موشک

افشای بخش دیگری از قرارداد هنگفت تسلیحاتی بین سعودی ها و آمریکا نشان می دهد، غرب علاوه بر تحریم های غیرقانونی، یک پازل خطرناک برای خنثی سازی توان موشکی کشورمان طراحی کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طی سالهای اخیر تلاش دشمنان بویژه مسئولان نظامی، تقنینی و اجرایی آمریکایی در زمینه اعمال تحریم هایی جهت جلوگیری از توسعه فعالیت های موشکی کشورمان شدت بیشتری گرفته است و علاوه بر طرح های رسمی که در نهادهای قانونگذار آمریکا در این راستا پیگیری می شود، با روی کار آمدن دولت ترامپ، این تلاش ها وارد فاز تازه ای شده است که می توان یکی از این اقدامات را امضاء شدن یک ابر قرارداد تسلیحاتی بین سعودی ها و آمریکا دانست که در کنار اعمال فشارها بر برنامه موشکی ایران، نشان از طراحی یک پازل خطرناک دارد.

چرا تحریم موشک بالستیک ؟

تقریبا تمامی کارشناسان و علاقمندان به مباحث نظامی در ارتباط با کشور ایران چه در داخل و چه خارج، بر این نکته اتفاق نظر دارند که موشک های بالستیک اصلی ترین عنصر سخت افزاری در بحث بازدارندگی و جایگاه ویژه توان دفاعی کشورمان به حساب می آیند. به زبان ساده تر ایران بدون موشک های بالستیک خود عملا در بخش تجهیزاتی، کشوری معمولی محسوب می شود.

طرف غربی نیز با درک عمیق از این توان موشکی که در حد قدرت های جهانی است، به بهانه هایی پیش پا افتاده و فاقد مستندات مثل مسئله موشک های قاره پیما یا موشک هایی با توان حمل کلاهک اتمی، مدتی است که تلاش جدی تری را در حوزه محدود کردن توان موشکی ایران آغاز کرده است. در عین حال اقدامات خاصی نیز برای خنثی سازی توان موشکی ایران در جریان است که نگاهی به خریدهای اخیر ارتش سعودی می تواند در فهم این مسئله راه گشا باشد.

ترکیبی از ماهواره و تاد برای مقابله با شهاب ها و سجیل ها

دو مورد از خریدهای جدید عربستان به غیر از بحث خرید تعداد بیشتری از موشک های پاتریوت، بسیار سوال برانگیز هستند که یکی بحث موشک های تاد است. سامانه موشکی تاد جدیدترین سامانه ای که قرار است به شبکه دفاع هوایی عربستان افزوده شود. این سامانه ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا، در حدود ۲۰۰ کیلومتر برد داشته و ارتفاع درگیری آن نیز ۱۵۰ کیلومتر است و در حقیقت لایه بالایی پوشش دهنده موشک پاتریوت محسوب می شود.  سرعت موشک در حدود ۸ برابر سرعت صوت است و می تواند با موشک های خارج از جو زمین درگیر شود. این موشک نیز به مانند پاتریوت فاقد سر جنگی بوده و بر اثر برخورد مستقیم با هدف و انرژی جنبشی حاصل از برخورد هدف را نابود می کند.

این سامانه از یک رادار آرایه فازی فعال باند ایکس مدل 2 AN/TPY- استفاده می کند. در حال حاضر اولین مشتری بین المللی این سامانه، امارات متحده عربی بوده است که تحویل به این کشور آغاز شده است. نیروهای آمریکایی در پایگاه انجرلیک ترکیه و یک سامانه هم از سری تاد در سرزمین های اشغالی قرار دارد. بر اساس برخی اخبار منتشر شده عمان و قطر نیز به دنبال خرید سامانه تاد هستند. با این روند، به نظر می رسد کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال ایجاد یک سپر دفاع موشکی مشترک هستند که بر مبنای بکارگیری تاد، رادارهای مختلف و پاترویت خواهد بود.

موشک تاد

هر آتشبار سامانه تاد حدود ۸۰۰ میلیون دلار قیمت دارد اما تا به الان از تعداد سامانه های سفارش داده شده توسط ارتش سعودی و همچنین بهای مربوط به آموزش پرسنل و یا زمان تحویل آنها به این کشور خبری در دست نیست. در بخش ماهواره ای نیز با دو ماهواره هشدار دهنده شلیک موشک رو به رو هستیم که بهایی در حدود 4 میلیارد دلار دارند. هنوز جزییات زیادی از نوع این دو ماهواره به بیرون درز نکرده اما برخی از منابع نزدیک به این قرارداد در آمریکا این مسئله را مطرح کرده اند که احتمالا این دو ماهواره بر اساس سری SBIRS نیروی هوایی آمریکا ساخته خواهد شد.

ماهواره SBIRS

ماهواره های سری SBIRS که در حال حاضر در اختیار نیروی هوایی آمریکا هستند بر اساس سامانه های حس گر فروسرخ عمل می کنند و به محض شلیک موشک این ماهواره ها، نقطه شلیک را مشخص و به کاربران درباره آن هشدار می دهند. دارا بودن این توان از طرف عربستان باعث می شود تا این کشور از زمان واکنش بسیار بیشتری در برابر هر حمله موشکی برخوردار شده و بتواند برنامه لازم را برای دفاع در برابر آن اجرا کند. در عین حال این سامانه توان مشخص کردن دقیق نقطه پرتاب موشک را دارد و در مواردی به مانند پرتابگرهای ثابت آنها را در معرض حملات هوایی قرار میدهد.

در حقیقت آنچه که در صحنه خاورمیانه در جریان است یک برنامه کاملا مشخص و هدف دار برای توقف و در نهایت کاهش قابل توجه توان موشکی و دفاعی کشورمان است. ذکر نکاتی مثل این که کشور امارات متحده عربی نیز از دیگر کاربران موشک تاد است و یا این مسئله که قرار است یک رادار هشدار دهنده موشکی در کشور قطر با برد 5 هزار کیلومتر ساخته شود، شاید در نگاه اول برای کسی معنی خاصی نداشته باشد اما زمانی که قطعات این پازل در کنار هم چیده می شود مشخصا با یک سناریوی پیچیده و خطرناک بر علیه برنامه موشکی ایران رو به رو خواهیم شد.

به این ترتیب به نظر می رسد غربی ها در طراحی خود، قرار است ضمن اعمال تحریم های جدید به بهانه توان موشکی کشورمان که تبعاتی چون پیدا شدن بهانه جدید برای برخی غربگرایان و مغرضان داخلی که مشکلات اقتصادی و مدیریتی را ناشی از این تحریم ها بدانند و ترساندن کشورهای دیگر از هر نوع همکاری صنعتی با ایران به بهانه امکان دوگانه بودن تجهیزات دارد، تلاش های فنی و نظامی لازم را برای ایجاد یک زنجیره سامانه های پدافند موشکی آمریکایی در اطراف ایران کامل کند و در نهایت، یکی از مهمترین اهرم های دفاعی و بازدارندگی کشورمان را خنثی سازد، اقدامی که در عین هوشمندی های نظامی (که خوشبختانه در حد بالای آن در نیروهای مسلح کشورمان وجود دارد)، دیپلماسی و برنامه ریزی مسئولان دولتی را نیز می طلبد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    62 20
    ولی اگه اون بالایی ماهواره باشه ، مقایسه کنید با ماهواره مصباح که فکر کنم باهاش بشه فوتبال بازی کرد!!!!!!!!!!!! البته باید از یه جایی شروع کرد منتهی تا یه ماهواره با عمر ۳ ماه بخواد به اون اندازه و تکنولوژی برسه باید به اندازه ای زمان برایمان سپری بشه که توپ های دریایی به موشک های کروز تبدیل شدن!!!! اینجا است که اهمیت هر کسی زودتر شروع کرد برنده است مشخص می شه
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      97 24
      کمیت ماهواره مهم نیست بلکه کیفیتش مهم است. اما اگر دولت روحانی که مدافع منافع غرب در ایران هست اجازه بدهد که دانشمندان ما تحقیقات ماهواره ای خود را انجام دهد. فعلا که جلوی پرتاب و تحقیقات ماهواره ای را گرفته اند تا کدخدا بدش نیاید.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      78 7
      داداش فعلا همونم تو انباره
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      69 16
      شما مدیریت صنعت موشکی را بدید به ژنرال نعمت زاده و زنگنه ببینید چه طوفانی بپا میکنه پیشرفتهای صنعت نفت و خودرو ملاحظه بفرمائید تازه داریم برمیگردیم به مونتاژکاری اونم موناتاژ خودروهای چینی علی برکت الله
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      22 3
      هسته ای رو دور شروع کردیم و زود نتیجه گرفتیم . ایمان و پشتکار مهم است .
  • حسین IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    با نفوذ فکری که دشمن داشته در افکار اجرایی این کشور همه چیز امکانپذیره خدایا شکرت که رهبرم هشیار هست و جلوی پروژه های دشمن رو میگیره وگرنه معلوم نبود چه بلایی سرمون میآد نمونه اش معاهده2030 دولت مخالف ارتقا صنعت موشکی است
    • NL ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      62 18
      به به به به چه بصیرتی احسنت به شما برادر انقلابی درود بر تو ای سرباز امام خامنه ای
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      14 1
      تا مَرد سخن نگفته باشد،عیب و هنرش نهفته باشد حال من جا اومد با این جوابی که دادی ای دوست عزیزی که مشخصه سرتا پا غیرت و در کنارش با هوشیاری و زیرکی تجزیه و تحلیل می کنی
  • حسین IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    61 15
    با نفوذ فکری که دشمن داشته در افکار اجرایی این کشور همه چیز امکانپذیره خدایا شکرت که رهبرم هشیار هست و جلوی پروژه های دشمن رو میگیره وگرنه معلوم نبود چه بلایی سرمون میآد نمونه اش معاهده2030 دولت مخالف ارتقا صنعت موشکی است
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      7 2
      طرف ایندفعه نیاد بگه تکنولوژی موشکی ما همرده با امریکاییهاست ! صلوات بفرست.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    38 47
    در تصویر آخر عمق تفاوت تکنولوژی بین محصولات نمایان است. اونوقت ما به سریعترین رشد علمی با انتشار مقالات دو زاری در isi دلخوش شدیم!! غافل از یه محصول دهن پر کن.( البته غیر حوزه پزشکی)
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      68 18
      اونجایی که باید پیشرفت کنیم و دهن ها رو ببندیم پیشرفت کردیم نترس!! به تو خبر نمیدن!! تو تو این تفکراتت بودی که ایرانی داشت تو قرارگاه خاتم و سپاه و امثالهم موشک لیزری نقطه زن و سانتریفیوژ می ساخت که دهنشون هنوز بازه از تعجب!!
    • NL ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      25 27
      حوزه پزشکی هم حرفی برای گفتن نداریم با این همه اشتباهات بزرگ
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      47 10
      آره چون آمریکاییها از رحم مادر که اومدن بیرون ، اف 22 ساختند! اصلا بحث سالها تحقیق و بررسی و آزمون و خطا و البته فضای "بدون تحریم علمی" نبوده ها! آمریکایی ها یه دفعه اومدند و اف 22 و ناو هواپیمابر ساختند!
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    58 24
    همین که تاد و پاتریوت سر جنگی ندارند برخلاف موشک های روسی نشان از دقت بسیار بالا و نیز سرعت سرسام اور انهاست. به گونه ای که اطمینان کامل از برخورد به موشک مهاجم وجود دارد و دیگر نیازی به انفجار در حوالی موشک نیست. موشک تاد بر خلاف اس 500 و 600 با موفقیت از مرحله ازمایش گذشته و عملیاتی شده. اگر کارا نبود اینقدر چین و روسیه سر استقرارش در کره شمالی بی تابی نمیکردند. امید است فرماندهان نظامی ما با درایت و تجربه 8 سال جنگ این مشکل را نیز از سر کشور دور کنند.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      49 14
      اونا از رادارش می ترسن فاصله آمریک تا موسکو حدود۵۰۰۰کیلو متری هست و زمانی که می خواهد موشکشون به آمریکا برسه یه ۲۰ دقیقه ای طول میکشه با استفاده از را دار می توانند او رو با سامانه های ارزان تر از پاتریوت بزنن اونا از این می ترسن کشور امارات که با ایران ۴۰۰ کیلو متر هم فاصله نداره تا بخوان آماده شلیک بشن مردن و کار تموم شده البته برای امارات نیاز به موشک نیست با سنگ و دمپایی هم میشه نابودشون کرد و شاید با سرو صدا
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      34 21
      تاد واقعا خیلی سیستم قوی هستش
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      31 7
      در لزوم هوشیار بودن ، به روز بودن و بررسی کارشناسی که شکی نیست. ولی هیاهوی تبلیغاتی رو نباید فراموش کنیم!! یادمون نرفته که اسراییل گنبد آهنی داشت و هر روز تو جنگ خبر میرسید که راکت حماس به سرزمین های اشغالی خورده!! بعد معلوم شد حلبی هم نبوده و بیشترش تبلیغات و جو سازی جنگ نرم بوده!! از کازایی واقعی تا تبلیغات فرسنگ ها راهه
    • عبدالله IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      5 2
      دوست من واقعا شما از عملکرد این دو موشک که با این اطمینان از انها تعریف کردی مطمئن هستی زیرا 1- در خصوص موشک تات اطلاعات چندانی ندارم 2- اما در خصوص پاتریوت باید گفت در جنگ دوم صدام و در جنگ عربستان با یمن واقعا دقت بسیار بالا و سرعت سرسام اور خود را اثبات کرد زیرا همه موشکهای شلیک شده صدام به عربستان و قطر را زد و در جنگ یمن حتی یک موشک یمنی توان رسید به خاک عربستان را نداشته و ندارد. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 3- اما در مورد موشکهای اس 500 و اس 600 نمی دانم اطلاعات خودت را از کجا اورد . 4-محل استقرار موشک تات در کره جنوبی می باشد. نه کره شمالی اما یک نکته را به شما یاد آور شوم همین موشک تات و پاتریوت در برخی از کشورهای اروپای شرقی خیلی وقت است عملیاتی شده ولی بنظر شما چرا به اندازه استقرار ان در کره بازتاب و موج ایجاد نکرده است . دوست من اطمینان داشته باش دعوای انها سر موضوع دیگری است.
  • مبین ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    48 6
    امریکا جهت کنترل فعالیت موشکی ما همچین ماهواره پیچیده و پیشرفته ای که در عکس مشخصه تولید و به فضا پرتاب میکنه . اونوقت دولت ما یه ماهواره اولیه و کوچیک رو که سالها برای آن زحمت کشیده شد و هزینه های هنگفت مادی و معنوی یرای آن شد رو به بهونه هزینه داشتن و نداشتن صرفه اقتصادی.!!! به فضا پرتاب نکرد و به موزه انتقال داد .!!!! ... علی برکت الله...!!!
  • مبین ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    24 2
    امریکا جهت کنترل فعالیت موشکی ما همچین ماهواره پیچیده و پیشرفته ای که در عکس مشخصه تولید و به فضا پرتاب میکنه . اونوقت دولت ما یه ماهواره اولیه و کوچیک رو که سالها برای آن زحمت کشیده شد و هزینه های هنگفت مادی و معنوی یرای آن شد رو به بهونه هزینه داشتن و نداشتن صرفه اقتصادی.!!! به فضا پرتاب نکرد و به موزه انتقال داد .!!!! ... علی برکت الله...!!!
  • ناشناس US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    37 11
    یادمه سردار حاجی زاده گفت که ما درمورد این مسئله نگرانی نداریم و یک روز از همان ها بر علیه خودشان استفاده میکنم ، با این اوصاف من مطمئنم ایران دست پر داره مخصوصاً در زمینه جنگ الکترونیک ، از اونجایی که رگ حیاطی آمریکا ماهواره و آواکس با از کار افتادن آنها عملاً آمریکا یکی دو هفته ای فلج میشه که عملاً شکست به حساب میاد در ضمن راهکارهای دیگری هم وجود دارد مثل شلیک تعداد بالای موشک به طور همزمان برای همین ایران رو آورده به سمت موشک های سوخت مایع برد بلند و ارزان قیمت.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      23 4
      زدن خود ماهواره وزدن رادارهای اطراف با موشکهای کوتاه برد
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    38 9
    4 تا موشک شلیک کنیم به اسرائیل جن زده های داخلی هم به فنا میرن
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    12 41
    تاد موشک های خود ایالات متحده رو هم میگیره چه برسه به موشک های کشورهای جهان سوم
    • ناشناس US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      44 9
      هر آتشبار تاد 8 تا موشک داره ایران برای هر سامانه 100 موشک در نظر گرفته ، در ضمن فقط کافی اون جرثقیل تعویض موشک سامانه تاد مورد هدف قرار بگیره ، اون موقع باید سپر موشکیو بذاری در کوزه آبشو بخوری.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      33 10
      گرگ هرچقدر هم داشته باشه نمیخواد با کس دیگری شریک بشه . با خودشیرینی برای آمریکا به جایی نمیرسی اسکل
    • ایرانی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      33 7
      فعلا که موشکهای جهان سوم بلا استثنا به هدف خوردن در حالی که از 50 تا موشک امریکایی تقریبا نصفش به هدف خورد و بقیه شون یا وسط راه افتادن یا راهشونو گم کردن
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      29 8
      شهید تهرانی مقدم قبل از شهادت درباره ی این سامانه های زد موشکی و کار بردشون مفصل صحبت کردند و توضیح دادند که نهایتا هر کدوم از این سامانه ها به طور عملی دو تا سه موشک رو ره گیری میکنه و با هر دقت و سرعتی عملا در مقابل موشک باران بدون کاربرد هست. کاری که حزب الله و حماس به وسیله ی راکدهاشون با گنبد آهنی اسراییل کردند.
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      13 24
      ۱۲:۳۱ - جناب اسکل خودت هستی
    • US ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      7 10
      هر سامانه تاد 72 موشک داره و 18 اتشبار 4تایی یا 36تا 2تایی که با فاصله از هم مستقر میشن اطلاع نداری ولی عقل داشته باشی میفهمی 8تا موشک ارش 1میلیارد دلار نداره
    • ناشناس CA ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      16 5
      هر آتشبار 6 تا موشک داره ولی تو نسخه آخر 8 تایی شده درضمن حداقل 20 الی 30 دقیقه طول میکشه تا دوباره بارگیری کنه ، موشک های ایران 9 دقیقه ای به هدف میرسن تو برد 1000 کیلومتری ، تاد تا بیاد دوباره بارگیری کنه بارون موشک های ایران اومده رو سرش.
  • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    21 67
    پس چیشد تا دیروز میگفتین امربکا هیچ غلطی نمیتواند بکند؟ حاجی اونو باور کنیم یا اینو
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      33 11
      برو ور وراتو در bbc تایپ کن آغا زاده
    • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      16 49
      بنده اقازاده نیستم و ذاتا اقازاده ها فکرشون رو درگیر این مطالب نمیکنن. اینکه میسوزی تقصیر من نیست. ولی این یه حقیقته که باید قبول کنی. تاد حتی موشکهای با برد ۴۵۰۰ رو منهدم میکنه موشکای ما که پیش کش. بعدشم علاوه بر رادار قدرتمند خود تاد با برد ۱۰۰۰ هزار کیلومتر اینم اضافه شد محل شلیکو با ماهواره ردگیری میکنن و بلافاضله اقدام به نابودی خود موشک ومحل شلیک میکنن. فک کنم درک این مطلب نباید خیلی سخت باشه
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      54 20
      تو آغا زاده نیستی مزدور بی جیره ای دشمنان داخلی ایران از هر افعی خطرناکترند
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      40 8
      علی جون بجای این افاضات آمریکاییت برو به کنسرتت برس بچه جون . دیر بری خونه مامانی نگران میشه
    • خطاب به علی آقا US ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      32 6
      مهم اینه که بتونه ردگیری کنه و شلیک کنه ، در اینکه تاد سامانه خفنی شکی نیست و ما به هیچ وجه نباید دمشنو دست کم بگیریم ولی در مورد جنگ الکترونیک و جمینگ و ایجاد اختلال علیه ماهواره ها و رادار ها ایرانی ها بشدت با استعدادن و با این کار عملاً آمریکا رو میتونن فلج کنن ، یادتون نره همین چند سال پیش به اذعان مقامات نظامی آمریکا و اروپا ایران موفق شد ماهواره جاسوسی آمریکا رو با لیزر کور کنه تازه این موضوع مال 10 سال پیش بود ، تصور کن الان بچه ها به چه فناوری هایی دست پیدا کردن که ما بی خبریم.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      26 10
      هععع آقای علی مردم رو از لشکر خیالی شام نترسون!!! تو برو ببین رفیقای غربیت روزی نیست که درباره ی موشک های ایرانی و قدرتشون مقاله ننویسن!! اگر تاد عالیه ایمنشون میکنن پس باید بشینن با خیال راحت قهوه شون رو بخورن!!! همچنان هم آمریکا هیچچچچ غلطی نیمتونه بکنه. این رو با خط درشت بنویس بزار جلو روت!!!
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      21 29
      تو سایت مشرق هرکس حقیقت رو بگه و خلاف بقیه حرف بزنه بهش میگن غرب زده و امریکایی.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      3 2
      ناشناس اخری مثلا انتظار چی داری ؟؟؟ همینطوره کامنتهای اکثر کاربرهای مشرق تو مخیلات من نمیگنجه افکار تو هم برای اونها قابل درک نیست ما به اونها میگیم خل چل اونا به ما میگن مزدور غرب زده اما اگه روزی هر دو طرف یاد بگیریم که به نظرات طرف مقابل احترام بزاربم اونوقت کشور پیشرفت میکنه؛(انشالله سال 208300:!!!)
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      14 4
      همیشه میگفتیم امریکا هیچ غلطی نمبیتونه بکنه -ازین ببعد میگیم امریکا وطرفدارانشم نمیتونن هیچ غلطی بکنن چون اگه میتونستن وقت تلف نمیکردن -یکه ازسگهای قلاده شکسته امریکا داعش بود که درحال احتضاره
  • نادر IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    28 6
    این مطلب به ما نشون میده صرفا نباید در یک بعد نظامی قوی بشیم . اینکه فقط و فقط عمده بودجه دفاعی به بخش موشکی اختصاص پیدا کنه قدرت ما رو محدود میکنه چون بنظر میاد در کشور علاقه کمی به توسعه و گسترش نیروی هوایی وجود داره این مساله عاقبت مشکل ساز خواهد شد
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      16 21
      وقتی جلوی موشکو بتونند بگیرند ,هواپیما که حلوا حلوا میکنند!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      19 8
      برادر هیچ ترسی به دلت راه نده. اینایی که روحیه مردم رو تضعیف میکنن همون ابن زیادن که مردم رو لز اشکر جعلی شام میترسونن!! اونوقت که هیچی نداشتیم دنیا حریفمون نشد الان که جای خود داریم.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      25 7
      پیشرفت نظامی ما در همه ی ابعاد از آموزش کادر تا افزایش توانایی بازداری آفند و پدافند ، نبرد نامتقارن زمینی و دریایی انجام گرفته. کشوری که سابقه هشت سال جنگ رو داره یعنی هشت سال تجربه. ولی آخرین جنگی که به طور جدی تو عربستان انجام شده جنگ خندق بوده!! ما بقی سالها رو شیوخ در حال عیش و نماز به سر می بردند!!
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    15 17
    مشخصه فعلاً سیاستشون رهگیری موشک های ماست، چون در حال حاضر امکان انهدام رو ندارند؛ تا به اون سطح تکنولوژی برسند میخواهند این بخش رو به عنوان یک گپ و وقفه جلو ببرند. وارد بخش موشکی دریا پایه بشیم، تا فاصله ی موشک تا هدف کمتر بشه. شاید هوشمند سازی موشک ها بیش از این هزینه ی بیشتری نسبت به ساخت جنگنده داشته باشه، شاید از اینجا به بعد باید روی جنگنده تمرکز کنیم؛ عامل انسانی همیشه تصمیمات غیرقابل پیش بینی تری میگیره.
    • رضا IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      3 3
      خودمونو خیلی دست بالا میگیریم چندر روز پیش با موشک sm 3 موشک قاره پیما رو زدن.هدف اصلی اینا روسیه و چینه هدف فرعیشون هم ایران و کره شمالی.
  • مغزمتفکر IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    12 2
    اینجاست که نظر عاقلانه و دلسوزانه من مشخص میشه ما برای نابود کردن پدافند های چند لایه آمریکا به اوجبات واجبات یعنی آواکس و موشک ضدماهواره نیاز داریم خیلی هم شدید نیاز داریم با استفاده از آواکس میتوان دشمن رو چند کیلومتر دورتر هم شناسایی کرد اما با موشک ضد ماهواره هستش که ما میتوانیم سیستم های الکترونیکی و راداری آمریکا و یا هر دشمن دیگه رو نابود کنیم
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      10 3
      بابا یه آواکس برای این مغز متفکر بسازید کشت مارو با این آواکسش
  • نورمحمد IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    27 8
    دقت کنید سامانه تاد برای تشخیص هدف به رادار متکیه... در صورتی که موشک بتونه در سیستم رادار اختلال شدید ایجاد کنه تاد نمیتونه با دقت اصابت کنه... بخشی از کار روسیه برای عبور از دفاع موشکی روی اختلال الکترونیکی متکیه... الان روسیه به حدی در این حوزه پیشرفت کرده که با ایجاد اختلال الکترونیکی مدارهای یک هواپیمای جنگنده رو اتصال کوتاه میکنه و جنگنده درجا و بدون استفاده از موشک سرنگون میشه... ما هم باید بریم به این سمت...--->
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      10 7
      پروفسور 70درصد تجهیزات نظامی به رادار متکی هستن از جمله موشک های خودمون . پس میخواستی بدون رادار یه موشک چجوری نقطه زن باشه یا موشک دشمن رو شناسایی کنه؟؟
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    22 5
    باید موشک ضد ماهواره بسازیم
  • صداقت IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    17 6
    سه روش برای مبارزه با سامانه دفاع موشکی آمریکا هست. 1- زدن سایت های تاد و پاتریوت با موشک ضد رادار مانند هرمز قبل از شلیک موشک بالستیک. 2- زدن ماهواره با لیزر به اصطلاح کور کردن آن. 3- انفجار اتمی در لایه 200 کیلومتری جو که منجر به نابودی تمام ماهواره ها شده که ارتش آمریکا را فلج می کند، زیرا نه تنها ارتش این کشور بلکه سازمانهای امنیتی آن نیز خیلی به ماهوارها وابسته هستند.
    • دکتر صدر IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      4 1
      حمله با لیزر و انفجار هسته ای در فضا ممنوع هست و تحریم های بسیار سختی داره و ماهواره های بقیه کشورها رو هم نابود می کنه
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
      3 1
      به درک، امنیت مردم و سرزمین مون از ماهواره های کشورهای دیگه مهم تره!!
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    20 3
    هر پدافندی، آفندی داره، نگران نباشد ایران بیکار ننشسته فقط لزومی نداره گام به گامش رسانه ای بشه.
  • مغزمتفكرجعلي IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    11 17
    آواكس!!!آواكس!اوجب واجبات و اهم مهات است!!!!
  • ایرانی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    21 4
    باید سپاه هم مستقلا در بحث ماهواره وارد بشه و بارای خودش امکانات تکمیلی موشکی رو فراهم کنه.
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      6 3
      کاملا درست و موافقم وقتی ارتش آمریکا داره چرا ما نداشته باشیم و از دست دولت مردان ترسو راحت می شیم
  • AVA IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    4 1
    پازل آمریکا برای مقابله با ایران! مشرق جان یعنی آمریکا این همه سیستم و پدافند رو فقط برای مقابله با ایران ساخته!! لابد روسیه و چین و حتی کره شمالی هم کشکن!
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    6 3
    ایشالا همش غنیمت جنگی بشه و بکار بیاد...آمین
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    7 4
    تا این دولت هست بدبختیم
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    8 2
    روی سرجنگی ده گرم اورانیوم 20 درصد بریزید ببنم کدوم ... جرات داره مارو تهدید کنه :))
  • دلیر IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    2 7
    جمع کنید بساطتون رو بابا موشک برای چیه هاشمی بزرگ فرمودن دنیای فردا دنیای گفتمان است نه موشک اگه الان وضعیت اینه بخاطر اینه که غرب از ما میترسه اگه ما دواطلبانه موشک هامون رو کم کنیم یا تحویل بدم غرب خیلی بیشتر با ما راه میاد طبق پیش بینی هاشمی بزرگ دوره دوم آقای دکتر روحانی ان شاللله با برچیدن این موشک ها با غرب تعامل بهتری خوایم داشت
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    4 3
    سپر موشکی از هر نوعش برای رهگیری و شلیک محدودیت داره ...در جنگ 22 روزه غزه موشک های فجر ایران نشون داد که تعداد موشک های شلیک شده در افزایش ضریب خطای سیستم های رهگیر اثر مستقیم داره..اونهایی که باید به فکر باشند، هشیار و بیدار در حال رصد کردن تحولات نظامی هستند...نگران این قسمت نباشیم نگران دشمنی باشیم که به خونه هامون نفوذ کرده و تو دست و جیب هرکدوممون یک دشمن هست.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    5 2
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما امان از قاسطین ومارقین وناکثین داخلی و نیش وکنایه های زهرآلود رییس جمهورشان
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    1 4
    مشرق یا نمچاپی یا پرچم کشور عوض میکنی میچاپی
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    4 1
    مشرق تا الان چندین بار به توان ماهواره ای اسراییل عربستان امارات و امریکا اشاره کرده کو کوش شنوا
  • روح الله IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    6 4
    امریکای حرامزاده مرگت باد
  • امیری IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    5 6
    با سلام آمریکاییان درباره قدرت نظامی خود در طول تاریخ بزرگمایی خیلی نموده و دروغ زیاد گفته اند . در واقعه به حرف های این حقیر توجه داشته باشید. باتشکر
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    1 0
    دوست عزیز طرفدار هاشمی بزرگ:منظور شما از تعامل بهتر چیه؟بهتر از کدوم حالت؟شاید حالت برجام رو میگی که هسته ای و فضایی رو دادن تاز تعامل شد ارباب رعیتی.داش من بجای تقلید کور از حرف یکی دیگه از نعمت خدادایه عقل استفاده کن سرنوشت لیبی بهترین مورده،قانون جهانی قانون جنگله ضعیف خورده میشه.موشکاتو دادی عامل قدرتتو به فنا دادی بعدش خام خام میخورنت تعاملیم در کار نیست چون لزومی نداره با یک احمقی که خودش خودشو ضعیف کرده تعامل کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس