حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسگر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: با سعودی به توافق رسیدیم مسائل سیاسی در امور حج دخالت داده نشود تا جلوی تبلیغات سوء علیه تشیع گرفته شود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام‌والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امشب چهارم خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح آخرین اقدامات و  پاسخ به شبهات حج تمتع سال جاری پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در روایت ها آمده نباید خانه کعبه را تنها بگذاریم گفت: نباید به برخی مسائل مانند اینکه پول حج را برای کمک به دیگران اختصاص دهیم،  توجه کرد؛ زیرا در روایت‌های مختلف و در قرآن کریم بسیار بر ادای فریضه حج شده تأکید شده است.

وی با بیان اینکه در قرآن آیات متعددی پیرامون حضور در حج آمده است عنوان کرد: قوام اسلام و جامعه به کعبه است، کعبه قداست بسیار مهمی دارد به طوری که مسلمانان۳ وعده به سوی قبله نماز می گذارند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه در متون دینی آمده است اگر عده ای به خانه خدا نرفتند لازم است از بیت المال برای  اعزام افراد به خانه خدا استفاده کرد اظهار داشت: در چند سال گذشته فرهنگ سازی کردیم تا حجاج ایرانی به جای ولیمه دادن  در ساخت مدرسه، بیمارستان و کارهای خیریه  شرکت کنند.

وی افزود: از زمانی که ثبت نام حج انجام شد حدود ۱۵ سال  است که مردم در نوبت اعزام به حج ماندند.

حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نوبت حج و اکثر آنها سفر اولی هستند ادامه داد: نباید تحت  تاثیر گفته های برخی مبنی بر اینکه به حج نروید و به مردم کمک کنید قرار بگیریم این طرز تفکر اشتباه است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه کعبه اولین خانه‌ای بود که خداوند برای عبادت انسان کرد ایجاد کرد بیان داشت: نباید تحت تاثیر فضاهای مسموم قرار گرفت، حج فریضه ای مهم و رکن عظیم است و باید در این اجتماع عظیم شرکت کرد.

* حج از مسائل سیاسی جداست

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه مسأله حج از روابط سیاسی دو کشور جدا شده است اظهار داشت: با طرف مقابل به توافق رسیدیم که مسائل سیاسی در امور حج دخالت داده نشود، توافق نامه  امضا شده تا جلوی تبلیغات سوء علیه تشیع گرفته شود و تعهد داده اند تا تمام نیازهای حج را برطرف کنند.

سرپرست حجاج ایرانی درباره پولی که به عربستان پیرامون حج می‌دهیم افزود: ما با دولت عربستان طرف نیستیم، طرف ما بخش های خصوصی این کشور هستند که با آنها تعامل مثبت و سازنده داریم.

* هیچ مشکلی برای حج زائران ایرانی در سال جاری نخواهیم داشت

وی با بیان اینکه توافق نامه های رئیس سازمان حج و زیارت ایران و وزیر حج سعودی  که به امضا رسیده تضمین  محسوب می‌شود ادامه داد:  ما هیچ مشکلی در مسیر حج زائران ایرانی در سال جاری نخواهیم داشت، مسائل کنسولی توسط ۱۰ نفر از مسئولان وزارت خارجه  در عربستان پیگیری می شود.

امسال بیش از ۸۶ هزار زائر بیت‌الله الحرام داریم

قاضی عسگر با اعلام اینکه جمعیت زائرین امسال ما تقریبا ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر است گفت: بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت کسانی که تا پایان سال جاری فیش حج دارند می توانند تا زمانی که کاروان ها ظرفیت دارند ثبت نام کنند.

وی افزود: اکثر کاروان ها پر شده و ظرفیت ها به شکل استانی هم در حال معرفی هستند تا اگر استانی ظرفیت خالی داشته باشد افراد بتوانند سریعتر برای ثبت نام اقدام کنند. 

دستبندهایی که به زائران ایرانی داده می شود ساخت ایران و اطلاعات آن محدود است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص شائبه هایی مبنی بر تهیه مچ بندهای الکترونیکی ساخت یک شرکت اسرائیلی برای حجاج نیز اظهار داشت ؛ اینکه عربستان چه تصمیمی گرفته بود مربوط به خودش است کما اینکه ما هرگز تصمیم آن ها را عملیاتی نکردیم.

سرپرست حجاج ایرانی یادآور شد: حدود ۱۰ سال قبل به دنبال آن بودیم که کارت های شناسایی زائرین را سامان دهی کنیم تا اگر زائری دچار مشکل شد بتوان فرد را شناسایی کرد؛ بر این اساس دستبندهای که به زائران ایرانی داده می شود ساخت داخل است و اطلاعات آن محفوظ خواهد بود.

قاضی عسگر خاطر نشان کرد: شرکت ایرانی که ساخت این دستبندها را برعهده دارد قول داده که این دستبندها قبل از آغاز موسم حج آماده شود ؛ همچنین اطلاعات نرم افزار نصب شده بر این دستبندها محدود و بیشتر اطلاعات فردی است.

دستبند حجاج مجهز به مکان یاب نیست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه این دستبندها مجهز به مکان یاب با GPS نیستند گفت: برای تجهیز این دستبند ها به این سیستم باید با سعودی ها هماهنگ کنیم که این موضوع را در مذاکرات بعدی مطرح خواهیم کرد.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از اظهاراتش مطالب منتشر شده در فضای مجازی درباره تهدید و توهین امام جمعه مکه به شیعیان را کذب دانست و اظهار داشت: در توافقنامه صورت گرفته وزیر حج عربستان نیز متعهد شده است که سلامت، عزت، کرامت ، امنیت و حرمت حجاج ایرانی تا زمانی که در داخل خاک عربستان هستند حفظ شود.

مدت زمان حج امسال ۳۰ تا ۳۴ روز است

قاضی عسگر درباره مدت زمان حج امسال نیز بیان داشت: این زمان بین ۳۰ تا ۳۴ روز خواهد بود بنابراین شاهد تغییر آنچنانی در این باره نخواهیم بود. البته مشتاق هستیم در آینده این مدت زمانی کمتر از ۳۰ روز باشد تا حجاج نیز بتوانند به برنامه هایشان برسند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص نحوه صدور روادید حجاج با توجه به قطع روابط سیاسی دو کشور نیز اظهار داشت: قبلا بحث کشور ثالث را مطرح می کردند اما الان چنین بحثی مطرح نیست؛ در ایران به شکل الکترونیکی ویزا صادر خواهد شد و پرینت آن در اختیار حجاج قرار خواهد گرفت که بر اساس این پرینت به گذرنامه زائرین در فرودگاه عربستان مهر خواهد خورد.

* انگشت نگاری از زائران در ایران و با استاندارد سعودی انجام می‌شود

وی افزود: همچنین توافق خوب دیگری که صورت گرفته به نحوی که انگشت نگاری از زائرین کشورمان توسط نیروی انتظامی در کشور و البته با رعایت استاندارد سعودی ها انجام خواهد شد و CD  آن در اختیار عربستان قرار خواهد گرفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص نحوه نقل و انتقال زائرین نیز اظهار داشت: ۵۰ درصد نقل و انتقال حجاج ایرانی توسط ایرلاین های داخلی ، ۲۰ تا ۲۵ درصد توسط دو شرکت غیر سعودی و مابقی نیز توسط ایرلاین های سعودی انجام خواهد گرفت.

* ظرفیت هتل‌های نزدیک حرم را افزایش  دادیم

سرپرست حجاج ایرانی درباره آماده سازی هتل ها نیز عنوان کرد: امسال نسبت به حج سال گذشته هتل ها از حرم دورتر نیست بلکه سعی کردیم ظرفیت اجاره هتل های نزدیک حرم را امسال افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه جای نگرانی از بابت آماده سازی هتل ها وجود ندارد  گفت: آشپزخانه های مرکزی نیز ا مسال همانند سال های گذشته در مکه و مدینه دایر خواهد بود.

قاضی عسگر در پایان درباره پیگیری دیه شهدای منا نیز اظهار داشت: گزارش نهایی ما در خصوص حادثه منا به زبان عربی آماده شده و روز شنبه برای کمیته تحقیقی که به همین منظور تشکیل شده ارسال خواهد شد و امیدواریم با مجموع اقدامات مستندی که انجام دادیم بتوانیم حق و حقوق شهدای منا را ایفا کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    28 8
    واقعاً شرم آور هست. من از روحانی بدم میاد اما انصافاً وقتی کسانی هستند در داخل حکومت که نمی ذارند ایران روابطش رو با عرستان صهیونیست کامل قطع کنه چه ایرادی به وزارت خارجه روحانی میشه گرفت؟
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      21 6
      عجب عقب نشینی های وحشتناکی کرده اید !! از منافع خود بگذرید به خاطر خدا
    • ؟؟؟؟؟ IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      3 1
      حج از مسائل سیاسی جداست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! حرف های جدید !!!!
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    18 19
    خواسته اصلی وهابیون و آل سعود - بر خلاف تصور بعضیها- قطع پای ایران از حرمین و بسته ماندن بعثه رهبری به عنوان کانال ارتباطی رهبری با شیعیان عربستان است. لهذا شاهد بودید حتی در زمان جنگ و اوج کمکهای آل سعود به صدام باز هم امام خمینی بر امر حج اصرار داشت و هر سال برای آن ئیام می داد تا وقتی که خود آل سعود حاجیان ایرانی را کشتند و سه سال حج را بر ایران بستند. افرادی هم که حج را با توریسم اشتباه گرفته اند بدانند که حج حتی در تمام دوره های سخت حملات قرمطیها و صلیبی ها و حضور دایمی راهزنان و حرامیان که هر سال به به کشته شدن صدها حاجی منجر می شد قطع نشد. از همه مهمتر اینکه تعطیلی شعائر اسلامی یک زمزمه کاملا استعمار و سکولار است که راه افتاده تا این حرکت بزرگ متوقف شود. لهذا می بینید همانها که را فریب می دهند و می گویند پول حج را به فقرا بدهید هیچ گاه ایرادی به خریدهای نجومی اهالی شمال تهران و یا سفرهایشان به آنتالیا و دوبی و تایلند ندارند. مضافا اینکه هیچ گاه افزودن ده تا تایر به ماشین جای آچارکشی موتور را نمی گیرد! گس انفاق هم مطلقا جانشین حج نمی شود.
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    15 2
    چرا آحها ورود اتباعشون برای زیارت به ایران رو کهدقاعدتا باید از سیاست جدا باشه، ممنوع کردن؟! لطفا پیام رو بزارین شاید دیدن و پاسخ دادن
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    19 3
    حج ابراهیمی شد حج وهابی. دیکز برائت هم حتما نداریم
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      1 1
      توی ایران هم دیگه جرات برایت نداری .خبر نداری مثل اینکه هنوز چه اتفاقی افتاده؟
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    4 14
    مبارکه...از ته قلب خوشحال شدم
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    23 4
    چرا انگشت نگاری؟ این همه توهین حقارت
  • محمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    18 11
    مبارکه! برجام حج هم صورت گرفت. ظاهرا این دولت همه کارها را اینطوری حل می کنه. اینکه معلومه: آمریکا با حج جدای از سیاست مشکلی نداره. اما مهم اینه که دیگه این حج، حج ابراهیمی نیست. جای امام و شهدا خالی که ببینند خرمشهر ها یکی پس از دیگری دارند سقوط می کنند با بهانه مصلحت وبه دلیل سرکار بودن یک دولت بی کفایت
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    14 8
    توافق به سبک برجام
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    1 13
    مجبورمی میفهمید... مچبور//// مومن باید زیرک باشد
    • محمد IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      18 2
      معصوم فرمودند: «مومن باید زیرک باشه» نفرمودند که کودن باشه!
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    14 37
    پولی اختیار دولت سعودی قرارمی گیرد و آنها هم با این پول دفاع موشکی تاد و زره پوش برای سرکوب مردم بحرین تهیه می کنند هزارن هزار بیشتر از پول حاجی ها ماست. اشتباه نکنید اینها اصلا به پول ما نیاز ندارند. میلیاردها دلار دارند خرید سلاح و خرج جنگ سوریه و یمن و.. میکنند و دختر رییس جمهور آمریکا را میخرند. پس الکی جو ندید. حج باید برقرار باشه
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      12 17
      حتی در زمان جنگ که عربستان اسپانسر مالی صدام شده بود هم امام خمینی حج را قطع نکرد. این سعودیها بودند که حاجیان ما را کشند و سه سال راه حل را بستند. والا باید حج به هر قیمت ممکن برقرار شود.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    25 4
    ظاهرا مذاکره در قاموس سیاسیون صاحب منصب کنونی یعنی بریم هرچه اونا گفتن قبول کنیم امضا کنیم برگردیم!!! چه خبره؟
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    3 1
    آل سعود جنایتکار که داعش رو بوجود آورده و سیاه ترین جنایات رو در یمن رقم زده ذره ای قابل اعتماد نیست . اگه بدتر از کشتار منا خلق کرد چیکار می کنین خدا وکیلی ؟ این کار بده و این جنایت محکومه دیگه ، بیشتر از اینه ؟
  • محمدی IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    1 1
    میشه اقایون بگن منظورشون از سیاسی نشدن حج چیه؟ یعنی مرگ بر امریکا و اسراییل نگیم . و مثل بچه مثبتا فقط بریم نماز بخوانیم و دور خانه تدا بچرخیم!!
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    2 3
    لطفا یک مقاله درباره لزوم برقراری حج در این شرایط خطیر کار کنید برای خیلی ها امثال بنده این سوال هست که واقعا چراااااا؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس