کد خبر 752183
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
 اولین دیدار پوتین و ترامپ

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، آمریکا توافق آتش‌بس در جنوب سوریه را مطرح کرده که هم ایران را از مرزهای فلسطین اشغالی در سوریه دور کند و هم روسیه را به عنوان ضامن این آتش‌بس در کنار خود داشته باشد.

به گزارش مشرق، «احمدرضا روح‌الله زاد»، کارشناس مسائل غرب آسیا و دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، در خصوص مواضع اخیر نتانیاهو مبنی بر مخالفت رژیم صهیونیستی با توافق روسیه و آمریکا برای آتش‌بس در جنوب سوریه، با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی مخالف ثبات در مرزهای فلسطین اشغالی با سوریه است، بیان داشت: روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس «جی 20» در هامبورگ آلمان در مورد اجرای آتش‌بس در جنوب غربی سوریه توافق کردند. مدتی از طرح این آتش‌بس می‌گذرد؛ اما چند ملاحظه در مورد آن وجود دارد.

وی با توجه به ملاحظات موجود در مورد آتش‌بس جنوب غربی سوریه گفت: اولاً این توافق با توجه به اینکه روسیه و ایران در چارچوب نیروهای متحد دولت سوریه در جنگ علیه تروریسم در این کشور فعال هستند، با هماهنگی متحدان روسیه انجام گرفته است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان ملاحظه دوم اشاره داشت: با توجه به اینکه جغرافیای این آتش‌بس در 20 کیلومتری مرزهای سوریه با سرزمین‌های اشغالی مخصوصاً در منطقه جولان اشغالی است، بعید به نظر می‌رسد که ترامپ بدون هماهنگی با رژیم صهیونیستی پیشنهاد این آتش‌بس را به پوتین در اجلاس «جی 20» ارائه کرده باشد.

وی به عنوان ملاحظه سوم بیان داشت: طرح پیشنهاد آتش‌بس در جغرافیای نزدیک به سرزمین‌های اشغالی فلسطین موجب نگرانی‌ صهیونیست‌ها شده است. آن­ها این توافق را به عنوان یک تهدید بسیار جدی برای امنیت رژیم صهیونیستی اعلام کرده­‌اند. مخصوصاً تحولات اجتماعی جولان اشغالی از بحران سوریه متأثر است و این تحولات با توجه به سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی بسیار جدی شده است. همچنین اگر آرامشی در مرزهای فلسطین اشغالی حاصل شود، دیگر رژیم صهیونیستی بهانه‌ای برای مداخله در تحولات سوریه نخواهد داشت.

روح‌الله زاد با اشاره به ملاحظه چهارم مطرح کرد: مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که نسبت به این آتش‌بس نگران‌اند؛ زیرا معتقدند این اقدام موجب تقویت و استمرار حضور ایران و نیروهای هم‌سو با ایران در سوریه و نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی خواهد شد.

وی در پنجمین ملاحظه تأکید داشت: ایالات‌متحده آمریکا چند اولویت را در صحنه‌ سوریه دنبال می‌کرده است که یکی از آن‌ها اخراج نیروهای ایرانی، حزب‌الله و طرفداران ایران از سوریه است. اولویت دیگر کاهش حضور روسیه در سوریه به‌ ویژه در نزدیکی­‌های مرزهای فلسطین اشغالی است؛ زیرا با حضور روسیه در بعد نظامی سوریه، هزینه‌های مداخله‌گری آمریکا در داخل این کشور به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و این امر برای آمریکا مطلوب نیست.

دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در مجموع اشاره داشت: به نظر می‌رسد آمریکا این توافق را مطرح کرده که هم ایران را از مرزهای فلسطین اشغالی در سوریه دور کند و هم به‌گونه‌ای دولت روسیه را به عنوان ضامن این آتش‌بس در این جغرافیا در کنار خود داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس