کد خبر 755255
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
بی سواد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال گذشته قریب به 8میلیون و 800هزار نفر از افراد خود را بی‌سواد مطلق ثبت کرده‌اند،گفت:در حال حاضر 1.5 میلیون نفر از تعداد بی‌سوادان کم شده است.

به گزارش مشرق، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در خصوص «آخرین وضعیت سوادآموزی در کشور»، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 95 مرکز آمار ایران، چند گروه سنی داریم که مهم است و یکی از این گروه‌ها، افراد بالای 6 سال است که شامل همه جمعیت می‌شود.


وی ادامه داد: در کل جمعیت، قریب به 8 میلیون و 800 هزار نفر از افراد خود را بی‌سواد مطلق ثبت کرده‌اند، اما به نسبت سرشماری سال 95، یک و نیم میلیون نفر کاهش آمار بی‌سواد در کشور داشته‌ایم.
 

* 94 درصد گروه سنی 10 تا 49 سال، با سواد هستند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به گروه سنی 10 تا 49 سال، یادآور شد: در این گروه درصد باسوادی به 94.7 درصد رسیده است و تعداد بی‌سوادان کمتر از 2 میلیون و 700 هزار نفر است؛ یعنی با کاهش یک میلیون و 113 هزار نفری بی‌سوادان مواجه بوده و با رشد 2.3 درصد نرخ باسوادی روبه‌رو هستیم.

باقرزاده با بیان اینکه این آمار در مقایسه با میانگین جهانی بسیار خوب است، گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال‌های 85 تا 90 نیز این آمار بسیار عالی است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت باسوادی در کشورهای مختلف دنیا، تصریح کرد: در تمام کشورهای آسیای میانه، اروپا، بخشی از کشورهای آمریکای شمالی و شرق آسیا بیش از 99 درصد افراد باسواد هستند، اما کماکان نزدیک به 750 میلیون بی‌سواد در دنیا وجود دارد.
 

* 45 درصد مردم افغانستان و پاکستان بی سواد هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به وضعیت بی‌سوادی در کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان و عراق، گفت: در کنار این کشورها، کشورهای عربی نیز شرایط بدی دارند؛ ضمن اینکه در کشورهای افغانستان و پاکستان درصد بی‌سوادی تا 45 درصد رسیده است.
 

* 98 درصد گروه سنی 10 تا 19 سال،با سواد هستند

باقرزاده با اشاره به گروه سنی 10 تا 19 سال، افزود: در این گروه، درصد باسوادی بالای 98 درصد است و گروه جمعیتی در فاصله 10 تا 29 سال داریم که 97.3 درصد این گروه باسواد هستند؛ ضمن اینکه 1.1 درصد نسبت به 5 سال گذشته رشد را نشان می‌دهد؛ در حالی که میانگین رشد باسوادی در دنیا در 15 سال یک درصد بوده است و در حال حاضر در تمام استان‌ها حداقل 1.5 درصد از میزان بی‌سوادی کم شده است.

وی با بیان اینکه در بعضی استان‌ها بیش از 5 درصد رشد باسوادی داریم، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار بعد از 15 سال در تعداد بی‌سوادان کاهش قابل توجهی داشته‌ایم؛ با توجه به اینکه در سال‌های 75، 85 و 90 سه سرشماری در کشور انجام شده است، تقریباً تعداد بی‌سوادان ثابت بوده است، اما در حال حاضر نرخ باسوادی افزایش یافته و 1.5 میلیون نفر از تعداد بی‌سوادان کشور کم شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    0 1
    مشرق امار بده شده انگار تمام بدبختی ها مال این دولت بوده
  • سیاوش NL ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    1 0
    اگر امار حال حاضر را با امار بیسوادان کشورمان در دوران پیش از 57 مقایسه کنیم، به عمق فاجعه ی عظیمی که به صورت آوار بر فرهنگ کشورمان فرود امده است، واقف می شویم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس