حشمت اله مهاجرانی

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: طارمی توانایی های به مراتب بهتر و بیشتری نسبت به پنالتی زدن دارد که او را بین همه مهاجمان حال حاضر آسیا متمایز می کند یا بین برترین ها قرار می دهد.

سرویس ورزش مشرق – یک برد، یک تساوی و یک شکست حاصل کار سه نماینده کشورمان در دور رفت مسابقات مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود. استقلال در تهران با پنالتی دقیقه ۹۳ از سد العین گذشت و امیدوارانه به استقبال دیدار برگشت رفت.

پرسپولیس با از دست دادن یک پنالتی در خانه به تساوی برابر لخویا قطر رسید تا کار خود برای بازی برگشت را تا حدی سخت ببیند. استقلال خوزستان هم شکست تلخی مقابل الهلال عربستان در زمین بی طرف تحمل کرد تا برای دیدار برگشت با کابوس حذف احتمالی از دور یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان ۹۰ دقیقه آخر را برگزار کند.

حشمت اله مهاجرانی در گفت و گو با مشرق، درباره هر سه نماینده کشورمان حرف زد و عملکردشان را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. همچنین درباره مهدی طارمی به طور ویژه به بررسی شرایط روحی، فیزیکی و فنی این فوروارد بوشهری تیم ملی و پرسپولیس پرداخت.

وی درباره برد استقلال و تساوی پرسپولیس در ابتدای این بحث اظهار داشت: نتیجه مسابقه استقلال و پرسپولیس تحلیل قبلی ام درباره رقبای این دو تیم را تا حدی ثابت می کند. قبلا من صحبت کردم و گفتم که کار پرسپولیس سخت تر از استقلال است. به این دلیل که لخویا تیم خوبی است و بازیکنان بین المللی خوبی هم دارد هرچند که در این بازی دو سه بازیکنش هم زخمی بودند و بازی نکردند و اگر به بازی برگشت برسند قطعا کار از این هم مشکل تر می شود.

*استقلال در تاکتیکش تجدید نظر کند

استقلال با العینی مصاف داد که تیم چهارم لیگ امارات است. الاهلی مقام اول را دارد. در دور اول استقلال در دیدار با الاهلی خیلی خوب بازی کرد و در دقایقی هم برتر بود. در این بازی آخر (با العین) در اوایل بازی کفه ترازو هم با فشار تماشاگرش به نفع استقلال سنگین تر به نظر می رسید. ولی به عقیده من استقلال درباره روش بازی اش باید در دیدار برگشت تجدید نظر کند. وسط زمین به کلی خالی بود و حتی وقتی توپ های بلند هم می زدند و دفاع العین توپ را برمی گرداند هیچکس نبود که توپ ها را بگیرد و بازیکنان العین صاحب توپ می شدند نه هافبک های استقلال!

*هواپیما هم به توپ های برگشتی استقلال نمی رسید

زمانی که هافبک نزدیک ۱۸ قدم خودمان باشد و توپ بلند بزند چطور می تواند به آن توپ برسد. حتی اگر جت هم باشد و هواپیما هم سوار شود باز هم نمی تواند به توپ برسد. ما باید فاصله و فضای خالی را کم کنیم. طبیعتا وقتی در خانه خودمان با این روش بازی کردیم و هافبک های خودمان را عقب کشیدیم با تعداد کمی هم حمله کردیم. شاید این روش در العین به درد می خورد ولی در زمین خودمان نه. ما باید در زمین خودمان حمله می کردیم نه دفاع. ما باید در تهران با تعداد بیشتری حمله می کردیم و تکلیف بازی را در همین جا روشن می کردیم نه در بازی برگشت با العین. العین تیم خوبی است و برد یک بر صفر گارانتی صددرصدی برای صعود استقلال ندارد.

*روش استقلال بازی برای برد نبود

شاید استقلال احتیاج به یک بازیکن تقسیم کننده توپ یا بازیساز دارد. شاید بتوان گفت که غیبت امید ابراهیمی یک مقداری در این مسأله تأثیر گذار بود ولی روش بازی، کلا روشی نبود که در خانه خودمان بتوانیم العین را شکست بدهیم. اعتقاد دارم که هم کم تعداد بودیم و هم فضایی باز در وسط زمین به العین دادیم. هافبک های مان تقریبا در دو سه متری دفاع مان ایستاده بودند. این روش مشکل ساز است. البته شاید منصوریان از بازیکنان خواسته، شاید هم فشار العین باعث شد که هافبک ها به عقب بروند.

*پرسپولیس همه چیز برای برد داشت

اما پرسپولیس همان تیمی بود که ما تصور می کردیم. تمام فاکتورها را برای دفاع و حمله داشت. پوشش داشت، دروازه بان خوب داشت، کاپیتان خوب داشت و هرچه که ما در فوتبال روی  آنها انگشت می گذاریم نزد این تیم دیده می شد. اولین فاکتور این است که یک گلزن خوب داشته باشد، تقسیم کننده خوب، کاپیتان خوب، دفاع منسجم و هر چه لازم است که پرسپولیس همه را داشت.

*نمی دانم چرا طارمی پشت توپ ایستاد

خط فوروارد باید ۴ فاکتور اصلی را دارا باشد که در همه دنیا مشترک است. سرعت قدم، سرعت عمل، قدرت تصمیم گیری بالا و هنر استفاده از توپ را داشته باشد. مضافا به اینکه فیزیک بدنی یک فاکتور دیگر است. طارمی این فاکتورها را دارد وی باید قدرت تصمیم گیری خودش را خیلی بالاتر ببرد. طبیعتا فکر می کنم به خاطر اینکه او در لیگ قهرمانان آقای گل شود این پنالتی را به او دادند یا شاید در طول تمرینات بهترین پنالتی زن شان طارمی بوده یا دفعه گذشته که پنالتی را خراب کرد می خواستند به او روحیه بدهند. اینکه خودش چرا پذیرفت ضربه را بزند دلیلش را نمی دانم. اطلاع ندارم که کدام یک از این دلایل باعث شد که پشت توپ بایستد. خلاصه اینکه او می توانست با آن پنالتی نتیجه بازی را عوض کند. ولی ما آن را از دست دادیم. غیر از این پنالتی ما فرصت های بیشتری هم داشتیم که از دست رفت. این قبیل بازی ها بستگی به حوادث فوتبال دارد که پیش بینی نشده است. مانند لحظاتی که فرشاد در محوطه جریمه صاحب پنالتی شد یا در بازی استقلال مدافع العین استقلال را صاحب پنالتی کرد.

*طارمی را با یک پنالتی قضاوت نکنیم

نمی توان طارمی را با یک پنالتی محکوم کرد. طارمی خصوصیات بیشتری از پنالتی زدنش دارد. او هر لحظه می تواند نتیجه بازی را عوض کند و فوروارد خوبی است. مشابه فیزیک بدنی این بازیکن در تمام شرق و غرب آسیا پیدا نمی کنید. چند تا بازیکن مانند طارمی پیدا می شود؟ البته صرفنظر از بازیکنان خارجی. فاکتور بزرگ طارمی فیزیک بدنی اش است. آن سری که بالای دروازه زد اگر کنترل خوبی داشت می توانست در همان دقایق اول گلش را بزند. او از نظر روحی یک وزنه خوب برای تیم است و باید به او امیدوار باشیم. این دفعه اول و آخر نبود که این اتفاقات رخ می دهد. به طارمی امیدوار هستم چون او را از جوانی می شناسم و می دانم که چه توانایی هایی دارد.

*باید به استقلال خوزستان آفرین گفت

من آن بازی را ندیدم ولی وقتی نتیجه را شنیدم گفتم آفرین به تیمی که ۲۴ ساعت قبل از بازی امکانات ندارد ولی می رود در زمین بی طرف برابر الهلالی که در غرب آسیا یکی از بزرگترین و خطرناک ترین باشگاه های آسیاست این نتیجه را می گیرد. این خیلی  خوب است. استقلال خوزستان بدون آن امکانات مالی که باید داشته باشد فقط با تعصب، غیرت و انگیزه بازیکنانش یک نیمه حریف را شکست می دهد. این نشان می دهد همکاری، انضباط و دیسیپلین تیمی و رابطه بین مربی و بازیکنانش به خوبی برقرار شده است. امیدوارم این تیم دوستداشتنی در بازی برگشت بتواند باز هم مردانه بجنگد و نتیجه دلخواه ما ایرانی ها را بدست بیاورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس