کد خبر 729546
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۳
گروه هفت

در حالی که حادثه تروریستی منچستر بر نشست روز جمعه گروه هفت سایه افکنده بود، سران کشورهای عضو این گروه در پایان این نشست در شهر سیسیل ایتالیا بیانیه ای را حول محور تروریسم و خشونت امضا کردند.

به گزارش مشرق، رئیسان جمهوری و نخست وزیران کشورهای آلمان، انگلستان، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، فرانسه و کانادا در پایان نشست روز جمعه سران کشورهای گروه هفت بیانیه ای را امضا کردند که متمرکز بر مساله تروریسم و خشونت بود.


سران کشورهای گروه هفت در این بیانیه که چند روز پس از حادثه تروریستی منچستر انگلیس امضا شد، ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این حادثه، تروریسم را در همه انواع و جلوه های آن محکوم کردند.


امضا کنندگان این بیانیه با تاکید بر اینکه تروریسم و افراط گرایی، کشورهای گروه هفت و همه مناطق جهان را صرف نظر از کشور، ملیت و عقیده تحت تاثیر قرار داده است، مقابله با آن را اولویت اصلی اعضای این گروه دانستند و ابراز کردند که در تامین امنیت شهروندانشان، ارزش ها و سبک زندگی آنان متحد خواهند بود.
در این بیانیه ضمن تاکید بر تعهد اعضای گروه هفت بر برنامه نشست سال 2016 ژاپن، آمده است: ما با پیشگیری، تحقیق و تعقیب خستگی ناپذیر اقدامات تروریستی، مرتکبان و حامیان آن، مبارزه با تروریسم را در اولویت برتر قرار خواهیم داد.


سران گروه هفت با تمرکز بر سه محور استفاده تروریست ها از اینترنت، مساله بازگشت تروریست های تبعه کشورهای غربی و منابع مالی گروه های تروریستی، ضمن تعهد بر همکاری برای پیشگیری از تهدیدهای مرتبط با این موضوع ها، توافق کردند که وزیران کشور اعضای گروه، دیداری برای پیاده سازی این تعهدها داشته باشند.
در این راستا، گروه هفت از شرکت های تامین کننده خدمات ارتباطی و شبکه های اجتماعی خواستند که تلاش هایشان برای برخورد با محتوای تروریستی را افزایش دهند.


ایجاد تکنولوژی ها و ابزار شناسایی خودکار محتواهای محرک خشونت، مبارزه با تبلیغات حمایت از تروریسم و خشونت در شبکه های اجتماعی و استخدام اینترنتی توسط تروریست ها مورد تاکید امضا کنندگان قرار گرفت.


آن ها همچنین گسترش ارتباط با جامعه مدنی، جوانان و رهبران مذهبی، زندان ها و موسسه های آموزشی را رویکردی مناسب برای پیشگیری از گرایش مردم به گروه های تروریستی عنوان کردند.


نگرانی دیگری که بر نشست امروز سایه افکنده بود، موضوع بازگشت تبعه های کشورهای اروپایی بود که به گروه های تروریستی پیوسته اند و مورد تاکید ویژه ترزا می نخست وزیر انگلستان نیز قرار گرفت.


در همین راستا اعضای گروه هفت در این بیانه تعهد کردند که رویکرد مشترکی در برخورد با تهدید جنگجوهای خارجی که از مناطق منازعه باز می گردند، اتخاذ کنند.
گروه هفت درخصوص قطع منابع و کانال های تامین مالی تروریسم و افراط گرایی، به حمایت از اقدامات انجام شده توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و اهمیت اشتراک اطلاعات میان سازمان های اطلاعات مالی کشورهای گروه هفت و همکاری با دیگر نهادها و بخش خصوصی در این زمینه تاکید کردند.


آن ها همچنین اعمال تحریم های هدفمند برای مختل کردن شبکه تامین مالی تروریست ها و تقویت همکاری گروه هفت در این تحریم ها را خواستار شدند.


تقویت همکاری میان اداره های مرزی و گسترش سامانه های مربوط به اطلاعات مسافران برای ردگیری مسیر حرکت جنگجویان خارجی و بازگشت آن ها به کشورهای متبوع، جزو تعهدات اعضای این گروه در این بیانیه است.


در این بیانیه همچنین بر ارائه راهکارهایی درخصوص جلوگیری از رسیدن اسلحه به دست تروریست ها و از بین بردن ارتباط میان تروریسم و جرایم سازمان یافته بین المللی و همچنین اقدامات موثر برای تامین امنیت هوایی تاکید شده است.


سران کشورهای گروه هفت، بر تقویت همکاری میان این کشورها و کشورهای ثالث برای اعمال قطعنامه های سازمان ملل مرتبط با موضوع تروریسم و همچنین کنوانسیون سازمان ملل علیه جرایم سازمان یافته بین المللی توافق کردند.


در همین راستا، سران این گروه حمایت خود را از برنامه اقدام دبیر کل سازمان ملل برای پیشگیری از خشونت و افراط گرایی و همچنین راهبرد ضدتروریسم سازمان ملل اعلام کردند.


رئیسان جمهوری و نخست وزیران هفت کشور صنعتی جهان، همچنین در این بیانیه بر نقش برجسته فرهنگ برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند و فرهنگ سازی را به عنوان راهی برای ایجاد تساهل و گفت وگو میان ملت ها و کثرت گرایی دینی دانستند.


در پایان بیانیه نشست روز جمعه سران کشورهای گروه هفت، بر عزم راسخ این گروه برای همکاری در راستای صیانت از میراث فرهنگی و مقابله با غارت و قاچاق دارایی های فرهنگی که منبعی برای تامین مالی گروه ها و سازمان های تروریستی است، تاکید شده است.


بر اساس این گزارش، قرار بود سران کشورهای گروه هفت درخصوص تروریسم و تغییرات آب و هوایی بحث کنند. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که از زمان رقابت های انتخاباتی مخالفت خود را با توافق پاریس 2015 درخصوص تغییرات آب و هوایی اعلام کرده بود، از موضع خود کوتاه نیامد و بیانیه پایانی روز جمعه را به مسائل تروریسم محدود کرد.


نشست سران کشورهای گروه هفت که عصر روز جمعه در شهر سیسیل ایتالیا آغاز شد، فردا نیز ادامه خواهد داشت. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس