کد خبر 763655
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۹
ماهی

ورود ماهی چینی سبب کسادی بازار پرورش قزل‌آلای ایرانی شده و فعال اقتصادی کازرونی معتقد است که برای رونق اقتصاد مقاومتی باید بازاریابی مناسب انجام شود.

به گزارش مشرق، در نزدیکی امامزاده حسین (ع) در شهرستان کازرون چشمه‌ای است که سرمای آبش با چشمه‌های شهرهای سردسیر برابری می‌کند، این چشمه 3 سال پیش به عنوان استخر پرورش ماهی‌های سردابی انتخاب و پرورش ماهی قزل‌آلا در کازرون در این چشمه آغاز  شد. 

مجتبی سعیدی‌مقدم کارآفرین و فعال اقتصاد مقاومتی در شهرستان کازرون است که از مرداد ماه سال گذشته پرورش ماهی را در این چشمه آغاز کرده از فعالیت خود و پرورش ماهی سخن می‌گوید. به گفته وی در حال حاضر که اغلب شهرها با مشکلات خشکسالی روبه‌رو هستند، پرورش ماهی باید در مسیر رودخانه‌ها و چشمه‌ها انجام شود. 

سعیدی مقدم که در سال فعالیتش 8 تن ماهی قزل‌آلا پرورش داده و در زمینه پرورش بچه ماهی نیز وارد شده مراحل صنعت پرورش ماهی را چنین توضیح می‌دهد.« پرورش ماهی در سه مرحله انجام می‌شود؛ مرحله نخست پرورش نوزاد ماهی است که با خرید ماهی‌های مولد انجام می‌شود. مرحله دوم پرورش نوزاد ماهی‌ها و رساندن وزن ماهی‌های یک گرمی به 20 گرم است که چون به دبی آب کم نیاز دارد هزینه چندانی ندارد و مرحله سوم پرواربندی ماهی و رساندن به وزن 700 تا 800 گرم است». 

 ورود ماهی چینی پرورش قزل‌آلا را بی‌رونق کرد

 وی در مرحله نخست و سوم صنعت پرورش ماهی وارد شده و برای 4 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است، اما مشکلات و موانع موجود سبب دلسردی این کارآفرین شده و به گفته خودش تصمیم به واگذاری کار دارد. 

سیلی که اواخر بهمن ماه سال 95 در برخی از شهرهای استان فارس رخ داد، خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف وارد کرد و فعالیت این کارآفرین کازرونی نیز تحت تاثیر قرار داد. سعیدی مقدم می‌گوید: فعالیت ما بیمه نبود و همین امر سبب شد نتوانیم خسارت سیل را جبران کنیم. 

« پرورش ماهی قزل‌آلا رو به ورشکستگی است» این تعبیری است که وی به عنوان دومین دلیل تعطیلی کارش ذکر می‌کند و از تور چینی‌ها برای ماهی ایرانی سخن می‌گوید. به گفته این فعال اقتصاد مقاومتی شهرستان کازرون ماهی تیلاپیلا با قیمت کمتر از یک دلار وارد بازار شده در صورتی که قیمت تمام شده تولید یک کیلو ماهی قزل‌آلا 7 تا 8 هزار تومان است. 

بازاریابی مناسب نیاز اقتصاد مقاومتی 

«بازار فروش فعالان و پرورش‌دهندگان قزل‌آلا ادارات و رستوران‌ها است که با ورود  ماهی چینی ارزان‌قیمت خریداران تولیدکنندگان قزل‌آلا کم شده و اغلب تولیدکنندگان ورشکسته می‌شوند» این سخن سعیدی مقدم است. وی به کسانی که متقاضی ورود به این حرفه هستند پیشنهاد می‌کند ابتدا بازار محلی برای فروش پیدا کنند و روی فروش عمده حساب چندانی باز نکنند. 

گرفتن تسهیلات از بسیج سازندگی هر چند توانسته فعالیت این کارآفرین را در یک سال گذشته سر پا نگه دارد اما اجاره‌ای بودن چشمه نیز سبب شده که کار این فعال اقتصادی رو به تعطیلی برود. 

محمد موجی، رئیس بسیج سازندگی شهرستان کازرون از یک ساله بودن قرارداد پرورش ماهی در چشمه امامزاده حسین (ع) سخن می‌گوید که در حال حاضر نیز 2 نفر متقاضی برای این کار وجود دارد.

هزینه اجاره صرف آموزش می‌شود 

به گفته وی سال نخست سپاه اجاره‌ای برای این استخر دریافت نکرده است اما از آنجا که این هزینه صرف امور آموزش و دیگر برنامه‌های جانبی اقتصاد مقاومتی می‌شود هزینه‌ای به عنوان اجاره درنظر گرفته شده است. 

وی از ارائه  تسهیلات اقتصاد مقاومتی به کسانی که مایل به راه‌اندازی کار باشند، خبر می‌دهد و می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌ در سطح شهرستان و استان از جمله اقداماتی است که بسیج برای بازاریابی انجام می‌دهد. موجی معتقد است که برای همه‌گیر شدن اقتصاد مقاومتی باید تبلیغات در این زمینه صورت بگیرد به همین دلیل افراد موفق کارآفرینی در کازرون در فضای مجازی به معرفی کار خود و تبلیغ می‌پردازند. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد همینو کم داشتیم که چینی ها بعد از قبضه کردن صنایع شیر ایران باشیر خشک های الودشون ایدفعه سراغ بخش پرورش ماهی رفتن و کلاً این چشم بادامی ها کمر به نابودی تولید در ایران بسته اند و مسئولین هم یا خواب تشریف دارن یا خوشونو به خواب زدن.یه هو کلاً مسئولیت هاشون رو هم بدن دست چینی ها تا کلاً کار یه سره شه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس