کد خبر 740644
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
عطوان

کشمکش قدرت بین محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده سعودی و محمد بن سلمان جانشین او در نهایت به نفع بن سلمان تمام شد تا جایی که بن سلمان تا رسیدن به پادشاهی فاصله زیادی ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در تحلیل دستورات امروز پادشاه سعودی مبنی بر برکناری محمد بن نایف از ولیعهدی و تعیین پسرش محمد به جای او، نوشت: این روند به این معنی است که دشمن بن نایف یا همان محمد بن سلمان کشمکش قدرت را به نفع خودش تمام کرد و تا رسیدن به پادشاهی اگر نه چند روز، فقط چند ماه فاصله دارد.

نام بن نایف در تاریخ سعودی ثبت می شود

نام امیر محمد بن نایف در تاریخ عربستان سعودی به عنوان دومین ولیعهدی ثبت خواهد شد  که در فاصله دو سال از تصدی این پست برکنار شده و تمام اختیاراتش نیز سلب شد.

در این میان موافقت دولت آمریکا، خاندان حاکم سعودی و نیز نهاد مذهبی این کشور به نمایندگی هیئت عالی روحانیون و پیش از همه خاندان آل شیخ با ولیعهدی بن سلمان مهم وتعیین کننده است.

تایید ولیعهدی بن سلمان در جریان سفر اخیر ترامپ به ریاض

سفری که محمد بن سلمان بلافاصله پس از ریاست جمهوری ترامپ به واشنگتن داشت مقدمه دستورات پادشاهی بود که صبح روز چهارشنبه صادر شد و تعیین او به عنوان ولیعهد جدید عربستان را رقم زد و باید در نظر داشت تایید این تصمیم در جریان سفر ترامپ اخیر ترامپ به ریاض صورت گرفت.

ملت سعودی در مورد تغییرات پست های عالی و متوسط حکومتی هیچ نظری ندارد و در عین حال از آنان  خواسته شده است در اطاعت از دستور پادشاهی به قصر پادشاهی رفته و با ولیعهد جدید بیعت کنند.

چینش نزدیکان بن سلمان در پست های عالی

عطوان در ادامه مقاله خود یادآور شد، محمد بن سلمان از دو سال پیش و به عبارت بهتر از زمانی که پدرش به پادشاهی رسید، عامل صدور دستوارت متعدد پادشاهی بود که بر اساس آن  پست های عالی را به جوانان نزدیک خود واگذار کرد از جمله اینکه خالد بن سلمان برادر خود را که هنوز 20 سال بیش ندارد به عنوان سفیر عربستان درواشنگتن تعیین کرد.

یادآوری هشدار ملک عبدالله از گرفتار شدن در یمن

سردبیر رای الیوم یادآور شد، زمانی که حملات نظامی عربستان به یمن تحت عنوان عملیات «توفان قاطعیت» کلید خورد، یکی از امیران خاندان حاکم سعودی در تماس تلفنی با او ضمن اعلام مخالفت خود با این اقدام گفت، ملک عبدالعزیز پادشاه متوفی سعودی به آنان از گرفتار شدن در این کشور که عامل شکست امپراتوری عثمانی و گور سربازان آن بود، هشدار داده بود.

مخالفان هیئت بعیت با ولیعهدی بن سلمان چه کسانی هستند؟

وی توضیح داد: این نکته را از این جهت بازگو کردم که برخی محافل خاندان حاکم از روند تغییرات در راس رهبری این کشور ناراضی و خشمگین هستند و در این میان سه نفر از مجموعه 34 عضو هیئت بیعت با تصمیم برکناری محمد بن نایف و تعیین محمد بن سلمان به جای او مخالفت کردند و این نشان می دهد هیئت بیعت که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه متوفی سعودی آن را تاسیس کرده بود نقش مصوب خود را ایفا نمی کند .

نام این سه امیر سعودی را نمی دانیم اما می توانیم حدس بزنیم که اولین نفر آنان امیر طلال بن عبدالعزیز و دومین نفر احمد بن عبدالعزیز و شاید سومی نیز امیر بندربن سلطان بن عبدالعزیز باشد.

آیا بن نایف به خواست خود با بن سلمان بیعت کرد؟!

حضور امیر بن نایف در قصر محمد بن سلمان برای بیعت با او نکته قابل توجهی بوده و کاملا شبیه کاری است که  امیر مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد برکنار شده پیشین انجام داد اما به نظر نمی رسد بن نایف داوطلبانه و به خواست خود این کار را کرده باشد.

چه مجازاتی در انتظار بن نایف بود؟

باید در نظر داشت اگر بن نایف این کار را نمی کرد، گزینه ای جز برکناری و چه بسا حبس خانگی در انتظارش نبود از همین رو ترجیح داد، سلامت خود را حفظ کند زیرا او به مرد آهنین در مبارزه با تروریسم معروف بود.

احتمال آخرین حضور بن نایف در برابر شبکه های تلویزیونی

اقدام محمد بن سلمان در برابر دوربین ها در بوسیدن دست پسر عمویش یا همان بن نایف به شکلی که جلب توجه کرده و برای دست بوسی خم شد، شاید بیانگر احساس گناه و یا «تعارف» در برابر امیری باشد که خدمات بسیاری را برای کشورش در مسیر حفظ امنیت آن ارائه کرد اما خود را امیری برکنار شده یافت که تمام صلاحیت هایش سلب شده است و شاید این بیعت آخرین حضور او در برابر شبکه های تلویزیونی باشد.

سوق یافتن عربستان به سمت مرحله مبهم و نامعلوم

عطوان در ادامه مقاله خود نوشت: عربستان اکنون وارد مرحله مبهم و نامعلومی شده است زیرا سرنوشت آن در اختیار امیر جوانی قرار گرفته است که 32 سال بیشتر ندارد و تصمیماتش را بدون مشورت با افراد باتجربه اتخاذ می کند، زیرا اگر چنین بود کشورش را درگیر جنگ با یمن که از دو سال پیش شعله ور شده است، نمی کرد و یا اختلاف با قطر را تا آستانه رویارویی نظامی پیش نمی برد.

احتمال شدت تنش روابط با قطر

به  هر حال ارزیابی دقیق بازتاب های منطقه ای ناشی از تصمیمات غیر منتظره پادشاه سعودی کار سختی است، اما می توان پیش بینی کرد که تنش روابط عربستان و امارات با قطر شدت پیدا خواهد کرد.

احتمال اقدام مشابه عربستان از سوی ولیعهد ابوظبی

نکته دیگر اینکه  شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی که به مثابه «پدر معنوی» بن سلمان است بیش از همه از ولیعهدی متحد و دوست خود خوشحال است و بعید نیست او نیز گام مشابهی اتخاذ کرده و راس قدرت را در امارات در دست بگیرد، زیرا شیخ خلیفه بن زاید به دلیل بیماری وارد مسائل حکومتی نمی شود و این ماموریت را به او سپرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    0 0
    شاهزادگان سعودی که از مناصب سیاسی یا اداری خویش برکنار می شوند، دریافتی شان از بودجه کشور قطع نمی شود و همان دریافتی ها را دارند. شاید این امر یکی از دلایل عدم اعتراض به این تغییرات و قبول آنها باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس