خدیجه ربیعی

نماینده مردم بروجن گفت: در برنامه ارائه شده توسط صالحی به چالش‌ها اشاره شده ولی راهکارهای عملیاتی ارائه نشده است.

به گزارش مشرق، خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه آقای صالحی شخصیت بزرگواری هستند که ارتباط خوبی با فعالین فرهنگی و علمای عظام دارند، اظهار داشت: اینها ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تصدی مسئولیت حساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: سختی کار در حوزه فرهنگ از تعدد تعاریف ارائه شده توسط کارشناسان کاملا مشخص است؛ فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است و دشواری فعالیت در این حوزه برای کشور ما و نظام اسلامی ما دوچندان است.

ربیعی ادامه داد: با این اوصاف حساسیت مسئولیت کسی که تصدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرار است عهده‌دار شود از سایر وزرا بسیار بیشتر است. 

وی با بیان اینکه برنامه ارائه شده توسط صالحی را بررسی کرده‌ام و مخالفت من ناشی از نتایج حاصله از این بررسی‌ها است،‌خاطرنشان کرد: در این برنامه خیلی خوبی به چالش‌ها اشاره شده ولی در برنامه راهکارهای عملیاتی و سازوکارهای مناسب ارائه نشده است. مشکلات عرصه فرهنگ به دلیل تعدد دستگاه‌ها زیاد است و در این برنامه مشخص نشده این برنامه می‌تواند قانون را به طوری که دستگاه‌های موازی بر قانون تاثیر نگذارند، حاکم کند تا اگر دستگاهی با سیاست‌های وزارتخانه مخالفت کرد برخورد با او انجام شود.

نماینده مردم بروجن افزود: در این برنامه اشاره نشده است که با دستگاه‌های فرهنگی به چه شکلی هم‌افزایی و هم‌پوشانی خواهند داشت که موجب تعدد تصمیم‌گیری در عرصه فرهنگ نشویم.با توجه به اینکه آقای صالحی ارتباط بسیار مناسبی با علمای عظام و بخش فرهنگی جامعه دارند، اما ایشان اشاره نکرده‌اند که فرصت سبک زندگی اسلامی ایرانی را به چه شکلی در عرصه فرهنگ در سطوح عمومی جامعه پیاده خواهند کرد.

ربیعی با تاکید بر اینکه ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شان نظام نیست، تصریح کرد: با توجه به اقتدار کشور ایران انتظار بود آقای صالحی در بخش فرهنگی حتی‌الامکان بین کشورهای فارسی زبان و اسلامی سازوکار عملیاتی ارائه می‌کردند تا طوری نشود که مفاخر ما را کشورهای دیگر به نام خود مصادره کنند.

وی افزود: در برنامه ارائه شده توسط آقای صالحی در بخش وظایف قانونی وزارتخانه حدود 40 درصد خلاء وجود دارد و در بخش سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری 49درصد خلا آن هم در مباحث مهمی چون سیاست‌های مهمی چون اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

نماینده مردم بروجن با بیان اینکه در مورد اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد برنامه و سازوکار معینی ارائه نشده است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچ و خم اخذ مجوزها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت‌های رقابت‌های بین‌المللی در عرصه فناوری‌های دارایی زمینه فرهنگی را از دست می‌دهند و در برنامه ارائه شده سازوکار عملیاتی برای آن ارائه نشده است.

ربیعی ادامه داد: در ارائه مجوز به شرکت‌های توزیع کننده محتوا و نظارت بر ساماندهی توزیع کنندگان فاقد مجوز چه سازوکاری در این برنامه ارائه شده است. سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مسئله بسیار مهمی است که برنامه‌ای برای آن ارائه نشده است. 

وی با بیان اینکه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این برنامه هیچ سازوکاری برای سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ارائه نداده است، گفت: این در حالی است که مؤثرترین راه برای پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی بسترسازی در حوزه فرهنگ است. در شرح وظایف قانونی وزارتخانه منطبق با برنامه ششم 50 درصد خلا وجود دارد. 43 درصد خلا برنامه در قانون احکام دائمی و آن هم در مقوله مهمی به نام عدالت فرهنگی است. 

ربیعی در ادامه اظهارات خود خطاب به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: جنابعالی به عنوان یک شخصیت ارزشی در خصوص مقوله مهم ترویج و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و حماسه‌ها و تجارب حاصل از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برنامه نداده‌اید. با توجه به اینکه حضرتعالی متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه ارائه شده به مقوله بسترسازی جهت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته که از الزامات برنامه‌ ششم است، سازوکار عملیات مشخصی عنوان نکرده‌اید. 

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جامعه هنری عدم توجه کافی به هنرهای نمایشی همچون تئاتر وموسیقی و مراسم آئینی است که می‌تواند هنرمندان برجسته‌ای را تقویت کند، گفت: درخشش جامعه هنری است که فضای جامعه را درخشان می‌کند. 

وی به عنوان نکته آخر اظهار داشت: امیدوارم به عنوان دفاعی که می‌فرمایید دیدگاه خود را راجع به مرجعیت فرهنگی و مدیریت فرهنگی اعلام بفرمایید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس