کد خبر 763882
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
عبدالله گنجی

آتش تهیه شدید اصلاح‌طلبان و رسانه‌های غربی همسو – به‌خصوص بی‌بی‌سی- نشان از سناریویی است که می‌خواهد اولین ثمره انتخاب روحانی را رفع حصر معرفی کند.

به گزارش مشرق، «عبدالله گنجی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

آتش تهیه شدید اصلاح‌طلبان و رسانه‌های غربی همسو – به‌خصوص بی‌بی‌سی- نشان از سناریویی است که می‌خواهد اولین ثمره انتخاب روحانی را رفع حصر معرفی کند. اما  رفع حصر الزاماً به پایان مدنظر اصلاح‌طلبان ختم نخواهد شد. بعد از هزاران توئیت، پست، موضع و برنامه تلویزیونی در رسانه‌های غربی درصدد ارائه چهره‌ای مثبت از نظام در فردای رفع حصر برآمدند.

انگاره ذهنی آنان این است که نظام رفع حصر را به مثابه «ضربه به اقتدار» خود می‌داند لذا درصدد برآمدند انجام رفع حصر را «قهرمان شدن نظام» معرفی کنند. البته این جماعت به تجربه آموخته‌اند که نظام جمهوری اسلامی نه تحت فشار تصمیم می‌گیرد و نه رهبران آن «محبوبیت غیرحق» و به هر قیمت را زیبنده خود می‌دانند. تجربه محاکمات ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به صورت مطلق محکومیت‌های خود را ناحق و سیاسی دانسته‌اند و هیچ موقع به احکام قضایی در خصوص افراد خود تمکین نکرده‌اند و تلاش کرده‌اند با اجتماعی کردن مسئله، چهره‌ای وارونه از نظام ارائه دهند.

بنابراین تقاضای محاکمه به جای آزادی را ریاکارانه طرح می‌کنند و اعتقادی به محاکمه و پذیرش نتایج آن ندارند. اگر بپذیریم که این جماعت می‌دانند نظام تحت فشار تصمیم نمی‌گیرد پس این همه سروصدا برای چیست؟ بدون تردید هدف همان بود که دم خروس سازمان حقوق بشر همزمان با اعلام اعتصاب غذای کروبی بیرون زد و به صورت آنلاین بیانیه نگرانی صادر شد. اصلاح‌طلبان داخل و خارج به دنبال تولید مسئله حقوق بشری برای نظام هستند و همزمانی ممنوع‌المعامله شدن ۱۵۲ تن از کارکنان بی‌بی‌سی و اعتصاب کروبی نمی‌تواند دو مسئله مجزا باشد، خصوصاً اینکه تقی کروبی یک پای ثابت بی‌بی‌سی است.

رفع حصر یا به آزادی منجر می‌شود یا به محاکمه، اما پیش‌نیاز آن درک متقابل نظام و مخالفان حصر از چیستی مسئله است. فهم نظام با اصلاح‌طلبان از چرایی حصر ۱۸۰ درجه متفاوت است و با این تفاوت حداکثری رسیدن به راه‌حل واحد و مشترک ناممکن است. اصلاح‌طلبان بر این باورند که حصر رسانه‌ای این افراد از سوی نظام برای پیشگیری از احتمال تکرار آن حوادث تلخ است و بعضاً به صورت تلویحی می‌خواهند از نظام نگرانی‌زدایی کنند و از قاعده «شتر دیدی ندیدی» استفاده می‌کنند، اما به نظر می‌رسد حصر این افراد از خاستگاه نظام نه صرفاً برای پیشگیری از تکرار ماجراهای تلخ است، بلکه به دلیل پیشگیری از اعدام است.

وقتی جرم این افراد را در یک بسته قضایی در اختیار حقوقدان قرار دهید، طبق قانون مجازات اسلامی گزینه‌ای جز اعدام نخواهد گفت و بدیهی بودن جرم، تشکیل دادگاه را صرفاً به مثابه «تشریفات قضایی» نشان می‌دهد، اما نظام به پاس زحمات این افراد برای گذشته کشور، مصلحت را در تقلیل جرم به «حصر رسانه‌ای» دانسته است، لذا اصرار اصلاح‌طلبان به رفع حصر با توجه به جرم این افراد، الزاماً به آزادی منجر نخواهد شد و ممکن است نظام با لبیک به خواسته اصلاح‌طلبان پایان حصر و شروع محاکمه را آغاز کند که شاید ناخوشایندتر از امروز باشد.

اگرچه اکنون هم بخشی از اصلاح‌طلبان که در معارضه با نظامند، نان حصر را چرب‌تر از نان رفع حصر می‌دانند و به طریق اولی اعدام را آورده بهتری برای خود می‌دانند. بدون تردید بخش خارج از نظام اصلاحات اعدام را مطلوب خود و آن را به مثابه «مسئله‌ای بحران‌ساز» برای نظام و قابل بهره‌برداری می‌داند. این جماعت که آرزویی جز تولید بحران برای نظام ندارند منتظر اعدام هستند و عوایدی را برای خود در فردای آن تعریف کرده‌اند.

آنان خونخواهی را برای معارضه با نظام مفیدتر از مطالبه رفع حصر می‌دانند. اگر آنان دلسوز این سه نفر هستند و در این مسئله صداقت دارند نظام را به سمت اعدام هل ندهند. اگر اصلاح‌طلبان دنبال رفع حصر (آزادی) بودند، حتماً به صورت رسمی و علنی تکلیف خود را با طرح دروغین تقلب و شعارهای مطروحه علیه نظام و انقلاب در خیابان‌های تهران روشن و اعلام برائت می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    104 4
    قانون بد از بی قانونی بهتر است . مجازات باید از طریق قانونی انجام شود . نتیجه چه اعدام باشد چه عفو .
  • اکبر IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    57 79
    اعدام کوچکترین حق برای فتنه گران خائن می باشد مرگ برفتنه گربی هویت
    • محمد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      30 1
      ضمن احترام به همه. لازم است هرکس کاری انجام می‌دهد در قبال آن پاسخگو باشد
  • کرمانشاهی ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    27 26
    سلام اینهمه شاگردی در مکتب امام که بعضی ها کردن چرا زمان تبعیت از ولایت شد پا پس کشیدن؟ منظورم آقای کروبیه که در حج خونین سرپرست بود... مگر شهدای حج خونین برای دفاع از حریم ولایت شهید نشدند؟ پس چرا ایشان خودش از ولایت تبعیت نکرد؟
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    57 65
    فقط اعدام
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      5 2
      لازمه اولیه اعدام کردن داشتن دو گلوله گرد است.
  • محمود IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    44 3
    از چی ترس دارین
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    72 27
    پس تاوان خون های ریخته شده ی جوانان درفتنه رو کی میده خیلی پرروئن که فکر کردن مردم ایران فراموش کردن چی کار کردن واقعا هم نمیشود آزادشان کرد که اگر اینگونه شود همه به عدالت نظام شک میکنند اعدام هم میشود بت ساختن برای اصلاح طلبان واقعا مسئله ی سختی شده باید همان موقع که داغ داغ بود به مسئله رسیدگی میشد
    • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      14 10
      سلام «مسئله سختی» نشده. نظام راهکار مناسب را انتخاب کرده و آن حصر است. نه بحرانی برای کشور به وجود آمده و نه کارها لنگ این مسئله است. هدف آن جماعتی که هر از گاه، فریاد رفع حصر سر میدهند مشخص است. عده ای از مردم و حتی چهره های هنری کشور هم نادانسته و ناخواسته در زمین آنها بازی میکنند. وقتی صلاحیت کاندیداهایشان تایید میشد شورای نگهبان را قبول داشتند، اما وقتی نتیجه رای طبق نظر آنها نشد همین شورا را زیر سوال بردند و از لزوم استفاده از ناظران بین المللی حرف زدند.
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      3 3
      علی آقا افرین
  • قاسم FR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    7 6
    باسلام. اینکه گفته شود حکم این سه نفر حتما اعدام هست و نطام به پاس خدمات گذشته اینها و بعلت عدم اعدام مجاکمه نمی کند
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    3 3
    بی نظم میشی
  • مهدی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    20 4
    من مثل خودتون فرض نکنید خواهشا
  • محمد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    17 14
    هر چه مصلحت نظام باشه تصمیم خوبی خواهد بود.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    4 23
    رفع حصر به صلاح نیست، اگه به اعدام محکوم بشن، دوباره فتنه روشن میشه و اگه عفو بشن درواقع نظام کم اورده، به نظرم همین طوری خوبه ولی حسابی به محصورین رسیدگی بشه تا نظام به ظلم متهم نشه، حسابی خوب بدن بخورن تفریحات عالی همه چیز ولی سیاست نه
  • یونس IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    9 23
    انشاالله که به زودی اعدام خواهند شد.
  • علی پور IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    5 15
    آزاد شدن کروبی یا حتی چیز ... به درد این جماعت نمی خورد یعنی مرضشان را خوب نمی کند. اینها به بهانه رفع حصر می خواهند خاتمی را از ابن بست بیرون بیاورند تا علیه امنیت کشور و آزادی مردم سخن پراکنی کند و جنجال درست کنند.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    2 4
    باورم بر اینه که حق هر آدمیه که هرک اری دوست داشت بکنه و هیچ کس حق اعرتضا و جلوگیری نداره. به نظر من حتی دزدی و آدم کشی هم حق طبیعی هرکسی است. انسان باید آزاد باشد و ما انقلاب کردین تا ازاد باشیم
  • GB ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    3 2
    بدبختی اونجا مغز متفکر شما و فکر می کنید خیلی حرف مهمی زده که همگی منتشر کرده اید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس