کد خبر 752971
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۶
یادداشت نمایه

اکنون وضعیت برای اسرائیلی ها بدتر شده است. زیرا نه مقامات اسرائیلی قادر به کنترل آن هستند و نه دولت محمود عباس در وضعیتی است که توان به کنترل درآوردن خشم جدید فلسطینی ها را داشته باشد.

به گزارش مشرق، «سید رضا قزوینی غرابی» در یادداشت روزنامه «خراسان» نوشت: 

حادثه هفته گذشته در صحن مبارک مسجد الاقصی و کشته شدن تعدادی از نظامیان صهیونیست، موضوع فلسطین و مسجدالاقصی را پس از شش سال آشفتگی در سراسر جهان اسلام که حاصل انقلاب های عربی، کشمکش ساختگی سنی – شیعی و اکنون بحران عربی – عربی بود بار دیگر به صحنه آورد تا مشخص شود موضوع فلسطین و مسجد الاقصی همچنان تنها عامل در تحریک روح امت در گرد آمدن پیرامون یک دغدغه و نگرانی مشترک است.

عملیات  اخیرسه جوان شهادت طلب فلسطینی که منجر به شهادت آنها و هلاکت دو پلیس رژیم صهیونیستی در صحن مقدس مسجد الاقصی شد و تشدید تدابیر امنیتی اسرائیل در ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی از طریق نصب گیت های الکترونیکی بازرسی، فضای ۲روز گذشته بیت المقدس و بخش شرقی آن را که جمعه خشم نام گذاری شده بود کاملا امنیتی کرده بود.پس از اصرار نتانیاهو بر نصب گیت ها برای بازرسی نمازگزاران، کنترل اوضاع از دست صهیونیست ها خارج می شود و در درگیری ها سه نفر از نمازگزاران به شهادت می رسند و تعدادی دیگر مجروح می شوند.

همان شب نیز یک شهروند کرانه باختری با عبور از همه دوربین ها و موانع امنیتی، سه شهرک نشین را به قتل می رساند تا عملا موضوع فلسطین پس از شش سال بی توجهی در سراسر جهان اسلام و جهان عرب، بار دیگر تبدیل به موضوع شماره یک شود.درباره حادثه روز جمعه و مسائل یک هفته اخیر در کرانه باختری باید به چند نکته اشاره کرد:


در سایه هماهنگی های امنیتی دولت محمود عباس و رژیم اشغالگر قدس، اوضاع دو سه سال اخیر در کرانه باختری و قدس شرقی، اوضاعی آرام تعریف می شد. هر چند که پیش بینی نهادهای امنیتی اسرائیل حاکی از آن بود که در دو سال آینده کرانه باختری می تواند شاهد سرایت درگیری به این مناطق باشد اما بی درایتی مقامات امنیتی اسرائیل در چگونگی برخورد با ورود نمازگزاران در توهین به آنها از طریق نصب گیت که شائبه تلاش برای یهودی سازی مسجد الاقصی و کنترل یک جانبه آن توسط این رژیم را در ذهن فلسطینی ها متبادر می کند و همچنین اطمینان مقامات صهیونیست از درگیری شدید جهان عرب با مناقشات سیاسی داخلی و درگیری در جبهه های نظامی باعث شد تا شعله یک حرکت جدید در قدس شرقی روشن شود.


اکنون وضعیت برای اسرائیلی ها بدتر شده است. زیرا نه مقامات اسرائیلی قادر به کنترل آن هستند و نه دولت محمود عباس در وضعیتی است که توان به کنترل درآوردن خشم جدید فلسطینی ها را داشته باشد.


علاوه بر اینکه عوامل چندی به کمک موضوع خواهند آمد تا آتش موجود را شعله ورتر کنند.بجز خشم فلسطینی ها، جنبش حماس و جهاد در این موضوع ورود کرده اند تا علاوه برایجاد یک مواجهه جدی با اسرائیل، وضعیت برای محمود عباس را نابسامان کنند. عباس که تا چندی پیش مشغول هماهنگی امنیتی با اسرائیل بود و حمله هفته گذشته سه جوان فلسطینی را در گفت وگو با نتانیاهو محکوم کرده بود اکنون همه ارتباطات خود با تل آویو را به حالت تعلیق درآورده است. روشن است که عباس برای متهم نشدن به هماهنگی و ارتباط با صهیونیست ها در شرایط فعلی دست به چنین اقدامی زده است اما سکوت عباس یا حمایت او از فلسطینی ها عملا یک نتیجه واحد خواهد داشت و آن به حاشیه رانده شدن وی در معادلات چه از سوی صهیونیست ها و چه از سوی فلسطینی ها خواهد بود.


همراهی جهان اسلام با مردم فلسطین پس از حادثه روز جمعه نیز می تواند عامل تعیین کننده ای برای شدت یافتن شعله این آتش باشد. فضای مجازی و رسانه ای در جهان عرب و جهان اسلام اکنون در حال سوق دادن به سمت شعله ور تر کردن حرکت اخیر مردم کرانه باختری و پیوند دادن نوار غزه با آن است و تردیدی نیست که افزایش حملات فلسطینی ها به صهیونیست ها و شهرک نشینان با سلاح سرد حاصل انتفاضه اخیر خواهد بود.


از منظر صهیونیست ها اوضاع برای این رژیم نیز مطلوب نخواهد بود. رژیمی که در سایه بحران های امنیتی و نظامی جهان عرب، توانسته بود در یک آرامش نسبی اوضاع را بگذراند اکنون گرفتار حالتی نگران کننده برای خود شده است. گیت های الکترونیکی نصب شده در صحن مسجد الاقصی اکنون معضلی برای نتانیاهو شده است. برداشتن این گیت ها را می توان به معنای شکست اسرائیلی ها و شخص نتانیاهو در مقابل اراده و اصرار فلسطینی ها دانست.


 این موضوع در آینده می تواند بار دیگر تکرار شود و صهیونیست ها را وادار به امتیاز دهی به فلسطینی ها کند و ضعف دولت صهیونیستی را به رخ دیگران بکشاند. حتی اگر فلسطینی ها با برداشتن این گیت ها، خشم خود را علیه صهیونیست ها فرو بنشانند این موضوع باز هم برای آنها یک پیروزی خواهد بود چرا که برای نخستین بار فلسطینی ها بدون استفاده از زور و قدرت و تنها با سلاح تحریم (عدم ورود به مسجد از طریق گیت ها) حرف خود را به کرسی می نشانند. نتانیاهو نیز که از همان اول بدون مشورت با سایر مقامات امنیتی که مخالف نصب گیت ها بودند، دستور به نصب آنها داده بود اوضاع خوبی به لحاظ حیثیتی و سیاسی در داخل نخواهد داشت.


برنداشتن این گیت ها نیز گزینه دوم نتانیاهو است که بدون تردید باعث شدت یافتن خشم فلسطینی ها و آشفته تر شدن اوضاع در کرانه باختری و قدس می شود و این به هیچ وجه برای اسرائیلی ها مطلوب نیست. اکنون نتانیاهو بر سر یک دو راهی سخت برای چگونگی اتخاذ تصمیم برای حل این بحران است به خصوص آنکه کشته شدن اسرائیلی های بیشتر وضعیت او را ناگوارتر خواهد کرد.


از بعد خارجی اکنون نگاه ها به برخی از کشورهای عربی و مسلمان است. هرچند که فلسطینی ها در شرایط فعلی انتظاری از این کشورها برای کمک ندارند. مردم فلسطین اکنون دریافته اند که حداقل در موضوع قدس و مسجد الاقصی بازیگر اصلی و تام هستند. این یک شعار نیست. بر هم خوردن آرامش مطلوب صهیونیست ها در قدس شرقی توسط چند جوان فلسطینی، منطقه ای شدن بحران و ناگوار شدن اوضاع سیاسی در اسرائیل، نشان می دهد فلسطینی ها هر زمان اراده کنند بدون اتکا به هیچ جریان و گروه و کشوری می توانند قواعد بازی اسرائیلی ها را بر هم بزنند. این موضوع اکنون برای ملت فلسطین و گروه های مقاومت فلسطینی که جهان عرب را مشغول بحران های بی ارزش خود می بینند یک فرصت است تا راهبردی جدید برای ادامه دار کردن مواجهه با رژیم اشغالگر قدس اتخاذ کنند.


در بعد خارجی همانگونه که گفته شد اکنون نگاه ها به سمت نحوه تعامل و رفتار کشورهای منطقه با این قضیه است. ترکیه، قطر وعربستان به دلیل شرایط ویژه ای که دارند زیر ذره بین ناظران قرار دارند. اردوغان در بحران های مربوط به فلسطین همیشه ورود پیدا کرده است تا به نحوی جای پای خود را در قضایای جهان اسلام و منطقه تقویت کند. علاوه بر اینکه این بار با افزوده شدن بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، بازیگری اردوغان می تواند پر رنگ تر شود.


قطر اما از زبان امیر خود در سخنرانی جمعه شب از مقاومت ملت فلسطین تمجید و از پشتیبانی کشورش از حماس دفاع کرد. این در حالی بود که رقیب سرسخت قطر یعنی عربستان سعودی که به دنبال تثبیت نقش پرچمداری خود در جهان عرب است  همچنان درگیر بمباران کشور و ملت مسلمان یمن است و در دو سال اخیر نیز به طور جدی و آشکار به دنبال ایجاد روابط علنی با اسرائیل بوده است.

آیا این موضوع می تواند برای دوحه یک امتیاز مثبت برای کم کردن بحران منطقه ای علیه خود و جلب افکار عمومی جهان عرب شود به خصوص آنکه حمایت از حماس از موارد اعتراضی کشورهای محاصره کننده قطر بوده و قطر نیز مدعی است حمایتش از فلسطین باعث نگرانی این کشورها می باشد.اما عربستان دوران سلمان و پسرش که تلاش برای عادی سازی روابط با تل آویو در دوران آنها رقم خورده است تاکنون موضعی در قبال قضایای هفته اخیر اتخاذ نکرده است و مطلقا بعید به نظر می رسد که واکنش جدی اتخاذ کند.


نگرانی کنونی ریاض اکنون از افزایش جایگاه جنبش حماس به عنوان همپیمان دوحه و سوار شدن قطر بر موج قضیه است.

آنچه اهمیت دارد این است که مردم و گروه های فلسطینی با ایجاد راهبردی مقاومتی، شعله این حرکت اعتراضی را به انتفاضه جدیدی در سرزمین های اشغالی تبدیل کنند.صهیونیست ها نیز در حال درک این موضوع هستند که تلاش آنها برای یهودی سازی قدس و تملک آن ناممکن است.

فلسطینی ها قدس را بخشی از هویت تاریخی خود می دانند و حاضر به سپردن مقدرات این مسجد مقدس و شهر تاریخی به اشغالگران نیستند و حمایت های دولت افراطی آمریکا از اسرائیل نیز تأثیری در موضوع ندارد.

قدس اکنون نشان داد چرا به عنوان قضیه نخست مسلمانان مطرح است. خشم مسلمانان در سراسر جهان اسلام در روزهای اخیر روشن کرد که تنها قدس است که همچنان ظرفیت یکپارچه کردن جهان اسلام را با وجود همه مشکلات داخلی مسلمانان دارد.

ظرفیت ارزشمندی که حتی از مبارزه مسلمانان علیه تکفیری ها قدرت بیشتری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس