یارانه

دولت که پیش ازاین زیر بار درآمد بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها نمی‌رفت و آن را عزای دولت می‌دانست.

به گزارش مشرق، دولت که پیش ازاین زیر بار درآمد بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها نمی‌رفت و آن را عزای دولت می‌دانست و در مناظرات ریاست جمهوری نیز از رقبا سؤال می‌کرد که از کدام محل می‌خواهید یارانه نقدی نیازمندان را افزایش دهید و این حرکت رقیب را «گداپروری» و  «فریب و تخیل» می‌دانست، حالا مدعی است منابع پنج برابر کردن معیشت اقشار فقیر از همین هدفمندی یارانه‌ها قابل تأمین است!

هرچند نوبخت مصداق، «فقیر» را معلوم نکرده تا احتمالاً دولت بتواند در بزنگاه‌ها از آن شانه خالی کند، اما نکته مهم‌تر  اینکه مسولان دولتی و اقتصاددانان حامی دولت همواره توزیع یارانه را گداپروری و  پول‌پاشی رقیب و منتقد دولت دانستند ولی حالا همان گداپروری را برنامه رسمی دولت قرار داده‌اند.

دولتمردان یازدهم با تاکتیک اظهارنظرهای گنگ همیشه راهی برای فرار از تحقق وعده‌های خود باقی می‌گذارند، مثلاً در همین مناظرات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری جهانگیری و حسن روحانی پیوسته از رقبای خود این سؤال را می‌کردند که از کدام محل درآمدی می‌خواهید یارانه نیازمندان را افزایش دهید و حال همین روزگذشته سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت دوازدهم برای افزایش پنج برابری سطح معیشت ۱۰ میلیون نفر از اقشار فقیر جامعه چیست؟ گفت: «منابع پنج برابر کردن معیشت اقشار فقیر را از هدفمندی تأمین می‌کنیم.»!

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به این سؤال که در برنامه انتخاباتی دولت دوازدهم به صراحت آمده است که قصد دارید در یک دوره پنج ساله سطح معیشت ۱۰ میلیون نفر از اقشار فقیر جامعه را پنج برابر کنید که این کار به منابع بسیار زیادی احتیاج دارد، این منابع را از کجا و از چه محلی تأمین می‌کنید، اظهار داشت: «اکنون یارانه و مستمری‌ این قشر ۴/۳ برابر شده است.

هنگامی که درباره افزایش یارانه صحبت می‌کنیم گاهی این حرف در خصوص اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد است که شامل افراد تحت پوشش می‌شود که این افراد حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون و حداکثر ۱۵ میلیون نفر هستند، درحالی که ما اکنون داریم به ۷۵ میلیون نفر یارانه می‌دهیم، آنچه انتقاد ما به سایر دوستان بود، این بود که اگر شما می‌خواهید یارانه‌ها را سه برابر کنید، این کار اصلاً امکانپذیر نیست، اما اینکه یارانه این گروه و اقشار را سه برابر کنیم کاملاً قابل تأمل است.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: «ما به راحتی می‌توانیم در یک دوره چهار ساله در یک دولت، این کار را انجام دهیم، امسال یارانه این قشر را سه برابر کردیم و مشکلی وجود ندارد و برای سال آینده هم می‌توانیم این مقدار را افزایش دهیم و به‌راحتی می‌توانیم سه برابر دیگر هم کنیم، چون اینها ارقام زیادی نیست. این کار از محل بودجه قابل انجام است.»

نوبخت در پاسخ به این سؤال که این منابع قرار است از چه محلی تأمین شود، گفت: «این منابع از محل هدفمندی است، قیمت حامل انرژی افزایش پیدا نخواهد کرد و موضوع هدفمندی را نیز باید مدیریت کنیم.»

البته جا داشت نوبخت که خود با حوزه اقتصاد به خوبی آشناست به‌طور دقیق توضیح دهد که منظورش از اقشار فقیر کدام دهک از جامعه است و هم اکنون این افراد در ماه چقدر درآمد دارند و دولت در نظر دارد این درآمد را تا چه حد افزایش دهد و امکان دارد درآمد روزانه اقشاری که نوبخت در مورد آنها صحبت می‌کند فقط هزار تومان باشد که دولت در نظر دارد این درآمد را به روزی ۵هزار تومان برساند.

این در حالی است که دولت باید به‌درستی گزارش دهد فقرای مطلق در جامعه که علی ربیعی وزیر کار تعداد این اقشار را ۱۰ میلیون نفر عنوان می‌کند، دقیقاً دارای چه وضعیتی از نظر درآمد و سکونت هستند.

دولت برای حذف پردرآمدها مخیر است

در عین حال مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «موضوع حذف غیرنیازمندان و کسری منابع هدفمندی از محورهای مهم تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌هاست.»


ایرج ندیمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به موضوع تصویب تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت: این تحقیق و تفحص مربوط به چگونگی حذف غیرنیازمندان یارانه‌بگیر یا به تعبیری پردرآمدها و همچنین وضعیت تأمین منابع و هزینه‌های هدفمندی خواهد بود.

مشاور نوبخت با بیان اینکه این تحقیق و تفحص بیشتر گزارش‌دهی در رابطه با عملکرد سازمان هدفمندسازی یارانه‌هاست، تأکید کرد: سازمان هدفمندی منابع را مدیریت کرده و طبیعی است باید اطلاعات کسری، کیفیت پرداخت و حذف پردرآمدها را ارائه دهد.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه قانون هدفمندی با رویکرد بودجه‌ای اداره شده است، گفت: در بودجه سال جاری برای هدفمندی یارانه‌ها ۴۸هزار میلیارد تومان درآمد و به همان نسبت هزینه پیش‌بینی شده و براساس وضعیت موجود حامل‌های انرژی و میزان درآمد کسب شده از این محل مشخص است و ماهانه به صورت سنواتی این منابع از شرکت‌هایی مانند گاز، آب، توانیر و پالایش و پخش دریافت می‌شود.


 ندیمی یادآور شد: قانون وظایف دیگری به غیر از پرداخت یارانه نقدی برای سازمان هدفمندی پیش‌بینی کرده، بنابراین همه منابع نباید صرف یارانه نقدی شود و بخش‌های تولید، سلامت و اشتغال را نیز در بر می‌گیرد و کسری منابع بدین‌جهت است.


وی ادامه داد: به لحاظ روش و مدیریت در تحقیق و تفحص حرف برای گفتن زیاد است اما در بخش عمل به قانون تاکنون دیوان محاسبات نیز به عنوان ناظر ایرادی به این سازمان نداشته است.


ندیمی در مورد حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند گفت: دولت طبق قانون هدفمندی و بودجه سال ۹۶ در رابطه با حذفیات، عملاً مخیر است که نسبت به این کار اقدام و در حقیقت تعداد یارانه‌بگیران و حذف آنها را مدیریت کند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس