بورس

گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بورس و اوراق بهادار، نشان از کاهش بیش از ۴۴ درصدی ارزش معاملات سهام در سال آخر فعالیت دولت یازدهم دارد.

 سرویس اقتصاد مشرق - تازه ترین گزارش بانک مرکزی از عملکرد یکساله بورس نشان از کاهش شدید ارزش معاملات و کوچک‌تر شدن ارزش بازار سرمایه در آخرین سال فعالیت دولت یازدهم دارد.

براساس این گزارش که شاخص ها و نماگرهای بورس اوراق بهادار تهران را در بازه زمانی فروردین ۱۳۹۵ تا فروردین ۱۳۹۶ بررسی می‌کند، ارزش بازار سرمایه از ۳۳۸ هزار و پانصد میلیارد تومان در فروردین سال گذشته به ۳۲۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در فرودین ۱۳۹۶ رسید که نشان از کاهش ۳ درصدی و به عبارت دیگر ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی ارزش بازار سهام دارد.

همچنین درمقایسه  مدت زمان مورد اشاره، حجم سهام مورد معامله در بازار سرمایه نیز کاهش بیش از ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

براین اساس در فروردین ماه ۹۵ تعداد سهام معامله شده ۲۳ هزار و ۴۴۶ میلیون سهم بود که این میزان در سال جاری به ۱۶ هزار و ۷۳ میلیون سهم کاهش یافت. در واقع تعداد معاملات سهام طی یکسال بیش از ۷ هزار و سیصد میلیون سهم کاهش را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش، ارزش معاملات سهام در فروردین ماه سال ۹۶ نسبت به سال گذشته نیز، حکایت از کاهش بیش از ۴۴ درصدی دارد. در این مدت ارزش معاملات سهام نیز بیش از ۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

از سوی دیگر، رشد اندک شاخص صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل موجب شد شاخص کل بازار سرمایه رشد ضعیف ۰.۳ درصدی و ۲۲۰ واحدی را ثبت نماید. در واقع شاخص بازار سرمایه در یکسال تنها ۲۲۰ واحد رشد را نشان می‌دهد که بیانگر رکود واقعی در بازار سرمایه است.

گزارش بانک مرکزی به عملکرد ضعیف بورس در یکسال گذشته و سودده نبودن این بازار که موجب بی اعتمادی مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در آن شده است، نمای دیگری از تاثیر سیاست‌های رکودزا دولت است، که قطار اقتصادی را از ریل اصلی خارج کرده و سرمایه گذاری را مختل نموده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس