کد خبر 762384
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
احمد کاظم زاده

در آخرین نشست سالانه هرتزلیا که با حضور صهیونیست‌های داخل و خارج برگزار شد، بر حمایت از درخواست همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق تأکید شد.

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

با وجود مخالفت‌های گسترده با درخواست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در این منطقه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جمع تعدادی از جمهوریخواهان امریکا بار دیگر از این درخواست حمایت کرد.

وی در سال ۲۰۱۴ نیز به صراحت از این درخواست حمایت کرده بود، اما بنا به درخواست ریاست اقلیم از حمایت علنی خودداری می‌کرد، اما اکنون بار دیگر حمایت خود را علنی کرده است. در آخرین نشست سالانه هرتزلیا که با حضور صهیونیست‌های داخل و خارج برگزار شد، بر حمایت از درخواست همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق تأکید شد.

درباره اینکه چرا رژیم صهیونیستی این همه بر برگزاری چنین همه‌پرسی تأکید دارد، می‌توان به اختصار به این موضوع بسنده کرد که این مسئله جدا از اینکه در راستای استراتژی کلان رژیم صهیونیستی برای تجزیه امت مسلمان و کشورهای اسلامی و عربی منطقه یا همپیمانی با غیراعراب علیه اعراب قرار دارد بلکه این رژیم به شدت از شکست پروژه براندازی در سوریه و شکست پی‌در‌پی گروه‌های تکفیری در سوریه، عراق و در رأس آن داعش احساس خلأ و نگرانی و تصور می‌کند اگر همه‌پرسی استقلال کردستان در وضعیت کنونی برگزار شود با توجه به عواقبی که به همراه خواهد داشت، می‌تواند به دغدغه‌های این رژیم پاسخ دهد و از این دید به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصرار و پافشاری ریاست اقلیم بر برگزاری این همه‌پرسی فشارهای وارده از سوی محافل صهیونیستی است. برگزاری این همه‌پرسی با مفاد قانون اساسی جدید عراق و به خصوص ماده ۱۴۰ آن مغایرت دارد، لذا برگزاری این همه‌پرسی می‌تواند شیرازه این قانون را از هم بگسلد.

همچنین برگزاری آن در صورتی که هنوز تکلیف نهایی مناطق مورد منازعه که ۳۰ درصد ساکنان اعراب سنی عراق را تشکیل می‌دهد، می‌تواند به تنش‌های حکومت اقلیم و دولت مرکزی دامن بزند. از طرف دیگر هرچند داعش در ماه‌های اخیر ضربات کاری سنگینی را متحمل شده، اما هنوز جنگ با داعش به پایان نرسیده است و داعشی‌های زخم‌خورده در پی انتقام و تلافی هستند.

در چنین شرایطی طرح همه‌پرسی و اختلافات ناشی از آن می‌تواند فرصت مناسبی در اختیار زخم‌خوردگان داعشی قرار دهند. گذشته از اینها شاخص‌های موجود نشان می‌دهد راهبرد واگرایانه ریاست حکومت اقلیم دستاورد مطلوبی برای مردم این منطقه نداشته و حکومت اقلیم با ۲۶ میلیارد بدهی دست به گریبان است و با پیش‌فروش نفت سال آینده اقلیم تنها قادر به پرداخت نیمی از حقوق کارکنان است.

شاید بتوان از عربستان به عنوان دومین بازیگری یاد کرد که همانند رژیم صهیونیستی از درخواست همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق حمایت می‌کند و از این طریق می‌خواهد فرصتی برای جبران شکست‌های خود در منطقه به خصوص در عراق و سوریه به دست آورد و دوم اینکه برای برخی رقبای منطقه‌ای خود از جمله ترکیه و ایران چالش ایجاد کند و به نوعی انتقام حمایت ترکیه از قطر را در منازعه اخیر این کشور با عربستان بگیرد، بنابراین در مجموع از هر منظر که به موضوع نگاه شود، مشخص می‌شود دست‌کم در وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی، عربستان و داعش از منتفعان اصلی طرح همه‌پرسی استقلال کردستان عراق هستند و از این دید می‌توان دلیل نگرانی خیلی دیگر از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی و حتی برخی جناح‌های کرد عراقی را نیز درک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    3 7
    شرم اوره روابط خوب کردها با اسرائیل
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    7 4
    برگزاری همه پرسی هیچ ضرری برای کسی ندارد، آیا واقعا جرم است دولت یک کشور نظر مردم خود را در رابطه با یک موضوع بسنجد، نکته بعدی اینکه هیچ وقت صهیونیستها بصورت قطعی و واقع گرایانه از استقلال کردستان حمایت نمی کنند چون با عرب هراسی خیلی خوب توانستند مظلوم‌نمایی کنند و تشکیل کشور کردستان اهمیت اسرائیل را برای غرب کاهش می دهد.
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    8 3
    آقای تحلیل گر هنوز نمی دونه که ماده 140 قانون اساسی عراق چی میگه- ماده 140 در مورد مناطق مورد منازعه بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی است که براساس این ماده باید حل شود. برگزاری همه پرسی کاملا در راستای اجرای این ماده است ولی این همه پرسی با مواد دیگری در تضاد است.
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    1 0
    جناب تحلیلگر نتانیاهو در سال 2015 به صراحت اعلام کرد نه در 2014.برو اول نگاه کن چی میگی بعد بیا بنویس
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    5 1
    وقتی که کشورهای مسلمان منطقه برای از بین بردن آنها تلاش می کنند کردها هیچ چاره ای ندارند به جز اینکه به اسرائیل و امریکا پناه ببرند، تا چه زمانی باید مسلمانان به همین صورت دشمنی کردن را با همدیگر ادامه بدهند واقعا واگرایی دنیای اسلام مایه تاسف است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس