رای دادن مادری 90 ساله که تابحال در تمامی انتخابات بدون وقفه شرکت کرده است ارسالی :جوادی از اردستان

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با تمام فراز و فرودهای آن به اتمام رسید ولی آن چه که مشخص شد و کسی را یارای انکار آن نیست حجم گسترده‌ای از تخلفات انتخاباتی است.

به گزارش مشرق، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با تمام فراز و فرودهای آن به اتمام رسید ولی آن چه که مشخص شد و کسی را یارای انکار آن نیست حجم گسترده‌ای از تخلفات انتخاباتی است که تاکنون و در ادوار گوناگون برگزاری انتخابات بی سابقه بوده است، تاکید بر این واقعیت ضروری است که معترضان به تخلفات گسترده دولت یازدهم در پیگیری اعتراضات خود نجابت بخرج داده و از ملتهب کردن جامعه آنچنان که مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه در سال 88 انجام دادند خودداری کرده‌اند ، این نجابت نباید مانع رسیدگی نهادهای مسئول از جمله شورای نگهبان به تخلفات شود و نتیجه بررسی اعتراضات بایستی به اطلاع عموم مردم برسد.


دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی 29 اردیبهشت برگزار شد که پیش از انتخابات ، در هنگام برگزاری و همچنین پس‌از آن دولتمردان یازدهم مرتکب تخلفات بسیار و عدیده ای شده بودند که پیگیری این تخلفات خواسته جدی معترضان است معترضانی که برخلاف مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه که پس از شکست و ناکامی در انتخابات 22 خرداد 88 به خیابان ها ریخته و امنیت مردم را به مدت نزدیک به هشت ماه سلب و خسارت های جبران ناپذیری به کشور تحمیل کردند نجابت بخرج داده و اعتراضات خود را تنها از طریق مراجع قانونی و بخصوص شورای نگهبان پیگیری می‌کنند.


آخرین خبرها در این زمینه حاکی است یکی از مدیران کل آموزش و پرورش بازداشت شده و با قرار وثیقه 100میلیونی در حال حاضر آزاد است و در همین راستا مدیران دو منطقه آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران احضار شده‌اند.


در طول این هفته گزارش‌های متعددی از سوی معترضان به نهادهای مسئول ارائه شده است ، هر چند روی سخن این جا نیست که تخلفات منجر به تغییر در نتیجه انتخابات شده است ولی تخلفات موجود در هر سطح و رتبه ای بایستی از سوی نهادهای ذی‌صلاح پیگیری و با عاملان آن برخورد قانونی صورت گیرد.


در ادامه این گزارش به روند تخلفات دولت یازدهم از پیش از برگزاری انتخابات تا پس از آن می پردازیم.


تبدیل دستگاه ها و مراکز دولتی به ستاد انتخاباتی روحانی


معاون سیاسی وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات بوده و طبق قانون هیئت دولت و بخصوص وزارت کشور که مسئولیت برگزاری انتخابات را دارد باید در ایام انتخابات بی‌طرف باشد با این وجود در هفته‌های منتهی به انتخابات شاهد موج قانون‌شکنی از دولتمردان یازدهم بوده ایم که در ادامه به تنها گوشه ای از این تخلفات می‌پردازیم.


عصر روز شنبه 23 اردیبهشت خبری منتشر شد مبنی  بر اینکه «علی‌اصغر احمدی»،  معاون سیاسی وزیر کشور که رئیس ستاد انتخابات نیز می باشد با فرمانداران و بخشداران استان خراسان رضوی دیدار کرده است.
رئیس ستاد انتخابات کشور در این دیدار با بیان این‌که «چیزی که دشمن به دنبال آن است تشدید منازعات است»، اظهار داشت: به دنبال این هستند که اجماع جهانی که علیه ایران بود و این دولت[دولت تدبیر و امید] توانست آن را به اجماع جهانی برای ادامه برجام تبدیل کند از بین ببرند.


احمدی با حمله به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و در دفاع از روحانی گفته بود : می‌گویند فقر در ایران بعد از 38 سال وجود دارد اینکه 4 درصد زالو‌صفت هستند و 96 درصد بدبخت و بیچاره‌اند.
ورود یک مقام رسمی در برگزاری انتخابات به دفاع از نامزد دولت و سخن گفتن علیه نامزدهای دیگر یک تخلف آشکار محسوب می شد که در برابر دیگر تخلفات اعضای دولت یازدهم شاید قابل اغماض به نظر آید!


مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه (پنجشنبه 14 اردیبهشت) در دومین گردهمایی جوانان حامی روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، به بیان دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه هسته‌ای پرداخت. حضور تخت‌روانچی در گردهمایی ستاد روحانی و سخنرانی وی در مدح دولت در حالی است که بر طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری، ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهادها و اعضای آن‌ها با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچ‌یک از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه و پلاکارد بدهند و انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از سوی دولتمردان خلاف قانون است.


از سوی دیگر در حالی که وزارت امور خارجه که مسئولیت سنگینی در دفاع از حقوق ملت ایران بر عهده دارد، در مقابل گستاخی و عهدشکنی‌های مکرر آمریکا به فشار ایمیلی و پیام توئیتری و گلایه محترمانه بسنده می‌کند در ایام رقابت‌های انتخاباتی در نقش روابط عمومی ستاد انتخاباتی حسن روحانی بیانیه‌های طولانی و تندی علیه دیگر نامزدها و منتقدان منتشر کرد.
اما جالب توجه اینکه وزیرخارجه در یکی از روزهای تبلیغات ، نامزد ریاست جمهوری دوازدهم را در سفر انتخاباتی به اصفهان همراهی کرد  و در توجیه این اقدام گفته شد آقای ظریف مرخصی گرفته است! 


البته این تنها وزیر خارجه و دیپلمات های این دولت نبودند که دست به تخطی آشکار انتخاباتی زدند بلکه دیگر وزیران کابینه نیز در حین مناظره‌های انتخاباتی به کرات بیانیه ها و جوابیه های انتخاباتی در دفاع از روحانی صادر کردند تا نشان دهند قانون برای آنان پشیزی ارزش ندارد.


در این بین سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد دولت، پیش از رای گیری در اظهارنظری توهین آمیز خطاب به حامیان حجت الاسلام رئیسی، آنها را حامی تند روی و خشونت خطاب کرد.
وی همچنین در زمان انداختن رای خود در صندوق در اقدامی تبلیغاتی برگه رای خود به حسن روحانی را در مقابل دوربین های تلویزیونی گرفت.


در ادامه نیز علی ربیعی وزیر کار رفاه و امور اجتماعی که این این روزها به دلیل افزایش بیکاری مورد انتقاد جوامع مختلف کارگری قرار دارد، با حضور در یکی از کارخانه های اطراف تهران، ضمن خوش و بش با کارگران، رای خود را به صورت علنی به حسن روحانی داد و در اقدامی تبلیغاتی آن‌را جلوی دوربین گرفت.


بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت نیز با حضور در حسینیه جماران ضمن انداختن عکس با هواداران حسن روحانی در مقابل محل شعبه اخذ رای، به صورت علنی رای خود را در حمایت از حسن روحانی به صندوق انداخت.


عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی نیز ضمن دادن رای علنی و تبلیغاتی به حسن روحانی در اظهارنظری توهین آمیز خطاب به کاندیدای رقیب گفت: همواره نظرم این بوده که این انتخابات یک ویژگی پیچیده ای دارد. انتخاب بین خوب و خوبتر نیست بلکه انتخاب بین راه و بیراهه است.


وزیر بهداشت نیز به صورت علنی و در برابر دوربین خبرنگاران رای خود را به حسن روحانی داد و وزیر اطلاعات نیز در اقدامی تبلیغی در زمان اخذ رای در برابر دوربین های خبری، تاکید کرد که خودکار بنفش را برای رای دادن به من بدهید!


این تخلفات باعث شد که نمایندگان مجلس در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی به 6 وزیر دولت تذکر دهند.


نمایندگان در این جلسه به ۶ وزیر در مورد تخلفات انتخاباتی‌شان تذکر دادند و عنوان کردند که براساس ماده ۷۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مجریان و ناظران انتخابات نباید بر له یا علیه کاندیدایی تبلیغ کنند.


تخلفات متعدد در حین برگزاری انتخابات
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه 29 اردیبهشت جاری برگزار شد، حجم گزارش‌های مرتبط با تخلف مسئولین دولتی برگزاری انتخابات خارج از حد تصور بود ، گزارشاتی که از سوی رسانه های مختلف بازتاب یافت که در ادامه به تنها بخشی از آن اشاره می‌کنیم و می گذریم.


در حالی که بیش از چندین ساعت از آغاز رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نگذشته بود، تخلفات متعددی از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی انتخابات گزارش شد.


عدم رعایت عدالت در اعلام اسامی نامزدها، عدم صدور کارت ورود به صندوق ناظران حجت‌الاسلام رئیسی، جلوگیری از ورود ناظران دارای مدرک نظارت حجت‌الاسلام رئیسی به صندوق، شروع به کار همراه با تاخیر در برخی شعب، تبلیغ غیرقانونی به نفع دولت، تعرفه بدون مهر و فعالیت ستادهای رئیس‌جمهور مستقر  از جمله این تخلفات بود.


همچنین بعضی از دست‌اندرکاران انتخابات با رفتارهای غیرقانونی همچون بستن دستبندهای سبز و بنفش و نوشتن رای افراد بی‌سواد بدون اذن آنها به نام رئیس‌جمهور مستقر اقدام به تبلیغ برای وی می کردند.


در برخی شعب شهرهایی که آراء حجت‌الاسلام رئیسی بر سایر نامزدها فزونی داشت نیز تعرفه‌های بدون مهر توزیع شده بود که در ادامه به خاطر نداشتن مهر قابل ابطال بودند.


نکته دیگر این که علی‌رغم اینکه فرصت قانونی تبلیغات تا ساعت 8 صبح روز پنجشنبه بوده است، در روز انتخابات، ستادهای رئیس‌جمهور مستقر همچنان باز بوده و اقدام به پخش سرود کرده و هواداران در مقابل آن تجمع می‌کنند.


بررسی‌های کارشناسی از ستادهای دو نامزد
سخنگوی شورای نگهبان از درخواست اعضای این شورا برای بررسی بیشتر برخی گزارش‌های تخلفات انتخاباتی خبر داد. 


کدخدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به دستورکار جلسه دیروز شورای نگهبان، گفت: «در جلسه شورای نگهبان گزارش‌‌های تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور فقها، اعضای حقوقدان و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.»


وی افزود: «اعضای شورای نگهبان در این جلسه، نسبت به برخی گزارش‌ها درخواست بررسی‌های بیشتری داشتند که قرار شد کارشناسان، بررسی‌های بیشتری انجام دهند و اوایل هفته آینده در جلسه‌ای این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و تصیم‌گیری کنیم.»


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که «ممکن است گزارش‌‌هایی از تخلفات انتخابات به شورای نگهبان ارسال شده باشد که در روند انتخابات تأثیرگذار باشد؟»، اظهار داشت: «چیزی نمی‌توانم در این باره بگویم، اما چون هر دو کاندیدای مطرح، گزارش‌های متعددی از تخلفات به شورای نگهبان ارسال کرده‌اند، کثرت گزارش‌ها نیازمند این است که کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.»


نامه نیکزاد به هیئت نظارت


علی نیکزاد رئیس‌ ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی نیز روز جمعه نامه‌ای خطاب به اعضای هیئت نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد.


در این نامه آمده است: «احتراماً همان‌گونه که مستحضرید ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصادیق ارتکاب جرم در روند انتخابات را برشمرده است، اما آنچه در حال حاضر از ارتکاب این مصادیق با مدرک و سند مضبوط قابل ذکر است، از حد گزارش و شکایت گذشته است و به نظر می‌رسد محتاج ورود و برخورد جدی هیئت محترم نظارت جهت جلوگیری از ادامه این روند تخلفات دامنه‌دار است.»


نیکزاد در ادامه برخی از این تخلفات را نام برده است: «تخلفاتی همچون عدم اعلام شهرت حجت‌الاسلام رئیسی تا حدود ساعت 15، تحویل تعرفه بدون مهر قابل ابطال به مردم، حضور غیرقانونی و تبلیغ هیئت‌های اجرایی و طرفداران دولت مستقر، عدم صدور کارت حضور ناظران در شعب اخذ رأی، جلوگیری از ورود ناظران دارای کارت حضور در شعب اخذ رأی، عدم شروع به کار شعب اخذ رأی در ساعت مقرر و ...»


وی در پایان نامه آورده است: «این تخلفات آشکار و رفتارهای غیراخلاقی در انتخاباتی که آرای آن حق‌الناس محسوب می‌گردد، قطعاً با نزدیک شدن به ساعات پایانی زمان رأی‌گیری تشدید خواهد گردید. بر همین اساس از آن هیئت محترم درخواست می‌گردد با بررسی دقیق مطالب و ادعاهای فوق، تمهیدی جدی جهت صیانت از آرای مردم اندیشیده شود تا این رفتار غیرقانونی به نتیجه مدنظر طراحان آن منجر نگردد.»


اعتراضات پس از انتخابات 


به دنبال پایان انتخابات اعتراض نامزدها و نیز شخصیت های سیاسی و مردمی به مسئولین برگزاری انتخابات فزونی گرفت که در ادامه تنها به گوشه ای از این اعتراضات می پردازیم و به آن بسنده می کنیم.


حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح یکشنبه در نامه ای به آیت الله احمد جنتی‌، ضمن ابراز اعتماد و اطمینان به شورای نگهبان، خواستار رسیدگی به برخی تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه شد.


  وی به همراه این نامه ۳ صفحه ای ، صدها صفحه مستند را در چندین مجلد برای شورای نگهبان ارسال کرده است.


حجت الاسلام رئیسی ضمن تاکید بر حق‌الناس بودن آرای مردم ، خواستار رسیدگی دقیق هیئت نظارت بر انتخابات به این تخلفات ، تا حصول نتیجه قطعی شده است.


در بخشی از این نامه آمده است : همه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی موظف و مکلف به حفظ جمهوریت نظام و پاسداری از آرای مردم که مصداق حقوق شهروندی ایرانیان است می‌باشیم و اینجانب با وعده ای که به مردم قهرمان و نجیب ایران داده‌ام، نمی توانم در برابر ظلم به حقوق مردم سکوت کنم؛ لذا تقاضا دارم در اجرای قانون به موارد گفته شده توجه و رسیدگی جدی شود.


علی نیکزاد رئیس ستاد مرکزی سید ابراهیم رئیسی نیز در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین منتظری ، خواستار رسیدگی دادستان کل کشور به تخلفات گسترده در برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.


به همراه این نامه یک جلد گزارش مستند به ضمیمه گزیده‌ای از تخلفات و یک حلقه DVD حاوی صدها مورد عکس و فیلم در این زمینه برای قوه قضائیه ارسال شده است.


درخواست گروه های مختلف مردمی از شورای نگهبان


در روزهای گذشته گروه های مختلف مردمی و دانشجویی در نامه های متعددی از شورای نگهبان خواستند به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کند.


در این رابطه بیش از 600 دانشجوی کشور طی نامه‌ای از آیت‌الله جنتی خواستند تا راه بر تکرار تخلفات انتخاباتی بسته و از حقوق مردم پاسداری شود.


در بخشی از این نامه آمده است : گزارش‌ها و مستندات فراوانی بیانگر صورت‌پذیرفتن تخلفات زیاد و نیز ضعف مفرط اجرایی در برگزاری انتخابات است. این امر موجب تضییع حقوق شهروندی بسیاری از هم‌وطنانمان شده است. حتی اگر این تخلفات در نتیجه نهایی انتخابات تأثیر گذار نباشد، باز هم بایسته است که راه بر تکرار این تخلفات بسته شود و از حقوق مردم پاسداری گردد.


بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان ضمن تاکید بر اینکه هر تصمیمی که این شورا بگیرد با پشتوانه مردمی همراه خواهد بود تصریح کرد: وظیفه‌ای تاریخی بر عهده آن شوراست تا با رسیدگی کامل به تخلفات گسترده صورت گرفته، صحت و سقم مسائل مطروحه را بررسی و اثر آن بر نتایج انتخابات را اعلام کند.


جمعی از نمایندگان نشریات دانشجویی از شورای نگهبان خواستند تا به تخلفات انتخابات ریاست جهوری دوازدهم رسیدگی قاطع شود.


سه هزار نفر از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای خطاب به شورای نگهبان خواستار رسیدگی دقیق هیئت نظارت انتخابات به تخلفات و برخورد با مسببان آن را خواستار شدند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس