کد خبر 1528191
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۳
وزارت راه

سال ۱۳۱۵ وزارت طرق و شوارع با تصویب مجلس شورای ملی به وزارت راه تغییر نام یافت.

به گزارش مشرق، سال ۱۲۹۸ هجری قمری و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه وزارت فوائد عامه تاسیس شد و امور مربوط به احداث راه، پل و راهداری بر عهده وزارتخانه مذکور گذاشته شد.

این وزارتخانه تدریجاً در سال‌های پس از تأسیس به وظایف دیگری مانند تجارت و فلاحت پرداخته که به همین دلیل بعدها به نام فوائد عامه، فلاحت و تجارت تغییر نام یافته است. هزینه‌های راهسازی در این دوران با اخذ باج یا حق العبور که در راهدارخانه‌ها گرفته می‌شد تامین می‌گردد. در سال ۱۳۰۴ با پیشنهاد دولت وقت و تصویب دوره پنجم مجلس شورای ملی دریافت باج یا حق العبور در راهدارخانه‌ها ممنوع و مقرر شد از وزن غیر خالص صادرات و واردات مملکتی مالیاتی به عنوان مالیات راه دریافت شود.

اداره کل طرق و شوارع:

در تاریخ ۱۳۰۱/۱/۱۱ اداره کل طرق و شوارع در وزارت فواید عامه، فلاحت و تجارت به منظور اقدام موثر برای راهسازی، نگهداری و بهره برداری تشکیل گردید. اداره کل طرق و شوارع، راه‌های کشور را به نواحی مختلف تقسیم کرد و مسئولینی برای اداره امور راهسازی و تعمیر و نگهداری آن‌ها معین کرد.

وزارت طرق و شوارع:

در تاریخ ۱۳۰۸/۱۲/۲۷شمسی به موجب قانون مجلس شورای ملی: ۱- وزارت طرق و شوارع ۲- وزارت اقتصاد ملی، به جای وزارت فواید عامه، فلاحت و تجارت تشکیل گردید.

به موجب ماده ۲ این قانون، وزارت طرق و شوارع وظایف مراقبت در ایجاد و نگهداری راه‌های آهن و شوسه و تنظیم و توسعه کشتیرانی و اداره کردن امور بندری را عهده دار شد. ماده چهارم: تشکیلات اداری دو وزارتخانه فوق بر طبق نظامنامه‌های خواهد بود که به تصویب هیئت وزراء خواهد رسید.

ماده پنجم: این قانون از اول فروردین ماه ۱۳۰۹ به موقع اجراء گذاشته خواهد شد.

وزارت راه:

در سال ۱۳۱۵ وزارت طرق و شوارع با تصویب مجلس شورای ملی به وزارت راه تغییر نام یافت.

وزارت راه و ترابری:

در تاریخ۱۳۵۳/۰۴/۱۶ پس از تصویب قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری و تجدید تشکیلات و تعیین وظایف آن در مجلس شورای ملی، در جلسه فوق العاده ۱۳۵۳/۰۴/۲۴ مجلس سنا، قانون فوق به تصویب رسید.

وزارت آبادانی و مسکن:

در تاریخ ۱۳۴۲/۱۲/۲۲ وزارت آبادانی و مسکن به منظور ایجاد تمرکز و هماهنگی در تهیه و اجرای برنامه‌ها و طرح‌های ساختمانی و تهیه مسکن و همچنین جهت تهیه و اجرای طرح‌های شهرسازی و ده سازی و طرح‌های آبادانی تاسیس شد.

وزارت مسکن و شهرسازی:

در تاریخ ۱۳۵۳/۰۴/۰۳ پس از تصویب قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن در مجلس سنا، در جلسه ۱۳۵۳/۰۴/۱۶ قانون فوق به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

وزارت راه و شهرسازی:

در تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۳۱ قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی از تجمیع وزارت خانه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به تصویب مجلس شورای اسلامی و در تاریخ ۱۳۹۰/۰۴/۰۱ به تایید شورای نگهبان رسید.

در حال حاضر مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی فعالیت می‌کند. وی متولد ۱۳۵۹ و دکتری تخصصی) PhD (مدیریت تکنولوژی است.

ماموریت‌ها و چشم اندازها:

تأمین راه‌های کشور اعم از زمینی (راه و راه آهن) و راه‌های دریائی و هوائی

اداره امور ترابری کشور، پی ریزی سیاست جامع هماهنگ برای آن و ایجاد توسعه، تجهیز، گسترش و نگهداری تاسیسات زیربنایی آن با توجه به مقتضیات توسعه اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و دفاع ملی

تعیین مراکز جمعیتی و تعادل مطلوب بین جمعیت و وسعت شهرها در سطح کشور به منظور برنامه ریزی عمران منطقه‌ای و استفاده بهتر از منابع سرزمین نظیر خاک و آب و جلوگیری از ایجاد مشکلات شهری در اثر رشد و توسعه ناموزون آن‌ها و در نتیجه اتلاف منابع اقتصادی و انسانی کشور

مدیریت یکپارچه زمین با همکاری دستگاه‌های اجرائی تامین رفاه اجتماعی در زمینه مسکن

مشارکت در ساماندهی بازار سرمایه در امر زمین و مسکن

کمک به حفظ تعادل اقتصادی از طریق اعمال سیاست‌های تشویقی و استفاده از سرمایهگذاری در امر ساختمان و مسکن

راهبری تحقیقات ساختمانی به منظور ایمن سازی ساختمان‌ها در قبال حوادث طبیعی، استفاده بهتر از منابع و مصالح محلی و افزایش کیفیت مصنوعات ساختمانی

هماهنگی و تمرکز در تهیه و اجرای طرح‌ها و ساختمان‌های دولتی و عمومی در سطح کشور معاونت‌های ستادی

معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع معاونت مسکن و ساختمان

معاونت گسترش مدیریت و منابع انسانی معاونت حمل و نقل معاونت شهرسازی و معماری معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌ها

آدرس و شماره‌های تماس وزارت راه و شهرسازی:

میدان آرژانتین، ابتدای بلوار آفریقا، وزارت راه وشهرسازی، ساختمان شهید دادمان - تلفن: ۹-۸۸۸۷۸۰۳۱

پلی کلینیک: خیابان کریم خان زند، اول خیابان سنایی، پلاک ۷، پلی کلینیک شهید کلانتری - تلفن: ۲-۸۸۸۳۹۱۲۱

مرکز آموزش: کیلومتر ۱۴ جاده قدیم کرج، بعد از ایران خودرو، شهرک دانش - تلفن: ۷-۳۳۶۳۷۱۳

وضعیت راهها: تلفن گویا: ۱۴۱ مرکز مدیریت راهها: ۹-۸۸۹۲۶۶۶۸

موقعیت مکانی وزارت راه و شهرسازی

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس