سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی

من در آن زمان دیپلماتی جوان بودم، به رئیس شورای امنیت مراجعه کردم و اطلاع دادم که عراق سلاح شیمیایی در جنگ استفاده کرده است و رئیس شورای امنیت خیلی راحت به من گفت که به حرفهای من گوش نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، ظریف برای بررسی تحولات خاورمیانه، هم‌اکنون در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی با «ریچارد هاس»، حضور یافته است. 

وزیر امور خارجه ایران در این نشست گفت: وقتی صحبت از منطقه ما به میان می آید، باید به یاد داشته باشیم که  افراد دیگران را به نام خدا می کشند که در دین ما، این خدا برای همه رحمن و رحیم است و هیچ مرز، جنسیت و نژادی نمی شناسد و این امر خود نشان از تضاد با باورهای مردمانی دارد که به نام او دیگران را می کشند و دیگر جنایت ها را مرتکب می شوند.

ظریف در توضیح چرایی بی ثباتی دائم در خاورمیانه افزود: ما شاهد مداخلات خارجی هستیم که نقش زیادی در  خشم ونارضایتی دارد که منجر به افراط گرایی می شود.

وی گفت: من در زمانی که سفیر ایران در سازمان ملل بودم، در سخنرانی خود در آستانه حمله آمریکا به عراق در دو هزار و سه تاکید کردم که این حمله می تواند پیامدهای زیادی داشته باشد، هیچکدام از ما غیب گو نیستیم ولی می توانیم با قاطعیت بگوییم که این اقدام باعث افزایش افراط گرایی در منطقه می شود.

ظریف افزود: گذشته از مداخلات خارجی، ضمن اینکه نمی خواهم در قبال همسایگان خود گستاخی کرده باشم باید بگویم که ما در سیستم دولت کشوری  در منطقه ناکام بودیم. انتظارات بی پاسخ ماندند و بیشتر کشورها از جمله کشورهای عرب از پاسخ دادن به خواست های بنیادین مردم ناتوان بودند و  این امر باعث افزایش خشم و ناخرسندی در میان مردم می شود.

وزیر امورخارجه یادآور شد: مردم در ایران دو ماه پیش ده ساعت در صف انتظار بودند تا رأی بدهند. این امر فرصتی به آنان می دهد تا نظر خود را بدهند. ایرانیان در لس آنجلس چهار ساعت در صف انتظار برای رأی دادن بودند. این امر راهی برای ابراز رضایت یا نارضایتی از دولتشان است.

ظریف گفت: ژنرال ماتیس چند روز پیش گفت ایرانی‌ها حق انتخاب ندارند. و آیت‌الله رییس‌جمهور را انتخاب می‌کند و این‌گونه توضیح داد که انگار ترامپ در آمریکا رییس‌جمهور بعدی را انتخاب کند. مردم ۱۰ ساعت در صف می‌ایستند که رییس‌جمهوری را انتخاب کنند که از قبل انتخاب شده است؟! شاید مردم داخل ایران شست‌وشویی مغزی شده‌اند! ایرانی‌ها در لس‌آنجلس چهار ساعت در صف می‌ایستند که رییس‌جمهوری را انتخاب کنند که از قبل مشخص است؟! خودتان را مسخره نکنید! به واقعیت‌ها بنگرید. تغییر رژیم در ایران جواب نمی‌دهد زیرا کشوری نیست که برای بقا و مشروعیت به آمریکا وابسته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: آمریکا باید رویه خود در قبال تحریم‌ها را تغییر دهد. وقتی آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران آغاز کرد، ما ۲۰۰ سانتریفیوژ داشتیم که پس از تحریم‌ها و در زمان مذاکرات این تعداد به ۲۰ هزار سانتریفیوژ رسید. پس نتیجه این تحریم ۱۹ هزار و ۸۰۰ سانترفیوژ بیشتر بوده است. تحریم‌ هیچ‌گاه کارآمد نبوده است. به عنوان فردی که در سال ۱۹۸۲ پایان‌نامه ارشد خود را درباره تحریم‌ها نوشته‌ام، می‌گویم که تحریم جواب نمی‌دهد.

وی افزود: دولت ها(ی منطقه) گاه از تامین اساسی ترین خواست های مردم خود از جمله کرامت ناتوان هستند و این باعث می شود خشم مردم متوجه دولت ها شود. متاسفانه  این دولت ها تلاش می کنند این خشم را متوجه دشمنی کنند که خودشان ترسیم کرده اند.

ظریف گفت: منحرف کردن خشم  این گروه های افراطی به سوی دشمن خارجی خود ساخته کمکی به حل مشکل نمی کند و در نهایت این خشم بار دیگر متوجه دولت های آنها می شود. 

وی در واکنش به اظهارات اخیر جانشین ولیعهد عربستان درباره کشاندن جنگ به داخل ایران: منظور تهدید کردن بود، تهدیدی که تلاش می شود با کمک سا زمان های تروریستی که شاهدش هستید و در پاریس حضور داشتند و در اینجا نیز شعارهایی می دادند (منافقین) انجام شود.  آنها از گروه های تروریستی مختلف که از پاکستان اقدام به عملیات می کنند، حمایت می کنند. حتی موفق شدند بخشی از آنان را به پارلمان ما بیاورند، جایی که بیش از همه از آن نفرت دارند، چیزی که ما داریم و آنها ندارند و نماد دمکراسی است.

ظریف با اشاره به اینکه هر چند که مردم سالاری ما مانند مردم سالاری شما نیست ولی شباهت هایی دارد گفت: اگر فقط به مناظرات (انتخابات ریاست جمهوری در ایران) نگاه می کردید و فارسی می دانستید و با مناظرات خودتان مقایسه می کردید، می دیدید که مناظرات مشابهی جریان داشت ولی این چیزی نیست که در آنجا (عربستان) وجود داشته باشد.

وی افزود: آنها تروریسم را به داخل ایران آوردند با این حال باور دارم که آنها به دنبال نشانی اشتباهی می روند.  ایران شریکی جدی برای همه کشورهایی است که به دنبال مبارزه با دشمن مشترکمان هستند زیرا این نیروهای تکفیری و تروریست به همان اندازه که برای ما تهدید باشند، بیش از آن برای خودشان تهدید به شمار می آیند.

ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: معتقدیم نیروهای خارجی ذاتا عامل بی‌ثباتی هستند. 

وی درباره همه پرسی استقلال کردستان عراق گفت: معتقدیم همه‌پرسی عراق گزینه خوبی نیست و امکان دارد برای امنیت منطقه فاجعه‌بار باشد. زمانی که همسایگان ما در آن سوی خلیج فارس به این درک برسند که نمی توانند ایران را کنار بزنند، بزرگترین اقدام برای حل و فصل اختلاف ها صورت می گیرد.

 ظریف در واکنش به سوال مجری شورای روابط خارجی درباره احتمال رویارویی نظامی ایران و عربستان در موضوع یمن: امیدواریم این اتفاق روی ندهد و امیدواریم اگر اختلافاتی هم باهم درباره اوضاع یمن یا سوریه داشته باشیم، بتوانیم با همدیگر همکاری کنیم و به این وضعیت خاتمه دهیم.  باور داریم که کسی از ادامه درگیری ها در یمن سود نمی برد.  ما چهار سال پیش طرح خود را در چهار مرحله برای سوریه ارائه کردیم، آتش بس، دولت وحدت ملی، اصلاحات قانون اساسی و انتخابات.

وزیر امورخارجه افزود: در یمن نیز رئیس جمهور روحانی در دیدار با رئیس جمهور اردوغان، طرح چهار مرحله ای را درباره یمن ارائه کرد، آتش بس،  کمک رسانی انسانی فوری چون یمن شاهد بدترین کابوس بحران انسانی است که می توانید فکرش را بکنید.

وی گفت: سیصد هزار مورد ابتلا به وبا و این وضعیت بسیار جدی است؛ گفتگوهای بین یمنی ها  و تشکیل دولت وحدت ملی باور دارم اینها می توانند منبایی برای همکاری بین ایران و عربستان سعودی باشد.

ظریف تاکید کرد: نیازی نیست که با همدیگر وارد جنگ شویم یا بخواهیم همدیگر را از خاورمیانه حذف کنیم، زیرا در نهایت نه ایران و نه عربستان سعودی نمی توانند همدیگر را نادیده بگیرند. 

وی درباره آزادی آمریکایی های زندانی در ایران گفت: ایران قوه قضاییه مستقل دارد.  ما در دولت هیچ کنترلی بر تصمیمات این قوه نداریم.

​​ظریف  در پاسخ به سوالی  درباره اینکه وقتی ایران خود قربانی سلاح های شیمیایی است، چرا از دولتی که این سلاح ها را استفاده می کند حمایت کرده است گفت: پیش از همه، باور نداریم که کشوری  خط قرمزی برای استفاده از سلاح شیمیایی داشته باشد جز ایران؛ زیرا وقتی ما قربانی سلاح های شیمیایی بودیم کسی اهمیت نداد و طرفدار  طرف مقابل (صدام) بودند.

 وی ادامه داد: من در آن زمان دیپلماتی جوان بودم، در هزار و نهصد و هشتاد و پنج، به رئیس شورای امنیت مراجعه کردم، و به وی اطلاع دادم که سلاح های شیمیایی در جنگ ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفته است و رئیس شورای امنیت خیلی راحت به من گفت که به حرف های من گوش نخواهد داد. اکنون من از کسی قبول نمی کنم که بگوید استفاده از تسلیحات شیمیایی برای ما خط قرمز است زیرا این را شخصا به یاد دارم . ولی این امر برای ما خط قرمز است و برای همین هم از همان ابتدا گفته ایم که ایران با استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی هر کسی علیه هر کسی مخالف است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس