کد خبر 753272
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
پسابرجام

در شرایطی که فشار برای داخلی‌سازی خودروهای جدید خارجی همچنان ادامه دارد، به‌نظر می‌رسد هم وزارت صنعت،معدن و تجارت و هم قطعه‌سازان به‌عنوان حامیان جدی ساخت داخل،به‌نوعی در این ماجرا دچار تناقض شده‌اند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که فشار برای داخلی‌سازی خودروهای جدید خارجی همچنان ادامه دارد، به‌نظر می‌رسد هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم قطعه‌سازان به‌عنوان حامیان جدی ساخت داخل، به‌نوعی در این ماجرا دچار تناقض شده‌اند. این تناقض از آنجا ناشی می‌شود که وزارت صنعت و قطعه‌سازان بهتر از هر کسی می‌دانند داخلی‌سازی خودروها تنها در تیراژ بالا (بیش از 150 هزار دستگاه در سال) کاملا توجیه اقتصادی پیدا می‌کند، با این حال همچنان به‌دنبال ساخت داخل کردن محصولات جدید خارجی هستند.


طبق الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر خودروساز خارجی که قصد حضور در ایران و همکاری با شرکت‌های داخلی را دارد، باید فعالیت خود را با 40 درصد ساخت داخل آغاز کند. جدا از اینکه این قانون تا به امروز با وجود آغاز به کار دو خودروساز خارجی در ایران (پژو و هیوندایی) عملا به اجرا در نیامده، اما مساله مهم اینجاست که هیچ نشانی از اقتصادی بودن تیراژ خودروهای جدید نیز وجود ندارد.به‌عبارت بهتر، وزارت صنعت و قطعه‌سازان سنگ داخلی‌سازی محصولاتی را به سینه می‌زنند که ظاهرا قرار نیست تیراژ چندان بالایی داشته باشند. این تیراژ اندک، علاوه‌بر اینکه محصولات پژو و هیوندایی و سیتروئن و شاید رنو را در برمی‌گیرد، خودروهای چینی را هم شامل می‌شود؛ زیرا خودروهای مونتاژی چین در ایران نیز در مجموع و با لحاظ کردن همه مدل‌ها، دارای تیراژ اقتصادی نیستند. اقتصادی نبودن تیراژ اما علاوه ‌بر بالا بردن هزینه‌های سربار تولید، قطعه‌سازان را نیز در ساخت قالب‌ها و سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی خودروهای جدید، بی‌انگیزه می‌کند، به نحوی که ممکن است در نهایت درصد بسیار اندکی از قطعات ساخت داخل شوند.


هرچند وزارت صنعت و قطعه‌سازان کماکان از داخلی‌سازی خودروهای جدید خارجی می‌گویند، با این حال بسیار بعید است که آنها نسبت به داخل‌سازی خودروهای کم تیراژ که صرفه اقتصادی چندانی در درازمدت نیز ندارد، اطلاع نداشته باشند. با این حساب، داخلی‌سازی خودروهای جدید خارجی زمانی کاملا توجیه پیدا خواهد کرد که تیراژی اقتصادی برای آنها در نظر گرفته شده و از طرفی، قصد بر تداوم تولید آنها در مدل‌های فیس لیفت و همچنین تغییر نسل نیز باشد. در غیر این صورت، دیر یا زود، وزارت صنعت و قطعه‌سازان داخلی نیز کاملا به این نتیجه خواهند رسید که داخلی‌سازی خودروهای جدید خارجی با تیراژ اندک، توجیه اقتصادی ندارند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • تيمسار IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    1 0
    ببخشيد شما چه تيراژي بالا مي دانيد
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    1 0
    چیز عجیب غریبی ندیدیم نه سر فرانسوی کلاه رفته نه سر مافیای خودرو ، فقط سر ملت کلاه می ره ، همین محصول جدید حداقل 25 میلیون تومان به مصرف کننده ایرانی گران تر فروخته می شود . 2 مونتاژکار که خودرو 20 سال پیش را به کیفیت ضعیف تر از 20 سال پیش!!! به 2 برابر قیمت و بدون ضمانت درست می فروشند کارخانه دیگر چرخ و آینه بغل دوتا از محصولات هیوندا را داخل می بندد که بالای 35 درصد بهره مالیاتی ببرد و سیستم را دور بزند محصول 40 میلیونی دست مصرف کننده 80 میلیون تومان برسد و ... ، استاندارد که هر چی ساختن تایید می کند ، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده هم که یعنی کشک ، شورای رقابت که کارش مشخص است ، وزارت صنعت که می بینه داستانو ولی حمایت می کنه ! گمرک که مالیات سنگین می بندد تا مردم مجبور شوند خودروی برند مافیا بخرند ماشین 25 هزار دلاری می شود 170 میلیون و ماشین 40 هزار دلاری می شود 600 میلیون تومان ناقابل !!!! پلیس هم که شماره گذاری می کند و ... هرچقدر که در مملکت ما دفاعی ، هوافضا ، هسته ایی ، لیزر ، نانو ، عمران ، پزشکی و ... مایه فخر نظام و ایرانی هاست مورد خودرو باعث خجالت و بی آبرویی به معنای تمام و کماله ، یک الگو تو روز روشن و قانونی و خیلی شیک برای رفتارهای بد مردم . کشوری که در آستانه فتح فضاست و تکنولوژی های لب مرزی ممنوعه که اکثر کشورهای دنیا اصلا جرات نمی کنن به زبون بیارن بومی می کنه ولی خودروسازیش هر روز یک قدم عقب تر می ره !!! یعنی خودروسازی سخت تره ؟؟؟؟؟!!!!!!!! تا 20 سال دیگه به ساخت گاری هندلی خواهیم رسید !!! بیخیال ! مردم مجبورن می خرن دیگه ! ژوووون پووووول !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس