و مقاومت بیشتر می‌باشد.

زیبایی و ظرافت و فرایندپذیری و وزن این محصولات باعث شده تا ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به محصولات دکوراتیو را داشته باشند. از این رو از این محصولات برای ساخت محصولات تزئینی و دکوری استفاده می‌شود.

این محصولات همچنین برای ساخت نرده‌ها و حفاظ پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که هم به قدر کافی زیبا هستند و هم به میزان مورد نیاز مقاومند و به سادگی خم یا شکسته نمی‌شوند. مقاومت بالای آن‌ها برای ساخت نرده‌هایی که حفاظ جان افراد هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاربرد پروفیل آهن در ساخت و ساز

کاربرد پروفیل آهن در ساخت دیوار کاذب

عموما از دیوارهای متحرک یا پارتییشن برای تزئین فضا استفاده می‌کنند اما غیر از این مورد این پارتیشن‌ها چند کارکرد مهم دیگر هم دارند. برای مثال از نمونه‌هایی که معمولا ازپروفیل سبک آبکاری شده یا پروفیل استیل طلایی ساخته شده‌اند برای جداسازی فضای ورودی استفاده می‌شود. با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر در طراحی ساختمان می‌توان از محصولات تزئینی تولید شده از پروفیل مبلی در بخش‌های دیگر آپارتمان چون سقف یا دیوارها هم استفاده کرد.

برای ساخت این پارتیشن‌ها علاوه بر مقاطع فولادی از چوب هم استفاده می‌کنند اما بی‌شک مقامت نمونه‌ی فولادی در صورتی که با آبکاری دربرابر رطوبت، زنگ و خوردگی مقاوم شده باشد از نمونه‌ی چوبی بیشتر است. علاوه بر این فرآیندپذیری خوب مقاطع فولادی این امکان را برای طراح و سازنده فراهم می‌کند که الگوهای خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا کنند. برای آبکاری این دیوارها کافی است از آبکاری نیکل کروم یا انواع رنگ‌های پودری استفاده کنید. هم ظاهر زیباتری در محصول به وجود می‌آید و هم طول عمر آن افزایش پیدا می‌کند.

خرید پروفیل آهن

همان طور که توضیح دادیم از مقاطع سبک و سنگین فولادی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردیشان می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان با اهداف متفاوت استفاده کرد. به همین دلیل است که پیدا کردن بنایی که در آن از پروفیل آهن استفاده نشده باشد، تقریبا غیر ممکن است. غیر از مقاطع فولادی از انواع ورق‌های این نوع آلیاژ نیز در ساختمان‌سازی، برای بخش‌های تزئینی تا درپوش‌های سخت و مقاوم استفاده می شود. این کاربرد گسترده به لطف قیمت مناسب و خواص بی‌نظیر فولاد به وجود آمده است.

خرید این محصولات پرکاربرد را باید از مراکز معتبر و حرفه‌ای انجام داد تا پروفیل‌های با کیفیتی را تهیه کرده باشیم. کارخانه‌ها و شرکت‌های معتبر زیادی هستند که به فروش پروفیل آهن و پروفیل مبلی مشغول هستند. اما یکی از معتبرترین آن‌ها که برای بارهای ارسالی ضمانت ارائه می‌دهد صبا پروفیل است که سال‌هاست در این زمینه مشغول به کار می‌باشد. برای مراجعه و خرید از این مجموعه می‌توانید به سایت www.sabaprofile.com مراجعه بفرمایید.


برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس