نخستین سلفی ایرانی

سلطان صاحبقران در نیم قرن پادشاهی خود بر ایران کارهای عجیبی را در کارنامه خود به یادگار گذاشت، یکی از مهمترین آنها در حوزه هنر و عکاسی است، وی به شخصه عکاسی می کرده و تصاویر را نیز خود ظاهر می‌کرد.

به گزارش مشرق، سلفی گرفتن امروزه دیگر مقوله ای نیست که کسی از آن بیگانه باشد ولو اینکه برخی نیز وقت و جانشان را به خاطر همین سلفی‌ها از دست می‌دهند.

حال اینکه ۱۳۶ سال پیش زیر گوش تهرانی‌های قدیم و در زمانی که هنوز جماعت ایرانی قاب چهره شان را در آینه‌های قجری ثبت می‌کردند، چهارمین شاه قاجار که لقب قبله عالم را یدک می‌کشید و دستی نیز در هنر و ذوق خط و نقاشی و عکاسی داشت، در کنار خدم و حشم و اولادهایی خود، نخستین عکس سلفی ایران و حتی یکی از قدیمی ترین عکس‌های سلفی دنیا را ثبت کرده است.

براین اساس هم اکنون نخستین عکس سلفی ایران که توسط ناصرالدین شاه قاجار در تالار آیینه کاخ گلستان در سال  ۱۳۰۲ ه ق گرفته شده است، در کاخ گلستان به نمایش درآمده است.

گفتنی است نخستین عکس سلفی به‌شکل مدرن در اوایل سدهٔ بیستم توسط جوزف بایرون - مؤسس کمپانی عکاسی بایرون و بن فالک گرفته شده‌ است.

براین اساس پنج نفر از عکاسان کمپانی بایرونند در پشت بام مارسیو استودیو در خیابان پنجم نیویورک عکس سلفی می‌گیرند و این درحالی است که  کمپانی بایرون در سال ۱۸۹۲ میلادی در منهتن توسط جوزف بایرون تأسیس شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس