تیراندازی با کمان

مسابقه انتخابی تیم ملی تیروکمان در رده سنی جوانان و نوجوانان در حالی برگزار شد که حاشیه‌هایی به دنبال داشت و کمانداران دعوت شده به اردوی تیم ملی برای شرکت در اردوی کره جنوبی باید ۴ هزار دلار بپردازند.

به گزارش مشرق، مسابقه انتخابی تیم ملی تیروکمان در رده سنی جوانان و نوجوانان در حالی روز چهارشنبه هفته‌ گذشته در سایت تیروکمان برگزار شد که قرار بود در پایان این رقابت‌ها نفرات برتر پس از دریافت حکم و مدال به تیم ملی دعوت شوند، اما به خاطر تاریکی هوا مسابقات در مرحله یک چهارم نهایی نیمه کاره‌ رها شد و در کمال ناباوری مسئولان برگزار کننده اعلام کردند که هشت نفر برتر راه یافته به تیم ملی مشخص شدند! یکی از دیگر از نکات عجیب و قابل بررسی رقابت‌های انتخابی سنی رده جوانان و نوجوانان درخواست فدراسیون از خانواده‌ها برای پرداخت چهار هزار دلار معادل ۱۵ میلیون تومان برای حضور در اردوی تیم ملی در کره‌جنوبی است که به نظر می‌رسد فدراسیون به کمانداران جوان و نوجوان که قصد شرکت در انتخابی تیم‌ ‌ملی را داشتند، اعلام کرده بود که برای حضور در این اردو باید این مبلغ را پرداخت کنند.

در اینجا مشخص نیست تکلیف یک کماندار مستعد شهرستانی که خانواده‌اش چنین پولی را ندارد چیست و آیا فقط پولدارها باید شانس حضور در اردوی تیم ملی را داشته باشند؟

هر چند دبیر فدراسیون گفته که این مبلغ از داوطلبان حضور در اردوی تیم ملی گرفته می‌شود، اما برخی از مربیان ادعای دیگری نسبت به این مساله دارند. دبیر فدراسیون گفته اگر شرایط مالی فدراسیون مساعد باشد، هزینه‌ای از نفرات برتر گرفته نمی‌شود. البته مشخص نیست وقتی مسابقات در مرحله یک چهارم نهایی نیمه کاره رها شده، فدراسیون چگونه می‌خواهد برترین‌ها را انتخاب کند.

دبیر فدراسیون: پرداخت ۴ هزار دلار برای داوطلبان جهت حضور در اردوی کره‌جنوبی است

رضا کیارستمی، دبیر فدراسیون تیروکمان درباره مسابقات انتخابی تیم‌ ‌ملی رده‌های سنی جوانان و نوجوانان و رها شدن این رقابت‌ها در مرحله یک چهارم نهایی، اظهار کرد: یکی از بحث‌های اصلی از برگزاری چنین رقابتی کشف و شناسایی استعدادها و تکمیل کردن کمانداران در رده‌های سنی جوانان و نوجوانان بود. در این رقابت‌ها ۳۰ نفر از ورزشکاران با وجود این که ثبت‌نام خود را انجام داده بودند، اما به خاطر این که اسامی خود را به کمیته‌ مسابقات اعلام نکرده بودند، حق حضور در این مسابقات را نداشتند و برای شرکت در مسابقات باید اسامی آنها در لیست رقابت‌ها قرار می‌گرفت. به همین دلیل مجبور شدیم رقابت‌ها را با دو ساعت تاخیر برگزار کنیم تا پس از دریافت اسناد و مدارک، اسامی آنها را در لیست قرار دهیم. خیلی از کمانداران چون از مسافت‌های دور آمده بودند، نظر کمیته‌ فنی بر این مبنا بود که تحت هر شرایطی در مسابقات انتخابی شرکت کنند و این مساله یک مقدار نظم مسابقات را به هم ریخت و شرایطی را پیش آورد که ما مجبور شدیم برخلاف قوانین فدراسیون رقابت‌ها را که قرار بود ساعت ۹ صبح برگزار شود با دو ساعت تاخیر برگزار کنیم.

او همچنین پیرامون رها شدن مسابقات در مرحله یک چهارم نهایی و این که قرار بود در پایان به نفرات برتر حکم و مدال اهدا شود، توضیح داد: در این مسابقات چهار گروه در رده سنی جوانان و نوجوانان در رشته‌های ریکرو و کامپوند دختران و پسران حضور داشتند که در رشته کامپوند ما موفق شدیم مرحله یک چهارم نهایی را برگزار و چهار نفر اصلی دعوت شده در رده های سنی مختلف به تیم‌ ‌ملی را مشخص کنیم. اما در ریکرو به دلیل بالا بودن تعداد ورزشکاران و استقبال خوبی که صورت گرفته بود، به خاطر تاریکی هوا مجبور شدیم در همان مرحله یک چهارم نهایی چهار نفر در هر رشته را مشخص و معرفی کنیم! که نفرات اصلی به احتمال زیاد هفته‌ آینده به اردوی تیم‌ ‌ملی دعوت خواهند شد.

کیارستمی ادامه داد: تمام کسانی که به اردوی تیم‌ ‌ملی ریکرو و کامپوند دعوت می‌شوند، با صلاحدید کمیته‌ فنی و در صورتی که شرایط مالی فدراسیون اجازه دهد، به اردوی کره جنوبی که به مدت یک ماه در شهریور ماه برگزار خواهد شد اعزام خواهند شد تا با آمادگی خوبی در مسابقات جهانی آرژانتین که مهرماه برگزار می‌شود، شرکت کنند.  البته برای شرکت در مسابقات جهانی آرژانتین نفرات دعوت شده به اردوی تیم‌ ‌ملی ریزش خواهند کرد و در نهایت از هر رشته سه نفر از برترین‌ها به این تورنمنت اعزام می‌شوند.

کیارستمی همچنین درباره اردوی کره جنوبی و این که ادعا شده کسانی که به این اردو اعزام می‌شوند باید مبلغ چهار هزار دلار (معادل ۱۵ میلیون تومان) پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: بدون شک اگر شرایط مالی فدراسیون مساعد باشد، نفرات اصلی تیم‌ ‌ملی با هزینه فدراسیون برای برپایی اردوی یک ماهه  به کره جنوبی اعزام خواهند شد. البته ما به تمام باشگاه‌ها و خانواده‌ها از قبل اعلام کرده بودیم که اگر بخواهند فرزندانشان به صورت داوطلب در این اردوی یک ماهه شرکت کنند، باید تمام هزینه‌ها را خود و یا ‌اسپانسر پرداخت کند و فدراسیون نیز در قبال این گونه کمانداران می‌تواند کارهای اداری و سایر هماهنگی‌های لازم را برای اعزام آنها انجام دهد تا مشکلی برای حضور در اردوی یک ماهه در کره جنوبی نداشته باشند. این چیزی است که خانواده‌ها نیز در جریان بودند و ما کسی را مجبور نکردیم که حتما باید مبلغ چهار هزار دلار برای شرکت در اردوی کره جنوبی  پرداخت کنند. حال امکان دارد کسی بخواهد حدود یک ماه در این اردو حضور داشته باشد که هزینه را باید خودشان متقبل شوند، اما سایر کارهای اداری و هماهنگی های لازم با شورای برون مرزی و وزارت ورزش و جوانان بر عهده فدراسیون است. ضمن این که قرار نیست این مبلغ به حساب فدراسیون واریز شود. ما تنها وظیفه داریم هماهنگی‌های اولیه را انجام بدهیم و مابقی کارها و پرداخت هزینه بر عهده خانواده‌ها است.

مربی تیروکمان: فدراسیون به خانواده‌ها گفته برای اردوی کره باید ۴ هزار دلار بدهند

اما یکی از مربیان رده سنی جوانان و نوجوانان که در حاشیه این مسابقات حضور داشت، درباره شرایط برگزاری مسابقات، گفت‌: قرار بود در پایان این مسابقات به نفرات برتر حکم و مدال اهدا شود و نفرات برتر به تیم‌ ‌ملی دعوت شوند اما به دلیل دیر برگزار شدن مسابقات و تاریکی هوا متاسفانه رقابت‌ها در مرحله یک چهارم نهایی در هر دو رشته ریکرو و کامپوند نیمه کاره رها شد و در نهایت مسئولان برگزار کننده عنوان کردند که هشت نفر اصلی برای حضور در تیم‌ ‌ملی مشخص شدند. هدف از برگزاری رقابت انتخابی تعیین کمانداران برتر و تشکیل تیم ملی در این رده سنی است نه این که فدراسیون خود بخواهد آنهایی که تا مرحله یک چهارم نهایی بالا آمدند را جزو هشت نفر برتر اعلام کند و این برای تیم‌های شرکت کننده خنده دار و تمسخرآمیز بود. واقعا اوضاع تیروکمان به هم ریخته است و از شرایط خوبی برخوردار نیست.

وی درباره اظهارات دبیر فدراسیون مبنی بر اینکه پرداخت چهار هزار دلار برای حضور در اردوی کره جنوبی تنها برای کسانی که به صورت داوطلب در این اردو حضور خواهند داشت، است نه برای نفرات دعوت شده به تیم‌ ‌ملی، اظهار کرد: این طور که عنوان می‌کنند نیست، بلکه از قبل فدراسیون به والدین اعلام کرده بود تمام کسانی که به اردوی تیم‌ ‌ملی دعوت می‌شوند برای حضور در اردوی کره جنوبی باید مبلغ چهار هزار دلار پرداخت کنند. البته این چیزی نیست که برای اولین بار مطرح شود،‌ بلکه در اعزام‌های قبلی نیز فدراسیون از کمانداران نوجوان و جوان که قصد شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی داشتند، پول دریافت می‌کرد و پدر و مادرها نیز مجبور به پرداخت این هزینه بودند.

این مربی در پاسخ به این پرسش که آیا اردوی کره جنوبی به مدت یک ماه است یا کمتر؟ اظهار کرد: تا جایی که من خبر دارم این اردو دو هفته‌ است نه یک ماه! حتی برخی والدین موضوع پرداخت چهار هزار دلار را از مربیان باشگاه‌ها پنهان کردند و به پدر و مادر ورزشکاران گفته‌ شده که اگر فرزند آنها قصد حضور در اردوی کره جنوبی را دارد باید این مبلغ را پرداخت کنند. البته پرداخت این هزینه تنها شامل حال ورزشکاران دعوت نشده به تیم ملی نیست، بلکه کمانداران تیم ملی نیز باید چنین هزینه ای را پرداخت کنند تا به اردوی کره جنوبی اعزام شوند.

کسی پول نداشته باشد به تیم ملی نمی‌رسد

یکی دیگر از مربیان رده سنی جوانان و نوجوانان که در مسابقات انتخابی تیم‌ ‌ملی حضور داشت، اظهار کرد: متاسفانه تمام اعزام‌هایی که تا به الان توسط فدراسیون تیروکمان در این رده سنی صورت گرفته است، با هزینه شخصی خانواده‌ها بوده و تنها ورزشکاری به تورنمنت بین‌المللی اعزام شده که والدینش هزینه اعزام را پرداخت کرده در غیر این صورت امکان اعزام برای کمانداری که حتی پیراهن تیم ملی را بر تن داشته، فراهم نشده است و کسی که پول نداشته باشد به تیم ملی نمی‌رسد. من خود مخالف این موضوع هستم و فدراسیون بدون این که این موضوع را با  مربیان باشگاه‌ها مطرح کند، مستقیما به والدین آنها می‌گفته و اکثر خانواده‌ها به خاطر این که فرزندش به تورنمنت بین‌المللی اعزام شود مجبور به پرداخت چنین هزینه‌هایی می‌شدند.

او گفت‌: واقعا فدراسیون برنامه‌ریزی مشخصی برای برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم‌ ‌ملی در این رده سنی ندارد. ما هزار کیلومتر مسیر را طی کرده‌ایم تا بتوانیم در این مسابقات شرکت کنیم و همان روز ساعت ۲۰ بلیت داشتیم، اما متاسفانه مسابقات تا ساعت ۲۱ ادامه‌ پیدا کرد و ما واقعا نمی دانستیم باید چه کار کنیم. هم بلیت خود را از دست داده بودیم و هم جایی برای اسکان نداشتیم. اگر قرار بود مسابقات در همان مرحله یک چهارم نهایی به اتمام برسد و نفرات برتر مشخص شود، پس چرا حکم و مدال و سکو از قبل آماده کرده بودند؟ حال من نمی دانم برای مسابقات جهانی آرژانتین شرایط چگونه خواهد بود.

این مربی در پایان تاکید کرد: کمانداران ما برای شرکت در رقابت‌های انتخابی تیم‌ ‌ملی سه ماه است که تمرینات سختی را پشت سر گذاشتند تا بتوانند حضورشان در تیم‌ ‌ملی را تثبیت کنند، اما این که در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات نیمه کاره رها می‌شود و بعد خود فدراسیون هشت نفر برتر را مشخص می‌کند، پرسشی است که جواب قانع کننده‌ای برای هیچ کدام از تیم‌های شرکت کننده وجود نداشت. از سوی دیگر اگر قرار است کمانداری از طریق انتخابی به تیم‌ ‌ملی دعوت شود، پرداخت چهار هزار دلار برای شرکت در اردوی کره جنوبی چه معنایی دارد؟ هر چند که من از خانواده‌ها شنیده‌ام این اردو لغو شده و هنوز مشخص نیست نفرات دعوت شده به این اردو اعزام خواهند شد یا خیر.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس