حمله موشکی ایران به داعش

پایگاه مطالعات استراتژیک تاکید کرده است: اگر موشک های سری فاتح و ذوالفقار در تعداد بالا شلیک شوند می توانند دست برتر را در بخش تاکتیکی و عملیاتی به ایرانی ها اعطا کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حمله غافلگیرانه موشکی سپاه پاسداران به مقرهای فرماندهی گروه‌های تروریستی در دیرالزور سوریه را می توان یکی از مهمترین اتفاقات نظامی کشورمان در سالهای اخیر دانست که با شگفتی و واکنش های فراوانی در سطح داخلی و خارجی همراه شد و بسیاری کارشناسان و مسئولان غربی، این اقدام کشورمان را موجب بالاتر رفتن جایگاه و سطح توجه به قدرت موشکی سپاه و ایران دانسته و می دانند. 

بر این اساس، اندیشکده های فعال در حوزه نظامی و اتاق های فکر غربی که معمولا در مورد حملاتی مثل این موضوع، به سرعت تحلیل هایی را ارائه می کردند تا هفته‌ها، در این خصوص سکوت اختیار کرده و ترجیح دادند حرف و تحلیلی درباره قدرت عملیاتی یگانهای موشکی سپاه مطرح نکنند. در این میان یک اندیشکده فرانسوی مطلبی را درباره حملات موشکی ایران علیه تروریست‌ها منتشر کرده که حاوی نکات جالب و قابل تاملی است.

پایگاه مطالعات استراتژیک Fondation pour la recherche stratégique یک اندیشکده فرانسوی است که توسط Pierre Joxe  وزیر دفاع سابق فرانسه تشکیل شده و صرفا در امور صرفا نظامی و دفاعی، به تحقیقات و ارائه تحلیل های راهبردی می پردازد. این اندیشکده در یکی از آخرین تولیدات خود، تحلیلی را درباره حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌ها منتشر و در عین حال، سوالاتی را نیز مطرح کرده است که هم نکات مهم این تحلیل و حتی سوالات مطرح شده، حاوی اعتراف به قدرت بازدارندگی و مهیب موشکی ایران است.

تهدید موشکی ایران واقعی است، اما نه آنچه که پیش بینی می شد !

این اندیشکده فرانسوی با اشاره به اینکه در روز ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وسیله موشک های زمین به زمین به مواضع تروریست‌ها در استان دیرالرزور در شرق سوریه حمله کرد، افزوده است: این عملیات که لیله القدر نامگذاری شد با خوشحالی مقامات ایرانی رو به رو شد. آنها این از این حمله استقبال کرده و آن را بخش کوچکی از توان نظامی خود معرفی کردند و گفتند که ممکن است این حملات علیه گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند.

تحلیل مذکور با تاکید بر اینکه تحلیلگران غربی پیش از این بخش عمده توجه خود را بر روی موشک های برد بلند ایران متمرکز کرده بودند اما ایران روی موشک های کوتاه برد تاکتیکی با سوخت جامد نیز فعالیت زیادی انجام داده است، خاطرنشان کرده است که به نظر می رسد سپاه پاسداران به یک سلاح با دقت بالا برای هدف قرار دادن عمق دشمن در حالت تاکتیکی دست پیدا کرده است و در عین حال، این توان موشکی کوتاه برد چالش بزرگی را برای سامانه دفاع موشکی همسایگان ایران نیز ایجاد خواهد کرد.

پایگاه مطالعات استراتژیک همچنین با بیان اینکه این حمله موشکی از قبل با طرف سوری هماهنگ شده بود، اضافه کرده است: یک پهپاد ایرانی بر فراز منطقه هدف در حال چرخش بود و تصاویری از لحظه برخورد را نیز ثبت کرد که این نوع حرکات نشان از یک برنامه ریزی حرفه ای در بین ایرانی ها دارد.

چرا از موشک ذوالفقار استفاده شد ؟

این اندیشکده فرانسوی در بخش دیگری از تحلیل خود با بیان اینکه در حمله موشکی ایران سوالات زیادی نهفته است، به تشریح ویژگی های موشک ذوالفقار پرداخته و افزوده است: یکی از سوالات بزرگ درباره این موشک نسبت میزان وزن به برد این موشک است. مقامات ایرانی در زمان رونمایی بردی در حدود ۷۰۰ کیلومتر را برای این موشک اعلام کرده اند که نسبت به اعضای اولیه خانواده موشک فاتح ۱۱۰ رشدی در حدود ۱۳۰ درصدی را نشان می دهد.

Fondation pour la recherche stratégique با تاکید بر اینکه بین محل پرتاب تا نقطه برخورد فاصله ای در حدود ۶۵۰ کیلومتر وجود داشته، متذکر شده است: این افزایش شدید برد در صورتی که با کاهش میزان وزن سر جنگی بدست نیامده باشد نشانه استفاده از مواد سبک وزن پیشرفته در حجم بالا در ساخت موشک و همچنین ارتقاء سیستم پیشران است.

«ایران در حال حاضر از پیشرانه های کامپوزیتی در خانواده موشک های فاتح ۱۱۰ استفاده می کند که نسبت به مدل های اولیه پیشرفت فوق العاده ای محسوب می شود. به نظر می رسد که مهندسان ایرانی در بخش پیشران های سوخت جامد به پیشرفت های مهمی نائل شده اند. در صورتی که این پیشرفت ها صحت داشته باشد بایستی نگران سطح تکنولوژی و دانش ایران در این بخش بود.»

اندیشکده مشهور فرانسوی با اشاره به اینکه مشخص است که ایران به سامانه های ماهواره ای مثل جی پی اس دسترسی ندارد، درباره علت دقت موشک هایی چون ذوالفقار به گمانه زنی پرداخته و افزوده است:  یکی از روش های ایرانیان برای افزایش دقت موشک‌های خود، کار بر روی سر های جنگی جدا شونده با قابلیت هدایت تا لحظه آخر است که پیش از این بر روی موشک های مثل عماد نیز نصب شده بودند.

به اعتقاد تحلیلگران این اندیشکده، یک نکته مهم درباره خانواده موشکی فاتح ۱۱۰ و موشک ذوالفقار قابلیت پرواز نیمه بالستیک این موشک‌هاست. در این حالت این موشک ها از جو زمین خارج نمی شوند و در مرحله فاز نهایی نیز به نسبت سرعت پایین تری دارند و کنترل و هدایت آنها در این مرحله نیز آسان تر است.

ایران از حمله به دیرالزور چه درسهایی گرفت؟

بخش تکراری اکثر تحلیل های غربی، به موضوع ایران هراسی تعلق دارد که این مطلب موسسه مذکور نیز خالی از این بخش نیست و در آن با اشاره به اینکه موشک های کوتاه برد و راکت های هدایت شونده ایرانی چالش بسیار بزرگتری نسبت به موشک های دوربرد محسوب می شوند، آمده است: کشورهای همسایه ایران که سرمایه گذاری سنگینی در بحث دفاع موشکی کردند و همچنین پایگاه های نظامی آمریکا در اطراف ایران، همگی در تیر رس این خانواده از موشک ها و راکت های ایرانی قرار دارند. این راکت ها و موشک ها گزینه های بیشتری را در اختیار ایران برای مقابله با سامانه های دفاع موشکی قرار می دهد. از طرفی اگر به گروه های طرفدار ایران مثل حزب الله برسد می تواند چالشی برای اسراییل باشد.

اندیشکده مشهور فرانسوی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد ایران اطمینان بیشتری به قوای موشکی خود برای استفاده از آن در حملات پیدا کرده است، افزوده است: برای فهمیدن اثر کامل حمله موشکی ایران لازم است بررسی دقیقی نسبت به خسارت وارد شده به وسیله این حمله انجام شود. البته برخی از مقامات نظامی اسراییل، حمله موشکی ایران را با دقت کم ارزیابی کرده اند اما تا زمانی که مدرک مشخصی از سمت عربستان، اسراییل یا آمریکا ارائه نشود نمی توان بر روی این صحبت ها مانور داد.

نتیجه گیری نهایی و سوالاتی درباره توان موشکی ایران

به اعتقاد تحلیلگران این اندیشکده سوالات مهمی پس از این حمله موشکی در اذهان کارشناسان ایجاد شده است و با توجه به اینکه در جریان جنگ سوریه موشک های کروز روسی و موشک ذوالفقار ایرانی برای اولین بار مجال استفاده واقعی در رزم را بدست آوردند، مشخص شده است اگر موشک های سری فاتح و ذوالفقار در تعداد بالا شلیک شوند می توانند دست برتر را در بخش تاکتیکی و عملیاتی به ایرانی ها اعطا کنند.

موسسه مذکور با طرح این سوال که کدام تکنولوژی پیشرفته در زمینه طراحی، پیشرانه و هدایت به توسعه موشک ذوالفقار منجر شد؟ ادامه داده است: آیا این تکنولوژی ها در سالهای اخیر به ایران وارد شده یا خیر؟ اگر این تکنولوژی وارداتی نیست آیا مشخص است که سطح تحقیق و توسعه و همچنین توان علمی – صنعتی ایران در بخش موشکی تا به کجا پیشرفته است و اثر این پیشرفت در آینده منطقه خاورمیانه و برنامه ریزی نظامی کشورهای منطقه چه خواهد بود ؟

پایگاه مطالعات استراتژیک در جمع بندی تحلیل خود با اعلام اینکه نمی توان بدون پاسخ دقیق به این سوالات درباره توان موشکی ایران ،به یک نتیجه گیری کلی رسید، صریحات تاکید کرده است: تصور کردن ایران به عنوان کشوری که نیازمند تکنولوژی خارجی برای موشک های خود است  یک اشتباه وحشتناک خواهد بود و در نهایت نیز باید درباره برنامه موشکی ایران این سوال را مطرح کرد که قدم بعدی ایرانیان چه خواهد بود ؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    قدم بعدی ایرانیان چه خواهد بود؟ موشک ضد ماهواره
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    74 78
    علی برکت الله...
  • CA ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    عجب توهمي
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      54 94
      چه توهمی.خوب از فاصله 700 کیلو متری زدش دیگه. ثانیا اون چیزی که خود مسئولین وزرات دفاع گفتن قدم بعدی افزایش سرعت موشک هاست.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      60 91
      همه متوهمن الا جنابعالی
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      32 75
      البته موشکها غیر از مقر داعش تو هیکل بعضی ها هم برخورد کرده علی برکت الله
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    نمیدونم چرا موشکهای سری فاتح تو رژه موشکی کره شمالی هم بود؟
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      میتونی دلیلشو تو سایت های مختلف پیداکنی. سوری هل هم ازش دارن محض اطلاع شما تحلیلگر ارجمند!
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      12 37
      من که هرچی جستجو کردم عکسی ندیدم
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      27 10
      نمی دونم چرا همه هواپیماها بال دارند و همه ماشین ها چرخ؟! خخخ
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      10 1
      فکر کنی میفهمی چرا همه بال و چرخ دارن. چون از یه سازنده کپی شده!!!
  • ناشناس US ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    دلیل اینکه موشک های ما به دقیق به هدف اثابت میکنه اینه که روی هر موشک "و ما رمیت إذ رمیت و لکنّ الله رمی" حک شده و ورد زبان آنهایی است که موشک را شلیک میکنند و این چیزی است که شما از درک آن عاجزید.
  • نیما IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    87 9
    بزرگترین جنایتی که خودروسازان وطنی در طول این چند دهه با تمام لابی ها و ... مرتکب شدند این نیست که موجب هدر رفت ثروت عمومی در تعویض مکرر قطعات و تصادفات و دیه و خسارات مالی و انسانی شده اند. بزرگتریت خیانت آنان تحت الشعاع قراردادن دیگر دستاوردهای ملی و کاهش اعتماد به دیگر صنایع باکیفیت ملی است. برای ارتقای صنعت مرکب راهوار باید فکری کرد. نیازی که ارتقای کیفیت آن بخش عمده ای از مطالبات عمومی است و منجر به افزایش اعتماد به نفس ملی خواهد شد.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      15 2
      واقعا برخی مدیر بی برنامه و عاقبت نیاندیش (هرچند به ظاهر دلسوز) و عده ای پول پرست نان به نرخ روز خوارها(سود طلب های بی بندوبار) که به شکل تولید کننده ظاهر شدند وبا خراب کردن نام تولید ،جلو پیشرفت فنی وتحقیقات داخلی گرفتند (یا سرعت آن به شدت کند کردند). در نتیجه به ثمر نشستن ابتکارات و بلوغ دانش بومی به تاخیر افتاد.اینان با این رفتار ناپسندشان در برابر ایجاد و افزایش غرور ملی در نتیجه سازندگی سد شدند ...
    • US ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      1 0
      وسائل لوازم برقی خانگی رو فراموش کردی یقین بدونیدحالاحالا ها این دو صنعت کمترین تکان کیفی نخاهدخورد چون باانحصار واپارتاید ثروت واشرافیت درتعارض است-علی برکت الله
  • maesse SE ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    خالی بندان
  • mohamad IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    ايشالا بتونيم موشک قاره پيما با برد بالا بسازيم ک چن دور بزنه دور زمين بعد بخوره تو فرق سر امريکا:-D
  • حسین PL ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    71 69
    از همه دشمنان ما خبیث تر و موذی تر این انگلیسیهای رذل هستند که تا چند هفته خودشون را به در و دیوار میکوبیدند که بگن موشکهای ایران دقت پایین داشتند ، حتی اسرائیلیها که شیاطین انس هستند هم دیگه انقدر در این مورد دروغ پردازی نکردند. جالب این هست که فیلم لحظه اصابت موشکها نشان داد که انقدر دقت موشکها بالا بود که مرکز ساختمانها را هدف قرار میداد که نشان از دقت عجیب این موشک ها دارد.
    • رضا2 IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      31 16
      انگلیس خبیث
  • مغز متفكر جعلي IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    9 38
    اي برادران و سروان گرامي بدانيد كه آواكس!!!اوجب واجبات است!!آواكس!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      14 3
      آواکس دیگه قدیمی شده چون حالا رادار های داریم که تا ۳۰۰۰ کیلو متر یعنی تا اروپا رو پوشش میده اما ایران تا چند سال دیگه با استفاده از ماهواره های جدید نیازی به رادار با برد بیشتر هم نیست
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      3 4
      دمت گرم انصافاً
  • US ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    57 64
    قدم بعدی ایران زیر برد بردن پاریس و لندن خواهد بوده شده است!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      18 15
      همین الانشم هست اگه رفیقی تو وزارت دفاع داری، ازش از سجیل قطر 1.5 بپرس...
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    36 47
    خدا رو شکر.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    اون وقت این اندیشکده فرانسوی از توان سایت مشرق هم چیزی گفته است؟
  • ماني IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    درود بر ايران اسلامي پر افتخار،از ارتش و سپاه و بسيج تا مردم با غيرت و فهيمش
  • ايمان IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    46 95
    تا کور شود هرآنکه نتواند ديد...
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      45 3
      کور شود
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    103 1
    ایمدوارم خودتون را دلبسته تحلیلهای آب دوغ خیاری نکنید، و به توسعه توان نظامی ایران در همه زمینه ها با قدرت ادامه بدید...
  • مغزمتفکر IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    16 1
    باید اوجب واجبات آواکس و موشک ضدماهواره بسازیم تا فرانسه و امریکا انگلیس اسرائیل عربستان و... خودشون رو از ترس خراب کنن .با ساخت آواکس دشمنان خیلی خیلی از ما میترسن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس