کد خبر 752482
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
دکتر محمدصادق کوشکی

همه فعالان عرصه سیاسی کشور که در دل گروی انقلاب و نظام دارند و قوه قضائیه را حقیقتاً نعمتی برای کشور می‌دانند باید از سیاسی نشان دادن این قبیل اقدامات خط‌شکنانه بپرهیزند.

به گزارش مشرق، «محمد صادق کوشکی» در یادداشت روزنامه «حمایت» نوشت:

نظام جمهوری اسلامی از بدو آغاز حیات خود، بر مبانی و اصولی مبرهن و روشنی تکیه داشته و دارد که هر کدام از آن‌ها زیربنای دلایلی دیگر برای پویایی انقلاب اسلامی به شمار می‌آید، اما برپایی، تأسیس و تداوم انقلاب، مرهون چهار نعمت «جوانان»، «محبت مردم به نظام اسلامی»، «جمهوری اسلامی» و «قوه قضائیه» است؛ نعمت‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با مسئولان ارشد قوه قضائیه و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور، حراست و قدرشناسی از آن‌ها را به دست‌اندرکاران نظام اسلامی توصیه کردند.

در واکاوی نعمت «جوانان» و «محبت مردم به نظام اسلامی» که ثمره آن در نعمت «جمهوری اسلامی» تجلی یافته است، همین بس که از شور و شوق و فداکاری آحاد مردم به خصوص جوانان، به منظور تشکیل جامعه‌ای اسلامی و تحقق جمهوریت برای مشارکت مردم در قالب آموزه‌های اسلام سیاسی یاد کنیم. تورق تاریخ نیم‌قرن گذشته، حاکی از آن است که همه مردم، از پیر و جوان و زن و مرد، هر آنچه داشتند برای به ثمر رسیدن نهضت اسلامی در طبق اخلاص قرار داده و بعد از استقرار حاکمیت، با حضور در عرصه‌ها و بزنگاه‌ها سینه خود را در برابر مشکلات سپر کرده و از چارچوب‌های اعتقادی کشور با تمام وجود حراست کردند. به بیان دیگر، همه مجاهدت‌هایی که نسل جوان کشور در دهه ۵۰ و ۶۰ و پس از آن انجام دادند، به شکل‌گیری شاکله با عظمتی به نام جمهوری اسلامی منجر شد که برخاسته از اندیشه سیاسی اسلام و تشیع و نمایانگر اراده مردم در ذیل و چارچوب احکام الهی است.

از سوی دیگر، نباید از این واقعیت غفلت کرد که جمهوری اسلامی مانند هر ساختار دیگری که به دست بشر تأسیس شده و تداوم پیدا کرده است، ممکن است دچار آفاتی شده و با خطراتی آسیب‌زا مواجه شود. از این رو، استقرار ساز و کارهایی به منظور حراست و پاسداری از آفت‌های نظام اسلامی برآمده از تلاش‌ها و مجاهدت‌های همه اقشار جامعه، ضرورت پیدا می‌کند، چراکه این شاکله پربرکت، ثمره خون ۳۰۰ هزار شهید دفاع مقدس، صدها هزار جانباز و مفقود و داغدار شدن خانواده‌های بسیاری است و باید با همه قوا از این پدیده مبارک، محافظت کرد.

یکی از ساز و کارهایی که به حذف، کاستن و پیشگیری از مبتلا شدن نظام مقدس جمهوری اسلامی به آفات، نقش کلیدی و محوری دارد، «قوه قضائیه» است؛ به این مفهوم که دستگاه قضایی بر اساس قانون، وظیفه پاسداری از سلامت نظام اسلامی و پیشگیری از قانون‌شکنی‌ها و جرائم را بر عهده دارد و بر خود فرض می‌داند که به ترمیم آسیب‌های وارد آمده اهتمام ورزد. یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی وارده بر نظام و کشور، جرائم بسیار کلان هستند که متأسفانه بعضاً در حوزه مسئولین نظام اتفاق می‌افتد و به رشد جرائم در سطوح دیگر کمک می‌کند، لذا برای کاهش جرائمی که در لایه‌های مختلف جامعه رخ می‌دهد، برخورد با مجرمین جرائم کلان، امری غیرقابل اجتناب به نظر می‌رسد.

بنابراین، راهکار صحیحی که قوه قضائیه برای حل این معضل در پیش گرفته و نیازمند پشتوانه و حمایت همگانی برای تداوم پرصلابت این مسیر است تا از این رهگذر، به سلامت کامل ارکان و چارچوب‌های جمهوری اسلامی منتهی شود، عبارت است از برخورد با دانه‌درشت‌ها، یقه‌سفیدها و مجرمینی که در جرگه مسئولین لانه کرده‌ و کسوت مسئولیت نظام را بر تن کرده‌اند. مقابله قانونی با مسئولین متخلف یا متخلفینی که لباس مسئولیت پوشیده‌اند - فارغ از جناح‌بندی‌های مرسوم و باندبازی‌ها- اتفاق مبارکی است که آغاز شده و البته کم‌وبیش مطلعیم که قوه قضائیه به دلیل این مأموریت خطیر، مورد هجمه و فشار زیادی قرار دارد. حتی کار به جایی رسیده که برخی از مسئولین و دست‌اندرکارانی که اتفاقاً داعیه‌دار مبارزه با بی‌عدالتی و فساد هستند، در عوض همکاری با قوه قضائیه برای ریشه‌کن شدن رانت و بی‌قانونی، مانع اعمال و اجرای قانون در خصوص زیردستان و اقوام و خویشان خود می‌شوند.

ورود قوه قضائیه به این میدان، به خصوص در سال‌های اخیر، ورودی با صلابت و مطمئن بوده اما برای ادامه یافتن این روند، نیازمند حمایت و همکاری همه‌جانبه است تا آنچه مدنظر رهبر حکیم انقلاب و مورد توقع مردم انقلابی ایران است، عملیاتی شود. همان‌گونه که اشاره شد، طبیعتاً این اقدام شجاعانه با صعوبت‌ها و دشواری‌هایی همراه بوده ولی در عین حال، حرکت بسیار تاثیرگذاری است که سلامت نظام اسلامی را تضمین و عدالت فراگیر را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.

در این میان، همه فعالان عرصه سیاسی کشور که در دل گروی انقلاب و نظام دارند و قوه قضائیه را حقیقتاً نعمتی برای کشور می‌دانند باید از سیاسی نشان دادن این قبیل اقدامات خط‌شکنانه بپرهیزند، از برخورد قاطعانه دستگاه‌ قضا با متخلفین عمده و کلان در هر مقام و صنفی که هستند، حمایت کرده و این رویکرد انقلابی را پیمودن مسیر قانونی در جهت حفظ سلامت نظام، قلمداد کنند.

و بالاخره باید گفت که قدرشناسی از نعمت قوه قضائیه، اعتماد بیش از پیش آحاد مردم و جوانان به ارکان حاکمیتی نظام اسلامی را در پی دارد و هرچه این قدرشناسی بیشتر باشد، نعمت جمهوری اسلامی از صلابت و سلامت بیشتری نیز برخوردار شده و ریشه‌های محبت مردم به انقلاب، مستحکم‌تر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس