کتاب درسی

پس از ماجرای حذف مفاهیم مربوط به ایثار و شهادت از کتاب‌های درسی این بار موضوع استفاده از تصاویر معنادار در کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای پایه ششم سوالات و شائبه‌های متعددی را مطرح کرده است.

به گزارش مشرق، درس «تفکر و سواد رسانه‌ای» با هدف افزایش قدرت تحلیل، برنامه‌ریزی و نگاه تحلیلی به پشت پرده رسانه‌ها از سال 95 به عنوان کتابی مستقل به مجموع دروس دانش‌آموزان اضافه شد و براین اساس دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه درس تفکر و سواد رسانه‌ای را مطالعه می‌کنند.

هدف اصلی از تالیف این کتاب آگاه سازی دانش‌آموزان در برابر فضای مجازی برای بهره بیشتر و استفاده مفید از این فضاست اما برخی تصاویر استفاده شده در کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای آنقدر عجیب است که با تماشای آن نخستین سوال این است که این تصاویر با چه استدلالی در کتاب درسی آن هم پایه ششم چاپ شده است.

به عنوان مثال در یکی از تصاویر این کتاب، خالکوبی روی دست دیوید بکهام فوتبالیست معروف نمایش داده شده و عنوان این درس کلیشه بدن است.

حال این سوالات مطرح است که آیا تیم تالیف کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای، در تشخیص تصویر خالکوبی دچار غفلت شده است؟ یا با آگاهی از این تصویر تشخیص داده‌اند که باید در کتاب درسی دانش آموزان چاپ شود؟

 آیا با استفاده از چنین تصاویری سطح سواد رسانه‌ای و قدرت تحلیل دانش‌آموزان افزایش می‌یابد؟ آیا تبعات منفی استفاده از این تصویر برای دانش‌آموزان دبستانی بیشتر نخواهد بود؟

در همین رابطه عبدالرضا سپنچی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با انتقاد از نحوه تالیف کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای گفت:‌به جز یک نفر؛ بقیه این افراد مطالعات و دانش مرتبط با حوزه رسانه و ارتباطات نداشتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تصاویر و عکس‌های استفاده شده در کتاب حاضر عنوان کرد: متأسفانه عکس‌ها و تصاویر استفاده شده در کتاب دانلودی است و اصلاً کار خلاقانه و عملی روی تصاویر کتاب استفاده نشده و این موجب مشکلات بسیاری در این‌باره شده است. از سوی دیگر در برخی از صفحات کتاب استیکرهای تلگرامی استفاده شده که در شأن کتاب نیست.

حجةالاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در پاسخ به انتقادات از چاپ تصاویر باربی و خالکوبی در کتاب درسی دانش‌آموزان عنوان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت در زمین سنگلاخ راه می‌رود و عده‌ای به جای هموار کردن راه ایجاد مزاحمت می‌کنند، بهتر است به خاطر یک دستمال، قیطریه را به آتش نکشیم و همچنین کسانی که می‌گویند چرا نام کتاب سواد رسانه‌ای را سواد اینترنتی نگذاشته‌اید یا اینکه چرا در صفحات کتاب «عکس باربی و خالکوبی مسی» را قرار دادید در صورتی که این افراد به پیام تصویر توجه نمی‌کنند.

این سوال مطرح است که اگر مسئولان آموزش‌وپرورش از چاپ این تصویر در کتاب‌ تفکر و سواد رسانه‌ای به دنبال ارائه پیام به دانش‌آموزان هستند تا دچار چنین آسیب‌هایی نشوند، به این مقوله توجه داشته‌اند که آیا این تصویر واقعاً مناسب چاپ در کتاب‌ درسی آن هم برای دانش‌آموزان پایه ششم است؟ آیا این دانش آموزان می‌توانند پیام مدنظر را دریافت کنند؟

مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اشکالات کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای را پذیرفته و معتقدند در سال نخست چاپ آن برخی اشکالات مشاهده می‌شود که پس از اصلاح، این کتاب در سال تحصیلی 96-97 میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود حال باید دید که آیا در سال تحصیلی جدید حساسیت و دقت بیشتری در انتخاب تصاویر این کتاب اعمال خواهد شد یا جریان استفاده از تصاویر خاص و حذف مفاهیم مربوط به شهید و شهادت در کتاب‌های درسی همچنان ادامه خواهد داشت؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 32
  • مهدی IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    حالا صبرکن بیبین چه ها خواهی دید یادمه وقتی 15 سالم بود که فهمیده بودم خدا چطور به مامان باباها بچه میده هنگ کرده بودم.باخودم میگفتم مگه داریم اصلا مگه میشه..... حلا پسرم که تنها فرزندمه،تو 5 سالگی میاد بهم میگه بابا الان داداشم تا کی میاد یا میرسه یا از امروز باید چقدر صبر کنم.....
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      اتفاقا باید از سنین پایین کم کم درست و اصولی به بچه ها یاد بدیم نه اینکه مثل من تو 15 سالگی تو مدرسه از دهن دوستام بشنوم و دچار شوک روحی بشم
    • محمد IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      89 36
      دچار شوک روحی شدی؟ خخخخ صدمات عاطفی هم خوردی؟؟
    • حسین IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      90 33
      دوست عزیزی گه گفتی تو همین سن اصولی بهشون یاد بدیم ،این کارها بخشی از سند 2030 است همین اصولی که شما میگی در سند 2030 یعنی اموزش همجنس بازی به بچه 4 تا 6 سال، اصولی????!!!!! به بچه 4 ساله استمنا رو اموزش دادن حالا شده اصول????
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      10 7
      بدبخت دچار شوک روحی شده, اگه سالم بود چی میشد؟
    • محمد IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      16 9
      این موارد که در سند ننگین 2030 آمده برخلاف اسلامه اهل بیت از همون کودکی که این چیز ها را به بچه نشان نمیدادن برید تربیت کودکان را از نظر اسلامی مطالعه کنید .این مایه ننگه که 80 میلیون جمعیتیم که فقط اسممان مسلمان وشیعه هست از تربیت اسلامی هیچ نفهمیدیم . وقتی سرانه مطالعه 80 میلیون آدم نفری 13دقیقه هست باید هم ننگ 2030 بر دامنشان بمانه
    • محمد IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      6 7
      این موارد که در سند ننگین 2030 آمده برخلاف اسلامه اهل بیت از همون کودکی که این چیز ها را به بچه نشان نمیدادن برید تربیت کودکان را از نظر اسلامی مطالعه کنید .این مایه ننگه که 80 میلیون جمعیتیم که فقط اسممان مسلمان وشیعه هست از تربیت اسلامی هیچ نفهمیدیم . وقتی سرانه مطالعه 80 میلیون آدم نفری 13دقیقه هست باید هم ننگ 2030 بر دامنشان بمانه
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    85 10
    ای بابا ... از ما که گذشت خدا به بچه هامون رحم کنه
    • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      8 4
      چنان در دهان این منافقین وطنی می نوازیم که دوباره این اتفاقات تکرار نشود آقایان خیال کرده اند مردم هم مثل آنها بی غیرت شده اند.
  • رسول ایران ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    74 17
    چراااااا ، عکس این انگل استانی رو انداختن رو کتاب بچه ها.... خب اگه بحث بدن یا فیزیکه ، میتونستن عکس حسین رضازاده یا خدا بیامرز اون بدنساز مرحوم ایرانی رو مینداختن ... آخه اجنبی پرستی تا کی.....
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      7 3
      عکس حسین فهمیده و موضوعش رو حذف کردند تا مبادا بچه ها پاک ومعصوم بشن و به قول امام خمینی رهبر امت اون وقت اینا رو تو کتابها می گنجانند تا الگو برداری کنند خدا لعنتشون کنه که حالا دست گذاشتن روی بچه ها
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
      5 15
      اگه بحث بدن یا فیزیکه ، میتونستن عکس حسین رضازاده ??????????????? هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهااهاهااهاهاهاهاها
  • احمد ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    83 10
    این هنوز از نتایج سحر است باش تا صبح دولتمون بدمد خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • والله عیبش چیه IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    13 13
    والله عیبش چیه بچه ها از سنین پایین این چیزارو بفهمن که تو بلوغ دچار انحراف نشن. خو ما در دوره ی طلایی دبیرستان کلا آنقدر تو فاز و شوک بودیم که درسمون به حاشیه رفت ، خیلی از دوستان با استعداد درس خونم کلا صفرو شدن چرا چون در اوج فعال شدن هیجانات جنسی و وقتی که باید واقعا درس بخونن با گاهی از این موضوع بسیار مهم زندگی مصادف شد با دوره شکل گیری شخصیتمان. دوستان هرچه میرویم بسمت جلو تقریبا محال میشه این چیزارو از بچه ها پنهان کرد. دوره ما که گوشی نبود تازه الان که همه تو فضایی مجازی هستن ماشاالله تقریبا محاله. الله بلند مرتبه ،ما آفریده که جفت باشیم اگر میخواست که ما تک جنسیت میبودیم که الان زنی وجود نداشت. #آگاه باشیم که جهالت فرزندانمان به روح و روان و ایندشان ضربه بدی میزند
    • US ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
      1 1
      مغز نخودی! یعنی بچه ای رو که هیچ شعوری برای درک عوقب، نتیجه تفکرات جنسی نداره رو و فعلا باید دنبال یادگیری دروس آمده و ورزش ... باشه از حالا بیایم با یان مسائل منحرف کنیم و چند سال در انحراف بمونه تا مبادا بعد از بلوغ منحرف نشه؟ خوب صد در صد میشه! شما یه خشتی رو میخوای از اول کج بزارید تا براش تجربه بشه تا وقتی به ثریا رسید کج نشه ؟ نه جانم میشه! خشت اول چون نهد دیوار کج، تا ثریا میرود دیوار کج! مگه شما با این منطق میتونی بیای دست بچه تفنگ بدی و آموزش بدی تا وقتی بزرگ شد سارق مسلح نشه؟ بچه هیچ درکی نداره، تا بیاد بزرگ بشه، با همون تفنگ صد نفر رو اشتباهی، و تصادفی، شوخی شوخی کشته! این دلایل صد تا یه غز بی اساس و مذخرف رو جمع کنید!
    • US ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
      2 1
      مشرق نظر من کو؟
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    12 4
    بچه ها از شما فهمیده تر هستند . کی گفته به پیام تصویر توجه نمیکنند ؟ وقتی آموزش و پرورش در کتابها این تصاویر را استفاده کند دانش آموز راه را باز میبیند برای خلاف کاری
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    96 9
    با این عکسا کشوری پیشرفت نمیکنه فقط با کار تلاش و علم می شود پیشرفت کرد ای اهل تعطیل
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    12 4
    ما 15 سالمون بود و به بلوغ رسیده بودیم شوکه می شدیم، چطوری بعضی ها میگن تو سنین پایین تر به بچه ها بگیم؟! اصلا با مفهوم بلوغ زودرس آشنا هستن!؟ اختلالات روحی و ذهنی بچه ها و بی اعتمادی به بزرگترها بعد از فهمیدن این مسایل را درک می کنید؟! زنان بالغ که بهشون تجاوز میشه نسبت به برادر و پدرشون بی اعتماد میشن چه برسه به بچه های معصوم!!!!
  • امین ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    19 4
    این جمله دکتر شریعتی است: به مضمون. پای تمام قراردادهایی که به ایران خیانت شده امضای روشنفکران غرب زده را دیدم!
  • امین ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    9 2
    این جمله دکتر شریعتی است: به مضمون. پای تمام قراردادهایی که به ایران خیانت شده امضای روشنفکران غرب زده را دیدم!
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    5 2
    جن پرستها
  • علي IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    8 7
    سند 2030 بيشتر از اينها را هم به ارمغان مي آورد ، دولت برجامي و كنسرتي هدفهاي بالاتر از اين را در نظر دارد . مردم بايد هشيار باشند . خدا خودش كمك كند .
  • حسین PL ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    14 2
    خود انگلیسی ها هم چنین عکسهایی را در کتاب درسی دانش آموزانشون قرار نمیدن چون غیر از مساله فرهنگی این اصلا بی ربط هست به موضوع. واقعا راست میگن که وقتی یک ایرانی غرب زده میشه دیگه از خود غربی ها هم میخوا غربی تر بشه. اون وقت یک عده بی وجدان دروغگو به راحتی میگن امضا سند غربی 20.30 تاثیر منفی نداشته و نداره !!!!!
  • میرمصطفی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    9 2
    چراباشناساندن این شکل آدمهاکه ظاهرشون راباخالکوبی پوشانده اند به نوجوانانمان تبلیغ کنیم آیاانصافه
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    4 2
    سند 2030 همینه دیگه ! باید چهره های مورد تایید خارجی ها و امریکایی ا وارد کتب درسی بشه !! خدا میداند دیگر چه چیزهای دیگری را امضا کرده و به توافق رسیده اند
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    7 2
    وای از اون روزی که قلم به دست نا اهل بیفته.
  • دهقان IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    2 3
    باسلام بنده به عنوان یک فرهنگی عرض میکنم اقای محمدیان کاهش این توجیهات از زبان شما شنیده نمی شد'چراکه شما ملبس به لباس روحانیت هستید.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    7 2
    بخدا آدم میمونه از این جریان مهندسی شده ای که راه افتاده . وقتی دورنمای 3 سال بعد اجتماع خودمونو تو ذهنم تصویر میکنم عین یکی از پلاژهای هاوایی و آنتالیا شده . اصلاح طلبان آمریکایی خسته نباشین . نمره تون پیش کدخدا بیسته
  • سینا IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    2 8
    من خودم 18 سالگی تازه چطور بچه دار شدنو فهمیدم البته تو درسای دبیرستان هورمونهای مردانه وزنانه و لقاح رو خونده بودم اما فقط حفظ میکردم و اهمیت نمیدادم بچه که بودم به من میگفتن دکتر یه شربتی به زن میده میخوره بچه دار میشه که تو این دوره به وسیله آمپول انجام میشه .وقتی حقیقتو فهمیدم تاالان که 27 سالمه نمیتونم این واقعیت را درک کنم.هنوز هم مجرد هستم.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    8 3
    این عکسها وقت اراذل و اباش ها را خوش حال می کند
  • ه.ر IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    7 2
    پیرو دستورات مندرج در سند کاملا بی عیب و نقص برجام!!!!!!
  • نوید US ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    10 6
    کدوم یک از دوستان سند 2030 رو مطالعه کردن که دارن نقدش میکنن؟
    • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
      4 3
      مطالعه اصل سند کفایت نمی کند باید بتوانی نقشه های پنهان آنها را که در هر سند بین المللی شان وجود دارد بخوانی. و این کار را استراتژیست ها انجام میدهند.
    • US ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
      0 1
      همه! مگه شما خوندی که نقدش نمیکنی؟ اگه شما خونی خیلیهای دیگه هم میتونن خونده باشن!
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    11 13
    انتظار داشتی عکس تتلو رو بذارن!!!خخخخخخخخخخخ
  • علی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    13 2
    خدا اخر و عاقبتمون را بخیر کنه با این مسئولین فهیم!!! جالبه بعضی حامیاشون با این که میدونن این کار اشتباه هست ولی بازم هزار تا دلیل میتراشن تا کم نیارن
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    9 2
    اینطوری که اینا سند 2030 را اجرا کردند هیچ قانونی داخلی و حتی قانون اساسی را با این سرعت اجرا نمی کنند. هدف از سند 2030 اجرای نقشه ای همانند نقشه اروپایی های برای مسلمانان اندلس است.
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    5 7
    اصلا این درس مربوط به کلاس ششم نیست مربوط به متوسطه دوم کلاس دهم است اصل اطلاع رسانی غلط است.
    • US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
      1 1
      چی عوض میشه حالا مغز فندقی! موضوع سر کلاس چندم نیست! سر آینه که چرا باید باشه؟ گرفتی حالا؟!
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    18 6
    خاک برسر وزیر آموزش وپرورش ودولت ناکارامد روحانی
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    14 4
    ای ننگ بر وطن فروشان اصلاح طلبی که در سکوت تعجب برانگیز علما و دلسوزان انقلاب با سرعت بالایی مشغول اجرای پروژه براندازی هستن
  • ایرانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    13 3
    علی برکت ا...!!!!
  • ازایران IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    10 4
    متاسفم که هنوزگیرچه مسایلی هستیم
  • ماني IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    21 6
    بر پدر باعث و بانيش لعنت
  • ج. IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    13 6
    درد اینه که بعد امضا کنندگان سند 2030 مدعی هم میشین و وعده به قیامت وپای میزان اعمال میدن که نمیگذریم
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    7 6
    مطیع امراقا باشیم ان شاالله خود امام زمان کمک میکنند
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    2 0
    حق داشته شوکه بشه،آ دم یکباره......
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    2 1
    حیف و هزار حیف از سرزمین و فرهنگی که تباه شد
  • میعانی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    3 0
    یادش بخیر، تا ۱۵ سالگی پاستوریزه بودیم! یادش بخیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس