لیبرمن

«هر کس سرنوشتش را به ما گره زد، باخت. از پدربزرگ ملک عبدالله [پادشاه اردن] و انور سادات گرفته تا بشیر جُمیّل و ارتش لبنان جنوبی.البته حس می‌کنم آنها هم به میزان کافی، کاری که باید می‌کردند را نکردند.»

سرویس جهان مشرق - کنفرانس امنیتی هرتزلیا که هرساله در فلسطین اشغالی برگزار می‌شود را می‌توان یکی از مهم‌ترین وقایع هرساله‌ در جهان سیاست و امنیت دانست. هر سال در این کنفرانس، سران سیاسی، امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی به بررسی عملکرد یکساله‌ی این رژیم و چشم‌انداز پیش‌رو می‌پردازند. میزان صراحت و بی‌پردگی صحبت‌ها در این کنفرانس (که در راستای تلاش برای پیشرفت بیشتر اندیشه‌ی صهیونیزم در عرصه‌ی عملیاتی بیان می‌شود) شاید برای برخی‌ها تعجب‌برانگیز باشد، اما فرصتی است که از خلال توجه به آن می‌توان به پشت‌پرده‌های مسائل مهمی در تاریخ منطقه دست یافت و پیشاپیش به طعم «غذاها»یی که برای منطقه در حال «پخت و پز» است پی برد.

یک هفته از پایان کار کنفرانس هرتزلیای ۲۰۱۷ می‌گذرد، کنفرانسی که در آن آویگدور لیبرمن به نقش مقاومت در جلوگیری از اینکه اسرائیل از طریق تحمیل فرمول سازش منطقه‌ای، بر کل منطقه‌ی عربی چنگ بیندازد اعتراف کرد.

به گزارش علی حید (کارشناس مسائل فلسطین) در روزنامه‌ی الاخبار، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در روز سوم و پایانی کنفرانس هرتزلیا طی سخنانی به بررسی دلایلی که مانع تکمیل هیمنه‌ی منطقه‌ای اسرائیل شده پرداخت و دلیل آن را چنین ریشه‌یابی کرد که این رژیم از پنجاه سال پیش تا کنون نتوانسته به «پیروزی قاطع»ی دست یابد.

لیبرمن با مطرح کردن این سوالات که «چرا صلح [سازش] منطقه‌ای وجود ندارد؟ و چرا ده سال پیش به روابط کامل دیپلماتیک با کشورهای عربی نرسیدیم؟» پاسخ داد: «یکی از مشکلات این است که ما از زمان جنگ ۱۹۶۷ تا کنون در هیچ نبردی پیروز نشده‌ایم. از نظر عملی، آخرین نبرد واقعی‌ای که در آن پیروز شدیم جنگ ۶ روزه [۱۹۶۷] بود.»

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در توضیح ارتباط بین این مسئله با پاسخ سوالات فوق، ضمن شرح مفصلی گفت: «نداشتن پیروزی منجر به عدم اعتماد می‌شود. ما خیلی حرف‌های بزرگی زدیم؛ حرف‌هایی که در نهایت پوشش اجرایی نداشتند. خیلی از چیزهایی که درباره‌ی انجامشان حرف زدیم، پوشش [و امکان] اجرا نداشتند. مثلا، موقعی که ارتش اسرائیل [در سال ۲۰۰۰] از لبنان خارج شد، بعضی‌ها گفتند اگر یک گلوله از آنجا شلیک شود، خاک لبنان را به توبره می‌کشیم ... ولی هیچ خبری نشد. همینطور، از باریکه‌ی غزه بیرون آمدیم. بعضی‌ها گفتند ما برگشتیم به مرزهای ۱۹۶۷ ولی اگر حرکت تروریستی‌ای از مبدا غزه انجام شود، ویرانش می‌کنیم [ولی عملا اینطور نشد]. خیلی وعده‌های محقق نشده وجود دارد. برخی از این وعده‌ها را هم خود من مطرح کردم. به همین خاطر می گویم و واضح هم می‌گویم: در هرگونه درگیری‌ای در آینده، باید پیروز شویم.»

وزیر جنگ اسرائیل با اشاره به اینکه تعداد زیادی از عملیات‌های نظامی [توسط این رژیم] انجام شده که در آکادمی‌های نظامی بررسی و تدریس می‌شود، افزود: «آخرین حرکت [لشگرکشی] زمینی‌ای که ارتش اسرائیل انجام داد، در جریان جنگ اول لبنان [لشگرکشی سال ۱۹۸۲] بود ولی هرچه بعد از آن بود، همه عملیات بود [نه لشگرکشی واقعی]. و [آخرین] پیروزی واقعی هم در جنگ ۶ روزه بود.»

لیبرمن در سخنرانی‌اش با تاکید بر اینکه عاملی که «موجب شده در پیشرفت و بهبود روابطمان با کشورهای میان‌روی عرب، دستکم ده سال تاخیر ایجاد شود، نبود پیروزی قاطع است» ابراز امیدواری کرد که رژیم متبوعش بتواند در سال‌های پیش رو «با یک آغاز مجدد راهبردی، اقدام به یک شکاف ویژه [در این دیوار] کند.»

لیبرمن که در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ وزارت خارجه را به عهده داشته، در توضیح انگیزه‌های کشورهای «میانه‌روی عرب» برای نزدیکی به اسرائیل اعلام کرد: «آدم‌ها وقتی بخواهند دوست پیدا کنند، با کسی که جوان و قوی و ثروتمند و موفق باشد دوست می‌شوند. دولت‌ها همینطور، دوست دارند با دولتی که قوی و ثروتمند و موفق و باثبات است ارتباط برقرار کنند.»

هرچند او در ادامه انگشت روی یک نکته‌ی بسیار شایان توجه گذاشته و در اعترافی کم‌سابقه گفت: «هر کس سرنوشتش را به ما گره زد، باخت. از پدربزرگ ملک عبدالله [پادشاه فعلی اردن] و انور سادات گرفته تا بشیر جُمیّل و ارتش لبنان جنوبی. البته حس می‌کنم آنها هم به میزان کافی، کاری که باید می‌کردند را نکردند.»

وزیر جنگ صهیونیست‌ها در موضع‌گیری‌ای که نشانگر آن است که درک سران اسرائیل درباره‌ی محدودیت توانشان برای تغییر صحنه‌ی منطقه‌ای به صورت ریشه‌ای، چقدر عمیق است بیان داشت: «[اسرائیل] نیتی برای اقدام به عملیات نظامی ندارد، نه در تابستان، نه در پاییز، نه در شمال و نه در جنوب.» و سپس به صراحت اعلام کرد: «هدف ما این است که جلوی جنگ را بگیریم.» هرچند شاید بتوان گفت این قبیل شعارها، خود می‌تواند به نوعی توجیه‌گر تجاوزهای آتی باشد، به این معنا که اسرائیل اعلام کند خواستار جنگ نبوده، اما هیچ گزینه‌ی دیگری نداشته است.

لیبرمن در بحث فلسطین، با متهم کردن رئیس حکومت خودگردان، محمود عباس، به تلاش برای «افزایش فشار بر حماس در غزه برای اینکه [این جنبش] را به جنگ با اسرائیل بکشاند» ادامه داد که عباس به سمت «کمتر کردن [بودجه‌ی غزه] و به زودی به سمت جلوگیری از پرداخت حقوق‌ها در آنجا و جلوگیری از انتقال سوخت پیش می‌رود. به عنوان یک استراتژی دو لبه: ضربه زدن به حماس و کشاندنش به جنگ با اسرائیل. ابومازن به تنهایی و بدون هماهنگی با اسرائیل یا مصر کار می‌کند.»

لیبرمن در ادامه تاکید کرد: «الان امکان رسیدن به صلح با فلسطینی‌ها وجود ندارد، من دعوت می‌کنم که یک صلح [سازش] منطقه‌ای کامل و روابط دیپلماتیک و اقتصادی کامل و روی میز [یعنی علنی] با عربستان سعودی و کشورهای خلیج [فارس] برقرار شود.» وی سپس به همان مطلبی که این روزها تبدیل به بخش ثابتی از اظهارات رسمی اسرائیلی‌ها برای توجیه نادیده گرفتن مسیر سازش با خود فلسطینی‌ها شده اشاره کرده و گفت: «رسیدن به توافق سیاسی با فلسطینی‌ها، پیش از رسیدن به توافق منطقه‌ای بی‌معنی است و امکان محقق شدنش هم پایین است.»

در بحث لبنان هم لیبرمن حزب الله را متهم کرد که «از وضعیت سوریه سوء استفاده می‌کند که در جنوب سوریه جبهه‌ای ضد اسرائیل باز کند، و از وضعیت سوریه سوء استفاده می‌کند تا سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته را از آنجا به لبنان قاچاق کند و از وضعیت سوریه سوء استفاده می‌کند که حضورش در جنوب لبنان را تقویت نماید.»

او در ادامه با خطاب به دولت سوریه اعلام کرد که این دولت «مسئولیت تبدیل خاک سوریه به پایگاه ضد اسرائیلی را بر عهده دارد» و توصیه کرد که فرودگاه بین‌المللی دمشق، تبدیل به پایگاهی برای رساندن سلاح به مقاومت در لبنان نشود و در عین حال تاکید کرد که اسرائیل «یک دولت مسئولیت‌پذیر است، با رهبرانی مسئولیت‌پذیر. و تلاش‌اش بر بازدارندگی [و راه نیفتادن جنگ] است، اما در شرایط خاص، مطلقا درباره‌ی فعالیت [و حمله‌ی نظامی] تردید نخواهیم کرد.» وی ادامه داد که با وجود مذاکراتی آمریکایی-روسی درباره‌ی مناطق «کاهش تنش»، «هیچ چیزی وجود ندارد که آزادی عمل ما را برای تامین منافع و مصالحمان محدود کند و بدون اینکه با چیزی کار داشته باشیم، کار خودمان را خواهیم کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس US ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    31 7
    هرکس که با شیطان عهد و پیمان ببنده عاقبتش همینه ،مهم اینه که 25 سال آینده چیزی نه اسرائیلی وجود داره نه دولت ستمگری مثل آمریکا و نه سعودی های خبیث...
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      16 8
      3-4 سالش گذشته داداش از 25 کم کنید والا میترسم 25 سال هم بگذره ما هنوز بگیم 25 سال دیگه
    • ناشناس US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      10 7
      به هر حال مهم اینه که تا دو دهه دیگه اسرائیلی وجود نداره ولی قبلش باید از شر هم پیمانان اصلیش یعنی دولت آمریکا خلاص شد.
    • یاسین IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      1 1
      یعنی تا دو دهه ی دیگه هم از شر آمریکا خلاص میشیم هم اسراییل؟
  • احمد IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    11 16
    اگر اسراییل پیروز جنگ نبوده،چرا سرزمین غصبی آنها چند برابر است،
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    10 12
    از پرسپولیس هم بدبختر هستید هنوز فینال اسیا ندیده خخخ
    • هیـــس! ۶تایی ها حرف نمیزنن IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      6 6
      الان چه ربطی ب پرسپولیس دلشت ؟آها فهمیدم داداش اون جنگ شیش روزه که تو متن اومده یه چی دیگست ربطی به ۶ تایی شدن شما نداشت که سوزت گرفته البته بهت حق میدم به عدد۶ آلرژی داشته باشی. در ضمن وقتی متخصصان آسیا میرن ۶ تا مخورن و بر میگردن کسی از پرسپولیس انتطاری نداره
    • نصیر IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      5 6
      بدبخت اونی هست که از اماراتی ها 6 تا خورده که جزایر سه گانه ایران رو می خوان دوما شما از زمانی که فوتبال اسیا حرفه ای شد و دیگه آماتوری نیست و شد لیگ قهرمانان کدوم فینال آسیا رو دیدید!!؟ داخل یه تورنمنت چهار تیمی اول شدن استقلال قهرمانی آسیا نیست جناب
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      1 0
      منکه چیزی از جنگ شش روزه ندیدم تو متن؟
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    15 5
    بیچاره ها ! چرا را چرا عقب تر نمی برید ؟ چرا جنگ ؟ شما چه حقی نسبت به سرزمین فلسطین دارید ؟ مگر هر کسی حق دارد به خاطر این که زمانی پیشینیانش در جایی از کره زمین زندگی می کردند ، برود آن جا و شر و جنگ بپا کند ؟
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    8 5
    این خبر راسته یا مثل اون خبر اعترافات اردوغان در رابطه با آمریکا دروغه؟
  • 6 IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    10 5
    بولداگها و استقلالیا یه ریشه دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس