سید احسن علوی

نماینده مردم سنندج در مجلس گفت: آقای حجتی!‌ شما فکر نکنید کاری برای کشاورزان صورت گرفته، است؛ لذا ما اساساً در بخش کشاورزی مشکل داریم و کشاورزان واقعاً گرفتارند و نابود شده‌اند.

به گزارش مشرق، سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه 26 مردادماه 96) در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، طی سخنانی اظهار داشت: بنده معتقدم وزرا به عنوان مدیران عالی کشور لازم است یک نگاه کلان و انسجام‌یافته و همچنین درک ساختاریافته از امور حوزه مأموریتی خود داشته باشند. 

وی افزود: وزرا باید نقاط ضعف حوزه کاری خود را بشناسند، نقاط قوت را تشخیص دهند و به یک مدل مفهومی برسند. همچنین از نگاه تک‌بعدی، سطحی و جزئی پرهیز کنند. 

این نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بخشی از اینکه ما با عدم موفقیت مدیران در بخش‌های عمومی کشور مواجه هستیم، رشد یک‌بعدی ظرفیت‌ها و کم‌توجهی به سایر ظرفیت‌ها است و این مورد را بنده کاملاً در وزارت جهاد کشاورزی درک می‌کنم.

علوی ادامه داد: آقای حجتی! عشایر یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما 25 درصد تولید پروتئین و 35 درصد صنایع دستی ایجاد می‌کنند که متأسفانه شما هیچ موردی در برنامه خود در رابطه با عشایر قید نکردید. همچنین برنج آلوده به آرسنیک وارد کشور می‌شود، شما چرا جلوی واسطه‌گران و قاچاق را نمی‌گیرید؟ این‌یک خطای استراتژیک است. 

وی همچنین نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی را عامل اصلی خام فروشی میوه‌ها عنوان کرد و گفت: این مشکل اساسی در حوزه انتخابیه بنده هم وجود دارد؛ غالباً 80 درصد تولید میوه صورت می‌گیرد اما همه این‌ها خام‌فروشی می‌شود؛‌ باید گفت که کشاورزان نابود شدند.

علوی در مورد بیمه کشاورزان نیز خاطرنشان کرد: این‌یک قصه پرغصه در کشور است، چراکه برای بیمه کشاورزی پول می‌دهند و هزینه می‌کنند اما در آخر برای بنده نامه می‌نویسند که حداقل شما دستور دهید هزینه‌ای که دادیم را به ما بدهند، ما بیمه نمی‌خواهیم. 

«مشکلات عدیده‌ای که در بازار تولید وجود دارد همچنین عدم توازن در آن، بازار محصولات کشاورزی را دچار اختلال کرده است، همه اخبار و اطلاعاتی که در مورد محصولات کشاورزی است، همیشه از نوسان و اشکالات خبر می‌دهد.»

وی مشکل اساسی در بخش کشاورزی کشور را عدم توجه وزیر کشاورزی به ماده 22 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی خواند و افزود: آقای حجتی! ماده 48 به شما درباره رفع موانع تولید این اجازه را داده که بتوانید بانک اطلاعاتی تهیه کنید، اما متأسفانه این بانک اطلاعاتی را ندارید، یعنی کشاورزی برگرفته از قیمت امسال خود، محصول سال آینده خود را تولید می‌کند.

علوی در ادامه خطاب به حجتی،‌ افزود: افزایش قیمت پیاز هم به خاطر این است که شما هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارید و کشاورز در یک فضای کاملاً ابهام‌آمیز کار می‌کند. یک زمانی سیب‌زمینی به‌قدری زیاد می‌شود و آن را امحاء می‌کنند، یک زمانی پیاز آن‌قدر زیاد می‌شود که روی دست کشاورز می‌ماند و مجبور است آن‌ها را دفن کند، خب این برنامه‌ها به درد نمی‌خورد، کشاورزان واقعاً نابودشده‌اند.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد:‌ آقای حجتی!‌ شما فکر نکنید کاری برای کشاورزان صورت گرفته، است؛ شما می‌گویید در تولید گندم خودکفا شده‌اید، خیلی هم بابت این موضوع ممنونیم، اما چرا در سال 94، 3 میلیون تن گندم وارد کرده‌اید، چرا امسال خودکفایی نگرفتیم؟ چون ما به امید خدا کشاورزی می‌کنیم، اگر بارندگی شد محصول خوب می‌شود، اگر هم نه که وضعیت کشاورزان مشخص است.

وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: بنابراین ما آن استراتژی واقعی را در کشاورزی نداریم و نمی‌توانیم از پس آن بربیاییم. برنامه‌ای که وزرا ارائه می‌دهند یک برنامه مدیریتی است، وزارتخانه باید یک برنامه جدا داشته باشد. ما نمی‌توانیم نظر بدهیم اینکه یک وزیر آیا شایستگی بر اساس این برنامه دارد یا خیر، این‌گونه نیست، بلکه باید برنامه استراتژیک وزارتخانه متبوع خود را عملیاتی کند. من معتقدم در بخش کشاورزی ما اساساً در کشور مشکل‌داریم و کشاورزان واقعاً گرفتارند و نابودشده‌اند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس