کد خبر 1525373
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲

به گزارش مشرق، کانال ابوقاسم در ایتا به موضوع کریدور هند_اروپا و هیاهوی رسانه ای آمریکا پرداخت و با تاکید بر این موضوع که، ابعاد مختلف ابتکار جدید آمریکایی ها برای اتصال هند، امارات، عربستان، اسراییل و اروپا ایرادات اساسی دارد، مطلب زیر را منتشر کرد:

کریدور هند_اروپا بر اساس این ایراد هایی که دارد نمی تواند عمق استراتژیک کریدور شمال جنوب و طرح یک کمربند و یک جاده چین را تهدید کند.

این کریدور بدون حضور کشورهای بزرگی نظیر چین ،روسیه ،پاکستان و ایران و ترکیه تئوری سازی شده است که مشروعیت بین المللی و منطقه ای نخواهد داشت.

کریدور شمال جنوب و ابریشم متشکل از اتصال میان ده‌ها کشور در آسیای جنوبی ،آسیای مرکزی،غرب آسیا قفقاز و شرق آسیاو ... خواهد بود،به عبارت دیگر مساله ای که در کریدور ابریشم و شمال جنوب متصور است اتصال ریلی و ترانزیتی هشتاد کشور دنیا است که به اتصال به اروپا ختم می شود.

درحالی‌که ابتکار کریدور هند_اروپا فاقد شبکه ترانزیتی به گستردگی ابریشم است و ارتباطی با پهنای اروسیا ندارد.

کریدور هند_اروپا از حیث مزیت هایی که شمال جنوب و ابریشم دارد نیز قابل مقایسه با آن نیست، کریدور ادعایی هند_ اروپا هیچ تفاوتی با کریدور حال حاضر کانال سوئز نخواهد داشت، این به معنای این است که هیچکدام از ویژگی های مسیر ابریشم و شمال جنوب،یعنی کوتاه بودن مسیر، عدم استفاده از مسیر دریایی ،کاهش هزینه ها و کم شدن زمان رسیدن بار به مقصد را ندارد ،بنابر این هیچ تفاوتی با کانال سوئز نخواهد داشت، تنها مساله این کریدور ،کاهش هزینه سوخت است که مزیت خاصی ندارد چراکه این ویژگی در کریدور های بلوک شرق نیز در کل مسیر ترانزیت رعایت شده است و از مسیر ریلی استفاده می شود.

کریدور هند_اروپا شبکه واحد ریلی ندارد،از بندر بمبئی باید بارگیری انجام شود،وارد بندر امارات شود از آنجا با قطار به حیفا برسد و در این بندر تخلیه و مجددا بارگیری شود و مجددا در یونان وارد ناوگان ریلی شود،درحالی‌که کریدور شمال جنوب این پروسه پیچیده ترانزیتی را ندارد.

تنش های به وجود آمده میان ترکیه و یونان در مدیترانه،تنش های سنگین ایران و رژیم صهیونیستی و تهدیدات موشکی یمن برای بنادر اسرائیل از چالش های متصور این کریدور است.

آمریکایی ها سابقا از طرح های موازی برای مهار جاده ابریشم رونمایی کرده بودند،پروژه تاپی برای انتقال گاز ترکمنستان به آسیای جنوبی از طریق افغانستان یا طرح انتقال برق تاجیکستان و قرقیزستان به پاکستان که هر دو متوقف شدند ،هرچند هیچ یک از این پروژه ها تهدیدی برای عمق استراتژیک طرح یک کمربند و یک جاده چین نبودند اما در نهایت نیز تا به الان به نتیجه نرسیدند.

آمریکا در نشست سال گذشته G7 از سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیاردی برای توسعه زیرساخت های کشورهای ضعیف و در حال توسعه خبر داده بود اما در نهایت به سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیاردی آن هم توسط بخش خصوصی رسید ،این مبلغ یک و نیم درصد عدد ۴۰ هزار میلیارد اعلامی است که رسانه ها این تناقض گویی های آمریکا و اروپا را نشانه ای برای بازی روانی این کشورها با چین و روسیه ارزیابی می کنند تا اقدام راهبردی برای مهار آن ها یکی از متغیرهای اساسی در مقوله ترانزیت ،قدرت سرمایه گذاری در کشورهای درگیر در مسیر کریدور هاست ،چینی ها بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ بشری را در بیش از ۸۰ کشور کلید زده اند و در حال تکمیل زیرساخت های ریلی ،فنی،صنعتی سازی شهر ها و بنادر و راه اندازی کریدور انرژی و... هستند.

چینی ها در سرمایه گذاری در زیرساخت های عربستان،امارات، حتی بنادر اسرائیل که شبکه اصلی کریدور هند_اروپا را تشکیل می دهند از آمریکا پیشی گرفته اند و دست برتر را دارند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    9 5
    تازه دارید دلیل ناامنی داخلی و نیت تجزیه ایران رو میفهمید.
    • GB ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      2 6
      نتیجه تحریم هاست آدرس غلط نده
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      6 3
      گمان می کردیم که حسادت در قالب سیاسی مثلاً فقط محدود به حسادت های منطقه ای مانند حسادت یونان به ترگیه یا حسادت کشورهای عرب خلیج فارس به ایران و یا حسادت آرژانتین به برزیل و هند به چین می شود! اما اکنون می بینیم یانکیستان که به این آب ها به اصطلاح خیس نمی خورد اکنون نسبت به ارتباطات سیاسی و اقتصادی چین با کشورهای آسیایی و اروپایی چنان دچار رشک شده است که سراسیمه به دنبال تقلید کورکورانه نسبت به این ابتکار دالان ابریشم و یک راه یک کمربند چین برآمده است!!!!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 1
    تمام فرصتهای بزرگ و تاریخی که فواید ان میتواند برای چند نسل ایران را بیمه کند را بخاطر سیاست ستیزه جویی لجوجانه و بی هدف با امریکا و دنیای غرب از دست میدهید خدا یا شماها را هدایت کند یا نابود
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    1 4
    سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری چین در ایران در ترانزیت چرا اجرایی نمیشه
    • هادی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      2 3
      چون واسه آقایان منفعت شخصی نداره. جمهوری اسلامی باید تکلیف خودشو با دزدها و مافیا یکسره کنه. یا منافع اونها اولویت داره یا منافع ملی!!!
    • هادی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      چون واسه آقایان منفعت شخصی نداره. جمهوری اسلامی باید تکلیف خودشو با دزدها و مافیا یکسره کنه. یا منافع اونها اولویت داره یا منافع ملی!!!
  • NL ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 4
    حماقت فقط مسولین ما که چابهار رو دادن دست این هندی ها. ائنام خوب ما رو اوسکول گیر آوردن وفقط دنبال تلف کردن زمان هستن آخه هند سمت غرب و در چالش با چین هست چطور انتظار داشتید بندر چابهار رو براتون توسعه بده. زهی حماقت بسا خیانت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس