موشک ذوالفقار

شبکه امریکایی سی ان ان در گزارش خود درباره اقدام نظامی سپاه، در کمال وقاحت داعش را یک «گروه رزمنده سنی» خواند که با شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران می جنگد!

سرویس جهان مشرق - حملات موشکی شب گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تلافی شهادت ۱۷ هموطن توسط تروریست های تکفیری، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت. در ادامه به مرور این رویداد در شماری از این رسانه ها می پردازیم.

الجزیره

«ایران مواضع داعش را در شرق سوریه هدف قرار داد»

سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که به تلافی حملات ۷ ژوئن در تهران، پایگاه های داعش را در دیرالزور هدف قرار داد.

در اطلاعیه سپاه پاسداران ایران که در پایگاه رسمی این نیرو، «سپاه نیوز»، منتشر شد، آمده است:

" در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های کرمانشاه و کردستان، تروریستهای تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد. گزارش های دریافتی حکایت از هلاکت تعداد زیادی از تروریست های تکفیری و انهدام تجهیزات، سامانه‌ها و سلاح های آنان دارد."

در این اطلاعیه گفته شد که مرکز فرماندهی تروریست ها در دیرالزور هدف قرار گرفت. " سپاه ریخته شدن هیچ خون پاکی را بی پاسخ نمی گذارد."

تلویزیون ایران هم فیلم هایی از شلیک موشک ها در آسمان شب نشان داد.

شلیک این موشک ها، که اولین بار در ۳۰ سال اخیر به خارج از مرزهای ایران انجام گرفت، چند ساعت پس از آن رخ داد که رهبر عالی ایران، آیت الله علی خامنه ای در سخنرانی خود گفت که "دشمنان سیلی خواهند خورد."

دیرالزور، استانی نفت خیز در شرق سوریه است که پایتخت خودخوانده داعش، رقه، را به بخش های تحت کنترل این گروه در عراق متصل می کند.

«استفانی دِکِر»، خبرنگار الجزیره در غازی انتب ترکیه در نزدیک مرز ترکیه با سوریه، این حمله موشکی را "تحولی بسیار مهم و اساسی" توصیف کرد:

" ما باید این اقدام را از دوجنبه ببینیم- یک، در بستر جنگ سوریه: ایران به سوریه مستشار، رزمنده، داوطلب، شبه نظامی، پول و تسلیحات می فرستد، ولی هیچ گاه چنینی حمله ای به سوریه انجام نداده بود. و البته باید به این ماجرا از یک بستر کلان تر هم نگاه کنیم. بسیار جالب است که ببینیم واکنش عربستان سعودی، ایالات متحده و اسراییل چه خواهد بود، چون ایران می گوید تلافی می کند و تلافی هم خواهد کرد."

داعش که مخفف دولت اسلامی عراق و شام است، مسوولیت حملات ۷ ژوئن به پارلمان ایران و حرم آیت الله خمینی را در تهران به عهده گرفت. حملاتی که منجر به کشته شدن دست کم ۱۷ شهروند ایرانی شد.

مقامات ارشد ایران انگشت اتهام را در این حملات به سوی ریاض گرفتند و مدعی شدند که "سعودی از گروه های تروریستی در ایران پشتیبانی می کند."

سی ان ان

«ایران به شرق سوریه موشک شلیک کرد، داعش هدف قرار گرفت»

مقامات نظامی ایران روز یکشنبه اعلام کردند که چند موشک برای زدن مواضع «پیکارجویان» داعش به شرق سوریه شلیک کرد و این کار به تلافی دو حمله همزمانی انجام گرفت که در ۷ژوئن تهران را تکان داد.

این اولین بار در سه دهه اخیر است که ایران به خاک کشوری دیگر موشک شلیک می کند و این نشان از شدت گیری نقش آفرینی ایران در سوریه است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(IRGC) در وبسایت رسمی خود، سپاه نیوز، اعلام کرد که چند موشک زمین به زمین میان برد از پایگاهی در کرمانشاه در غرب ایران شیک شد.

" این عملیات، نیروهای تکفیری را در نحیه دیرالزور در شرق سوریه هدف قرار داد." سپاه واژه تکفیری را برای نامیدن گروه دولت اسلامی به کار می برد.

در ۷ ژوئن، ۶ مهاجم دست کم ۱۶ نفر را در ساختمان پارلمان ایران و آرامگاه آیت الله خمینی کشتند.

آن حمله نخستین باری بود که دولت اسلامی، یک گروه «مسلمان سنی» که در سوریه با شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران می جنگد(؟!) مسوولیت ان را در ایران به عهده گرفت.(سبکه آمریکایی سی ان ان در کمال وقاحت داعش را یک گروه مسلمان سنی در برابر شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران توصیف می کند و از تروریستی خواندن حملات تهران خودداری می نماید تا این مناقشه را نبردی میان شیعه-سنی جلوه دهد)

ایران از رییس جمهور بشار اسد حمایت می کند که در حال جنگ با شورشیان ضد حکومت و دولت اسلامی است.(باز هم داعش تنها یک گروه ضدحکومت سوریه معرفی می شود!)

سرهنگ دوم «ریک فرانکولا، تحلیل گر نظامی سی ان ان، اقدام ایران را یک «تنش آفرینی واقعی» خواند: انتخاب اهداف جالب است. ایرانی ها می گویند که کسانی را هدف قرار داده اند که طراح حملات تهران بوده اند، ولی این اقدام در حال حاضر تقویت ارتش سوریه هم هست."(در این جا دیگر سی ان ان بی شرافتی و وقاحت را به اوج می رساند و جمهوری اسلامی را به عنوان متهم جلوه می دهد)

«امیر دفتری»، تهیه کننده سی ان ان در تهران می گوید که ایران هیچ گاه پشتیبانی خود را از اسد پنهان نکرده بود، " ولی تا همین الان ان ها می خواستند ما را این گونه متقاعد کنند که تنها مستشار نظامی، داوطلب و پول به سوریه می دهد."

سپاه قول تلافی حملات تهران را داده بود و عربستان را متهم کرد که پشت عملیات داعش در تهران بوده است.

(این جا بار دیگر سی ان ان خط انحرافی شیعه و سنی را مطرح می کند)

ایران با اکثریت شیعه و عربستان با اکثریت سنی از مدت ها قبل به واسطه خصومت های فرقه ای با هم درگیر هستند. این دو در مناقشه سوریه و یمن، در دو قطب مخالف ماجرا هستند و اخیرا در پی انزوای دیپلماتیک قطر توسط کشورهای خلیج(فارس) به اتهام حمایت از تروریزم، تهران از دوحه حمایت کرده است.

تایمز آو اسراییل

«ایران در جواب حملات تهران، به سوریه موشک شلیک کرد»

شلیک موشک های سطح به سطح میان برد به دیرالزور سوریه در حالی انجام گرفت که نیروهای داعش با فرار از نقاط دیگر سوریه در حال مستحکم کردن مواضع خود در دیرالزور هستند.

کانال ۱۰ اسراییل به نقل از منابع اطلاعاتی گفت که " موشک ها از نوع شهاب ۳ میان برد بودند، با برد ۱۲۰۰ کیلومتری(۸۰۰ مایلی)."

به گزارش رسانه ها، این اولین باری بود که زمان پایان جنگ ایران و عراق در ۱۹۸۸، ایران به طور مستقیم به عنوان عملیات جنگی، موشک شلیک کرد.

سپاه از کشته شدن تعداد زیادی تروریست و از بین رفتن حجم زیادی از تسلیحات آن ها خبر داد.

به علاوه، سپاه پاسداران ایران به پیکارجویان دولت اسلامی و «حامیان منطقه ای و بین المللی» آن ها هشدار داد که اگر حمله دیگری در ایران اتفاق بیفتد، شاهد حملات مشابهی از سوی ایران خواهد بود.

فعالان سوری هنوز اطلاعاتی دست اول درباره حملات موشکی مورد ادعای ایران به این منطقه مخابره نکرده اند.

راشا تودی

«ایران به تلافی حملات تهران، پایگاه های تروریست ها را در شرق سوریه هدف قرار داد»

راشا تودی در بخشی از گزارش خود نوشت:

" پیتر فورد، سفیر سابق بریتانیا در بحرین و سوریه، معتقد است که گرچه حمله موشکی ایران یک اقدام چشمگیر نظامی بود، اما هدف اصلی آن سیاسی است. به گفته او، این حمله، یک پیام روشن به دشمنان ایران در منطقه بود:

" به لحاظ نظامی این حمله چشمگیر بود. ظاهرا شمار قابل توجهی از جنگجویان و رهبران داعش را از بین برد. ولی نتیجه سیاسی آن بیشترین اهمیت را دارد. عربستان سعودی پیام بلند و رسای آن را شنید."

او افزود: " سعودی ها در هفته های اخیر، با پشتگرمی که از ترامپ گرفتند، دست کش آهنی به سوی تهران تکان دادند و عملا تهدید به اقدام نظامی علیه ایران کردند. خب، این هم پیام تهران است: سر به سر ما نگذارید. برد دسترسی ما بالاست."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    181 5
    تنش آفرین واقعی امریکاسسسسسسسسسسسسسسسسست.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    37 2
    آمریکا از اون ور دنیا میاد این ور دنیا اسلحه و سلاح و حمایت میکنه ار رژیم های عربی تنش افرین نیست از اسرائیل حمایت میکنه تنش آفرین نیست ایران از خودش دفاع میکنه تنش آفرینه ، این ها گرگ هایی هستن در لباس ادمیت ،با زر برق و ... ولی دیگه گذشته از این حرفها زدن
  • حقگو IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    24 2
    ما از ((سی ان ان)) انتظاری جز دشمنی نداریم. رسانه های غربی همه تحت سیطره صهیونیست ها هستند و منافع جنایتکاران صهیونیست ایجاب می کند برای ادامه اشغالگری و جنایت ، ایران راتضعیف کنند. که البته بر علیه ایران از هر جنایتی هم کوتاهی نکرده اند. ترور دانشمندان ایرانی و به شهادت رساند حاج احمد متوسلیان و شهدای حرم تا جاسوسی به نفع صدام از کارهای کوچک صهیونیست های ملعون است.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    84 5
    سر به سر ما نگذارید و با دم شیر بازی نکنید. ما کارهای مهمتری داریم... الی بیت المقدس.. جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم. بغض و کینه انقلابی مان را نگاه داشتیم برای زمان موعود
  • مهماندار هواپیما IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    29 39
    از زبان اصلاح طلبها گفته
  • مهماندار هواپیما IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    32 29
    از زبان اصلاح طلبها گفته
    • حمید IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      14 5
      تو اگه ایرانی باشی تو این زمان نمیای بحث سیاسی راه بندازی ویه گروه که مدافع حق مردم هستن رو محکوم کنی
  • سالار IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    24 1
    سلام . بحث سنی و شیعه در کشور ما حل شده . بعد این حرام زاده های امریکای ببین دست میزارن رو چه نقاطی . ولی واقعا اگر ایران زودتر این حرام زاده های داعشی میزد شایت کمتر تحریم و اقدامات از طرف همسایگان برای ما انجام میشد. در کل امیدوارم همیشه اقتدارمون پایدار بمونه .
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    59 4
    این ملت ایرانه یا علی مدد
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    51 5
    سر به سر ما نگذارید. برد دسترسی ما بالاست.
  • فدائیه IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    20 2
    من موافق نیستم .میشد بجای شلیک موشک که دل و زهره دشمنان رو اب می کنه با فشارهای ایمیلی و گفتمان بقول اون مرحوم بیچاره مشکلو حل می کردید مکه اون بدبخت نگفت دوره گفتمان است نه موشک .کاملا مخالفم مخالفم مخالفم
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    21 2
    ان شاء الله صدای موشکها را در ریاض بشنوند
  • US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    2 18
    اگر الان هم به سایت سی ان ان مراجعه کنید ویدیو آن موجود است. اصلا نمیگویند " تنش افرینی واقعی" میگویند تشدید تنش" که این دوتا با هم خیلی تفاوت دارد. بعلاوه این سی ان ان نبود که گفت رزمنده سنی بلکه مصاحبه شونده بود و گفت شبه نظامی سنی . این دوکلمه در متفاوت است
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      3 1
      باشه بابا سی ان ان خیلی بی طرفه درست مثل خود آمریکا
  • شاهين IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    11 17
    بحث ملي است و پاي كشور و خون هموطنان وسط هست، بحث جناحي نيست ، جاي تاسف دارد كه از هر فرصتي براي ضربه زدن به اصلاح طلب ها استفاده ميكنين، لعنت خدا بر تفرقه افكنان خارجي و داخلي
  • روح الله IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    20 1
    امریکای حرامزاده مرگت باد و مرگ بر غرب طلبها
  • روح الله IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    21 1
    امریکای حرامزاده مرگت باد و مرگ بر غرب طلبها
  • بنفش پر رنگ IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    4 2
    بابا تا ایمیل و توییت و تلگرام هست که موشک آتیش نمیکنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس