کد خبر 730027
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰
ترامپ و ملک سلمان

پادشاه فرتوت آل سعود می‌توانست مدت طولانی بعد میزبانی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا استراحت کند.

به گزارش مشرق، سید رحیم نعمتی در یادداشت روزنامه جوان نوشت:

پادشاه فرتوت آل سعود می‌توانست مدت طولانی بعد میزبانی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا استراحت کند تا خستگی آن چند ساعت حضور در جلسات خصوصی و عمومی با ترامپ را برطرف کند اما ملک سلمان فرصت چندانی برای استراحت پیدا نکرد زیرا سخنان منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، آرامش او را به هم زد.

ملک سلمان با همدستی پسرش، محمد بن سلمان در آن جلسات تمام تلاش خود را کرد تا دست کم نمایشی بی‌کم و کاست ضد ایران و مقاومت داشته باشد اما درست یک روز بعد از رفتن ترامپ بود که قنا، خبرگزاری رسمی قطر، به نقل از شیخ تمیم بن حمد ایران را قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه خواند که تنش با آن به دور از عقلانیت است و حزب‌الله را نیز یک جنبش مقاومت خواند و حق خود دانست که رابطه‌اش را با حماس حفظ کند.

علاوه بر این سه مورد، پایگاه هوایی العدید در قطر به عنوان مرکزی نام برده شد که قطر از آن در مقابل «طمع‌ورزی‌های برخی کشورهای همسایه» استفاده می‌کند.

این سخنان نه تنها پنبه کردن تمام آن چیزی بود که ملک سلمان در حضور ترامپ رشته بود، بلکه آشکارا به معنای صف‌آرایی قطر در مقابل آل سعود بود و با وجود آنکه مقامات قطری با ادعای هک شدن قنا اصل موضوع را پاک کردند اما سران آل سعود به همراهی امارات و مصر و البته دنباله‌روی همیشگی بحرین به این حد راضی نشده و جنگ گسترده‌ تبلیغاتی علیه قطر و شخص شیخ تمیم بن حمد به راه انداخته‌اند.

خالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت در بحبوحه این ماجرا به قطر رفته تا با شیخ تمیم دیدار کند، هر چند جزئیات این دیدار منتشر نشده اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول در کشورهای حوزه خلیج فارس نوشته، امیر کویت در جریان تماس تلفنی با امیر قطر موضوع میانجیگری و میزبانی برای مذاکرات را مطرح کرده تا تضمینی برای عدم تشدید اختلافات باشد.

بنابر این، امیر کویت دست به کار شده تا نقش میانجیگر بین قطر و سعودی‌ها را بازی کند و وزیر خارجه‌اش را هم به دوحه، پایتخت قطر فرستاده تا در گام نخست موافقت شیخ تمیم برای اجرای این نقش را به دست بیاورد. گذشته از اینکه انگیزه صباح خالد الصباح، امیر کویت از این میانجیگری چیست، مسئله دیگر در نتیجه‌بخش بودن تلاش او است که تا چه اندازه می‌تواند تنش بین قطری و سعودی‌ها را برطرف کند.

با توجه به اظهارات انور قرقاش، وزیر مشاور امور خارجه امارات، باید گفت که مأموریت میانجیگری امیر کویت نمی‌تواند بدون تأیید و حتی درخواست سعودی‌ها باشد چرا که قرقاش به عنوان متحد نزدیک سعودی‌ها در این جریان به طور کامل در برابر شیخ تمیم قرار گرفت و حالا از وحدت در صفوف کشورهای عرب خلیج فارس به عنوان یک ضرورت می‌گوید.

در واقع ضرورت چنین وحدتی بیش از هر کسی به نفع سعودی‌ها و ملک سلمان است که درست بعد از نمایش در مقابل ترامپ نتوانست وحدت ظاهری در صفوف نزدیک‌ترین متحدانش را حفظ کند و به همین جهت هم تمام نتایج برنامه‌اش با ترامپ از دست رفت. سعودی‌ها با میانجیگری صباح خالد الصباح می‌خواهند شیخ تمیم را راضی به حداقل وحدت ظاهری بکنند تا این همه اختلاف و دشمنی علنی نشود و تمام آن هزینه‌ها برای میزبانی از ترامپ به باد نرفته و بی‌نتیجه نباشد.

باید انتظار چندین رفت و برگشت و جلسات محرمانه در کویت، قطر و عربستان و حتی برخی کشورهای دیگر را داشت تا رفته رفته دو طرف به حدی از آشتی برسند اما تجربه این چند سال نشان می‌دهد دست‌کم آشتی قطری‌ها با سعودی‌ها هیچ بنیانی ندارد و مرهم امیر کویت هم مقطعی خواهد بود. انتشار فایل صوتی حمد بن خلیفه، امیر سابق قطر نشان از دشمنی دیرینه و ریشه‌دار قطری‌ها با سعودی‌ها دارد که حاضر بود با سرهنگ قذافی هم علیه سعودی‌ها برنامه‌ریزی کند.

گذشته از این، اختلاف دو سال پیش قطری‌ها با سعودی‌ها بر سر نحوه برخورد با برخی از عناصر اخوان‌المسلمین کار را به جایی کشاند که امیر کویت در آن مقطع هم میانجی شد و بعد از چندین دور رفت و برگشت و صدور بیانیه‌ای در ریاض، پایتخت سعودی‌ها، یک نوع آشتی بین قطر و آل سعود ایجاد شد.

حالا هم قصه از همین قرار است و باید انتظار آشتی مقطعی بین دو طرف داشت که با مرهم موقت کویتی به دست می‌آید اما این ماجرا نشان داد که آل سعود با تمام ولخرجی‌های خود فاقد توان و ابزار لازم برای به کرسی نشاندن حرفش دست‌کم در میان نزدیک‌ترین همسایگانش است تا چه رسد در جهان اسلام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس