کد خبر 740643
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴
عباس حاجی‌نجاری

هنگامی که در 16 مردادماه سال 1358 حضرت امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام و مسلمانان جهان را به اعتراض به صهیونیسم جهانی در این روز فراخواندند...

به گزارش مشرق، عباس حاجی‌نجاری در روزنامه جوان نوشت: هنگامی که در 16 مردادماه سال 1358 حضرت امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام و مسلمانان جهان را به اعتراض به صهیونیسم جهانی در این روز فراخواندند، کمتر کسی فکر می‌کرد که این فراخوان به یکی از فراگیرترین و بنیادی‌ترین حرکت‌های اعتراضی علیه صهیونیسم تبدیل و سبب شود رؤیاهای صهیونیست‌ها جهت تسلط بر جهان اسلام نقش بر آب شده و راهبرد نیل تا فرات به التماس برای امنیت در مرزهای 1948 تبدیل شود.

امام خمینی (ره) مبارزه خود را با صهیونیسم جهانی سال پیش از حرکت انقلابی در مبارزه با رژیم شاه و امریکا آغاز و از همان سال 1948 میلادی (1327 هـ . ش) که رژیم صهیونیستی با حمایت از استکبار جهانی و غصب سرزمین‌های فلسطین شکل گرفت وارد عرصه مبارزه با صهیونیسم شد.

امام در قسمتی از پیام خود در هشدار به تسلط صهیونیست در سال 1341 بر جهان اسلام می‌گوید: «اینجانب برحسب وظیفه شرعی به ملت ایران و مسلمین جهان اعلام خطر می‌کنم، قرآن کریم و اسلام در معرض خطر است.» با پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت آزادی بیت‌المقدس به عنوان قبله اول مسلمین در دکترین انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای یافت و امام با انتخاب جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز قدس و طرح ضرورت بسیج ظرفیت جهان اسلام برای آزادسازی سرزمین فلسطین و بیت‌المقدس از سلطه صهیونیست‌ها عملاً آن را به عرصه شکست استکبار جهانی تبدیل کرد. جملاتی که امام در زمینه روز قدس مطرح می‌کنند عملاً بیانگر همین راهبرد است، آنگاه که می‌فرمایند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند، من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می‌دانم و روزی است که ما باید تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.»

راهبرد امام در اعلام روز قدس و حمایت‌های مردم در ایران و جهان اسلام دستاوردهای ارزشمندی را در پی داشت که از آن جمله می‌توان، به تبدیل تقویت جبهه مقاومت و حمایت از آرمان‌ فلسطین به موضوع اول جهان اسلام اشاره کرد. حمایت انقلاب اسلامی از آرمان فلسطین و آزادی قدس سبب شد موضوع رهایی قدس از یک گفتمان ناسیونالیستی در جهان عرب به گفتمان اسلامی تبدیل و عقبه آن از جمعیت 150 میلیونی اعراب به جمعیت 5/1 میلیاردی جهان اسلام در آن روزها تبدیل شود.

تأثیر حرکت انقلاب اسلامی در حمایت از آرمان فلسطین و انتقال تجربیات انقلاب اسلامی به مبارزان فلسطین سبب شد روند شکست‌های زنجیره‌ای اعراب از رژیم صهیونیستی که در جنگ‌های 1948، 1957، 1967 و 1973 و همچنین ورود اسرائیل تا مرکز بیروت در اوایل دهه 80، به روند پیروزی تبدیل که انتفاضه اول فلسطین، انتفاضه دوم، جنگ 33 روزه و جنگ 23 روزه و ... محصول آن بود، به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی را واداشت که از آرمان نیل تا فرات عقب‌ نشسته و به مرزهای 67 اکتفا کند.

دفاع مردم ایران از آرمان رهایی قدس سبب شد که استراتژی ایران‌هراسی کشورهای منطقه در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی شکست خورده و انقلاب اسلامی را از حصار تنگی که نظام سلطه بنا داشت در پوشش ملی‌گرایی فارسی محدود کند، رهایی بخشیده و سبب تحکیم روابط میان مردم ایران و دیگر مسلمانان و مستضعفان منطقه شود و همین امر سبب شد که عقبه استراتژیک نظام اسلامی از محدوده مرزهای جغرافیایی ایران فراتر رفته و دامنه آن به مرزهای جهان اسلام برسد.

متأثر از همین پیامدها بود که نظام سلطه برای ایجاد انحراف در جهان اسلام و فراموشی آرمان رهایی قدس و انزوا و حذف رژیم صهیونیستی از عرصه جهان، تلاش کرد تقابل اسلام با صهیونیسم جهانی را به تقابل درون جبهه اسلام و جنگ شیعه و سنی تبدیل کرده و با خلق گروهک‌های تکفیری که عامل اصلی آن هم حکام متزلزل منطقه بودند، عملاً چالش را به درون جبهه اسلام بکشاند که جنگ‌های اخیر در کشورهای اسلامی و درگیر شدن کشورهای مهم جهان اسلام در جنگ نظیر عراق، سوریه، لبنان، لیبی و ... محصول این راهبرد نظام سلطه و خیانت حکام جور منطقه و وهابیون افراطی است که زمینه اصلی استهلاک جهان اسلام را فراهم آوردند.  تأثیر این اقدام غرب به گونه‌ای شده است که از یک‌سو نیروهای مقاومت فلسطین نیز وارد این بازی شده و پایگاه و حمایت عمومی در جهان اسلام را از دست داده و البته به اعتبار آنها نیز لطمات سنگینی وارد شد که سرنوشت حماس در سال‌های اخیر بخشی از نتایج آن است و از سوی دیگر تلاش امریکا در نزدیک ساختن رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای عرب به نتیجه رسیده و به نوعی با نزدیک‌سازی آنها با هم عملاً ظرفیت حمایت از مقاومت فلسطین کاهش یافته و تقابل اسلام با صهیونیسم به تقابل درون جبهه اسلام تبدیل شود.

آنچه که به طور ویژه باید در این عرصه مورد اشاره قرار بگیرد، این است که تلاش امریکا برای انزوای ایران و تشدید تحریم‌ها علیه ایران با هدف فشار بر ایران برای عقب‌نشینی از حمایت از مقاومت فلسطین و پذیرش رژیم صهیونیستی باز می‌گردد و هدف این است که ایران از آرمان رهایی قدس عقب بنشیند، تا از این طریق امریکا بتواند موجودیت این رژیم مجعول را تثبیت کند و بدیهی است که امریکا از این طریق قادر به مهار حرکت انقلاب اسلامی در جهان خواهد شد. بر این اساس تأکید بر ضرورت حمایت از آرمان رهایی قدس و تجمیع ظرفیت‌ها برای مقابله با رژیم صهیونیستی به ویژه تسلیح کرانه باختری نه تنها به انزوای بیشتر این رژیم و حذف آن از عرصه سیاسی منطقه و به قدرت رسیدن صاحبان اصلی فلسطین بر سرزمین‌های اشغالی خواهد انجامید، بلکه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تثبیت و با حذف این غده سرطانی، منطقه روی آرامش را به خود خواهد دید و عملاً معادلات منطقه‌ای به نفع جهان اسلام رقم خواهد خورد.

پایداری ایران در این مسیر باطل‌السحر راهبرد نظام سلطه در انزوای ایران در منطقه نیز خواهد بود و ایران به عنوان محور مقاومت با اتکا به عقبه راهبردی خود در جهان اسلام، می‌تواند بسترساز شکل‌گیری دولت جهانی اسلام باشد، در آن صورت آرزوی امام (ره) اعتلای اسلام در جهان نیز عینیت خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس