سلاح انفرادی جدید ذوالفقار

مدیر مؤسسه مصاف با اشاره به تست سرد سلاح انفرادی ذوالفقار در حضور وزیر دفاع، گفت: سردار دهقان اسلحه را دید و از آن استقبال کرده و دستوراتی برای پیگیری کارهای مربوطه داد.

به گزارش مشرق، بطور معمول کار طراحی و ساخت سلاح در ایران بر عهده نهادهای نظامی است که مجموعه‌هایی نظیر وزارت دفاع و سازمان‌های جهاد خودکفایی نیروهای مسلح این وظیفه را بر عهده دارند، اما این بار یک موسسه فرهنگی هنری به همت جوانان متخصص اقدام به طراحی یک سلاح انفرادی کرده است.

موسسه فرهنگی «مصاف ایرانیان» در روز قدس از یک سلاح انفرادی با نام «ذوالفقار» رونمایی کرد که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

این موسسه با مدیریت علی‌اکبر رائفی‌پور از سال 1391 بطور رسمی فعالیت خود را در زمینه دشمن شناسی و مهدویت و با هدف زمینه سازی ظهور آغاز کرده و تا کنون در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشته است.

«ذوالفقار» بهانه‌ای شد تا با مدیریت موسسه مصاف به گفت‌وگو بنشینیم و در جریان روند طراحی و تولید این سلاح قرار بگیریم که متن کامل آن را در ذیل می‌خوانید.

* طراحی سلاح در موسسه فرهنگی

علی اکبر رائفی‌پور در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه این سلاح (ذوالفقار) را با افتخار تقدیم به رهبر انقلاب می‌کنم، گفت: وقتی می‌دیدم که ایشان (رهبری) در نمازجمعه و خطبه‌هایشان اسلحه‌ای غیرایرانی به دست می‌گیرند، به عنوان یک مسلمان ایرانی به من برمی‌خورد زیرا کشوری مثل ایران که از قدرت‌های نظامی و همین الان هم درگیر نبردهای نیابتی است، باید اسلحه بومی خود را داشته باشد.

وی افزود: بنده به سبب کارها و سخنرانی‌هایی که دارم به مکان‌های مختلف می‌روم و وقتی اسلحه‌های قدیمی را در دست سربازان می‌دیدم و از طرفی شاهد قیمت بالای سلاحی مثل کلاش در کشورهای درگیر جنگ در منطقه بودم و با توجه به علاقمندی خودم در این حوزه، این پروژه را آغاز کردیم.

رائفی‌پور ادامه داد: ما در مؤسسه مصاف همه چیز را می‌سازیم و اعتقادمان این است که می‌توانیم خودمان تولیدکننده باشیم. این موسسه از هیچ کجا بودجه نمی‌گیرد زیرا اعتقاد دارم در ازای این پول‌ها انتظارات سیاسی از ما خواهند داشت.

مدیر مؤسسه مصاف گفت: به تبع اینکه بسیاری از جوانان، مخاطب سخنرانی‌های بنده هستند و به من رجوع می‌کنند، یک روز بحثی در دفترمان پیش آمد و با چند نفر از همین دوستان که در حوزه نظامی سررشته داشتند در مورد آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا صحبت کردیم و آنجا مطرح کردم که مگر تولید اسلحه تکنولوژی بالایی را می‌طلبد؟ البته جدا از بحث آلیاژ بدنه و غیره که یکی از این دوستان گفت خیر و در مجموع دلایلی که عرض کردم موجب شد جرقه تولید سلاح همانجا بخورد.

* استفاده از تجربیات نظامی دیگر کشورها

رائفی‌پور تصریح کرد: ما تا چند وقت فقط در این خصوص تحقیق می‌کردیم و بهترین سلاح‌های دنیا را مورد بررسی قرار دادیم. مثلا G36 که آلمان آن را ساخته پدر FN SCAR بلژیکی و ACR آمریکایی است و مشاهده کردیم که آنها چقدر نسبت به مدل‌های قدیمی ژ3 و کلاش و M4 ترقی کردند.

وی اظهار داشت: ما همچنین یکسری از تجربیات سربازان غربی که از این سلاح‌ها در افغانستان و عراق استفاده کرده بودند و ایرادات آنها را گفته بودند را بررسی کردیم. لذا به معایب این سلاح‌ها هم آگاه شدیم. از طرف دیگر اتاق‌های گفت‌وگویی در اینترنت وجود داشت که مهندسین خارجی در مورد این سلاح‌ها بحث کرده بودند. ما همه این‌ها را کنار هم قرار دادیم و در مرحله اول متوجه شدیم که در دنیا به چه سطحی از تکنولوژی رسیده‌اند.

* تمرکز بر روی کالیبر 7.62

​مدیر مؤسسه مصاف ادامه داد:‌ در ثانی معایب این سلاح‌ها را هم فهمیدیم و پس از آن متوجه شدیم که به چه چیزی نیاز داریم. در همین راستا جلساتی با برخی از دوستان نظامی هم برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به درگیری‌های جنوب شرق و سمت عراق نیاز به یک اسلحه سبک داشته و داریم و به همین خاطر است که بخشی از طراحی‌های نظامی ما در گذشته به سمت کالیبر 5.56 رفته بود که خیلی هم لازم است زیرا معمولا اشرار و قاچاقچی‌ها از ضدگلوله استفاده نمی‌کنند و یک اسلحه سبک کار را راه می‌اندازد. کما اینکه الان در عراق می‌بینیم که کلاش جواب می‌دهد.

رائفی‌پور با بیان اینکه ارتش‌های دنیا در حال تغییر کالیبر سلاح خود هستند، گفت: حتی مشاهده می‌کنیم ناتو هم اسلحه‌های جدیدش کالیبر 7.62 است. زیرا کالیبر 5.56 از ضدگلوله عبور نمی‌کند. از طرفی این کالیبری بود که ما آن را از قدیم با سلاح ژ3 و کلاش داشتیم.

وی افزود: همچنین ما مقادیر بسیاری گلوله تولید شده برای سلاح‌های ژ3 و کلاش داشتیم که باید استفاده شود. لذا دیدیم که برای مقرون به صرفه بودن پروژه باید از همین گلوله‌ها بهره ببریم پس ما باید سلاحی تولید می‌کردیم که با همین گلوله‌ها عموم نیازمندی‌های یک سرباز را رفع کند.

​مدیر مؤسسه مصاف تاکید کرد: همچنین سلاح مورد نظر ما باید دقیق و قابلیت نفوذ بالا داشته و تاکتیکال و با قابلیت کوچک شدن بدون بر هم خوردن آرگونومی آن باشد. این سلاح جدید باید به سرعت قابل آموزش دادن برای سرباز نیز باشد.

رائفی‌پور اظهار داشت: این اسلحه سه مرتبه در طراحی‌های خود تغییر کرده و معایب آن را برطرف کرده‌ایم و در جلسه ای که با وزارت دفاع داشتیم طراحی مدل دوم را به آنها نشان دادیم که مدل رونمایی شده مدل سوم و بهینه شده است که نسبت به مدل دوم تغییرات بسیار زیادی داشته است.

* انتخاب نام «ذوالفقار» با تاسی از موشک‌های سپاه

وی افزود: ما از ابتدا در نظر داشتیم با توجه به اینکه اسم مؤسسه‌مان مصاف است این سلاح را نیز مصاف نام‌گذاری کنیم اما با خبر شدیم که عزیزان وزارت دفاع این نام را بر روی اسلحه تولیدی خود که کالیبر 5.56 است گذاشته اند لذا یک روز مانده به رونمایی از این اسلحه با توجه به حمله موشکی سپاه به مواضع داعش و عملکرد موفق موشک‌های ذوالفقار اسم این سلاح را هم ذوالفقار گذاشتیم. تا هم موشک هم تانک و هم اسلحه ذوالفقار در کشور داشته باشیم.

* از تولید بازی و فیلم تا سلاح در موسسه فرهنگی مصاف

رائفی‌پور با اشاره به برخی حواشی مبنی بر اینکه چگونه یک مؤسسه فرهنگی اقدام به طراحی و تولید سلاح می‌کند، گفت: به نظرم مهم این است که ببینیم آیا این محصول سوای اینکه تولید کجاست، کارایی لازم را دارد یا نه؟ در ثانی آیا تمرکز بر ساخت این سلاح و موارد مشابه آن از توجه به ضرورت های فرهنگی می‌کاهد؟ که بنده در پاسخ به  سوال اول عرض کنم باید این محصول توسط نهادهای ذیصلاح تاییدیه‌های لازم را بگیرد و در سوال دوم، خیر. پروژه‌هایی از این دست توسط کارگروهی کاملا مجزا انجام می‌شود و به فعالیت های دیگر اعضای موسسه که در حوزه‌های غیر دفاعی کار می‌کنند صدمه‌ای وارد نمی‌کند و حتی پیگیری‌ها و مراحل طراحی و ساخت در محیطی دیگر انجام می‌شود و اینجا بنده هستم که باید توان مدیریت پروژه‌های گوناگون را داشته باشم.

مدیر موسسه مصاف تاکید کرد: هرچند معتقدم طراحی و ساخت اسلحه تحت عنوان یک مجموعه فرهنگی، برای دشمنان انقلاب و ایران پیام بسیار مهمی دارد که وقتی یک مجموعه فرهنگی چنین محصولی تولید می‌کند بطریق اولی مجموعه‌های نظامی و تخصصی با محصولاتشان خواب را از چشمان دشمنان خواهند ربود، به نظر شما همین پیام، کار فرهنگی نیست؟

وی گفت: ما در این مؤسسه هر اقدامی که موجب کارآمدی نظام شود را انجام می‌دهیم. از تولید بازی،‌ موسیقی، فیلمنامه و انیمیشن گرفته تا کار در حوزه‌های کشاورزی، جمعیت، امنیت و پدافند غیرعامل و ... و با نهادهای مختلفی هم ارتباط کاری داریم.

* محصولات دیگری در راه است

رائفی‌پور افزود:‌ ما در مؤسسه مصاف کارگروه‌های مختلفی داریم که یکی از این کارگروه‌ها، دفاعی است و یک بخش آن مربوط به سلاح انفرادی است ان‌شاء‌الله و به فضل الهی هم میهنان عزیزمان و همه دوستداران جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی در آینده نه چندان دور خبرهای خیلی خوبی در دیگر حوزه‌ها از محصولات موسسه خواهند شنید.

* ساخت دستگاه 180 میلیونی با هزینه 50 میلیون تومان

وی اظهار داشت: در جریان طراحی و ساخت این اسلحه ما به این نتیجه رسیدیم که خودمان باید همه کار آن را انجام دهیم. مثلا نمی‌توانستیم قطعات را به یک تراش‌کار بیرون از مجموعه بدهیم تا آن را بسازد زیرا ممکن بود به دانش ساخت این اسلحه دسترسی پیدا کند. پس خودمان کار ساخت آن (دستگاه CNC) را نیز آغاز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که خودمان یک دستگاه CNC بسازیم و نیاز به یک دستگاه CNC چهارمحوره داشتیم. از سوی دیگر ساخت دستگاه CNCچهارمحوره به خودی خود یک پروژه بزرگ است و دانش خاصی را می‌طلبد. به خاطر دارم در گذشته اگر اشتباه نکنم دانشگاه شریف یک دستگاه CNC چهارمحوره ساخته بود که خبرگزاری‌ها و صدا و سیما آن را پوشش دادند. با این حال ما خودمان این دستگاه را به عنوان پیش نیاز تولید اسلحه ذوالفقار ساختیم و زمانی که دوستان وزارت دفاع به کارگاه‌ ما رفته بودند خیلی برایشان جالب بود ما چگونه این دستگاه را ساخته‌ایم.

​مدیر مؤسسه مصاف گفت: ما اگر می‌خواستیم این دستگاه را از خارج وارد کنیم حدود 180 میلیون تومان هزینه داشت ولی ما آن را با حدود 50 میلیون تومان ساختیم. از طرفی تمام این هزینه‌ها بدون یک ریال بودجه دولتی صورت گرفت که یا خیرینی پیدا میکردیم و یا بچه‌ها از جیب خودشان خرج می‌کردند.

رائفی‌پور گفت: ما عرصه‌های وقف را تغییر دادیم. مثلا سراغ یک گاودار می‌رویم و می‌گوییم کمک مالی کنند تا بتوانیم بازی بسازیم که طرف می‌گوید اینجا برای خرید جهیزیه، ساخت حسینیه و .. آمده‌اند اما بازی جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت این اسلحه حدود یک سال زمان برد، گفت:‌ بخش قابل توجهی از این زمان بی‌جهت و به دلیل نداشتن دستگاه CNC بود.

​مدیر مؤسسه مصاف اظهار داشت: در نمونه‌ای که ما از ذوالفقار نمایش دادیم قطعات پلاستیکی آن بعلت نداشتن هزینه تولید قالب های صنعتی، پرینت سه بعدی بود اما در مدل‌هایی که بخواهد تولید شود جنس آن خیلی فرق می‌کند و با کیفیت‌تر و مستحکم‌تر خواهد بود.

* تست سرد ذوالفقار در حضور وزیر دفاع

رائفی‌پور گفت:‌ حدود 20 روز پیش این اسلحه را نزد وزیر دفاع بردم و حتی در حضورشان تست سرد هم انجام دادیم، اسلحه را دیدند و از آن استقبال کرده و دستوراتی برای پیگیری کارهای مربوطه دادند.

* هزینه ساخت ذوالفقار 2 تا 2.5 میلیون تومان

وی اظهار داشت: ساخت اسلحه ذوالفقار به دلیل نوع طراحی که صورت گرفته بسیار ساده، کم هزینه و سریع است. به عنوان مثال یک لوله 6 متری را می‌توان بصورت اکسترود (extrude)تکه تکه کرد و در بدنه آن به کار گرفت. در حالی که برای سلاحی مثل M4 یک قطعه فلزی باید 10 ساعت ماشین‌کاری شود. از طرفی هزینه تولید انبوه ذوالفقار برابر با کلاش و حدود 2 تا 2.5 میلیون تومان است.

* مدیر پروژه ذوالفقار یک کارآفرین نمونه است

​مدیر مؤسسه مصاف خاطرنشان کرد: یک کارآفرین نمونه را به عنوان مدیر پروژه این سلاح به کار گرفتیم زیرا با نگاه اقتصادی که داشت برای بنده مهم بود که اسلحه گران تمام نشود و کارکردهای اقتصادی سلاح هم در نظر گرفته شود مخصوصا در چنین شرایطی که ما در تحریم هستیم و باید پیگیر اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی باشیم.

* تمام مواد تولید بدنه ذوالفقار در ایران وجود دارد

مدیر مؤسسه مصاف اظهار داشت:‌ مدل‌های دیگر اسلحه ذوالفقار به زودی رونمایی می‌شود یکی با کالیبر کلاش  7.62x39 و یکی با کالیبر 5.56x45 برآورد ما این است که طی چند ماه آینده تست گرم این سلاح هم انجام شود. از طرفی ما در حال کار بر روی بحث گازی آن هستیم که بتوانیم گلوله‌های سابسونیک هم شلیک کنیم که کار طراحی آن انجام شده است.

رائفی‌پور با اشاره به توانمندی‌های ذوالفقار گفت: طبعا وقتی شما اسلحه‌ای را بسازید در مرحله بعدی مجموعه‌های مسئول در نهادهای دفاعی کشور تست‌های لازم را روی انجام می‌دهند.

وی در خصوص مواد اولیه مورد نیاز ساخت سلاح گفت: تمام مواد تولید بدنه این اسلحه در ایران وجود دارد و ما نیازی نداریم که ماده‌ای از خارج وارد شود.

رائفی‌پور گفت: برای افزایش دقت اسلحه از سیستم لوله آزاد استفاده شده تا هم دقت بالا برود و هم ارتعاش به بدنه وارد نشود، این اسلحه همانطور که اعلام شد مکانیزم مسلح شدن سلاح با فشار گاز و پیستون کوتاه است.

وی تاکید کرد: یکی از نکات مهم این اسلحه قرینه بودن آن در دو طرف است و همه قابلیت‌ها در دو طرف آن وجود دارد که یکی از موارد استفاده آن برای چپ دست‌هاست.

* دو سایت فارسی و 10 سایت خارجی موسسه مصاف برای معرفی انقلاب اسلامی

مدیر موسسه مصاف در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد:​ من اصلا نمی‌گویم انقلاب برای ما چه کرده بلکه باید ببینیم ما برای انقلاب چه کردیم؟ من وقتی شهدای مدافع حرم را می‌بینم، دائم به این موضوع فکر می‌کنم که ما چه کاری می‌توانیم برای آنها بکنیم؟

رائفی پور افزود: یک بخش، کار فرهنگی است که نگاه جوانان ما درست شود. از سوی دیگر روی تکفیری‌ها کار می‌کنیم که شیعه را درست بشناسند و تحت القائات انحرافی رسانه های صهیونیستی – تکفیری قرار نگیرند. ما در موسسه مصاف دو سایت فارسی و 10 سایت خارجی داریم که به معرفی صحیح تشیع و انقلاب اسلامی و دشمنانشان می‌پردازیم اما این دلیل نمی‌شود که وارد عرصه‌های دیگر نشویم یعنی وقتی می‌شود و پتانسیل آن وجود دارد چرا باید بنشینیم؟

رائفی‌پور افزود: تمامی بچه‌ها در موسسه با اعتقاد پای کار طراحی و تولید این اسلحه بودند و همانطور که خدا هم وعده داده به آنها کمک کرد و موفق شدند این پروژه‌ها مربوط به مؤسسه است نه شخص من و اگر فردا روزی هم من نبودم این پروژه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد ان شاء الله.

وی اظهار داشت: در بخش عربی راشاتودی(روسیاالیوم) وقتی فیلم رونمایی و تست سرد این سلاح را مشاهده کردند تیتر زدند «"ذوالفقار" فخر الصناعة الإیرانیة!» آنها می‌فهمند که این سلاح چه قابلیت‌هایی دارد چون خودشان در تولید سلاح حرف برای گفتن دارند.

* آمده‌ایم تا معادلات نظام سلطه را به هم بریزیم

​مدیر مؤسسه مصاف با بیان اینکه این اسلحه را نخست به ساخت مقدس امام زمان (عج) و سپس تقدیم مقام معظم رهبری می‌کنم،‌ افزود: به ایشان(رهبری) می‌گویم که فرزندان شما در این موسسه تمام هم و غمشان تحقق فرمایشات شماست و یک پیام داخلی هم برای جوانان دارم که مایوس نشوند، می شود ما می توانیم اساسا ما (انقلاب اسلامی ایران) آمده‌ایم تا تمام معادلات نظام سلطه را به هم بریزیم.

رائفی‌پور گفت: تولید ذوالفقار یک پیام هم برای دشمنان دارد و آن این است که وقتی یک مؤسسه فرهنگی چنین چیزی تولید می‌کند ببینید مؤسسات نظامی ما چه سلاح‌هایی را تولید می‌کنند و باید حساب کار دست‌شان بیاید.

مدیر موسسه مصاف افزود: ما این محصول را به مهندسان توانمند وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تقدیم خواهیم کرد تا ضمن بهینه سازی در صورت صلاحدید مقدمات تولید انبوه آن فراهم شود.

وی در پایان اظهار داشت: قطعا برادران ما در وزارت دفاع و جهاد خودکفایی سپاه و ارتش پروژه‌هایی دارند که دشمنان به خواب شبشان هم نمی‌بینند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 38
  • غیر قابل انتشار: 85
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    335 9
    ما برای پیشرفت در صنایع نظامی، باید از بخش خصوصی پیشرو در اینکار، حمایت کنیم.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      بینم یه جنگنده ایی چیزی میشه بسارن یا نه
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      52 12
      بینم یه جنگنده ایی چیزی میشه بسارن یا نه
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      33 24
      مشرق عقب نمانی از تست موشک قاره پیما توسط کره شمالی چه خبر ؟!
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      38 8
      توی امریکا و اروپا هم عالی جواب داده
    • روح الله IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      79 17
      به امید خدا خواب را از چشمان رزیم تروریستی امریکا خواهیم گرفت و به موقعش امریکای شغال را نابود میکنیم برای رضایت خدا
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      آخه موسسه فرهنگی سازنده سلاح میشود؟ پس سازمان جنگ افزار سازی و... چکاره اند؟ بخش خصوصی به سفارش سازمان بهره بردار میتواند اینکار را بکند، نه بر اساس علائق!
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    آفرین
    • ناشناس IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      81 11
      اگه بخواهیم با این موسسه همکاری کنیم باید چیکار کنیم؟؟؟؟؟
    • میلاد IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      36 25
      سایت مصاف هست توش شماره و ایمیل داره می تونی ارتباط برقرار کنی
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    146 5
    خدا قوت
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    116 5
    خط تولیدش رو راه بندازین
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    بی خیال مشرق. گیر دادای به این بنده خدا ها
    • بچه همین آب و خاک IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      67 17
      تو حرف نزن
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      شما اگه نگران جنگی با بروبچه های اصلاح طلب برید به کنسرتتون برسید
    • روح الله IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      52 12
      بسوز که سوختنت چه دیدنیه
  • سجاد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    هر روز که بیدار میشم، یا شب میخوام بخوابم فکرم اینه چه کاری انجام بدم دل رهبرم رو شاد کنم، یه چیزی درست کنم که برم پیش رهبرم با افتخار تقدیم ایشون کنم.
  • بچه همین آب و خاک IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    96 11
    به کوری چشم همه دشمنان این نظام
  • بچه همین آب و خاک IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    78 6
    به کوری چشم همه دشمنان این نظام
  • محمد US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    امریکا بعد 40 سال هنوز ام 16 رو رفع عیب میکنه روسیه هم 60 سال روی کلاش کمی تغییر ایجاد میکنه و به عنوان نمونه جدید تولید میکنه ساخت سلاح کار هرکسی نیست البته مگر اسباب بازی باشه
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      آره دیگه این سلاح پیشرفته چون اقتدارمونو بالا میبره اسباب بازیه . اونوقت قر کمر دادن تو کنسرت کار کیاس اصلاح طلب جون جونی ؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      82 11
      خوب حالا چون اونا دارن سلاحاشون رو اصلاح می کنن ما باید بشینیم دست رو دست بزاریم و آیه یاس بخونیم؟
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      53 13
      تغییرات کوچیک روی کلاش؟؟ اصن میدونی ak-12 چیه؟ بعدشم ام ۱۶ که میگی رفع عیب میشه ولی سلاح اصلی نیست مگه ما هم هنوز ژ ۳ های ۴۰ سال پیش رو رفع عیب نمیکنیم؟تنوع سلاح با کاربرد های متفاوت بسیار دست نیرو های نظامی رو توی نبرد های مختلف باز میزاره درضمن امثال شما به پخت ابگوشت بزباشتون برسید نمیخواد به ما گیر بدین
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      62 10
      اون موشکهای وحشتناک که مرکز تجمع رفقات تو دیرالزور رو در هم کوبید هم اسباب بازی بود ؟
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      49 24
      واکنش یک عده به این نوع اخبار که نشان از نبوغ برخی از جونان کشورمون هست خیلی عجیبه. یه طوری واکنش نشون می دن که حتما بله اگه درست بود حتما آمریکا تا حالا به این رسیده بوده. خداپنداری آمریکا خیلی خطرناکه.
    • مسعود IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      51 13
      امریکا غلط کرده اصلا کی گفته این کله هویجیا بیشتر از ما می فهمن و عقلشون زیاده؟
    • روح الله IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      72 19
      حتما وقتی که موشک ذولفقار هم به خانه ای دوستات خورد اسباب بازی بود نه ؟ تا دیروز میگفتین ماکته .. ما در عمل ثابت میکنیم نه برای جواب به ابلهان داخلی
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      53 11
      یاد مش پرویز مجنون روستامون افتادم . این بیچاره هنوز فکر میکنه شاه زنده است میگه شاه رفته انگلستان و از اونجا واسه مردم ایران همه چیز میفرسته !!!! حکایت این آقاست ظاهرا اصلا ایشون تو این کشور نیست .
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    57 5
    خدایا خودت شاهد باش
    • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      26 72
      خدا شاهد است که من بیکارم و برادرم بیمار است و پدرم دستانش خالی است
    • علی IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      52 10
      خب دوست عزیز ب رییس جمهور محترم رای دادین ک برادر مریض خوب بشه دست پدرتونم پر بشه چ ربطی ب اسلحه داره؟ این حرفو ب رییس جمهور باید زد نه ب موسسه مصاف:| شاهد بودن خدارو کاش وقت رای دادن هم در نظر میگرفتین
  • ادوارد US ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    "به ایشان(رهبری) می‌گویم که فرزندان شما در این موسسه تمام هم و غمشان تحقق فرمایشات شماست" درود به شرفت رائفی ، هرچی درد داری بخوره تو سر یسری مسئول مفت خور
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    77 6
    آقا دقت کنید گوشی استاد رائفی روی میز گوشی جی ال ایکس ایرانیه خدا وکیلی اولین آدمیه که تو سخنران ها دیدم گوشی ایرانی داره اون گوشه هم دوربینش رو با یه چیز سفید پوشونده (خنده)
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      42 10
      سید ابراهیم رییسی نیز گوشی جی ال ایکس داشت.در سفر آخرش که به همراه میرسلیم در هواپیما عازم مشهد بودند، مشخصه.
  • هومن US ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    4 77
    فقط و فقط ژ3 را عشق است ابهتی دارد
    • US ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
      16 1
      پس مشخصه نه خودت ونه فامیلات درجنگ واقعی شرکت نکردی تاببینی باکمترین غبار گیرمیکنه -درخیالات زندگی میکنی
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    80 6
    شما اتش به اختیار را به نحو احسن تعبیر کرده اید
  • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    50 3
    بنده به سبب کارها و سخنرانی‌هایی که دارم به مکان‌های مختلف می‌روم و وقتی اسلحه‌های قدیمی را در دست سربازان می‌دیدم و از طرفی شاهد قیمت بالای سلاحی مثل کلاش در کشورهای درگیر جنگ در منطقه بودم و با توجه به علاقمندی خودم در این حوزه، این پروژه را آغاز کردیم همین یه تیکه از حرفش کلی لایک داره تا کی باید شاهد باشیم سربازها و نظامیان کلاش از رده خارج دستشون باشه
  • مهماندار هواپیما DE ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    از فردا تمامی عوامل اصلاحطلبان شروع به حمله و ساز منفی زدن البته به دستور کدخدا که چرا باید امریکا را علیه خودمان با ساخت سلاحهای جدید ناراحت کنیم چون مخالف روح بر جام است
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      70 14
      لایک
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      52 3
      با استدلال این دوستان یه آدم حتی نباید پول و ماشین و جواهرات و تجهیزات زندگی تهیه کنه. چون ممکنه یه دزد تحریک بشه و بخواد بیاد همشو بدزده!
  • کریم آقا IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    65 5
    آفرین - این نشان می دهد که دوای درد این کشور و این ملت ، تفکر جهادی و انقلابی است و نه تفکر با کدخدا بستن و چشم بر قابلیتهای داخلی بستن !
  • US ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    82 6
    زنده باد استاد رائفی پور
  • سلمان ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    12 34
    نواخت تیرش؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      25 4
      یه فیلم از خود آقای رائفی پور داخل یه فیلمی که توضیح داده اینم گفته ، اما یادم نیست که دقیقا چقر بود
    • CA ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      32 6
      - نهصد تا نهصد و پنجاه متر بر ثانيه - مجهز به تنظيم گاز
    • روح الله IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      37 18
      ارازل طرفدار امریکای شغال رو خوب هدف میگیره و کلا نسلشونو از زنتیک تغییر میده و سعی کن کشورتو بچسبی و چاپلوسی برای رزیم امریکای تروریست رو کنار بزار تا به سرانجام برسی
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      27 29
      جناب روح الله چون ایشون پرسیدن نواخت تیرش چقدره میشن نوکر آمریکا؟ از نظر امثال تو کسی نباید سوآل کنه و فقط تشویق کنه در غیر این صورت میشه دشمن!
    • sdggsdg IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      12 3
      550 تا ۶۵۰..اگه به بالای ۷۰۰ میرسید برا اسلحه هجومی عالی بود..جی ۳۶ مثلا ۷۵۰ هست ام ۴ ۸۵۰ و کلاش ۶۰۰..
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    37 5
    به نظر‌‌ من یکی از دلایل پیشرفت های نظامی کشور های دیگه فعالیت بخش خصوصی و غیر دولتیشون توی بخش نظامیه حتی شرکت هایی مثل سامسونگ دارن فعالیت نظامی میکنن؛توی ایران هم وزارت دفاع اگه اجازه تولید نظامی بده به شرکت های خصوصی فکر میکنم بازده خوبی داشته باشه
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    77 19
    زنده باد رهبرم زنده باد استاد
    • شاهین IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      39 16
      اشتباه منفی دادم
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    65 5
    احسنت. زنده باد استاد رایفی پور و عوامل موسسه مصاف
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    15 60
    همه کاره و هیچ کاره نباشید...این وضعیت فرهنگی ماست...متمرکز باشید روی فرهنگ...
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      39 12
      اقربخیر،کجا بودی تاحالا؟
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      32 13
      تو که کار بلدی بسم الله.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    موسسه فرهنگی سلاح میسازه و موسسه نظامی(سپاه) تو مسائل فرهنگی دخالت میکنه. کشور رو به هم ریختید ادعای مسلمونی هم دارید.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      46 18
      میخای مثل شما دست روی دست بشینیم تا متهم به ساخت دیوارمون کنن؟
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      41 8
      اخه عزیز من معلومه متن مصاحبه رو هم نخوندی بیا اینم جوابت: رائفی‌پور با اشاره به برخی حواشی مبنی بر اینکه چگونه یک مؤسسه فرهنگی اقدام به طراحی و تولید سلاح می‌کند، گفت: به نظرم مهم این است که ببینیم آیا این محصول سوای اینکه تولید کجاست، کارایی لازم را دارد یا نه؟ در ثانی آیا تمرکز بر ساخت این سلاح و موارد مشابه آن از توجه به ضرورت های فرهنگی می‌کاهد؟ که بنده در پاسخ به سوال اول عرض کنم باید این محصول توسط نهادهای ذیصلاح تاییدیه‌های لازم را بگیرد و در سوال دوم، خیر. پروژه‌هایی از این دست توسط کارگروهی کاملا مجزا انجام می‌شود و به فعالیت های دیگر اعضای موسسه که در حوزه‌های غیر دفاعی کار می‌کنند صدمه‌ای وارد نمی‌کند و حتی پیگیری‌ها و مراحل طراحی و ساخت در محیطی دیگر انجام می‌شود و اینجا بنده هستم که باید توان مدیریت پروژه‌های گوناگون را داشته باشم. مدیر موسسه مصاف تاکید کرد: هرچند معتقدم طراحی و ساخت اسلحه تحت عنوان یک مجموعه فرهنگی، برای دشمنان انقلاب و ایران پیام بسیار مهمی دارد
    • 2020 IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      50 19
      کسانی هم که از قوانین هیچ اطلاعی ندارند در مورد همه چیز نظر می دهند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه یک مؤسسه بلکه سازمانی است برای پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ و حراست از دست آوردهای آن از جمله نظام مقدس جمهوری اسلامی. با توجه به ایفای نقش دقیق و مؤثر این نهاد انقلابی، در کشور و منطقه بلکه در جهان، آمریکا، رژیم صهیونیستی و مزدوران وطنی آنها که در میدان عمل قافیه را باخته اند، عمروعاص صفتانه به سمپاشی و لجن پراکنی علیه این نیروی مردمی-انقلابی روی آورده اند. فراموش نکنید سپاه پاسداران، پاسدار انقلاب اسلامی است در هر کجای عالم که باشد نه فقط در خاک ایران. ما حزب الله، انصارالله ، حشد الشعبی و ... را هم اعضای سپاه پاسداران و انشاءالله سربازان قیام مهدی موعود (عج) می دانیم. کنسرت پرستان و غیرت فروشان و لختصفتان خوب بدانند که این درخت تنومند با نیش زبان آنان از جای خود تکان هم نخواهد خورد و انشاءالله با توسل به حضرت زهرا (سلام الله علیها) همه آنان در محضر ملت بزرگ و رشید و فداکار ایران اسلامی سرافکنده و رسوا خواهند شد.
    • علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      33 9
      واعدوا لهم مستطعتم من قوه و من ربات الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم (قران هم که یک کتاب فرهنگیه چکار داره به اسلحه)
    • vahid ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      41 8
      از بس دولت با کفایتی داریم وظایفشو دیگران باید انجام بدن چه نظامی چه فرهنگی، اگر هم سپاه و دیگران کمک کنن اسمش میشه دخالت، ضمنا حفظ انقلاب وظیفه اصلی سپاه تو قانون اساسیه فرقی هم نمیکنه تو چه زمینه ای ، امثال شما هم فقط بسوزید.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      11 17
      انقدر کم کاری تو زمینه فرهنگی داریم که هر نهاد دلسوزی وارد این عرصه بشه و موثر باشه باید دستش رو بوسید مصاف هم ای کاش برسه به همون فرهنگ ..
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      34 9
      هم از مصاف هم از سپاه میترسید چون نمیزارن که کشور رو به سمت شیاطین ببرید .امریکا و امریکایی پرست از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
    • روح الله IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      39 8
      خدا لعنت کند ارازل بی بوته ای طرفدار رزیم تروریستی امریکای شغال را که از هیبت سپاه همیشه در رعشه و ترس هستند
  • vahid ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    55 6
    داشتم به این فکر میکردم اگه رائفی پور وزیر کار بود چی میشد یا حداقل از طرحاش برای اشتغال زایی استفاده میشد.
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      7 43
      هیچ اتفاقی در اشتغال نمی افتاد جز اینکه قانون کار و این چند کارخانه با محوریت کار فرهنگی مشغول میشدند و بقیه هم واردات....
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    44 8
    الله اکبر پاینده رهبر
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    24 54
    هنوز تست گرم نشده اینقدر جو میدین و رونمایی!! میکنین اصلا ببینین شلیک میکنه؟ کاربردی هست؟ به صرفه هست؟ دقت داره؟
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      34 11
      مشنگ من اونجا بودم افتتاح کرد بعد هم هی نگو اینا اونا خودشون درست کردن یه ریال هم از جایی نگرفتن کار که میکنه هیچی خوبم کار میکنه عقلتو به کار بنداز
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      23 40
      تو خوبی
    • روح الله IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      49 25
      بسوز که اربابان امریکاییت هم دارن میسوزن
    • vahid ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      35 7
      به اونجاهاش هم میرسه ناراحت نباش، تایه چند وقت دیگه تست گرم هم انجام شده .
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      0 0
      همیشه کسانی هستند که خالصان برای کشور شون کار میکندو باکم از حرف های شما ندارنذ
  • د IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    45 8
    یه سخنرانی کامل داره استاد رایفی پور درباره مدیریت زمان حتما حتما دانلود کنید.زندگی من که عوض شد
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    19 5
    بخش خصوصی و دانش بنیان باید به طور فعال در حوضه دفاعی وارد شود. سرمایه گذاری های دولتی برای ساخت تجهیزات نظامی کافی نیست باید از سرمایه گذاران خصوصی هم استفاده کنیم شرکت های قدرتمند ساخت سلاح را در هر حوضه ای تاسیس کنیم. دیگر وقتشه دست به زانو بگذاریم و بلند شویم و با تلاش و کوشش به ان روزی فکر کنیم که ایران یکی از سازنده گان و صادر کنندگان تجهیزات نظامی به جهان شود. انشاالله.
  • مهران IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    44 13
    فقط میتونم بگم دمت گرم رائفی پور
  • سکولارم IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    22 45
    پس از دیدن این خبر تمام دانشمندان صنایع high tecنظامی در جهان از کار استعفا داده بغل پنجره رفتن سیگار کشیدن و همگی با هم‌گریه کنان گفتند:خدایا بسسسسسسه دیگه!!!!
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    24 52
    جناب رائفی پور ! یه نگاهی به خروجی موسسه ت بنداز..هر وقت به استانداردهای قابل قبول تو زمینه فرهنگی رسیدی بعد فعالیتت رو گسترش بده و مثلا برو سراغ ساخت اسلحه ی نظامی...یه شباهتهایی داری به احمدی نژاد تو اینجور کارا....
    • عبدالرحمن IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      33 8
      کاملاً مشخصه این خروجی موسسه مصاف ایرانیان وجود شماها رو از اعماق سوزونده نگرانیتون قابل درکه نابودیتون نزدیکه
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      14 2
      ظاهرا شما از اقدامات و خروجی های موسسه مصاف اطلاع ندارید به جرات این موسسه معنی آتش باختیار است
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    41 12
    قابل توجه دولتمردان خودکم بین ومایوس
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      6 56
      به دولت چه ربط مستقیمی دارد؟ قایل توجه بخش نظامی که متولی صنعت نظامی است.
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
      9 4
      قابل توجه سرهنگ های کم ادعا
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    7 32
    "هرچند معتقدم طراحی و ساخت اسلحه تحت عنوان یک مجموعه فرهنگی، برای دشمنان انقلاب و ایران پیام بسیار مهمی دارد" مصاف برای جهانی شدن راه طولانی ای رو در پیش داره ...کارای گل درشت کمکی به این کار نمیکنه..
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    16 8
    اسلحه باید مرد عمل باشه نمیشه از روی ظاهرش حرف زد باید خیلی تست ها رو رد کنه تا بتونه عملیاتی بشه
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    38 8
    اگر همین مدیریت در دستگاههای دولتی بود الان هواپیما می ساختیم با استفاده از نخبه های کشورمان اما الان دولت که همچنان مشغول صرف فعل ما نمی توانیم هست و نخاله گرایی با قیمت بالا در ارگانهای دولتی جولان می دهد و نخبه ها هم همچنان رویای آمریکا و اروپا را در سر دارند.
  • فقط رهبر IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    21 9
    ممنونم از استاد وهمکاراش امیدوارم که این اسلحه به تولید انبوه برسه فقط یه خواهش از همه دارم با بینش وبصیرت باشیم واز رهبرمون حمایت کنیم که رهبرمون واقعا غریبه
  • فدائیه IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    24 6
    اقای دکتر خدا قوت انشالله این ایده وفکر شما که برخاسته از روح بلند و همت خوب شماست در بعض مسولین هم کمی بروز کند تا شاهد افتخارات بیشتری باشیم
  • محمد IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    35 13
    زنده باد جناب راعفی واقعا این طرحها موجب افتخار است
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    26 6
    خودباختگي و دلخوشي به برجام و غرب آفتى است كه از زمان قاجار بجامانده و هر قرن يك بار سر باز ميزند . البته مهم نيست چون مردمي فهيم و متمدن داريم ،هر چند ممكن است گاهي اوقات بصيرت لازم را ديرتر بدست آورند .
  • رضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    19 10
    بنظر قنداق تاشواسلحه به پهلودرمواقع عمليات مزاحمت ايجاد ميكند اگر دوستان بتوانند مانند قنداق كشويي ژ٣ راروي اسلحه قرار دهند كارايي أسلحه بهتر ميشود،اين نقائص تا عملياتي شدن أسلحه قابل رفع أست ،به هرحال زنده باد
  • رضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    15 7
    بنظر قنداق تاشواسلحه به پهلودرمواقع عمليات مزاحمت ايجاد ميكند اگر دوستان بتوانند مانند قنداق كشويي ژ٣ راروي اسلحه قرار دهند كارايي أسلحه بهتر ميشود،اين نقائص تا عملياتي شدن أسلحه قابل رفع أست ،به هرحال زنده باد
  • محمد IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    14 1
    حاجی شما که دستت میرسه یه ماشین بهتر پراید بساز.
  • علی اصفهانیان IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    15 24
    سخنران اسلحه ساز! عجیب نیست؟ ظاهرا لیسانسش هم حسابداریه!
    • امید US ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      16 4
      مهم اینه که اسلحه ساخته شده و کار بزرگی انجام شده حالا هرکی با هر مدرکی این کار رو کرده مهم نیست
  • مصطفی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    19 12
    دلمون رو شاد کردید؛ خدا دلتون رو شاد کنه
  • مغزمتفكر جعلي IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    3 26
    آواكس!!آواكس اوجب واجبات است!!
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      5 8
      آقای مغز متفکر اگر ممکن است کمی در مورد کارایی آواکس برامون صحبت کنید-بسه دیگه هر جا میرسی آواکس آواکس راه میندازی
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    14 6
    احسنت . کارشون عالی بود
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    38 13
    ان شا الله یک لپ تاپ هم برای خودشان درست کنند تا از برند امریکایی استفاده نکنند
    • محمد IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      9 2
      واقعااااااا
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    7 2
    درود بر شما دلاوران اجرتون با آقا امام زمان
  • سیدمهدی ملک الهدی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    7 16
    سلام و درود خدا بر شما دلاورمردان ایرانی که با عمل حرفهای خودرا تصدیق کردید خداقوت جناب آقای رائفی پور از همه دوستان و دست اندرکارانتان کمال تشکر و قدردانی را دارم
  • علیرضا ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    7 5
    ایولا داری داش گلم،من 1نیروی ویژه هستم مهر تایید من پای سلاحت،ایشالا که به زودی زود تو دستم بگیرمش و باهاش سینه ی دشمنان کشورم رو سوراخ کنم،پیغمبر میگه اگر علم تو ثریا هم باشه مردانی از مردان پارسی اونجا هستن،من مطمعنم که این سلاح از تمام سلاح های خارجی بهتر کار میکنه، استاد من پیشنهاد میکنم1مدل سلاح بولپاپ هم طراحی کنید
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 0
    یا حیدره کرار زند نقش به زودی بر پرچم سبزه عربستان صعودی یالثارات الحسین ع اللهم عجل الولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس