قطر

قرار گرفتن قطر در خارج از گروه حامی تروریسم بین المللی، بر دنیای فوتبال نیز اثرگذار خواهد بود.

سرویس ورزش مشرق - در حالی که ائتلاف ضدایرانی عربستان، بحرین و امارات با همکاری شریک استراتژیکی به نام مصر علیه قطر خیز برداشته، به نظر می‌رسد معادلات در منطقه خاورمیانه به سود مخالفان تروریسم بین‌المللی مانند ایران و روسیه در حال تغییر است.

این فضای سیاسی در سطح حکام و مدیران منطقه در قدم اول کوچکترین ارتباطی به دنیای فوتبال ندارد اما اتفاقی که رخ داده شاید برای سیاسیون و علاقمندان به مسائل کلان منطقه کوچک و بی‌اهمیت جلوه کند اما بدون تردید در جهان فوتبال و شاید دنیای ورزش کاملا مؤثر و قابل تأمل خواهد بود.

چهار کشور امارات، مصر، عربستان سعودی و بحرین وارد چالش عملی با قطر شدند و مجازات ها و تحریم هایی را علیه قطر و شهروندانش اعمال کردند. کشورهای عربستان، امارات و بحرین همچنین کشور مصر مرزهای آبی، هوایی و خاکی خود را با کشور قطر بسته، شهروندان قطری را از خاک خود اخراج کرده و حتی امارات، سطح سفارت قطر را در حد کاردار فرهنگی کاهش داده است. به نظر می‌رسد با محاصره قطر از سوی ۳ کشور همسایه ( بحرین، امارات و عربستان سعودی) قطر تنها از طریق آب های بین المللی و آب های منطقه ای ایران و آسمان ایران می تواند با جهان خارج ارتباط برقرار کند. عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با وارد کردن این اتهام به قطر که باعث بی ثباتی در منطقه می شود روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده اند. این کشورها قطر را به حمایت از گروه های تروریستی از جمله اخوان المسلمین متهم کرده اند.

امارات و بحرین، 14 روز به شهروندان قطری و افراد خارجی مقیم در قطر مهلت دادند خاک امارات را ترک کنند. امارات ورود قطری ها و افراد خارجی مقیم قطر به امارات و سفر اماراتی ها به قطر را ممنوع کرد.

تیم فوتبال الاهلی نیز قرارداد خود را با پرواز قطر به عنوان حامی مالی فسخ کرده و حتی حاضر شده جریمه این قطع همکاری را پرداخت کند. مشکل بزرگ اماراتی‌ها در این میان پذیرایی از تیم‌های بزرگی است که حامی مالی آنها پرواز قطری و یا کمپانی‌های بزرگ این کشور محسوب می‌شود.

یکی از این تیم‌ها تیم فوتبال باشگاه بارسلونا است که قرار بود به عنوان میهمان در فصل نقل و انتقالات تابستانی به امارات سفر کند و اکنون این سؤال مطرح می‌شود که بزرگترین حمایت مالی قطر از یکی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال جهان می‌تواند در خاک امارات جولان بدهد یا خیر.

قطر میزبان جام جهانی فوتبال 2022 است و اگر شرایط منطقه با توجه به خشم ائتلاف ضد ایرانی از قطر به همین منوال پیش برود باید دید آیا قطری‌ها در اقدامی مشابه از ورود شهروندان سعودی، اماراتی و بحرینی به خاک خود جلوگیری خواهند کرد یا خیر.

بدون تردید قطر به خاطر خروج از ائتلاف حامیان تروریسم بین‌الملل نمی‌تواند ادعای پاکی و بی‌گناهی داشته باشد. این کشور در جهان ورزش به خصوص در دنیای فوتبال به بهانه تاسیس بنیاد قطر و حمایت مالی از تیم‌های ورزشی اقدام به پولشویی نجومی کرده و حمایت آشکار این بنیاد از القاعده و گروه تروریستی داعش برای کارشناسان سیاسی و نظامی جهان ثابت شده است.

اکنون قطر بر سر یک دوراهی تاریخی قرار گرفته و باید تکلیف خود را در مواجهه با صلح جهانی یا حمایت از تروریسم بین‌الملل روشن کند.

نویسنده بخش ورزشی گاردین در این خصوص و در ادامه گزارش خود چنین می‌آورد: این یک فرصت تاریخی برای قطر است تا ضمن یک عذرخواهی جهانی به خاطر همدستی با گروه‌های تروریستی اکنون که خود را خارج از حامیان قدیمی تروریسم و کاروان ضد ایرانی می‌بیند برای برائت از ناپاکی‌های گذشته اقدامی اساسی کرده و اجازه بدهد جهان به بهانه میزبانی جام جهانی 2022 نگاهی دیگر به قطر داشته باشد و از حضور در این میزبانی بین‌المللی لذت ببرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
    3 3
    شیخ قرضاوی و داعش زاده قطر هستن چرت میگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس