فاجعه‌سازی آمریکا در موصل

تلاش جهت حضور فعال ایران در بازسازی موصل و دیگر شهرهای جنگ زده عراق و صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران و دیگر کالاهای مورد نیاز به عراق، امری مهم و ضروری است.

به گزارش مشرق، موصل پرجمعیت‌ترین شهر کشورعراق پس از بغداد است و به عنوان مرکز اقتصادی شمال این کشور به شمار می آید. این شهر که در تابستان 2014 به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد، درحال حاضر با پیروزی نیروهای عراقی به طور کامل آزاد شده و جنایات تروریست های داعش آن را به ویرانه ای بزرگ تبدیل کرده است، از این رو مهم ترین اقدام دولت عراق بعد از آزادی موصل، بازسازی ان و فراهم کردن شرایط زندگی مردم این شهر است. 

جمهوری اسلامی ایران که در جبهه دفاعی ارتش عراق، نقش بی بدیلی در کمک مستشاری به نیروهای نظامی و بسیج مردمی این کشور داشته و دارد، اکنون با آزادی موصل می تواند در زمینه سازندگی موصل و صدرو خدمات فنی-مهندسی و دیگر کالاهای مورد نیاز نیز نقش ایفا کند.
شهر موصل با وجود داشتن رودخانه دجله، منابع انر‍‍‍ژی، موقعیت استرات‍ژیک و داشتن فاصله مرزی 256 کیلومتری با ایران و برخورداری از  روابط حسنه دولت ها، می تواند فرصتی مناسب برای شرکت های پیمانکاری، فنی مهندسی و کارخانه های تولید مصالح ساختمانی و صنعت ساختمان ایران باشد و در شرایط کنونی امکان مذاکرات جدی برای حضور شرکت های ایرانی در پروژه بازسازی شهر موصل را می توان فراهم کرد.


برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که حضور شرکت های پیمانکاری ایران، خدمات فنی و مهندسی و صنعت ساختمان و همچنین صادرات مصالح ساختمانی به عراق و به صورت مشخص شهر موصل می تواند درحال حاضر تاحدودی گره از رکود کنونی این صنایع، که در داخل کشور به دلیل نبود بازار با آن رو به رو هستند، باز کند و بازاری مهم را پیش روی ایران قرار دهد؛ برای مثال هم اکنون چندین میلیون تن سیمان وکاشی و دیگر مصالح ساختمانی دیگر روی زمین مانده است و ماه ها است که مشتری ندارند و حالا بازار عراق و موصل می توانند، مشتری بالقوه باشند که البته باید با مدیریت درست و برنامه ریزی دقیق کار دنبال شود.


از این رو پایگاه بصیرت گفتگویی را با نمایندگان مجلس در این زمینه انجام داده است.


اقبال محمدیان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به  اینکه با ورود به بازسازی موصل می توان اشتغال و گردش چرخ های صنعتی را سرعت بخشید، به خبرنگارپارلمانی بصیرت، گفت: خبر آزادسازی موصل از دست گروه های تروریستی داعش، خیلی مسرت بخش و خوشحال کننده است و باید به مردم و مسئولان عراقی تبریک گفت، بهتر است تلاشی صورت گیرد تا تهدید هایی که امروزه ویرانه هایی از آن باقی مانده است را به فرصت تبدیل کنیم. موصل یکی از این ویرانه هایی است که به دست گروه های تروریستی داعش نابود شده است. بازسازی آن نیازمند نیروها و تجهیزات زیادی است که بخش های صنعتی و ساختمانی ما می تواند با ایجاد روابطی که از سوی وزارت خارجه کشورمان صورت می گیرد، روند بازسازی موصل را دنبال کنند و دانش و قابلیت های کاری خود را نشان دهند.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که قبل از اینکه کشوری دیگر از ظرفیت اقتصادی و عمرانی موجود در موصل استفاده کند باید حضور یابیم، افزود: برای بازسازی موصل از توان بخش خصوصی و شرکت های سازندگی استفاده کنیم. موصل به دلیل همجواری و فاصله نزدیکش با ایران می تواند کاهش هزینه های سرمایه گذاری را برای صنعتگران ما در بر داشته باشد و با مشارکت در طرح های عمرانی عراق به میزان افزایش اشتغال کشور هم کمک کنند.


شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس هم با بیان اینکه همه ظرفیت های لازم برای بازسازی موصل در ایران وجود دارد به بصیرت، گفت: نظام مهندسی ایران از قدرت بالقوه خوبی برخوردار است و با بالفعل در آوردن آن در بازسازی موصل می توان فناوری و دانش نوین ایران را در سیمای جدید این شهر به دنیا نشان داد.


عضو کمیسیون عمران مجلس، تصریح کرد: داشتن نیروی انسانی، مهندسی و تکنولو‍ژی نوین، طراحی و اجرا، مشترکات فرهنگی و همجواری مرزها می تواند شرایط حضور ایران در بازسازی موصل را به دنبال داشته باشد و شاهد افزایش تعاملات طرفین در سایر بخش ها بود.


مجید کیان پور دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به این که ایران با حضور در بازسازی موصل می تواند به اشتغال پایدار دست یابد، گفت: در هر بازاری که می خواهیم ورود کنیم بهتر است به کیفیت کارهم بیندیشیم، چرا که این امر می تواند به اشتغال پایداردر آن منطقه تبدیل شود. شهر موصل یکی از آن ها است که امروزه نیازمند بازسازی و نوسازی است. برخورداری یک شهر از همه امکانات و تاسیسات زیرساختی باید لحاظ شود، آب، برق، گاز، تلفن، معماری فرهنگی، گارانتی و کیفیت از مهمترین شاخصه هایی است که باید در توسعه شهری دیده شود و برای موفقیت بیشتر در این زمینه از توان جامعه مهندسین، پیمانکاران، سازندگان، انبوه سازان و کنسرسیوم ها استفاده شود.


کیان پوربا بیان اینکه حضور بخش خصوصی در بازسازی موصل می تواند به تقویت بیشتر اقتصادی ایران کمک کند، افزود: تلاش و معیار ما باید فراهم کردن استانداردهای لازم در بازسازی دوباره موصل باشد، دیده شدن طرح های آموزشی، فرهنگی، ‌صنعتی، کارگاهی، ورزشی، درمانی و رعایت استانداردهای لازم در ساختن دوباره یک شهر، می تواند اعتماد و اطمینان بازار عمرانی و مهندسی جهان را به سوی ایران متوجه سازد و صنعت عمرانی ایران درخشان تر گردد. 


بنابر این گزارشف ‌نباید فراموش کرد شاکر عبدالرزاق الدعمی رایزن بازرگانی عراق در ایران  در خصوص بازسازی موصل می گوید: زیرساخت های عراق طی سال های گذشته به شدت تخریب شده که این فرصتی را برای پیمانکاران ایرانی فراهم ساخته تا حضور جدی در بازار این کشور داشته باشند. کشور عراق در حال حاضر به ایجاد ساختمان های مسکونی، خدمات فنی و مهندسی و سایر مواردی که به ایجاد زیرساخت ها کمک کند، نیاز دارد.

همچنین عبدالزهره الهنداوی، سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق هم در این باره می افزاید: خسارت و نابودی زیرساخت ها و اموال دولتی عراق به دست داعش، میلیاردها دلار هزینه تعمیرات روی دوش دولت گذاشته است. از ژوئن 2014 این خسارات بالغ بر 38 میلیارد دلار برآورد شده است.


بنابراین تلاش جهت حضور فعال ایران در بازسازی موصل و دیگر شهرهای جنگ زده عراق و صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران و دیگر کالاهای مورد نیاز به عراق، امری مهم و ضروری است که هم برای ایران و هم عراق یک رابطه و معادله بُرد-بُرد به حساب می آید. نیازی به گفتن نیست که بازسازی مناطق آسیب دیده عراق و کمک به رفاه مردم این کشور، نقش انکارنکردنی در کاهش زمینه نفوذ تروریسم و خشک شدن ریشه های ترور دارد و این کمک و بازسازی البته برای ایران منافع اقتصادی و همچنین امنیتی در بر دارد. بنابراین ضروت دارد دولت ایران مقدمات این کار را فراهم کند و با دیپلماسی اقتصادی فعال با عراق، اجازه ندهد فرصت اقتصادی که بعد از شکست داعش در عراق فراهم شده است را کشورهایی همچون آمریکا و عربستان ببرند که خود در ایجاد داعش در عراق نقش داشته و یا همانند ترکیه بر دامنه این بحران در عراق افزوده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    1 1
    مفتی
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    1 0
    بازسازیم اگه بخواد بشه زیر ساختای ایران باید بشه خرمشهر هنوز ویرانس
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    1 0
    ترکیه مجال نمیده به ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس